Dierenarts bedenkt systeem om levens te redden bij stalbrand

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:03

Citaat:
Die magneet deuren druk je zo Open. Dus een paard dat schuurt of slaat ook.

nou de magneet deuren die wie hier hebben krijg ik echt niet van de magneet af hoor. Daar heb je wel meer voor nodig dan een paard.

sastaic: ja! juist daarom zeg ik ook voor stallen die aan een veilig weiland grenzen. Je moet het ervoor over hebben maar het lijkt mij duidelijk dat minder dieren zouden sterven als die of een soortgelijk systeem verplicht zouden worden. Volgens mij zit er zelfs een vertraging in zodat de magneten pas naar een aantal sec stroomuitval reageren.

mirriezz: bij een gesloten stal zit je idd met meer zuurstof zodra je zo een systeem invoert. Echter weten we allemaal dat 'gezonde' stallen open stallen zijn met voldoende ramen. De ramen gaan toch stuk zodra er brand is, dan heb je automatisch te maken met veel zuurstof. De veestallen hier in de buurt zijn trouwens grotendeels aan een kant open.

bruintje123

Re: Dierenarts bedenkt systeem om levens te redden bij stalbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:05

Ik weet niet wat voor aparte msgneten jij hebt.
Maar ik heb in diverse gebouwen gewerkt waar ik nog altijd de branddeur van de magneet heb kunnen trekken.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:09

bruintje123 schreef:
Maar ik heb in diverse gebouwen gewerkt waar ik nog altijd de branddeur van de magneet heb kunnen trekken.

je mag graag langskomen om te testen :j
De kosten zijn wel een groot nadeel, de magneet systemen zijn volgens mij nogal prijzig.
Dat system van de dierenarts is zeker nog niet helemaal klaar voor productie(zeker niet voor paardenstallen), maar ik vind het heel jammer dat er blijkbaar zo weinig animo voor is en niemand hieraan mee wil werken.

Rocco_Love12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:12

Handig die deuren... juist meer zuurstof er bij te laten dan brand het alleen maar harder... het idee is goed maar dan moet de binnen wand van de stal goed luchtdicht afgesloten kunnen worden.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:17

mirriezz schreef:
Koeien staan misschien veilig buiten in de wei, maar wss ben je ook de hele stal vervolgens kwijt. De koeien kunnen dan nog een tijdje langer in de wei blijven.

Dit leest alsof je liever dode koeien en een deels verbrande stal hebt dan levende koeien en een hoopje as. Ik ben best bereid om de zakelijke kant van een melkveebedrijf te zien maar hier word ik toch een beetje naar van.

Ik hoop dat een welvarend land als Nederland ooit zijn maatstaven zo opschroeft dat de waarde van de "produkten" de stallen overschrijdt. Triest dat een idee als dit nergens te slijten is.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:22

carika schreef:
bruintje123 schreef:

je mag graag langskomen om te testen :j
De kosten zijn wel een groot nadeel, de magneet systemen zijn volgens mij nogal prijzig.
Dat system van de dierenarts is zeker nog niet helemaal klaar voor productie(zeker niet voor paardenstallen), maar ik vind het heel jammer dat er blijkbaar zo weinig animo voor is en niemand hieraan mee wil werken.

Ja, magneten zijn leuk. Maar als ze mechanisch werken, moet je ze echt gewoon open kunnen duwen. Kan een paard dus ook.

Jouw deuren worden wss op hun plaats gehouden door elektromagneten. Je raad het al: als de stroom uitvalt, werken die magneten niet meer. Met stroomuitval dus ook geen handige oplossing...

@wittepit: Ik ben het met je eens, dierenwelzijn is een groot goed. Maar het moet wel realistisch blijven. Bijvoorbeeld een vallende muur die mensen en dieren kan verwonden, vind ik een groot probleem. Dan maar even zo houden als het nu is, en zorgen dat er een beveiliging komt dat er nooit iemand onder die muur kan komen. Je weet namelijk niet eens zeker of met deze deur alle dieren gered waren en daarnaast moet de boer er ook in willen investeren.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:27

Het lijkt me vrij eenvoudig om de buitenwand waar de muur heen moet vallen zo af te zetten dat daar niemand loopt, als een soort van vaste vluchtroute.
Ik vind dat zulke ideeen minstens een praktijktest waard zijn, nog voor er uberhaupt een boer na hoeft te gaan denken over investeringen.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:31

mirriezz schreef:
Ja, magneten zijn leuk. Maar als ze mechanisch werken, moet je ze echt gewoon open kunnen duwen. Kan een paard dus ook.

Jouw deuren worden wss op hun plaats gehouden door elektromagneten. Je raad het al: als de stroom uitvalt, werken die magneten niet meer. Met stroomuitval dus ook geen handige oplossing...

Als je mijn eerdere posts had gelezen, had je idd gelezen dat het om elektromagneten gaat en ik zelf het als oplossing zou zien voor groepstallen van veehouders die een weiland aangrenzend aan de stallen hebben.
Voor een grote koeienstal zouden twee deuren of muren met zo'n systeem al een oplossing kunnen zijn. Ik ben niet opgegroeid op een boerderij dus het zou best kunnen dat ik hier dingen over het hoofd zie.
Hoe groot is de kans op stroomuitval in NL en hoe groot is de ramp als de dieren dan daadwerkelijk in het weiland lopen? ik denk dat het allebei wel meevalt.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:38

Hmm deze methode vind ik voor paarden inderdaad ook niet erg veilig in losse stallen. In Groepsstallen misschien dan. Dan ga ik toch liever voor de installatie van Innostal, al is dat ook prijzig. Met een paar watersprinklers heb ik ieder geval meer kans dat mijn paard dan buiten staat.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:50

Dan zou je het eigenlijk zo moeten maken dat de buitenmuur eruit valt en vervolgens een 'stamper' vanaf de andere kant van de box die de paarden naar buiten duwt. Want die blijven gewoon staan.

Overigens is het probleem ook dat niet alle boxen aan een buitenmuur grenzen.
Het idee is leuk, nu nog verder uitwerken.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 14:00

Bij ons op de brandweer kazerne is een bevelvoerder zijn schoonvader zijn stal ik af gefikt een aantal jaar geleden.

Paarden er uit jagen had het "meeste" zin halsters om doen met oefenen is wel goed om te doen maar heeft bij een echte brand geen enkele meerwaarde ze moeten er immer zsm uit ;) ( al je al uberhaupt de stal in kan door rook ontwikkeling)
En het kost te veel tijd.

paarden waren bijna allemaal verbrand op de rug en moesten ter plekken dood gemaakt worden, de rug was helemaal verkoold.

Sprinklers heeft denk ik niet veel zin omdat er veel stof in de stallen rond gaat en er misschien in gaat zitten waardoor de sprinklers af kunnen gaan

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 14:07

Voor sprinklers gaat een brand in een stal ook veel te snel. Al dat stro, hooi en hout. Dat werkt misschien in een betonnen gebouw, maar niet in een stal lijkt mij.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 14:12

Verzekeringstechnisch.... Zijn de consumptie dieren dood meer waard dan gewond. Tenzij ze voordat de brand groot wordt kunnen ontsnappen.

Misschien verklaard dat het gebrek aan interesse.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 14:17

Sprinklers zijn dan meer bedoeld voor een schrikreactie van de paarden, waardoor de kans op naar voren schieten en hun stal uitgaan groter wordt gemaakt. En ja alle beetjes wat ze dan nog blussen is weer meegenomen.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 14:18

Sastaic schreef:
carika schreef:
Dan zou je met magneten kunnen werken, doen ze met brandveilige deuren ook.
De deuren hebben aan de bovenkant een magneet, daarmee worden ze aan de muur vastgehouden. Zodra er geen stroom meer is werkt de magneet niet en vallen de deuren dicht om ervoor te zorgen dat het vuur niet uitbreid naar andere delen en de vluchtroute rookvrij blijft. Dit zou je dus ook omgekeerd kunnen doen, zodat de deuren juist openslaan als er geen stroom is.
De kosten hiervan zijn denk ik wel hoog.

en wat als er gewoon een stroomstoring is? dan kunnen alle paarden naar buiten? :')

Net als toen net vrijdag, toen half nl geen stroom had.. Dan was het bericht anders: half Nederland geen stroom en bedorven onder de panische dieren, die wisten niet wat hun overkwamen :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 14:21

Bij stroomstoring laten de magneten ook los inderdaad :') klappen bij ons de branddeuren ook dicht. Ook bij vals alarm omdat iemand bv met een behangstomer bezig is en dus de rookmelder activiteerd en dus de deuren dicht doet gooien. Idee is goed, uitvoering kan nog verbeteren.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:11

wittepit schreef:
mirriezz schreef:
Koeien staan misschien veilig buiten in de wei, maar wss ben je ook de hele stal vervolgens kwijt. De koeien kunnen dan nog een tijdje langer in de wei blijven.

Dit leest alsof je liever dode koeien en een deels verbrande stal hebt dan levende koeien en een hoopje as. Ik ben best bereid om de zakelijke kant van een melkveebedrijf te zien maar hier word ik toch een beetje naar van.

Dat lees ik er ook in.

Iemand zei dat een paddock paradise de oplossing is; hoeveel koeien of stieren passen er in 1 pp ?

Er moet nog wel gesleuteld worden aan deze oplossing, maar goed dat er over nagedacht wordt.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:18

antje_vip schreef:
wittepit schreef:

Dat lees ik er ook in.

Iemand zei dat een paddock paradise de oplossing is; hoeveel koeien of stieren passen er in 1 pp ?

Er moet nog wel gesleuteld worden aan deze oplossing, maar goed dat er over nagedacht wordt.

Nou ja, goed, zo bedoel ik het niet helemaal. Maar jullie mogen het zo lezen als je wilt hoor.
En ja, ik ben wel heel nuchter soms, ik zie in dat het wel zin moet hebben voor een boer voor hij er ooit aan begint. Daarmee wil ik ook niet zeggen dat boeren geen hart voor hun koeien hebben, maar ik zie financieel en in de uitwerking nog wat haken en ogen.
Sorry dat het bot over komt.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:55

Kaus schreef:
Dan zou je het eigenlijk zo moeten maken dat de buitenmuur eruit valt en vervolgens een 'stamper' vanaf de andere kant van de box die de paarden naar buiten duwt. Want die blijven gewoon staan.

Overigens is het probleem ook dat niet alle boxen aan een buitenmuur grenzen.
Het idee is leuk, nu nog verder uitwerken.

Hier zat ik zelf ook aan te denken. En dat ze bijvoorbeeld uitkomen in een bak die vervolgens open gezet kan worden (handmatig of niet) en die naar het weiland gaat. Als de route vertrouwd is volgend ze die meestal wel. Lopen ze ook niet gelijk los over het terrein rond.

En over de sprinklerinstallatie gesproken. Ik ken oudere bedrijven waarbij ze dit hebben. Van stof erop hebben ze weinig last. Daarna laten ze 1 keer per jaar daar de boel doorstromen (paarden staan dan enkele weken op het land, alles wordt leeggehaald en de sprinklers worden aangezet daarna maken ze alles schoon en maken/vervangen ze wat niet werkt)

Ik vind het zeker een goed idee, maar mag nog veel meer worden uitgewerkt.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:39

verzekeraars zullen niet happig zijn op dit systeem omdat het zuurstof toevoegt aan de brand, waardoor de brand zich veel sneller zal ontwikkelen en verspreiden (schoorsteen effect).

En over sprinklers...je hebt sprinklers en sprinklers. Gewoon kraanwater heeft meestal een druk van rond de 3-4 bar, niet genoeg voor bijvoorbeeld mijn stal van 20*8meter (5 paardenboxen) en heb je dus bijvoorbeeld de grondwaterpomp nodig die (ik heb een professionele +10bar kan leveren, maar....zoals iemand hier ook al eerder zei; je hebt vaak geen stroom meer.

Beter is compartimenteren, dus geen hooi/stro opslag bij de dieren, zorgen voor een deur (eventueel branddeur) ertussen waardoor je meer tijd hebt de stallen te ontruimen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:41

Met sprinklers moet je neem ik aan ook een legionella check doen? De brandslangen op het werk krijgen die controle ook.

Als idd alles openklapt; in hoeverre zorg je dan niet voor een inferno waardoor alsnog veel dieren sneuvelen?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:44

Mooi idee, maar te duur voor veel boeren. De verzekering keert meer per dier uit dan dat het opleverd. Niet rendabel voor een (groot) bedrijf.

Om maar niet te spreken over het feit of een verzekering überhaupt je stal nog wilt dekken als je dit systeem hebt.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:28

antje_vip schreef:
Iemand zei dat een paddock paradise de oplossing is
Dat is naast nh en nb één van de stokpaardjes van die "iemand", dus zet vooral je negeermodus ff aan... ;-)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:49

Eirikur schreef:
antje_vip schreef:
Iemand zei dat een paddock paradise de oplossing is
Dat is naast nh en nb één van de stokpaardjes van die "iemand", dus zet vooral je negeermodus ff aan... ;-)

Voor paarden die op stal staan is de box vaak DE veilige plek. Bij brand willen ze daar dus blijven. Paarden die in een paddock paradise achtige opzet gehouden worden zullen zichzelf eerder in veiligheid kunnen, maar ook willen! brengen door bij het vuur weg te gaan. Box of inloopstal is dan nl niet de plek waar je altijd veilig bent.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:15

Arabesk schreef:
Ik ken ook een veilig uiterst betrouwbaar en veel veiliger systeem:

Paddock paradise

Uw paard kan alle kanten op en kan zich vrij verplaatsen en komt nooit vast te zitten in een stal.

_/-\o_ :')