Verbod op houden van paarden wegens overmatig dekengebruik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:25

Sterker nog, onze zwarte Fries blijft onder haar UV-werende eczeemdeken koeler dan zonder. :j

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:26

Ik heb echt nog nooit gemerkt dat de temperatuur op liep onder een masker. Over welk soort of merk heb je het specifiek?

En die paar touwtjes... ik zet ze niet met zo'n band om hun nek of halster op de wei. Zo'n masker is zo af of kapot, maar met nylon beschadigen ze zich eerder.

Onze eczemer draagt trouwens rustig een zwart masker van gaas (met daaraan oorstukje en nekflap) :)

jwl

Re: Verbod op houden van paarden wegens overmatig dekengebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:29

Ik vind die zwarte graas maskers toch fiks warm worden
Ik gebruik zelf niks
Pony ziet me al aan komen
Die heeft m al af geplukt voor ik t land af ben

Geen idee welk merk gewoon zoon nylon ding is het geloof ik
Beesten worden er sowieso gefixeerd door op het eten imo

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:38

Gefixeerd op het eten? Heb je het niet over een graasmasker?

Daar wil ik het wel over met je eens zijn, vind dat ook niet echt wat.

Maar heb het over vliegengaas voor de ogen. Nodig, omdat ik anders oren, voorpluk en een stuk nek niet kan beschermen tegen mugjes en mijn pony dus alles kapot schuurt van de jeuk.

edit: even teruggelezen, ik las steeds 'gaas' masker terwijl jij wel degelijk 'gRaas' masker schreef, sorry.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:41

Nou ik niet, alsof een paard zichzelf hb laten vreten, geen dierenbeulerij is...

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:43

ohjajoh6 schreef:
Nou ik niet, alsof een paard zichzelf hb laten vreten, geen dierenbeulerij is...

Klopt, maar daar zijn ook andere oplossingen voor. Ik kies liever voor paddock met hooi en zeer beperkt op de wei, een ander kiest voor wei met graasmasker op.

Gelukkig mogen we tot op zekere hoogtezelf nog kiezen wat we met onze dieren doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:46

Klopt, maar een ander veroordelen omdat diegene voor een graasmasker kiest (zeg niet dat jij dat doet hoor), vind ik ook erg ver gaan, niet iedereen heeft een paddock.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:53

Chiave schreef:
Zijn er waarschuwingen uitgedeeld aan de baas in kwestie? Ik vind het nogal een "straf". Wat als de man in kwestie geestelijk achteruit gaat en misschien gewoon hulp nodig heeft? Ik wil geen advocaat van de duivel zijn, maar ik vind het nogal wat...

eigenaar is nog maar 47 dus dat lijkt me nu niet bepaald aan de orde. Of het zou heel toevallig een jong dementerende betreffen.
Lijkt me eerder gevalletje laksheid. Die beenwond heeft hij ook niet door een da laten behandelen (althans zo lees ik het) maar is zelf maar gaan aanrommelen met kruiden. Want tja; zelf aanrommelen is goedkoper natuurlijk(zo redeneren dat soort mensen in ieder geval)

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:29

Ik zeg telkens graas masker :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:40

jwl schreef:
Ik vind die zwarte graas maskers toch fiks warm worden
Ik gebruik zelf niks
Pony ziet me al aan komen
Die heeft m al af geplukt voor ik t land af ben

Geen idee welk merk gewoon zoon nylon ding is het geloof ik
Beesten worden er sowieso gefixeerd door op het eten imo

Weet je wat zielig is? Dat ik het beest na 3 uur buiten op stal moet zetten omdat hij anders gaat schuren van de suikers in het gras.
(En nee, er staat niet teveel op.)
Daarbij wordt hij strontsjaggerijnig omdat hij zich VEEL te vol eet, ik heb het masker pas gekocht na dit, dus hij kende het masker nog niet.
Geen domme oordelen geven alsjeblieft als je er geen verstand van hebt.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:45

Als je er geen verstand van hebt?
Wat ik zie is paarden die obsessief met eten om gaan door het kleine aantal uurtjes buiten en/of het gebruik van graas masker omdat ze in zoon kort mogelijke tijd zo veel mogelijk binnen willen krijgen

Nodig je dan ook vanharte uit om met onze da te praten die van de zelfde mening is

Daarbij is elk paard anders, misschien dat het voor jouw paard een goede optie is
Heb het er dan ook alleen over dat ik die dingen veel te warm vind

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:52

jwl schreef:
Als je er geen verstand van hebt?
Wat ik zie is paarden die obsessief met eten om gaan door het kleine aantal uurtjes buiten en/of het gebruik van graas masker omdat ze in zoon kort mogelijke tijd zo veel mogelijk binnen willen krijgen

Nodig je dan ook vanharte uit om met onze da te praten die van de zelfde mening is

Daarbij is elk paard anders, misschien dat het voor jouw paard een goede optie is
Heb het er dan ook alleen over dat ik die dingen veel te warm vind

Fijn dat je dierenarts het met je eens is, die hoef ik dus niet bij mijn paard.
Je hebt altijd kaf tussen het koren, voor sommige dieren moet je wel.
Als je zo'n ding koopt doe je dat voor het welzijn van je paard, niet omdat je het zelf zo leuk vindt.
Hij eet gewoon relaxed niks mis mee, ik zie hem liever buiten MET masker als opgehokt op stal zonder masker, vanwege schuren.
Wat zou jij doen? Lekker dat beest zich open laten schuren van 3 uur buiten zonder masker? Of ophokken?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:53

@Jwl
Deze zijn niet te warm hoor.
Afbeelding
Met deze kunnen ze nog redelijk goed eten, alleen moeilijker het hele korte gras.
En dat is juist de bedoeling omdat daarmee de meeste suikers binnen krijgen.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:54

Mooi bericht. Ik kan er zo ontzettend slecht tegen wanneer mensen niet begrijpen dat de beleving van de buitentemperatuur voor dieren met vacht op hun gehele lichaam volslagen anders is dan voor ons mensen. Lees ook: honden die kleren aan krijgen -_-. Helaas zie ik meer regel dan uitzondering als het om paarden met dekens gaat (en ik wéét wat de uitzondering is).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:09

Kijk niet om het een of ander hoor, want winterdekens zijn natuurlijk wreed met deze temperaturen.

Maar ondanks dat ik het ook geen pretje vind, doe ik die 2 zwarte van mij toch vanaf vandaag ook weer helemaal inpakken in hun eczeem dekens, tegen de dazen en ja met 30 graden staan ze daar in te zweten, maar dat doen ze zonder die dingen net zo, van de constante paniek om van die krengen af te komen.
En dan hebben ze ook nog eens zwarte vliegenmaskers op en puk, met haar cushing en IR, haar graasmasker en laat nou dat laatste juist het enige droge plekje op haar lichaam zijn met dat soort bloedhete dagen...

Dan maar een dierenbeul, goden zij dank weet ik beter...

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:15

Ja precies, Ohjajoh, maar dat zijn dus geheel andere omstandigheden. Jij maakt een weloverwogen keuze, een die er juist van getuigt dat jij wél begrijpt hoe de beleving van het paard zal zijn met danwel zonder deken ;)

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:20

--
Laatst bijgewerkt door xPabloBokt op 25-06-15 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:22

Ik reageerde niet op jou hoor Basilicium , maar op de straffe opmerkingen van jwl.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:31

Mijn paard heeft dit jaar nog geen gras op en voorlopig blijft dat zo. Zielig he. Die beesten zichzelf vet laten vreten is veel zieliger, net zozeer verwaarlozing als ondervoeding.

Dan nog even ontopic: goed dat ze dit ook aanpakken. Soms zie ik paarden met dekens staan en dan krijg ik het al benauwd bij het idee. Een goede vliegendeken is zo'n 80% UV-werend, dan valt het warm worden reuze mee en bij donkere paarden is het vaak zelfs koeler.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:43

De mijne staat als Aliën in de wei .
Eczeem deken en masker ...
En ze is blij dat ze ze aan heeft ...
Zet haar op t heetst van de dag wel even binnen .
Deken er even lekker af .
En rond 1700 u 1730 gaat ze weer ingepakt naar buiten ...

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:05

Ieder zn mening :)
Ik leg het niemand op om het er mee eens te zijn
Ik ben in iedergeval blij dat dit voor mijn paardje prima werkt
Hij blij , ik blij
Ik snap dat mensen er anders over denken en dat het voor sommige een prima oplossing is
Ik heb het dan ook alleen over wat ik van een graas masker vind

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 20:57

Wij "hadden " een hele grote boom van 70 jaar oud op de weitotdat de boer die het land naast ons huurt de boom zonder overleg met de staleigenaar om heef laten zagen.
Hij had "last " van de blaadjes .

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:54

Zoe_97 schreef:
Alani schreef:
Mijn zus heeft enkele weken geleden ook bij een paard in een weilandje de winterdeken afgetrokken. Ook toen was het snikheet. En er kwam een mager scharminkel onder vandaan!!! Eigenaar onbekend en ze heeft politie gebeld. Het paard liep er niet meer toen zij er later langs ging maar er stond een shet aan een te kort touw om bij de waterbak te kunnen. Zij heeft het diertje met een emmer watergegeven en wederom de politie ingeschakeld. Dit is zo'n typisch voorbeeld van mensen die t maar niet leren en die zij gelukkig scherp in gaten houdt. Bij elke misstand onderneemt zij actie.

je zus weet toch dat dit strafbaar is he?
erg goed dat ze de politie heeft gebeld!! maar ze mag nooit een weide betreden!

Een dier in nood mag je altijd helpen. In dit geval was t ook niet alleen de deken maar was er ook sprake van verwaarlozing.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 23:06

Alani schreef:
Mijn zus heeft enkele weken geleden ook bij een paard in een weilandje de winterdeken afgetrokken. Ook toen was het snikheet. En er kwam een mager scharminkel onder vandaan!!! Eigenaar onbekend en ze heeft politie gebeld. Het paard liep er niet meer toen zij er later langs ging maar er stond een shet aan een te kort touw om bij de waterbak te kunnen. Zij heeft het diertje met een emmer watergegeven en wederom de politie ingeschakeld. Dit is zo'n typisch voorbeeld van mensen die t maar niet leren en die zij gelukkig scherp in gaten houdt. Bij elke misstand onderneemt zij actie.

Ehm... Bij mij had je zus aan haar haren het erf af gegaan. Mijn merrie heeft vorig jaar ook een week onder een deken gestaan met mooi weer. Meisje lief was in de sloot gevallen, zware antibiotica, flinke beenwond en huid aangetast voor de sloot. Onder regendeken ijs koud en heel zielig. Ook zo'n 50 kilo afgevallen tijdens het herstel en dat is heel veel bij een al niet zo dik paard. Mag ik even zelf beslissen of er een deken nodig is op mijn paard zonder dat een of andere snotaap hem er af haalt? Nog is gevaarlijk ook als je het beest niet kent..

Klinkt mij meer als een man die het niet meer aan kon, geprobeerd de wond te verzorgen met kruiden. Wellicht heeft deze man wel hard hulp nodig.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 06:45

Alani schreef:
Zoe_97 schreef:

je zus weet toch dat dit strafbaar is he?
erg goed dat ze de politie heeft gebeld!! maar ze mag nooit een weide betreden!

Een dier in nood mag je altijd helpen. In dit geval was t ook niet alleen de deken maar was er ook sprake van verwaarlozing.

Als hij nu in een sloot of in de prikkeldraad gelegen had wel. Maar om een dekenof te trekken heus niet. Dat half uurtje op de politie wachten kon beestje ook nog