Duitsland: paardeneigenaren door bliksem getroffen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 18:33

Lianne schreef:
ik vind dat je het steeds vaker hoort. Echt heftig maar gelukkighebbn ze het overleeft, hopelijk komen ze er bovenop!

Je hoort het steeds vaker omdat we tegenwoordig internet hebben. Vroeger hadden we alleen de krant en daar kwamen dit soort berichten niet in voor (hoogstens als het in Nederland gebeurde).

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 18:39

Punz schreef:
Dit is me ooit als tiener bíjna gebeurd. Zelfde verhaal eigenlijk: nog stel even voor het onweer mijn pony binnen halen. Terwijl ik in de wei loop ineens eens soort oorverdovend "woeshhhh" geluid en een lichtbol.

Ik ben niet van het gillen.....maar toen heb ik echt gegild :oo
Uiteindelijk is deze bliksem gelukkig niet op mij in geslagen, maar wél in ons huis ( of eigenlijk op een stroomdraad tussen huis en schuur), met als gevolg dat alle electrische leidingen gesmolten waren..

Zelf ben ik er vanaf gekomen met geschroeide haarpunten........én volledig weggeschroeide wenkbrauwen..

Sindsdien ben ik dus liever maar binnen als het onweert :')

Oh jee, het klinkt bijna unreal! Heftig :wow:

Fenia

Re: Duitsland: paardeneigenaren door bliksem getroffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 19:46

Gadver, hoop dat ze er goed vanaf gekomen zijn. Heb mijn paard donderdag in het onweer ook naar binnen gebracht, gelukkig stond hij al bij het draad en licht de uitgang van de wei tussen bomen, maar volgende keer denk ik toch nog wel even een 2e keer na.

Lichtbollen zijn ook eng inderdaad, de boerderij van mijn opa en oma is ooit eens volledig afgebrand door zo'n bol..

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:22

Brr!! Gelukkig is het goed afgelopen.

Dit is mij ooit bijna gebeurd toen ik tijdens een hevige onweer storm dacht de paarden binnen te moeten halen... 3 uur 's nachts.... 8)7

Ik zacht de bliksem een meter of 20 bij me vandaan (denk ik, is lastig te zien natuurlijk) in het gras slaan. Toen dacht ik daar niks van, nu ben ik blij dat dat niet fout is gegaan.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:42

@Thesserd: Het was ook echt héél erg niet fijn... :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:51

MaricoGraphy schreef:
Blijkbaar kan je het meerdere keren overleven.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Roy_Sullivan

Dat is lullig. Overleef je 6 keer een blikseminslag bij een onweersbui ga je dood aan een kogel. Ik stond ooit buiten toen het zwaar onweerde. De bliksem sloeg naast me in een huis. Ik moest toen nog naar huis fietsen. Heb nog nooit zo hard gefietst

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:15

Een collega vertelde me eens hoe een koe, die op een meter afstand van haar moeder stond, door de bliksem getroffen werd... er stond alleen een struikje tussen. De koe overleefde het niet. Haar moeder was in shock, maar kon naar huis lopen en mankeerde verder niets.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:16

Getroffen worden door de bliksem kan op verschillende manieren. Bliksem is niet 1 schicht, maar heeft vaak honderden vertakkingen. Ook zijn de ladingen verschillend van inslag tot inslag. Op die manier kan je lichaam dus meer of minder stroom te verwerken krijgen. Al naargelang die hoeveelheid kan je er amper iets aan overhouden, of serieuze (inwendige) brandwonden tot een hartstilstand (Allemaal recent nog een cursusje reanimatie gevolgd? Doen! ;-) ) Met die brandwonden is het ook uitkijken: vaak zie je uitwendig niet meer dan een paar plekjes, daar waar de bliksem het lichaam inging en weer uitkwam, zoals bij een schotwonde dus eigenlijk. De schade daar tussenin zie je niet, maar heeft daarom niet minder impact... Als je door de bliksem getroffen wordt, is het in elk geval zeer belangrijk hiermee naar de spoedafdeling te gaan, zelfs als je je relatief 'ok' voelt, aangezien er zich tot 24u na inslag levensbedreigende hartritmestoornissen kunnen voordoen. Geen risico's nemen dus!

M'n grootvader is overleden aan een blikseminslag. Hij werd door een onweer verrast toen hij met de fiets onderweg was.

https://www.youtube.com/watch?v=MNJRPOltifI Hier sloeg de bliksem in op een cornervlag. Heel wat voetballers gingen neer met verschillende gradaties van verwondingen. Om maar te zeggen dat de mythe van de directe inslag en een zeer beperkt gebied dat getroffen wordt niet klopt.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 17:50

jeetje dat is best heftig als je dat meemaakt. Je eigen opa. Als je ook ziet dat er zelfs na die inslag gewoon iemand met een paraplu op dat veld loopt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:19

Brr.. moet ineens weer terug denken dat ik naar huis moest..
Met mijn brommertje over een 2 km lange polderweg met geen enkele boom, alleen maar weilanden en sloten.

Ik reed halverwege en zie ineens de bliksem in de grond slaan op zo'n meter afstand.
Paar seconden later voelde ik een verschrikkelijk warme lucht.. :x
Heb toen wel wat schietgebedjes gedaan..

Voor mij reden genoeg om wat voorzichtiger te zijn met onweer, al ben ik er verder niet bang van of zo..

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:34

Blijkbaar is het helaas met de jongeman niet goed afgelopen.

Sterkte voor de nabestaanden

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 23:00

Jeetje wat heftig, zo'n jonge kerel door de bliksem overleden, toch nog...

Nabestaanden zullen hier denk ik niet meelezen, maar heel veel sterkte voor het geval dat ;(

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:40

Een triest voorbeeld van de verraderlijkheid van verwondingen door bliksem... van buiten is niet te zien hoe erg de schade aan de binnenkant is.