Paard overleden tijdens selectieronde Italiaanse Palio

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:36

Azmay schreef:
Eigenlijk vind ik dit nog geen erg slechte traditie, bij de races in Amerika vallen ook zo nu en dan gewonden en dit is erg goed voor het toerisme.

Verkeerd geformuleerd hoop ik?

Azmay schreef:
Die 90 seconden zullen het verschil waarschijnlijk ook niet maken :o

Ach, slechts het verschil tussen leven en dood kennelijk, in dit geval. Ik vind het nogal wat.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:47

Ilse_123 schreef:
Ik vind het eigenlijk zonde om zo'n oude traditie af te schaffen... moet je eens denken wat het doet met het toerisme daar...
Wel ben ik het er mee eens dat het veiliger moet. Dikke laag zand, met zadel, geen geduw en getrek en iets van strobalen in de enge hoeken.
Denk dat de meeste ongelukken gebeuren omdat er geen 'regels' zijn bij deze race, en met zadel is de kans kleiner dat de jockeys vallen en het paard onstuurbaar de ronde gaat lopen.

Met zadel zouden ze nog harder kunnen. De huidige snelheid is al niet geschikt voor dit parcours. Los paard wat niet door een ruiter uit evenwicht gegooid wordt, kan makkelijker op de been blijven. Traditie afschaffen is niet zo zeer nodig, een geschikte renbaan wel. Dat zou er dus een buiten de stad moeten worden waar de ondergrond en bochten wel geschikt zijn voor hoge snelheden.

Juliette61

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:24

Ilse_123 schreef:
Toeristen kan me niks schelen, maar de mensen in de stad die van het toerisme leven krijgen best een opdonder als de race niet meer gehouden wordt. Ik denk echt dat met een paar grote aanpassingen een stuk veiliger kan worden.

Het kan volgens mij nooit zo veilig worden als die paarden verdienen. En die mensen, ja, dat is erg vervelend, maar mensen hebben de mogelijk zelf te kiezen wat ze gaan doen (Voor een deel natuurlijk, dat snap ik wel), terwijl die paarden niks kunnen doen om zicht te beschermen

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:32

Citaat:
Ik vind het eigenlijk zonde om zo'n oude traditie af te schaffen...

Afbeelding

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:38

tamary schreef:
Ilse_123 schreef:
Ik vind het eigenlijk zonde om zo'n oude traditie af te schaffen... moet je eens denken wat het doet met het toerisme daar...
Wel ben ik het er mee eens dat het veiliger moet. Dikke laag zand, met zadel, geen geduw en getrek en iets van strobalen in de enge hoeken.
Denk dat de meeste ongelukken gebeuren omdat er geen 'regels' zijn bij deze race, en met zadel is de kans kleiner dat de jockeys vallen en het paard onstuurbaar de ronde gaat lopen.

Met zadel zouden ze nog harder kunnen. De huidige snelheid is al niet geschikt voor dit parcours. Los paard wat niet door een ruiter uit evenwicht gegooid wordt, kan makkelijker op de been blijven. Traditie afschaffen is niet zo zeer nodig, een geschikte renbaan wel. Dat zou er dus een buiten de stad moeten worden waar de ondergrond en bochten wel geschikt zijn voor hoge snelheden.

Denk niet dat ze met zadel ineens harder kunnen, deze jockeys worden er echt wel op geselecteerd dat ze zonder zadel zo hard mogelijk kunnen.
Maar een renbaan buiten de stad is bijvoorbeeld al een oplossing. Waarom niet tradities een beetje aanpassen ipv gelijk maar afschaffen?
Natuurlijk ben ik ook op deze manier van racen, maar om nou gelijk alles maar af te schaffen vind ik kort door de bocht ( :+)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:17

Azmay schreef:
geerke schreef:

dus het verongelukken van paarden is volksvermaak?Of lees ik het weer verkeerd? :7

Ik vermoed dat dit geen standaard is dat paarden overlijden,

Er zijn er 50 verongelukt in 45 jaar tijd, dus ja, het is bijna standaard dat er 1 dood gaat.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 15:18

Azmay schreef:
geerke schreef:

dus het verongelukken van paarden is volksvermaak?Of lees ik het weer verkeerd? :7

Ik vermoed dat dit geen standaard is dat paarden overlijden, bij eventing staan ook de mensen het liefste bij de risicovolle hindernissen dus daar zijn we ook niet heilig. Het feit dat de paarden risico lopen is jammer, maar de ruiters vangen de meeste klappen en die kiezen er per slot van rekening voor.

Het is helaas dus wel behoorlijk standaard. De keren dat ik die race gezien heb, en paarden en ruiters heb zien vallen staan echt in mijn geheugen gegrift. Een paard dat was gevallen en plat op de baan bleef liggen, aan de achterbenen snel weggesleept omdat 30 sec. later het hele cluppie weer voorbij komt, paard dat tegen het hek aan vliegt en nek dubbelknakt over het hek heen, ruiters die vallen en waar de hele groep overheen komt, paarden in de start'blokken' die helemaal verrot gemept worden om maar zo dicht mogelijk tegen het touwtje aan te staan, etc etc etc.. dan heeft zo'n beest zichzelf helemaal de pleuris in gerend, en god verbied dat ie wint, dan vliegt het hele publiek er op af en wordt t beest ingesloten voor een uitgebreide huldiging en fotoshoot, arme ding weet niet wat m' overkomt.
Nu ben ik zelf niet zo'n gigantisch fan van racen, maar ik denk toch wel dat de meeste trainers en eigenaren uit de racewereld hun paarden daar nog niet neer zouden zetten als ze het prijzengeld van te voren kregen.

saddledancer

Re: Paard overleden tijdens selectieronde Italiaanse Palio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 15:40

@bambolina nou idd! Ik zit in de racewereld, en heb t filmpje hier op werk laten zien, de reacties liepen uit een van 'mag dat zomaar?' tot uitgesproken woede towards zulke dierenmishandeling. Ik zeg niet dat 'normale' races perfect zijn, maar dit is echt dom.