Werken in de paarden: droombaan of illusie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 08:15

Lil_shorty schreef:
ik heb de agron gedaan landentuin bouwschool is dat .
ik heb jarenlang op stallen en zeer bekenden stallen gewerkt !
tijd van me leven niets mooiers als dat.
Helaas brak ik 4 jaar terug me rug op een aantal plaatsen en zit ik nu in de ellende .
ben op kantoor gaan werken en ben daar door diep ongelukkig .
maar werken met paarden is nu echt te zwaar.
zit nu volledig in de ziektewet en ga 2 e spoor volgen wat weer betekend dan werken met dieren en paarden niet meer gaat.
Geld is nog niet zo belangrijk het werken met paarden en dieren wel .
ik heb liever 1200 euro per maand met dieren en gelukkig .
dan 1800 en ongelukkig .

En precies dat is waarom je moet zorgen voor goede diploma's; een alternatief. Werk in de paarden is absoluut leuek maar ook zwaar en vooral: hoeveel mensen ken je die hun AOW hebben gehaald in de paarden?

Als je de kans hebt, ga vooral werken in de paarden maar wat je ook gaat doen, welke opties je ook neemt, zorg dat je een alternatief hebt. Voorbeelden als hierboven zijn er bij wagonladingen en de gevolgen zijn vaak niet te overzien.

En heel eerlijk? Als ik kijk naar mijn pensionhouder en naar m'n eigen werk, ik denk dat ik toch achter m'n bureautje zou blijven zitten. Ik heb een relaxte baan, hoef niet hard te werken voor mijn geld en tijdsdruk is voor de sukkeltjes, maar oh wee als de veiligheid in het geding kan komen, dan breekt hier pas echt de pluris uit.

Ik zie het maar zo: dankzij onze inzet kunnen jullie bokken, zit een deel van jullie er warmpjes bij en voor die verantwoording worden wij (best netjes) betaald.
De paardenwereld zou een hoop kunnen leren van ons, heel erg veel..........

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 17:02

Ik heb er echt geen spijt van hoor,
Ik heb een tijd lang super leuke banen met paarden gehad .
Helaas door me ongeluk niet meer maar een opleiding tot suffe kantoor muts had ik echt niet willen doen .
Ik heb niet alleen me rug op twee plaatsen gebroken maar ook reuma gekregen.
Dit zijn dingen die je voor dien tijd niet kan weten .
Heb nooit spijt Van me werk of opleiding gehad .
Als ik wat anders gedaan had was ik zwaar ongelukkig geworden

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 17:39

Lil_shorty schreef:
Ik heb er echt geen spijt van hoor,
Ik heb een tijd lang super leuke banen met paarden gehad .
Helaas door me ongeluk niet meer maar een opleiding tot suffe kantoor muts had ik echt niet willen doen .
Ik heb niet alleen me rug op twee plaatsen gebroken maar ook reuma gekregen.
Dit zijn dingen die je voor dien tijd niet kan weten .
Heb nooit spijt Van me werk of opleiding gehad .
Als ik wat anders gedaan had was ik zwaar ongelukkig geworden

Maar had je die paardenopleiding ook nodig om die banen te krijgen?

Lil_shorty

Re: Werken in de paarden: droombaan of illusie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:03

Ik heb dierenverzorging / veehouderij gedaan geen paardehouderij dus nee.
Maar ik had echt niet na een normale school gewild heb bewust de keuze gemaakt na een land en tuinbouw school te gaan .
En deze heeft me zeker wel geholpen in me banen want vaak vragen ze er toch wel na

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:39

Lil_shorty schreef:
Ik heb dierenverzorging / veehouderij gedaan geen paardehouderij dus nee.
Maar ik had echt niet na een normale school gewild heb bewust de keuze gemaakt na een land en tuinbouw school te gaan .
En deze heeft me zeker wel geholpen in me banen want vaak vragen ze er toch wel na

En wat blijft er nu nog over?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 22:04

Waarschijnlijk een diploma op MBO niveau. Dat zegt de gemiddelde werkgever buiten de paardensector meer dan een Orun diploma of werkervaring als ongeschoolde stalmedewerker.

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:42

Wat bedoelen jullie ?
wat er over blijft ?
Ja weinig inkomen helaas en door me ziekte beeld moeilijk werk .
Maar dat heeft met me ziekte te maken niet met me opleiding .
Als ik geen ongeluk gekregen had en niet ziek geworden werkte ik nog steeds met dieren .
en mensen maken hun eigen keuzes wat betreft opleiding en werk en O als ik al aangaf ik zou nooit een opleiding willen doen waar ik diep ongelukkig van zou worden

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:45

Lil_shorty schreef:
Wat bedoelen jullie ?
wat er over blijft ?
Ja weinig inkomen helaas en door me ziekte beeld moeilijk werk .
Maar dat heeft met me ziekte te maken niet met me opleiding .
Als ik geen ongeluk gekregen had en niet ziek geworden werkte ik nog steeds met dieren .
en mensen maken hun eigen keuzes wat betreft opleiding en werk en O als ik al aangaf ik zou nooit een opleiding willen doen waar ik diep ongelukkig van zou worden

Ik probeer alleen maar anderen te triggeren daar over na te denken.
Wat iedereen doet moet men zelf weten, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee. Soms moet je ervoor kiezen iets te doen waar je niet blij van wordt omdat het je iets op kan leveren waar je wel blij van wordt. Het maakt niet uit welke keuze je maakt; het gaat erom dat je erover nagedacht hebt.

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:04

ja dat snap ik maar dan vraag ik jou wat heb bv ik dan kunnen gaan doen?
want ook al doe je wat anders je leven kan altijd een onverwachte wending krijgen en dat gebeurt vaker dan je denkt .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:39

Lil_shorty schreef:
ja dat snap ik maar dan vraag ik jou wat heb bv ik dan kunnen gaan doen?
want ook al doe je wat anders je leven kan altijd een onverwachte wending krijgen en dat gebeurt vaker dan je denkt .

Nou, een opleiding die een bredere kans op werk geeft, zodat je een alternatief hebt als er wat gebeurt.
Want ook als er niks gebeurt, ik ken maar erg weinig mensen die het tot hun pensioen volhouden in de paarden. eigenlijk ken ik alleen enkele eigenaren van paardenbedrijven die dat redden, het personeel nooit. Aangezien er niet zoveel mensen zijn die het redden om zo'n toko overeind te houden, lijkt de noodzaak voor een alternatief me redelijk niet te missen.

Ik zou ook best wel iets anders willen doen dan de "suffe" kantoorbaan die ik nu heb. Maarrrr, ik kan nergens zo eenvoudig zo'n goed salaris krijgen als in het werk wat ik nu doe dus doe mij dan maar een "suffe" kantoorbaan; ik kan er fluitend m'n twee paarden van betalen en daar ben ik dan eigenlijk wel net zo gelukkig mee.

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:47

ja maar er zijn ook mensen die dat opleidings niveau niet halen .
de een heeft gewoon een praktijk school nodig .
en helaas dan kan je niet zo veel meer .
en ik heb 4 paarden en leef op minima en ben heel gelukkig

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:34

Hier gelukkig twee opleidingen op MBO en HBO niveau ernaast welke in de toekomst kunnen helpen voor ander werk.
Bij oprichting van het bedrijf bewust rekening gehouden dat ik dat maximaal 15 jaar kan doen en dat het dan ophoud. Daarna stroom ik gewoon weer in onder een baas, want mijn werk nu is gerelateerd aan mijn opleidingen zodat er geen gat in mijn cv valt.
Persoonlijk... Gok ik dat ik dit werk nog minder lang fulltime ga doen.

Wat als ik kinderen krijg? Of inderdaad je gezondheid het laat afweten?
Dit heb ik bij het begin allemaal critisch bekeken en realistisch over nagedacht.
Maar wilde mijn droom zo graag najagen dat mijn vriend mij deze kans heeft geboden, en daar ben ik hem heel dankbaar voor. Later geen spijt dat ik het nooit gedaan heb :D