Dressuurforum KNHS: Nieuw dressuurproevenboekje in 2016

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Re: Dressuurforum KNHS: Nieuw dressuurproevenboekje in 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 12:40

Daar naast verleg je dan het probleem van de twijfel tussen een 6 of een 6,5
Want ook daar zijn momenten dat je zou kunnen twijfelen.
Verder geheel eens met Lante niet handig met tellen

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 12:42

Ik vind dat er wel veel overgangen zitten in de B en L proeven... Bv B afwenden en arbeidsstap, E linkerhand en arbeidsdraf, A afwenden en arbeidsstap is een lijn die zowel in de B en de L1 voorkomt. In principe vind ik de hoeveelheid overgangen niet het probleem maar wel de korte lijnen die er soms tussen zitten dus het lijkt me goed als ze dat een beetje aanpassen.

De rest van de voorgestelde wijzigingen mogen ze wat mij betreft achterwege laten.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 12:44

Hmmm...proeven maar twee maanden rijden, niet meer alle oefeningen in een proef, kiezen of je de eerste of de tweede proef wilt rijden.
is dit niet terug waar we vandaan komen. Dat mensen bepaalde proeven gaan overslaan omdat ze een bepaalde oefening of proef lasig vinden?
Volgens mij gingen we juist daarom naar elke kwartaal wisselen en eerste proef is de verplichte proef!

Halve punten lijkt me dan wel weer een vooruitgang. Minder overgangen ook.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 12:44

Tellen vind ik wel mee vallen, bij de internationale cross gebruiken ze het al en daar ook geteld en dat was zo te doen, maakt niets uit

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 12:45

Bonny_CT schreef:
1e proef niet meer verplicht? Dat vind ik ook niks, zo kan je zelf kiezen wat je start en wordt het promoveren wel heel eenvoudig, of in elk geval eenvoudiger, doet je paard geen traver, schrap je die proeven gewoon. Dan zouden er in 1 proef zowel bijvoorbeeld traver en sb in moeten zitten

Daar ben ik het mee eens. Zo kun je wel makkelijk de klassen door komen. Terwijl je dus niet alles voor elkaar hebt.

In de B en L niet meer verplicht lichtrijden vind ik een goed idee :D

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 12:46

Dat alle onderdelen niet meer in een m proef moeten zitten kan positief voor de m2 gaan uitpakken.

Vraag mij serieus af waarom alles altijd makkelijker moet. Eerder was het vanaf de b gewoon ax binnenkomen in arbeidsdraf, tussen x en h halthouden en nu zou dat teveel spanning opleveren voor de combinatie. Je bent er klaar voor of niet. Moet dan altijd het niveau maar zakken?

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 12:47

Volgens mij willen ze gewoon de drempel lager maken om meer starts te genereren = meer geld

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 12:49

Lithya schreef:
Dat alle onderdelen niet meer in een m proef moeten zitten kan positief voor de m2 gaan uitpakken.

Qua opvolging van de oefeningen zeker.
Maar als je dan kunt kiezen tussen 1e en 2e proef kun je makkelijke de "simpelste" kiezen en ben je dan wel "echt" M2?
Of bedoel je het anders? :)

Dat het lichtrijden/doorzitten er in het L1 uit gaat juich ik toe. Wat een irritante proeven :')

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 12:53

ik vind ook dat je zelf mag kiezen tussen licht rijden en doorzitten, dat zou wel stuk fijner zijn.. alleen met voltes hals strekken nog verplicht licht rijden

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 12:54

Oh, dat vind ik trouwens ook wel prettig. Vind het erg verwarrend zoals het nu is. Helaas zal ik er geen profijt meer van hebben want start dan geen L1 meer maar goed

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 12:54

Adrienne93 schreef:
in 1 van de L1 proeven zit een stukje M-X-K van hand veranderen, tussen M-X overgang stap, X-K overgang draf.

Ik denk dat ze zulke dingen bedoelen.
Ik neem namelijk wel aan dat we beide kanten op moeten draven/stappen/galloperen.

Vroeger stond er gewoon M X K van hand veranderen en op de diagonaal een overgang maken naar stap. Voor K arbeidsdraf.

Die oefening zit er al zo lang in.. Vond die juist altijd een mooie om punten op te scoren!

Wat ik zo irritant vind is B afwenden en arbeidstap E links en arbeidsdraf. Dan moet je in een kleine wending overgangen gaan rijden terwijl je vroeger eerst afwendde en dán pas een overgang maakte naar stap (dus eerst rechtstellen).

Ach, we zien t wel! Benieuwd wat ze er van bakken. Niet dat ik er in t M veel van zal merken. (Start uberhaupt al amper haha)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:06

Een niveau onder B vind ik ook wel bijzonder, heb nou niet het idee dat dat niveau zo hoog en onbereikbaar is. Minder overgangen en toch kortere proeven met evenveel onderdelen ben ik wel heel benieuwd naar.

Het niet meer verplichten van de eerste proef heeft natuurlijk als voordeel dat als er 10 mensen 1 proef starten er 5 gewoon in ring 2 kunnen rijden. Maar in combinatie met wat ze verder met de proeven van plan zijn gaat het inderdaad wel makkelijk worden om aan je punten te komen door "moeilijkere" proeven te ontwijken.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:25

Snorlex schreef:
Qua opvolging van de oefeningen zeker.
Maar als je dan kunt kiezen tussen 1e en 2e proef kun je makkelijke de "simpelste" kiezen en ben je dan wel "echt" M2?
Of bedoel je het anders? :)

In de m2 zijn nu erg veel oefeningen op een paar m2 gepropt. Een m2 proef is soms korter dan een b l of m- proef, maar in die kortere tijd moet je veel meer laten zien. Dat is niet geheel juist wat mij betreft. Om te ondervangen dat proeven met travers over worden geslagen, kun je dit ook in elke proef terug laten komen. Kijk bijv naa de overstap van l naar m. In de l moet je wijken, in de m heb je schouderbinnenwaarts.

Het kunnen kiezen on alleen je 2e proef te starten vind ik niet kloppen.

elkedortmans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:43

vele punten vind ik overbodig zoals geen verplichte 1e proef, vind ik erg wazig.
Die met halve punten vind ik echt wel super eerlijk gezegd.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:50

Pff wat een ophef weer. Lekker zo laten. Tis toch goed zo? Meeste mensen halen hun winstpunt wel en zo niet nouja dan moet je meer oefenen, zo is iedereen begonnen.

En daarbij, in mijn ring zitten altijd 4 a 5 mensen die ALTIJD onder de 160 punten zitten.

Ik vind niet dat je dan het niveau omlaag moet halen.. Iedereen is ooit begonnen en ik vind dat je dan maar meer moet rijden en je af moet vragen want je op wedstrijd doet..

Het niveau in het B is nu wel oke en er word nu ook soms redelijk hoog verwacht ga dat dan niet weer omlaag halen.

En 2 maanden andere proef? Dikke vinger hoor haha, ik ga elke maand ong 1 keer op cc, moet ik dan als ik proef 1 nog moet rijden proef 2 al gaan oefenen. Voor het M is dit miss nog te doen maar ik denk dat je dit op B/L niveau echt niet moet doen.

En die halve punten ja en nee, is erg onpraktisch met tellen maar zo kun je idd wel dingen opvangen, als je bijv verkeerd aangallopeerd maar dan het heel netjes oplost en de oefening verder goed uitvoerd.. Dan wel..

Ik weet het niet hoor, vind het meeren deel onhanding en echt weer zo iets van 'we hebben niks te doen dus dan maar dit'

Afin, mijn mening hehe

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:51

Bonny_CT schreef:
Elke 2 maanden nieuwe proef, liever niet, dan wordt het uit het hoofd rijden een stuk lastiger, nog sneller schakelen.

Wat is er nu erg aan om na 2 maanden de andere 2 proeven te leren. Tot een aantal jaren geleden was het ook gewoon om de 2 maanden nieuwe proeven.
Ik heb er geen moeite mee dat ze het wat sneller willen gaan wisselen. Leer ze net zo snel uit het hoofd, als dat ik het na 3 maanden zou moeten doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:53

Drie maanden dezelfde proef is saaiiiii en met maar vier proeven kennen de paarden de proeven nog sneller dan jijzelf _O-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:54

Vroegah kon de vereniging gewoon nog kiezen welke proeven ze uitschreven :D
Dan had je tenminste wat afwisseling

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:57

Halve punten doen ze bij ons in België sinds een paar jaar ook in alle klasses. In het begin was ik daar ook sceptisch over, maar uiteindelijk vind ik het wel een grote meerwaarde. Dat is een initiatief dat ik nu alleen nog maar kan toejuichen. Tellen gaat ook nog vlot hoor, meestal tellen ze gewoon eerst enkel de hele punten, en op het einde tellen ze nog snel hoeveel halfjes erbij moeten. Dat duurt 10 seconden langer ofzo.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:58

Weet nog dat het inderdaad elke maand een andere 1ste proef was en dat was dan de 2e proef van de vorige maand en zo gingen we rond.

Maar we gaan het zien waar ze mee komen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:01

Niet meer verplicht lichtrijden? Volgens mij wordt dan toch juist wél verplicht lichtrijden en juist nietmeer doorzitten.

Dat niveau onder de B snap ik ook niet. Waar heb je de impuls nu voor? Dát is al een niveau onder de B en dat schrijft haast geen enkele vereniging voor.

Halve punten vind ik top :j Was vroeger ook mogelijk

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:16

Hoop niet dat de halve punten er voor gaan zorgen dat je nog langer moet gaan wachten op uitslagen en prijsuitreiking.
Nu hoor je al vaak gezeur als iemand 179 punten haalt...wordt straks helemaal lachen met de 179,5 _O-

Nog minder overgangen in de B...kun je denk ik niet meer alle gangen op beide zijden tonen.

Een klasse onder de B? Wat moet ik me daarbij voorstellen, hoeveel simpeler kun je het maken.

Denk niet dat je bang hoeft te zijn dat mensen 1 proef gaan rijden, iedereen wil toch twee proeven meepakken als je toch de hele toiletteer heisa en op pad bent, wil je toch graag twee keer starten...of ben ik nou naïef?

Ik ben een absoluut voorstander van ontwikkeling in de sport. Kan me ook vinden in dat er af en toe eens wat uitgeprobeerd moet worden wat evt daarna teruggedraaid of verder ontwikkeld wordt. Maar dit vind ik allemaal een beetje onzin regelingen en zie niet wat ze ermee willen bereiken.

Een echte verbetering zou ik vinden de jury verplichten om alle punten afwijkend van de 6 (lager en hoger) te onderbouwen, dan leer je van je proef.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:33

Dat zijn ze al, oji. Ze horen al afwijkende cijfers te becommentariëren.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:40

S_en_Z schreef:
Adrienne93 schreef:
in 1 van de L1 proeven zit een stukje M-X-K van hand veranderen, tussen M-X overgang stap, X-K overgang draf.

Ik denk dat ze zulke dingen bedoelen.
Ik neem namelijk wel aan dat we beide kanten op moeten draven/stappen/galloperen.

Vroeger stond er gewoon M X K van hand veranderen en op de diagonaal een overgang maken naar stap. Voor K arbeidsdraf.

Die oefening zit er al zo lang in.. Vond die juist altijd een mooie om punten op te scoren!

Wat ik zo irritant vind is B afwenden en arbeidstap E links en arbeidsdraf. Dan moet je in een kleine wending overgangen gaan rijden terwijl je vroeger eerst afwendde en dán pas een overgang maakte naar stap (dus eerst rechtstellen).

Ach, we zien t wel! Benieuwd wat ze er van bakken. Niet dat ik er in t M veel van zal merken. (Start uberhaupt al amper haha)

Heb je ook gelijk in maar wou ff snel een voorbeeld noemen...
Daar scoor ik ook altijd, maar het is wel als ze de overgangen willen verminderen zul je die dingen niet krijgen dus zou je hoger moeten gaan scoren op de andere onderdelen dus ook je wijken e.d. beter voor elkaar hebben.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 15:40

Die M-X-K lijn heb ik ook niet zoveel moeite mee... als je bij A weer terug naar stap moest zou het anders zijn.