Merrie reist 18.000 km voor dekking hengst

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Re: Merrie reist 18.000 km voor dekking hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 20:20

Dat denk ik wel clau op national stud en alles staan ze gewoon in groepen buiten.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 20:23

Claudxx schreef:
De eigenaar geeft juist weinig om zijn merrie, het gaat hem alleen om het veulen en het geld wat dat oplevert.
Als hij echt om zijn dieren gaf zou hij de merrie in haar waarde laten, lekker op de weide met vriendjes, maar nee hoor, dit arme beest moet in haar eentje binnen staan en een ellendig lange reis maken.

Dus omdat het beest moet reizen vind jij het sielig? Vind je dat ook als Salinero voor de spelen naar China moet? Waar staat dat het alleen binnen moet staan?? Hoe de eigenaar zich emotioneel en als verzorger verhoud tot dit paard staat ook nergens. Ja er moet geld mee verdriet worden, volgens mij moet dat ook met manegepaarden, fokmerries, dravers, bloedtapperijpaarden en met ....Salinero (daar is ie weer)
Ik heb de indruk dat je wat last hebt van mening.[/quote]

Leuk, zo'n aanvallende reactie :)
Maar het is inderdaad precies wat je zegt, ik vind het niet kunnen als je je geld moet verdienen ten koste van paarden. Ik vind dat als je een paard hebt, je die in zijn behoeftes moet voorzien.
Waarom hebben we bij mensen meteen medelijden met iemand die zijn leven alleen moet slijten, maar laten we paarden met gemak veel te lang op stal staan?
En waarom zouden wij mogen bepalen wie de merrie dekt, bij mensen zouden we al gelijk van verkrchting spreken..

Ik snap werkelijk niet waarom we dieren als minderwaardig beschouwen, terwijl het ook gewoon levende wezens met gevoel zijn die graag een leuk en sociaal leven willen hebben ..[/quote]

Nee jij wil dan een paar hengsten bij de merrie los laten en kijken welke de merrie mag dekken?? lekker bloedbad zal dat dan worden ...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 20:39

Het is ook lastig ClaudXX, Ik heb een paard, gekocht voor het leven. Ik heb een band met het beest en ik probeer naar eer en geweten zo goed mogelijk voor hem te zorgen. Hij kost mij elke maand geld en dat heb ik er voor over. Ik ben geen onderneming ik doe het voor de pret.

De regels voor een onderneming zijn heel anders. Zij hebben een paard en daar moeten ze goed voor zorgen. De band die zij er mee hebben is tijdelijker en zakelijker. Maar het beest moet ook opleveren anders kunnen ze hun business op hun buik schrijven. De zorg is gericht op dat doel, het voerschema is gericht op dat doel, de training is gericht op dat doel, een eventuele dracht is gericht op dat doel. De afweging in zakelijk verband is gewoon heel anders dan de afweging die ik met mijn hobby beest maak. Zij kunnen meer investeren maar moeten er ook voor zorgen dat die investering weer terug komt, anders is het een slecht investering. Het dier wordt in dit geval niet gezien als minderwaardig, maar als vee, als het kapitaal van het bedrijf.

Het bepalen wie van wie een veulen krijgt, wie ruin wordt, wie wel geschikt is als vaderdier, wie naar buiten mag wie niet. Tja, dat is een beetje god spelen. En dat is eng maar ook niet zo vreemd, als we namelijk op god moeten wachten gebeurt er niet zo veel.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 20:42

Ik heb trouwens gelezen dat dit ras niet via KI mag omdat ze het idee hebben dat alle paarden van dit ras sterk genoeg moeten zijn om op natuurlijke wijze een veulen ter wereld te brengen en dat als dat niet lukt de paarden niet goed genoeg zijn voor een veulen.

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 20:43

genja schreef:
Nee jij wil dan een paar hengsten bij de merrie los laten en kijken welke de merrie mag dekken?? lekker bloedbad zal dat dan worden ...

That's nature, zo ging het vroeger ook :+

Nee hoor, ik snap best dat het met de omstandigheden zoals ze nu zijn niet gaat. Het ging mij er alleen om dat de eigenaar dus niet van het paard houdt om wie het is, maar meer om het geld. Persoonlijk vind ik het niet nodig om een paard zon lange reis te laten maken zodat de paarden steeds beter en beter worden gefokt. Wat mij betreft hadden ze ook de simpele hengst van de buren kunnen pakken. Mij gaat t erom dat je plezier hebt met je paard, niet alles perfect gaat en dat je beter bent dan anderen.
Maar ik merk al dat weinig mensen deze mening delen, no problem. :)

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 20:45

mrie schreef:
Het is ook lastig ClaudXX, Ik heb een paard, gekocht voor het leven. Ik heb een band met het beest en ik probeer naar eer en geweten zo goed mogelijk voor hem te zorgen. Hij kost mij elke maand geld en dat heb ik er voor over. Ik ben geen onderneming ik doe het voor de pret.

De regels voor een onderneming zijn heel anders. Zij hebben een paard en daar moeten ze goed voor zorgen. De band die zij er mee hebben is tijdelijker en zakelijker. Maar het beest moet ook opleveren anders kunnen ze hun business op hun buik schrijven. De zorg is gericht op dat doel, het voerschema is gericht op dat doel, de training is gericht op dat doel, een eventuele dracht is gericht op dat doel. De afweging in zakelijk verband is gewoon heel anders dan de afweging die ik met mijn hobby beest maak. Zij kunnen meer investeren maar moeten er ook voor zorgen dat die investering weer terug komt, anders is het een slecht investering. Het dier wordt in dit geval niet gezien als minderwaardig, maar als vee, als het kapitaal van het bedrijf.

Het bepalen wie van wie een veulen krijgt, wie ruin wordt, wie wel geschikt is als vaderdier, wie naar buiten mag wie niet. Tja, dat is een beetje god spelen. En dat is eng maar ook niet zo vreemd, als we namelijk op god moeten wachten gebeurt er niet zo veel.

wow, precies dat! Alleen kan jij het beter verwoorden! :D

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 20:57

En begrijp me goed, je kunt een hobby beest slecht verzorgen, laten lopen met blessures, verwaarlozen ect. tot hij het niet meer doet of je de dierenpolitie op het erf hebt.
In een zakelijke omgeving heb je ook goede en slechte "bazen" Het verschil is het dat als zij niet goed verzorgen hun bedrijf er aan gaat. Als ze in dit geval zo veel in het nieuwe veulen kunnen investeren, dan moeten ze toch iets goed doen met hun dieren......
Laatst bijgewerkt door mrie op 26-06-15 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:02

Ik snap je punt wel Claudxx, maar daar is deze sport veel en veel te duur voor.
Denk aan dekgeld dan opgroeikosten en nog niet te bedenken het trainingsgeld per maand uiteindelijk.
Dit ben je natuurlijk allemaal niet verplicht een paard gewoon in de wei kan ook.
Maar ik denk dat er echt een top leven voor deze merrie te wachten staat de aankomende 3 jaar.Ze worden gewoon natuurlijk gedekt en zodra ze drachtig zijn komen ze in kuddes op de wei.
Ja ook paarden als Rachel Alexandra, Zenyatta etc etc. stonden buiten.
Tegen de tijd dat ze dan bijna moeten veulen komen dat kaliber merries vaak op zoiets als de national stud te staan. Daar houden ze de merrie zoveel mogelijk buiten en als het echt heel spannend wordt komen ze in zeer ruime boxen te staan.
Hier worden ze in de gaten gehouden door meerdere camera's en worden de merries alleen gestoord indien nodig.
Zijn de veulentjes dan geboren gaan ze weer de kudde op.

Frankel op de juddmonte farms

Veulen van midday x frankel

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:15

kyrkelover: mooi om te zien dat ze buiten komen :) Frankel ook zonder enige bescherming. Gewoon lekker paard zijn :) mooi filmpje!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:34

Claudxx schreef:
genja schreef:

That's nature, zo ging het vroeger ook :+

Nee hoor, ik snap best dat het met de omstandigheden zoals ze nu zijn niet gaat. Het ging mij er alleen om dat de eigenaar dus niet van het paard houdt om wie het is, maar meer om het geld. Persoonlijk vind ik het niet nodig om een paard zon lange reis te laten maken zodat de paarden steeds beter en beter worden gefokt. Wat mij betreft hadden ze ook de simpele hengst van de buren kunnen pakken. Mij gaat t erom dat je plezier hebt met je paard, niet alles perfect gaat en dat je beter bent dan anderen.
Maar ik merk al dat weinig mensen deze mening delen, no problem. :)

Nee hoor zo gaat het in de natuur ook niet iedere hengst heeft zijn eigen kudde. Tegen de tijd dat een hengst in de kudde vruchtbaar wordt gaat hij normaal gesproken het gevecht met de leider aan en verlaat een van beide de verliezer de kudde.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:41

Wat een beauty is Frankel en wow de stallen daar ! <3 *\o/*

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:53

genda schreef:
Nee hoor zo gaat het in de natuur ook niet iedere hengst heeft zijn eigen kudde. Tegen de tijd dat een hengst in de kudde vruchtbaar wordt gaat hij normaal gesproken het gevecht met de leider aan en verlaat een van beide de verliezer de kudde.

Dat zeg ik, zoals de omstandigheden nu zijn kan het niet. Maar toen er nog genoeg ruimte was voor de paarden ontstond er vanzelf een evenwicht.. Je spreekt jezelf tegen.

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 22:57

Met volbloeden fokken is niet gemakkelijk de vrucht blijft vaak niet zitten daarom wordt ki toegepast.
En de merrie dicht genaaid zodat ze de vrucht niet zal verliezen.(dit heb ik vd dierenarts omdat wij ook een volbloed hadden die niet drachtig te krijgen was ).En zeer goed op de baan gelopen heeft.
Maar pff wat een dekgeld ik denk dat ik maar eens om switch naar volbloed hengsten.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 08:51

Claudxx schreef:
Ik snap werkelijk niet waarom we dieren als minderwaardig beschouwen, terwijl het ook gewoon levende wezens met gevoel zijn die graag een leuk en sociaal leven willen hebben ..

Nou geweldig dan toch, zij mag haar sociale leven uitgaan bereiden met een knappe engelsman ipv alleen de mannen uit haar eigenland.

Als je het allemaal zo zielig vind dan moet je gewoon alle paarden in een natuurgebied zetten en al helemaal niet erop gaan zitten

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 09:34

Ik denk dat het ook wel mee zal vallen met deze merrie en haar gearrangeerde huwelijksnacht.
Voor dit soort bedragen ga je je de gezondheid van de merrie en veulen straks niet op het spel zetten.
Daar heeft de eigenaar van de merrie niks aan, maar de thuisbasis van Frankel ook zeer zeker niet.

Inderdaad......er is niks natuurlijks meer aan......maar mág je dat überhaupt nog verwachten dan???
Ik denk dat er meer met al onze huis tuin en keuken paarden gerotzooid wordt dan met deze paarden.
Ik ben op internet dek filmpjes tegen gekomen die meer weg hebben van een ordinaire verkrachting dan wat anders.
En het stomme is dat daar dan beide eigenaren bij staan, en het allemaal wel prima vinden.
Zij rekenen zich zelf al weer rijk........

Deze paarden worden omringt door de beste zorg in de meest luxe accommodatie die maar te verkrijgen is.
Er zijn reputaties hoog te houden.
Want reken maar dat als deze merrie en veulen niet in top conditie thuiskomen na drie jaar dat de rapen gaar zijn.
Ik kan nu al zeggen dat zoiets wereldnieuws zou worden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 09:48

Claudxx schreef:
Kijkend naar de waarde van de merrie en veulen denk ik niet dat de kans bij dit paard groot is dat ze buiten komt.

Nee natuurlijk niet. Volbloeden zijn namelijk volslagen temperamentloze dieren die er goed bij gedijen om vooral veel op stal te staan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 10:00

pidoro schreef:
Met volbloeden fokken is niet gemakkelijk de vrucht blijft vaak niet zitten daarom wordt ki toegepast.
.

Uhm nee dat mag juist niet als je er de baan mee op wilt..

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 03:44

Claudxx schreef:
jansje73 schreef:
Dan heb je als eigenaar toch heel veel over voor je merrie zover te laten reizen voor een dekking zeg. Wat een dek geld zeg.

De eigenaar geeft juist weinig om zijn merrie, het gaat hem alleen om het veulen en het geld wat dat oplevert.
Als hij echt om zijn dieren gaf zou hij de merrie in haar waarde laten, lekker op de weide met vriendjes, maar nee hoor, dit arme beest moet in haar eentje binnen staan en een ellendig lange reis maken.

Enig idee hoe het er in de renwereld aan toe gaat??

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 07:00

Ik vraag me af waar staat dat de merrie de hele tijd moet binnen staan????
Mogelijk de eerste periode, zodat ze rustig en geleidelijk kan omschakelen, maar jullie geloven toch zeker zelf niet dat deze merrie drie jaar zal worden opgehokt??

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:01

Hebben jullie enig idee hoeveel geld dit kost, denk je echt dat de beste man niet om zijn merrie geeft? De racewereld is juist vriendelijker als het gaat om paardvriendelijkheid en naar buiten gaan. Zonde dat mensen met weinig kennis direct zo veel conclusies trekken op zo'n klein artikel :n

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:20

RaafSmits schreef:
Ik vraag me af waar staat dat de merrie de hele tijd moet binnen staan????
Mogelijk de eerste periode, zodat ze rustig en geleidelijk kan omschakelen, maar jullie geloven toch zeker zelf niet dat deze merrie drie jaar zal worden opgehokt??

Dat staat nergens, mensen trekken uit de zin die vrij vertaald zegt 'merrie staat als ze op stal staat onder lampen een paar uur per dag zodat haar hormonen niet in winterslaap gaan' de conclusie dat merrie jaarrond op stal doorbrengt.

Ik vind het filmpje van de hengst inderdaad fantastisch, 175.000 euro per dekking en hem gewoon bloot de wei op gooien om te spelen!