Onderzoek: Vaak ernstig letsel bij val van paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 16:57

Volgens mij gebeuren dit soort onderzoeken sowieso vaker (jaarlijks?) ter informatie... Dus dat gezeur over de uitkomst.. Nja.

however; weer een argument om een cap op te zetten. :) Een lelijk kapsel na het afstappen is niet half zo irritant als schedel of hersenen kapot..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:05

Shirley schreef:
Die valtrainingen noemen ze hier gewoon rijles :D

:')
Levensgevaarlijke sport,ik ben er vijf jaar geleden afgevallen,op mijn onderrug...voel het nog.
Ik denk dat ik gewoon blijf borstelen :j

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:10

ikke schreef:
Woogy schreef:
Criminelen zeg...de laatste tijd zijn er wel hele nuttige onderzoeken zonder 'Neeeee...echt?!' uitslagen...

_O- jij zegt het.......

@ M_D_H: Je kunt als ruiter jezelf beschermen tot je een ons weegt, als je daarna op een rodeopaard stapt, heeft dat allemaal weinig nut.

Mijn instructrice heeft een paard waarvan een serieuze paardeman/instructeur zich afvroeg of ze daar echt vrijwillig op ging zitten en waarvan de voorgeschiedenis nu ook niet helemaal vlekkeloos is maar ik stap op gympies, zonder cap of bodyprotector op dat paard en rijdt er half nederland mee door; daar gaat niks fout. Reden? Dat paard is door mijn instructrice OPGELEID en OPGEVOED!

Opvoeding en opleiding houd helaas een paard niet tegen als die schrikt ;).
En je gaat nog altijd om met een levend wezen die ook in eens kan besluiten dat hij een eigen wil heeft... en dan kan je opvoeding nog zo goed zijn, maar ook opgevoede paarden kunnen het wel eens op hun heupen krijgen.

En dat jij dan op je gympies, zonder cap en zonder bodyprotector (al maakt die laatste mij nog niet eens zo veel uit) het hele land door kruist omdat je denkt dat je on aantastbaar bent omdat je paard zo goed op gevoed is... Tjah, dat moet jij weten, maar ik persoonlijk vind dat onverstandig :).

En ja, ik draag altijd een cap en rijlaarzen of jodhpurs en chaps... :). Ook op het braafste best opgevoede dier, want een ongelukje zit altijd in een klein hoekje, en daar kan je maar beter op voorbereid zijn :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:17

Al is die knol dood maar weet ie het nog niet, zo braaf, dan nog kan die struikelen. Hij hoeft niet eens te schrikken. De val waar ik het meest last van gehad heb, is met het braafste paard dat ik op stal had gebeurt; hij mistrapte zich in galop en we gingen samen overkop.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:19

Als mensen nu eens zouden leren vallen dan zouden die letsels ook een stuk minder worden. Iemand die soepel is en zich gewoon laat gaan zal de val veel beter kunnen opvangen dan een stijve hark die tevens ook nog eens aan het klampen en krampen is om maar niet te vallen, die krijgt een grotere klap te verduren.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:21

Inderdaad ayasha.
Paard kan ook onderuit gaan zonder maf te doen.
En juist dan val je met paard en al en lig je er met wat pech onder.
Dan is stevig schoeisel wel prettig en de cap ook.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:39

Een bodyprotector zal alleen maar stijve ruiters maken met een slechte houding. en ze beschadigen je zadel. Ik heb er wel eens mee gereden, maar dat rijdt echt beroerd. En laat mensen ook gewoon zelf beslissen. Bovendien is het nut nooit aangetoond van een bodyprotector.
Van een cap wel.

Nu over paardrijden: ja, dat is een gevaarlijke sport, dat wisten we allang en het onderzoek is niet echt bijzonder. Het valt me altijd op dat men duiken ook een risicosport noemt terwijl daar de risico's gelijk zijn aan bowlen. Maar goed, zowel paardrijden als duiken zal ik nooit opgeven, daar is het veel te leuk voor.
:D
Laatst bijgewerkt door germie op 12-06-15 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:40

Paar jaar geleden reed ik op het aller braafste paard van de wereld, had nog nooit iets geks gedaan, daarmee kon je bijna over de vrachtauto's lopen.
Maar toch die ene dag was ik erg blij dat ik mijn cap droeg.
We reden een relaxt stap ritje over de dijk. Lang teugeltje oortjes naar voren, vanuit het niets lagen we samen languit op de grond!
Geen putje, geen steentje ongelijk helemaal niets.
Toevallig stonden een meter of 5 verderop mensen te praten die het gezien hadden (ook paarden mensen)
die snapten er ook niets van!!!
Knietjes van het paard kapot, een flinke kras op mijn cap en mijn rijbroek stuk.
We moesten gelukkig niet zo ver meer naar stal...
Paard was schijnbaar zo ingedommeld tijdens onze wandeling dat 't een misstap maakte.

Ayasha
Blogger

Re: Onderzoek: Vaak ernstig letsel bij val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:42

En laten we vooral courtney King niet vergeten. Toch ook geen klungel in het zadel.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:44

Ik was absoluut geen klungel en behoorlijk lenig maar als je over de kop gaat met paard en al heb je geen tijd om correct te vallen, dat gaat veel te snel. Paard was een keurig opgevoed paard, we hadden gewoon enorm veel pech.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:51

Tazzey schreef:
Ik was absoluut geen klungel en behoorlijk lenig maar als je over de kop gaat met paard en al heb je geen tijd om correct te vallen, dat gaat veel te snel. Paard was een keurig opgevoed paard, we hadden gewoon enorm veel pech.

Als 500kg bovenop je valt heb je sowieso niks aan lenigheid

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:57

Ayasha schreef:
Al is die knol dood maar weet ie het nog niet, zo braaf, dan nog kan die struikelen. Hij hoeft niet eens te schrikken. De val waar ik het meest last van gehad heb, is met het braafste paard dat ik op stal had gebeurt; hij mistrapte zich in galop en we gingen samen overkop.

Heb exact hetzelfde gehad. Reed toen op dat moment zonder cap, heb er niks aan overgehouden.
Arts zei toen ook dat ik misschien eens een valtraining moest nemen. Wat echt gaat helpen als je ineens het achterbeen van je paard achter je hoofd ziet gaan :')

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:58

Kan ik beamen, nu weegt mijn pony geen 500 kg, maar zijn gewicht + westernzadel op asfalt was hier genoeg voor een ritje + nacht ziekenhuis. Echter heb ik in de andere 120 gevallen wel degelijk wat gehad aan mijn lenigheid. Vorige week ook nog, alles zat onder de modder maar mijn cap was schoon, mooie draaien maak ik onder het vallen blijkbaar. :D

edit: De andere nare val (van de twee ergste van de pakweg >100) is veroorzaakt omdat ik me door plank aka bodyprotector niet meer in de gewoonlijke bochten kon wringen om enigszins goed terecht te komen. Die lenigheid is blijkbaar toch ergens goed voor.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 12-06-15 19:01, in het totaal 2 keer bewerkt

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:58

Heb vroeger op judo gezeten voor ik ging ponyrijden, dat heeft toch echt wel geholpen met alle valpartijtjes in het begin. Je leert daar echt goed vallen (en doorrollen!), dat heeft me heel wat blauwe plekken gescheeld. Echter ook wel eens in aanraking gekomen met de bakrand, een pony (over de kop geslagen, pony over mij heen) en helaas zelfs een keer vast blijven zitten in de beugel (rijd nu dus met veiligheidsbeugels, dat was echt eens maar noooooit weer).

Cap heeft me altijd goed beschermd, een bodyprotector zou m.i. goed zijn als je niet goed valt. De spreekwoordelijke zak aardappelen zeg maar. Als je jezelf hebt aangeleerd om je klein te maken en door te rollen (zoals bij judo), dan zit de protector in de weg zitten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 19:02

Ach ik ben ook best snel (vader met zwarte band karate leerde mij al jong soepel vallen, veel profijt van gehad) en dan heb je eentje die zo razendsnel is dat je tóch blij bent met je cap. :D combinatie van bescherming is nog altijd beter dan maar een vorm van bescherming. Een bp zit vooral in de weg als je wil doorrollen maar een cap en fatsoenlijk schoeisel niet.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 19:04

Cap en fatsoenlijk schoeisel lijkt mij de basisuitrusting voor iedere ruiter van welke leeftijd, niveau, tak van de sport dan ook. De cap daar ik ook anders over eerst (iets met krullen plat en niet esthetisch bla bla) , gelukkig word ik wel degelijk wijzer door de jaren merk ik.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 19:06

Ik rol uit mezelf al weg, heb alleen wel geleerd het paard los te laten. Had altijd de neiging om de teugels vast te houden met gevolg dat ik wel eens werd mee gesleurd.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 19:06

Tja, raar is het niet, wij gaan op dieren van een paard honderd kilo zitten die kunnen denken, dingen eng vinden etc :+

Ik zou nooit zonder cap willen rijden, er is altijd een kans om zo lelijk te vallen dat je je leven kan danken aan dat ding. Bodyprotector vind ik ook fijn, maar dan wel mijn eigen die is lekker soepel :+

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 19:11

Ik zit al 36 jaar in de paarden en ik heb heel veel gebroken en gekneusd,
maar alle keren was het vanaf de grond of uit stilstand terwijl ik erop zat :+

Met vallen tijdens het rijden viel het eigenlijk wel mee, niets bijzonders behalve een deuk in mijn ego :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 19:12

Lara_Silver schreef:
Als mensen nu eens zouden leren vallen dan zouden die letsels ook een stuk minder worden. Iemand die soepel is en zich gewoon laat gaan zal de val veel beter kunnen opvangen dan een stijve hark die tevens ook nog eens aan het klampen en krampen is om maar niet te vallen, die krijgt een grotere klap te verduren.

Dat is een leuke theorie, maar er zit een "maar" aanvast. Als je ouder wordt heb je eerder schade bij het vallen, dat is ook nog eens iets dat je beseft waardoor je nog eens extra gericht wordt op "ik wil niet vallen" als een paard iets gek doet. Resultaat: verkrampen en mede daardoor extra schade.
Als kind heb ik op judo gezeten, daar heb ik veel baat bij gehad in die "risico-jaren" waarin ik ook zat van paarden ben gevallen (zonder echte schade). Maar nadat ik 20 jaar niet ben gevallen weer eens van een paard val, blijkt opeens dat er dingen zijn veranderd :(:)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 19:13

listiglistje schreef:
Ik zit al 36 jaar in de paarden en ik heb heel veel gebroken en gekneusd,
maar alle keren was het vanaf de grond of uit stilstand terwijl ik erop zat :+

Met vallen tijdens het rijden viel het eigenlijk wel mee, niets bijzonders behalve een deuk in mijn ego :D

Gat in de markt: de ego-protector :D

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 19:19

alice0cullen schreef:
Ik rol uit mezelf al weg, heb alleen wel geleerd het paard los te laten. Had altijd de neiging om de teugels vast te houden met gevolg dat ik wel eens werd mee gesleurd.

ik heb geleerd (juist door mijn valpartijen vroeger), de teugels pas los te laten, nadat ik de grond geraakt heb..

de 'ruk' zorgt er vaak voor dat het paard tot bezinnen komt en tot stil stand komt. Als hij niet tot stilstand komt draait hij om de druk heen weg, dus dan zal hij met zijn hoofd naar het jouwe komen te staan.. of hij rent door, maar dan zorgt de druk op de teugel er net voor dat hij om je heen stuift in plaats van over je heen..

als je de teugels al tijdens de val losgooit/laat, dan is de kans dat je eronder belandt, vele malen groter..
ook, rondjes rond mijn eigen as geleurd, waarbij de hoeven continue in de buurt van mijn lijf kwamen, maar doordat ik hem letterlijk 'bij de mond' had, peinste hij er niet over om op mij te stappen, omdat hij zichzelf dan ontzettend zeer zou doen (mijn handen zijn immers voor mijn lichaam en ik had de teugels vast).

als hij het echt op een rennen zet, dan zou ik zeggen, loslaten die handel, door gesleurd worden kun je nog heel wat breken.. maar rent hij niet van je weg, dan altijd vast houden.

-------

voor wat betreft het artikel.. tja, paardrijden.. dat doe je en op zo'n 1.60m hoogte gemiddeld.. op relatief hoge snelheid met wendingen die wel door jou worden ingezet en begeleid maar niet door 'jouw' lichaam worden uitgevoerd.. iedere val kan daardoor potentieel behoorlijke gevolgen hebben..

ik denk dat je naast bescherming ook wellicht moet denken aan hoe je de jeugd leert 'wat te doen' bij een val'.. net zoals je bij judoen leert hoe je moet vallen, en met autorijden leert wat te doen als je in de slip raakt, beide situaties waarbij de situatie niet meer volledig in eigen hand is en je hem zoveel mogelijk moet controleren en weer beheersbaar moeten maken. bij paardrijden leer je niet 'hoe je moet vallen'. noch wat te doen als je valt, of wat te doen nadat je gevallen bent.. ook dat soort dingen draagt bij aan de beperking van de gevolgen van een val.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 19:24

Dat was 20 jaar geleden al bekend, dus wat mij betreft mosterd.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 19:29

Waratje schreef:
Lara_Silver schreef:

Dat is een leuke theorie, maar er zit een "maar" aanvast. Als je ouder wordt heb je eerder schade bij het vallen, dat is ook nog eens iets dat je beseft waardoor je nog eens extra gericht wordt op "ik wil niet vallen" als een paard iets gek doet. Resultaat: verkrampen en mede daardoor extra schade.
Als kind heb ik op judo gezeten, daar heb ik veel baat bij gehad in die "risico-jaren" waarin ik ook zat van paarden ben gevallen (zonder echte schade). Maar nadat ik 20 jaar niet ben gevallen weer eens van een paard val, blijkt opeens dat er dingen zijn veranderd :(:)

Dit klopt natuurlijk, aan iedere theorie zit een 'maar'. Maakt de theorie niet minder waar natuurlijk.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:25

Een aantal jaar geleden met mijn bovenbeen op het muurtje van de mestvaalt gevallen. Gevolg dat ik nog steeds mank met lopen en minder beweeglijk ben