Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Claudxx schreef:De eigenaar geeft juist weinig om zijn merrie, het gaat hem alleen om het veulen en het geld wat dat oplevert.
Als hij echt om zijn dieren gaf zou hij de merrie in haar waarde laten, lekker op de weide met vriendjes, maar nee hoor, dit arme beest moet in haar eentje binnen staan en een ellendig lange reis maken.
genja schreef:Nee jij wil dan een paar hengsten bij de merrie los laten en kijken welke de merrie mag dekken?? lekker bloedbad zal dat dan worden ...
mrie schreef:Het is ook lastig ClaudXX, Ik heb een paard, gekocht voor het leven. Ik heb een band met het beest en ik probeer naar eer en geweten zo goed mogelijk voor hem te zorgen. Hij kost mij elke maand geld en dat heb ik er voor over. Ik ben geen onderneming ik doe het voor de pret.
De regels voor een onderneming zijn heel anders. Zij hebben een paard en daar moeten ze goed voor zorgen. De band die zij er mee hebben is tijdelijker en zakelijker. Maar het beest moet ook opleveren anders kunnen ze hun business op hun buik schrijven. De zorg is gericht op dat doel, het voerschema is gericht op dat doel, de training is gericht op dat doel, een eventuele dracht is gericht op dat doel. De afweging in zakelijk verband is gewoon heel anders dan de afweging die ik met mijn hobby beest maak. Zij kunnen meer investeren maar moeten er ook voor zorgen dat die investering weer terug komt, anders is het een slecht investering. Het dier wordt in dit geval niet gezien als minderwaardig, maar als vee, als het kapitaal van het bedrijf.
Het bepalen wie van wie een veulen krijgt, wie ruin wordt, wie wel geschikt is als vaderdier, wie naar buiten mag wie niet. Tja, dat is een beetje god spelen. En dat is eng maar ook niet zo vreemd, als we namelijk op god moeten wachten gebeurt er niet zo veel.
Claudxx schreef:genja schreef:Nee jij wil dan een paar hengsten bij de merrie los laten en kijken welke de merrie mag dekken?? lekker bloedbad zal dat dan worden ...
That's nature, zo ging het vroeger ook![]()
Nee hoor, ik snap best dat het met de omstandigheden zoals ze nu zijn niet gaat. Het ging mij er alleen om dat de eigenaar dus niet van het paard houdt om wie het is, maar meer om het geld. Persoonlijk vind ik het niet nodig om een paard zon lange reis te laten maken zodat de paarden steeds beter en beter worden gefokt. Wat mij betreft hadden ze ook de simpele hengst van de buren kunnen pakken. Mij gaat t erom dat je plezier hebt met je paard, niet alles perfect gaat en dat je beter bent dan anderen.
Maar ik merk al dat weinig mensen deze mening delen, no problem.
genda schreef:Nee hoor zo gaat het in de natuur ook niet iedere hengst heeft zijn eigen kudde. Tegen de tijd dat een hengst in de kudde vruchtbaar wordt gaat hij normaal gesproken het gevecht met de leider aan en verlaat een van beide de verliezer de kudde.
Claudxx schreef:Ik snap werkelijk niet waarom we dieren als minderwaardig beschouwen, terwijl het ook gewoon levende wezens met gevoel zijn die graag een leuk en sociaal leven willen hebben ..
Claudxx schreef:jansje73 schreef:Dan heb je als eigenaar toch heel veel over voor je merrie zover te laten reizen voor een dekking zeg. Wat een dek geld zeg.
De eigenaar geeft juist weinig om zijn merrie, het gaat hem alleen om het veulen en het geld wat dat oplevert.
Als hij echt om zijn dieren gaf zou hij de merrie in haar waarde laten, lekker op de weide met vriendjes, maar nee hoor, dit arme beest moet in haar eentje binnen staan en een ellendig lange reis maken.
RaafSmits schreef:Ik vraag me af waar staat dat de merrie de hele tijd moet binnen staan????
Mogelijk de eerste periode, zodat ze rustig en geleidelijk kan omschakelen, maar jullie geloven toch zeker zelf niet dat deze merrie drie jaar zal worden opgehokt??