Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:30

Je mag toch hopen dat mensen hun hersens gebruiken en hun paard boven rijden zetten. Sowieso rijd ik normaal gesproken al niet als het rond de 30 graden is en als ik ga rijden tijdens warm weer is het voornamelijk rustig stappen zonder zadel of lekker een buitenritje/zwemmen.

Erg goed besluit dit! Want blijkbaar zijn er wel mensen die gewoon niet nadenken over wat de gevolgen kunnen zijn! Een trailer in de hitte word ook gewoon een sauna.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:32

Ik snap niet dat KNHS hier geen regels voor in de reglementen zet. Idem met gladheid ed. Sommige verenigingen blijken startgeld toch belangrijker te vinden dan paarden(- en ruiter)welzijn.

Onze wedstrijd (laatste ponyselectie) gaat zondag wel door, dan zou het minder warm zijn. Dat moeten we nog maar zien dan.
Laatst bijgewerkt door Nies_ op 30-06-15 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:33

Daarom zeg ik zou ik als KNHS zijnde alles aflassen voor het weekend.....

In de zin van het dier gaat voor en om te voor komen dat mensen idd zonder na te denken toch gaan.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:53

Daantjuh88 schreef:
Ik heb zondag concours (zutphen), tot op heden gaat dat concours gewoon door. Ik ben zelf niet snel van het afmelden en niet zo'n zeikerd, maar 2 paarden mee en dan om half 1 en de ander om 2 uur rijden word afzien..... als ze het eruit gooien zal ik het niet erg vinden Maar je weet het natuurlijk nooit met het weer in NL, mss rijd ik ook wel in de stromende regen zoals vorig weekend.

Poeh, dat vind ik nogal wat... laat je je andere paard dan gewoon op de trailer staan? En beleef je daar serieus plezier aan? :n

Oww zie net dat je zondag schreef.. dan ist idd een stukje koeler

kara

Re: Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:56

Ik sta op de startlijst voor zaterdag Almelo en zondag Zutphen.
Nu heeft Almelo wel z'n programma om gegooid maar alsnog moet ik om 13.00u rijden, dan nog losrijden en weer een uur op de trailer terug.
Zondag moet ik s morgens vroeg in Zutphen,dus starten lukt ws wel.
Maar ja je moet de dagen er voor ook trainen en dat vind ik onverantwoord.
Ik kijk het morgen nog aan hoe het weer zich ontwikkelt en dan gaat er toch een mailtje uit.

Mens en dier moet er toch plezier in hebben, we rijden niet ten koste van alles!

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:00

Bij ons is de wedstrijd niet afgelast, maar is wel alles zo ver mogelijk vervroegd om voor de hitte te starten. Zaterdags willen ze dan ookal rond 12 uur klaar zijn met het rijden van de ruiters. Zondags wordt het koeler, maar hebben zo ookal zo veel mogelijk alles naar voren geschoven, om toch aan het welzijn van de paarden te denken.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:00

Tja en wat moeten ze dan met de paarden die in landen staan waar deze temperaturen vrij gebruikelijk zijn..

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:01

Ik zou zondag starten,ZZL om 16 uur.
Ze geven nu nog 27 graden af,maar mijn merrie is net drachtig.
Durf het dus niet aan en zeg liever bijtijds af.
Krijg vast spijt als het mee blijkt te vallen.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:07

kyrkelover schreef:
Tja en wat moeten ze dan met de paarden die in landen staan waar deze temperaturen vrij gebruikelijk zijn..

Daar is het meestal niet warm én vochtig (benauwd) tegelijk ;)

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:10

Ik mocht vroeger bij de ponies al niet starten als het zo warm was van mijn ouders. Dat is gewoon onverantwoord en dier onvriendelijk.

Zelf met warme temperaturen werd paard hier niet gereden (alleen om 7 u ochtends). Laat staan een concours midden op de dag...ik vind het gekke.n werk en het word tijd dat de knus ook hiervoor regels op gaat stellen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:12

Steeph schreef:
kyrkelover schreef:

Daar is het meestal niet warm én vochtig (benauwd) tegelijk ;)
Die zijn daar ook veel beter op ingericht en gewenning speelt ook een grote rol.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:15

Lienboon schreef:
Daantjuh88 schreef:
Ik heb zondag concours (zutphen), tot op heden gaat dat concours gewoon door. Ik ben zelf niet snel van het afmelden en niet zo'n zeikerd, maar 2 paarden mee en dan om half 1 en de ander om 2 uur rijden word afzien..... als ze het eruit gooien zal ik het niet erg vinden Maar je weet het natuurlijk nooit met het weer in NL, mss rijd ik ook wel in de stromende regen zoals vorig weekend.

Poeh, dat vind ik nogal wat... laat je je andere paard dan gewoon op de trailer staan? En beleef je daar serieus plezier aan? :n

Oww zie net dat je zondag schreef.. dan ist idd een stukje koeler

Als het echt zo warm is meld ik er misschien 1 af, is ook een jong paard en die is al snel moe. Maar nog ff kijken of het echt zo rampzalig word.

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:15

Agossie schreef:
En dan zal je kaarten hebben voor Outdoor Gelderland dat waarschijnlijk wel doorgaat. We houden het in de gaten. Superbesluit van de verenigingen om het af te zeggen. Dit is te gek.

Ben inderdaad benieuwd wat ze daarmee doen.

Wel heel goed dat er wedstrijden worden afgezegd, dat is met dit weer geen doen..

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:20

blij dat ze het aflassen voor de dieren

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:25

De KNHS moet als overkoepelende organisatie gewoon alles afgelasten
Lijkt me het slimste.
En als er inderdaad ook nog heftig onweer en hagel gaat komen zoals sommige weerkaarten voorspellen dan wil je ook niet met je trailer op de weg zitten.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:28

CoriienRN schreef:
Ik zou als ik de KNHS was sws alles afgelasten := ik vind 30 graden al te warm om me paard op het land te zetten laat staan 2 dressuur of 2 rondjes te laten springen....

In Frankrijk staan de paarden gewoon met 35 graden buiten. Anders konden ze weken niet naar buiten, dus dat vind ik ook weer wat overdreven. Als er schaduw is zie ik het probleem niet.

Maar wel goed dat die wedstrijden worden afgelast.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:28

Wij zetten onze paardjes de komende dagen pas NA 15:00 buiten :) dus dan staan ze mooi nog een paar uur buiten in de niet AL te hete zon...

Diana1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:29

En dan laat de KNHS zelf hun SGW doorgaan, maar dan met extra water
vind het onverantwoord

Gelukkig ben je zelf verantwoordelijk en blijven wij thuis !

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:30

romyloverrr schreef:
In Frankrijk staan de paarden gewoon met 35 graden buiten. Anders konden ze weken niet naar buiten, dus dat vind ik ook weer wat overdreven. Als er schaduw is zie ik het probleem niet.

Maar wel goed dat die wedstrijden worden afgelast.

Daar zijn de paarden gewend aan het klimaat ;) hier niet... hier in nederland mag je blij zijn als je uberhaupt een stukje schaduw heb zeker aan de kust vandaar mijn eerdere post hier boven...

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:31

Zo'n 11-12jaar geleden had ik in Hoogland een wedstrijd, het zou die middag rond de 35 graden worden en ik moest om 15:00uur ongeveer starten.

Ik ben toen ook niet gegaan, vond het veelste warm voor mijn pony. Ik was trouwens toen de enige want alle anderen van stal gingen gewoon wel.

Zag pony's zeiknat van de trailer afkomen incl. pompen. Leuk hoor persé willen rijden -O-

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:34

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:34

Nies_ schreef:
Ik snap niet dat KNHS hier geen regels voor in de reglementen zet. Idem met gladheid ed. Sommige verenigingen blijken startgeld toch belangrijker te vinden dan paarden(- en ruiter)welzijn.

Onze wedstrijd (laatste ponyselectie) gaat zondag wel door, dan zou het minder warm zijn. Dat moeten we nog maar zien dan.

Inderdaad extreme weersomstandigheden vast leggen omdat er altijd mensen zijn die wel willen doorgaan.
Zo misten wij een keer de regiokampioenschap omdat het spekglad was op de weg, en wij met trailer moesten.echtgenoot is beroepschaffeur maar waagde het niet.
Reactie van wedstrijdsecretariaat : het gaat gewoon door de belangrijkste mensen zijn er, gekomen dag van te voren of met vrachtwagen , had u ook kunnen doen |o

Ook een keer met 30gr gereden in een snikheet dal. Tussen de proeven door niet even rustig stappen en koelen maar achter elkaar door. Afgemeld voor de tweede proef .....
Zou ik nu nooit meer doen ( rijden dan he ) :D

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:35

Top besluit! :j

Ook Barock Pinto Studbook heeft de grote centrale keuring afgezegd voor aankomende zaterdag.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:48

listiglistje schreef:
De weersites geven voor zaterdag 40 graden celcius aan!
(…)
Ik weet niet of er meer ruiters zo over denken en hoe de vereniging erover denkt, maar persoonlijk
Zou ik als vereniging de wedstrijd aflassen, verplaatsen of een zeer vervroegd ochtendprogramma inzetten.
Met aflassen wordt het alleen maar heter :D Overigens heb ik nog niks over 40 graden gehoord.. maar afijn 30 graden is natuurlijk al veel te warm. Dus ik snap de afmeldingen zeer zeker.

CK van het KWPN in Zeeland gaat vooralsnog wel door :=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:57

Een keuring vind ik enerzijds onverstandig ivm jonge veulens en drachtige merries.
Maar anderzijds kun je wel vaak een box huren en is het niet bepaald topsport.

Dat grote (internationale) concoursen niet geschrapt worden snap ik wel. Een Italiaan die een wedstrijd in NL komt rijden ziet je aankomen met het excuus te warm :P
Op een bepaald niveau mag je er ook van uit gaan dat de ruiters weten hoe ze er mee om moeten gaan.
Olympische spelen zijn vaak ook niet bepaald bij 15 graden zullen we maar zeggen.

Een (basis) ponyruiter zou ik niet laten starten. Een kind kun je niet verantwoordelijk maken voor buitengewone situaties, die overzien dat niet altijd.

Ken je paard, dat scheelt al een hoop.
Een dooie doender die je in de schaduw aan paaltje kan binden is ook weer heel anders dan een druktemaker die zelfs bij vorst al zwetend van de wagen komt.

Met een Fries ben je ook beperkter dan met een arabier zeg maar.