Loslopend paard valt kind aan in Hellendoorn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Loslopend paard valt kind aan in Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:00

Wat een reacties! Zijn onze paarden zo heilig dan? Geloof ook echt niet in valse paarden in dit geval. Maar het onderstreept wel mijn mening dat mensen en 'wilde' dieren niet samen in een gebied horen. Ken ook gebieden waar het plaatselijk zo smal is dat een kudde pony's op het pad echt niet te mijden is. Je moet er recht tussen door of een km of 4 terug. Nee als paardenmeisje loop ik daar met knikkende knieën... een stamp ivm een vlieg.

In mijn beleving horen ze gewoon niet bij elkaar.. of het moet een wandelgebied zijn, of een gesloten gebied voor paarden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:03

Precies Judith!
Mensen horen niet in natuurgebieden en loslopende dieren niet in recreatiegebieden...
Mensen zijn daar helaas over het algemeen niet geschikt voor :n

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:55

Goh laat dit nou net het gebied zijn waar 2 weken geleden een artikel op Bokt over stond waar een pony is overleden door het bijvoeren van mensen.... ondanks borden en waarschuwingen.

Gok zo dat deze pony wat opdringerig was en het kind omver gelopen heeft om het broodje te bemachtigen.

Ik ben het eens met KK, als het dier echt kwaad wilde dan was het wel anders afgelopen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 19:01

Shirley schreef:
Precies Judith!
Mensen horen niet in natuurgebieden en loslopende dieren niet in recreatiegebieden...
Mensen zijn daar helaas over het algemeen niet geschikt voor :n

Dat dus..........zo denk ik er ook over.

Mensen zijn ook zo dom af en toe, ze lezen geen lichaamstaal en hebben er ook geen respect voor en kunnen ze niet met rust laten................

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 19:09

Ragdollcat schreef:
ze lezen geen lichaamstaal

Waarschijnlijk weet het merendeel van de mensen toch niet eens wat het betekent
Dus het niet lezen is nog niet eens het grootste probleem

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 19:10

Ik ben het ermee eens, of kies dan iets van schapen oid. Ja die kunnen je omver lopen maar t is minder schadelijk.

Ik had bij die Schotse hooglander ook echt het jong niet gezien (lag verstopt), anders was ik er ook nooit langsgelopen. Handig bedacht natuurlijk, die dieren hadden geen voeraantrekkingskracht dus dat scheelde maar kregen wel jonkies en waren dan heel territoriaal :+ Hadden ze beter een stroomdraad langs de paden kunnen maken; mens en dier gescheiden zonder dat het storend is voor het landschap.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 20:53

Ik vind het persoonlijk ook niet zo fijn om in een natuurgebied "wilde"dieren tegen te komen.
Laatst met een uitje een familiefiets gehuurd (met dakje en vlaggetjes) hilarisch, lachen, gieren, brullen totdat we een Schotse Hooglander met kalf tegen kwamen. Beest stond vlakbij het pad, muisstil zijn we er heel voorzichtig langsgefietst, zeer opgelucht toen we op veilige afstand waren. Voor hetzelfde valt zo'n beest aan omdat het je als een bedreiging ziet. Omkeren of een andere weg nemen kon eigenlijk niet en omdat de koe achter een struikje stond zagen we haar ook pas toen we al te dichtbij waren.
Daarnaast zal minstens de helft van de mensen het gevaar niet zien, dat zie ik ook op Facebook foto's voorbij komen. Mensen die er naast staan/zitten en soms aaien. Als ik bedenk dat een kennisje van mij zowat op de horens genomen werd toen ze vanaf een behoorlijke afstand een jong kalfje op de foto zette dan voel ik mij niet heel safe in de buurt van die beesten.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 21:44

ponyparadijs schreef:
Ragdollcat schreef:
ze lezen geen lichaamstaal

Waarschijnlijk weet het merendeel van de mensen toch niet eens wat het betekent
Dus het niet lezen is nog niet eens het grootste probleem

(waarschuwings)borden worden helaas ook niet gelezen.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 22:31

Wat eerder al gezegd is, laatst wa er een artikel dat er een pony dood was door bijvoeren van mensen.
Dat is in het zelfde gebied. Ik woon in de gemeente hellendoorn en loop hier regelmatig, die pony's doen op zich niks maar als mensen ze blijven voeren Jaa dan gaan ze dat van iedereen verwachten.
Het is een gebied waar die pony's zich prima kunnen redden qua voedsel.
Het is ook een gebied met dusdanig ruimte dat als ze in de weg stonden er meisje eromheen had gekunt...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 22:53

loslopend paard of wild paard?

was op een gegeven moment te verwachten met de 'och wat geeft het nu' houding die velen hebben..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 22:57

GMekkes schreef:
Ik vind het persoonlijk ook niet zo fijn om in een natuurgebied "wilde"dieren tegen te komen.
Laatst met een uitje een familiefiets gehuurd (met dakje en vlaggetjes) hilarisch, lachen, gieren, brullen totdat we een Schotse Hooglander met kalf tegen kwamen. Beest stond vlakbij het pad, muisstil zijn we er heel voorzichtig langsgefietst, zeer opgelucht toen we op veilige afstand waren. Voor hetzelfde valt zo'n beest aan omdat het je als een bedreiging ziet. Omkeren of een andere weg nemen kon eigenlijk niet en omdat de koe achter een struikje stond zagen we haar ook pas toen we al te dichtbij waren.
Daarnaast zal minstens de helft van de mensen het gevaar niet zien, dat zie ik ook op Facebook foto's voorbij komen. Mensen die er naast staan/zitten en soms aaien. Als ik bedenk dat een kennisje van mij zowat op de horens genomen werd toen ze vanaf een behoorlijke afstand een jong kalfje op de foto zette dan voel ik mij niet heel safe in de buurt van die beesten.

maar het is toch een Natuurgebied?
wat wilde je daar dan aantreffen, koraaltjes met paarden, vosjes in hokken en de roofvogels netjes in een kooi?

natuurgebieden zijn natuur. als je bepaalde dieren niet wilt aantreffen, dan kun je zo'n natuurgebied beter links laten liggen.

dat de moderne mens geen idee meer heeft hoe ze met wildere natuur moeten omgaan, betekent toch hopelijk niet dat je liever ziet dat de natuur maar wijkt voor de mens. als er echt issues zijn zou ik dan eerder pleiten voor het sluiten voor publiek..

vind dat we voldoende natuur geofferd hebben en we blij mogen zijn met de stukken die nu nog beschikbaar zijn en beheerd worden, waarbij zoveel mogelijk de oude inrichting van het landschap wordt nagestreefd.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 23:22

Als je niet tegen beesten kan (lees: bang bent voor) in een natuurgebied dan moet je er niet komen, maak dan een fijne wandeling in het park. Heb ik geen probleem mee want persoonlijk wil ik de natuur eigenlijk helemaal voor mezelf hebben. Ongestoord beesten kijken daar hou ik van.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 23:30

Ik vind het ook ronduit gevaarlijk. Je kunt niet van de mensen verwachten dat ze het gevaar in schatten van loslopende dieren als het gebied op zich opengesteld is voor iedereen. Eigenaar blijft aansprakelijk maar welke verzekering gaat de ongelukken dekken? Ik vind het een utopie om te denken dat dit goed blijft gaan. Paarden horen in een apart stuk wat omheind is en waar geen mensen doorheen kunnen. Hetzelfde geldt voor koeien en andere dieren.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 06:05

Je moet er rekening mee houden dat het dieren zijn in een kudde. Nu is het seizoen waarin er veel aan de hand is, er lopen veulens bij de merries, misschien loopt er ook een hengst bij. Een hengst heeft weinig op met (wat hij ziet als) bedreigingen richting de veulens. Wij hebben wel eens gehad dat een hengst een volwassen man optilde, toen die wat te opdringerig werd richting de veulens.

Waarschuwingsbordjes zijn meestal te simpel en onleesbaar. Overigens zijn teken veruit de gevaarlijkste dieren in een Nederlands natuurgebied.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 06:55

Je kan toch niet verwachten dat de hele natuur en alle dieren altijd maar rekening houden met de mens? Je weet dat daar grote wilde of verwilderde dieren lopen. Wat doe je daar met je kind? Ga naar de dierentuin of geiten boerderij. En ik vind dat je best mag verwachten dat mensen weten in wat voor omgeving ze zich begeven. Je eigen veiligheid blijft in eerste instantie je eigen verantwoordelijkheid. Op het centraal station ga je toch ook niet met je tas open en portemonnaie boven in lopen? Want dan weet je dat het niet veilig is.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 07:49

Er zijn zeker wel paarden die je echt aanvallen ja.Ik heb een merrie gehad in de wei die je ook echt aanviel zodra je in de wei liep.Je moest ook echt met een zweepje in je hand de wei in gaan.
Ik vind dit ook helemaal niet vreemd,dat het paard dat kind heeft aangevallen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 07:57

Vraag me af hoe dit verzekeringstechnisch zit voor de eigenaar van de paarden. Je blijft in principe altijd aansprakelijk voor wat je dieren aanrichten. Leg maar eens uit dat jij denkt dat ze wel los kunnen lopen in een gebied met wandelaars, kinderwagens, kleine kinderen enz. Ben bang dat geen verzekering dit dekt. En het zijn natuurlijk geen wilde paarden. Dacht dat het welshjes waren waar mee gefokt wordt. Maar dat zegt helemaal niets over het gedrag elk paard is een potentiele vijand dat weten we allemaal. Paarden en koeien horen in een omheind gebied waar geen fietsroutes door lopen. De gebruikers krijgen de indruk dat het veilig is omdat men er anders vast niet door zouden mogen, maar dat is natuurlijk niet zo. Ja en wat is voeren.......... Klokhuis is zo weggesmeten......... Pakje boterhammen van de schoolgaande jeugd wordt zo even uitgeschud of met plastic en al weggesmeten........ Nee het staat heel leuk die zogenaamd wilde paarden. Eigenaar mag ze vaak gratis weiden. Maar het is ronduit gevaarlijk en niet wenselijk , hoe prachtig ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 08:02

Jennyj01 schreef:
Je kan toch niet verwachten dat de hele natuur en alle dieren altijd maar rekening houden met de mens? Je weet dat daar grote wilde of verwilderde dieren lopen. Wat doe je daar met je kind? Ga naar de dierentuin of geiten boerderij. En ik vind dat je best mag verwachten dat mensen weten in wat voor omgeving ze zich begeven. Je eigen veiligheid blijft in eerste instantie je eigen verantwoordelijkheid. Op het centraal station ga je toch ook niet met je tas open en portemonnaie boven in lopen? Want dan weet je dat het niet veilig is.

Natuur? Paarden en runderen zijn hier helemaal geen natuurlijke wilde dieren. Die zijn er geplaatst door mensen en in mijn ogen gaat het daar al fout.
En als de situatie zo is dat het 4 km terug lopen is of op een stuk wat plaatselijk maar 6 meter breed is tussen de paarden en veulens slalommen? Ik als paardenmeisje keer om. En ga mij niet vertellen dat ik dan niet in de zogenaamde natuur mag komen. :+ aangezien alles hier met mensenhanden gemaakt is.

Groot vee en mensen horen niet in hetzelfde gebied. Ik blijf bij die mening. En natuur in Nederland is hier niet 'wild' meer en runderen en paarden zijn geen dieren die er van oorsprong wonen. Die zijn gewoon met een trailertje gebracht. ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 10:37

Jennyj01 schreef:

En dan nog moeten mensen van mijn spullen afblijven :+

Als ik door een natuur gebied loop, verwacht ik niet dat de verantwoordelijke instantie er dieren neer zet die een gevaar voor mij op kunnen leveren als ik er gewoon rustig loop. De eigenaar van de dieren is er namelijk verantwoordelijk voor, ik niet. Ik ben alleen verantwoordelijk voor mijn eigen gedrag binnen zo'n gebied. Als mensen mijn paarden telkens voeren, is het ook mijn verantwoordelijkheid dat het de voerende mensen lastig wordt gemaakt want welzijn van paard is mijn verantwoordelijkheid. Nu kun je niet altijd alles voorkomen uiteraard, al heb ik mijn tas vol sloten hangen; kan nog mijn portomonee gejat worden.

Overigens heb ik vaker bij wandeltochten gehad dat ik opeens in een 'wild' gebied kwam, stond niet van te voren aangegeven en teruglopen kan dan te ver zijn. Op sommige stukken was het ook maar een klein stukje; hadden ze prima het pad kunnen afscheiden van de dieren. Het zicht blijft vrij immers dan en de dieren kun je gewoon zien en je kan ook goed een zo natuurlijke afscheiding maken zodat het ook geen landschap vervuiling is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 11:52

stel eens voor dat de aziatisch landen ook de jungle maar eens moeten gaan inhokken..
daar lopen ook paden, daar moet je je ook realiseren dat je niet de nummer 1 bent..

in mijn ogen.. leer gewoon dat er in nederland tegenwoordig ook wilde paarden en koeien, of verwilderde vrij rondlopen en leer er mee omgaan.. leer dat er een wolf kan verschijnen, leer dat er een oehoe kan rondvliegen die je naar het leven kan staan..

de mens is niet nr 1 op de wereld.. en we hebben veel te lang gedaan alsof we nummer 1 waren door alles wat wild was in te hokken, af te schieten en te verdrijven.

heb je angst voor wild of verwilderde natuur, ga er dan inderdaad niet heen.. er lopen geen verwilderde koeien en paarden in een stadspark.. het lopen in de wilde natuur is een voorrecht.. en wees blij dat er een vorm van beheer is, zodat je enigzins veilig je kunt verplaatsen in minder veilige situaties. Hoe denk je dat men in landen leeft waar de leeuw of tijger je buurman is? ga je dan ook zeggen, het is mijn recht om een pad te nemen, een pad suggereert dat ik mij er veilig over kan bewegen? Nee, dan let je toch ook goed op wat er om je heen gebeurd en in roofdier gebied kom je gewoon niet eens je auto uit.. hier hebben we het over grazers, relatief ongevaarlijk en daarom mag je er met waarschuwingen gewoon wandelen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 12:02

Je gaat toch Azië niet vergelijken met Nederland... Daar groeien ze op tussen alle beesten en zitten er ook veel levensgevaarlijke dieren bij. In Nederland is zelfs het 'natuurgebied' keurig omheind en zelfs bij de geitjes bij de kinderboerderij zit een hek omheen :')
Wij zijn het niet gewend, oppervlak is al snel klein (dus ze liggen ook vlot op een wandelpad) en nee... In Nederland vind ik het geen succes om grote grazers tussen wandelaars te laten lopen. Of je moet echt kiezen voor minder knappe grazers die er eng uit zien zodat mensen iig niet gaan aaien en voeren... Want dat is wél een probleem. Daar zijn de meeste mensen in Nederland wel mee opgegroeid: dieren voeren. Die schattige ganzen die daarna achter je aanrennen als je niets geeft, gras aan dat paardje in de wei etc. Heb zelf geen enkel probleem als een sloot mij en die dieren scheidt: ik kan er toch niet naar toe immers en zo kan ik ze ook wel zien en waterbarriere is natuurlijk genoeg. Ik vind het gewoon niet handig bedacht als er veel Schotse hooglanders op stuk weiland staan met jonkies met paden voor de mens erdoorheen. Dan kun je net als bij weidevogels ook ervoor kiezen dat stuk af te sluiten tijdens die periode. T is natuurlijk ook wel de goden verzoeken als je mensen doelbewust op dat pad laat. Of zorg dan voor een groter oppervlak dat mens en dier elkaar ook kunnen ontlopen. Maar ook bij mij in de buurt hebben ze er gewoon niet goed over nagedacht. Klein stuk, veel Schotse hooglanders die zich ook fanatiek voortplanten en dan paden erdoor die ook precies langs de drukke koeien plekken lopen: bij de voerplekken (je loopt tussen de ruiven door), waterplekken etc. Ben niet de enige die daar hard moest rennen :')

Denk maar niet dat mensen in Azië beren gaan lokken met eten omdat ze zo knuffelig zijn en zo gezellig in de achtertuin staan. Die snappen wat er gebeurd als je dieren gaat voeren :')

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 12:17

En Nederlandse mensen gaan het ook vanzelf wel weer snappen. Is een kwestie van tijd :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 12:18

Dat zeg ik, gewoon 'lelijke' grazers inzetten om het af te leren de schattige grazers te voeren. Al die leuke paardjes zijn veel te aantrekkelijk :+ en de mensen die braaf voeren hebben er geen last van, maar diegene die erna komen en niet voeren zijn dan wel eerder het bokje.

En zorg voor ruimte.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 12:28

vuurneon schreef:
Je gaat toch Azië niet vergelijken met Nederland... Daar groeien ze op tussen alle beesten en zitten er ook veel levensgevaarlijke dieren bij. In Nederland is zelfs het 'natuurgebied' keurig omheind en zelfs bij de geitjes bij de kinderboerderij zit een hek omheen :')
Wij zijn het niet gewend, oppervlak is al snel klein (dus ze liggen ook vlot op een wandelpad) en nee... In Nederland vind ik het geen succes om grote grazers tussen wandelaars te laten lopen. Of je moet echt kiezen voor minder knappe grazers die er eng uit zien zodat mensen iig niet gaan aaien en voeren... Want dat is wél een probleem. Daar zijn de meeste mensen in Nederland wel mee opgegroeid: dieren voeren. Die schattige ganzen die daarna achter je aanrennen als je niets geeft, gras aan dat paardje in de wei etc. Heb zelf geen enkel probleem als een sloot mij en die dieren scheidt: ik kan er toch niet naar toe immers en zo kan ik ze ook wel zien en waterbarriere is natuurlijk genoeg. Ik vind het gewoon niet handig bedacht als er veel Schotse hooglanders op stuk weiland staan met jonkies met paden voor de mens erdoorheen. Dan kun je net als bij weidevogels ook ervoor kiezen dat stuk af te sluiten tijdens die periode. T is natuurlijk ook wel de goden verzoeken als je mensen doelbewust daardoor stuurt :')

Denk maar niet dat mensen in Azië beren gaan lokken met eten omdat ze zo knuffelig zijn en zo gezellig in de achtertuin staan. Die snappen wat er gebeurd als je dieren gaat voeren :')

inderdaad.. in Azië gaat men geen beren lokken.. hebben grote tanden... waarom gaan we dan wel paarden lokken terwijl ze hun wapens onder aan de benen hebben zitten en ook de tanden niet mis zijn..

ik vergelijk ze overigens rustig. Nederland heeft gekozen om meer in harmonie te leven met de natuur.. wat ik toejuich, we verpesten met zijn allen al genoeg op de planeet.

maar zodra onze bewegingsvrijheid in het geding komt (daar gaat het immers om, niet het gevaar, maar het feit dat je daar niet kunt lopen zonder op te letten), dan ineens doet de natuur er niet meer toe en moet alles wat gevaarlijk is maar omheind worden.. dat is in mijn ogen arrogantie ten top van de mensheid..

vooral door ook te zeggen Nederland is er te klein voor.. Welnee, wij hebben net zolang lopen pushen als Nederland, tot de natuur te klein werd, daarnaast kent de natuur geen landsgrenzen in principe.

ja de paarden blijven in een bepaald gebied omdat we de wegen uit het gebied voor ze geblokkeerd hebben.. met andere woorden, ze zijn al ingehokt.. wij kiezen ervoor in hun hok te stappen.. het natuurgebied waar zij zich bevinden. als je een kinderboerderij betreed dan sta je toch ook niet raar te kijken als je een kind omver geworpen ziet worden door een geit? dat risico neem je als je daar heen gaat..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 12:34

Daarom zul je mij ook niet vinden in een kinderboerderij bij die vreselijke geiten :')

Ik vrees dat mensen altijd die veel te schattige veulentjes en paardjes willen voeren en daar hebben anderen dan last van. Die verrekte ganzen hier de straat zijn er ook zo'n voorbeeld van. Geen eten? Attack! Gelukkig vielen ze uiteindelijk iedereen aan dus het voeren stopte en nu kun je alleen niet erlangs als ze jongen hebben. Maar ja, een gans is hinderlijk en niet levensgevaarlijk als dat op je af komt denderen.