Woogy schreef:een meegevende hindernis die van zichzelf zwaar is, is linke soep ja. Maar waarom over een vaste boom van een meter springen, in plaats dat je die boom van piepschuim maakt, dat als een been tegenaan gaat, het dier niet direct geblesseerd is. Ik heb het over hindernissen als de muren. Een picknick tafel springen vind ik sowieso gene sjofel idee...
Vind dit wel een beetje typisch...
Hebben we het over de rensport dan kan niemand daar over oordelen want we kennen de sport niet...
En nu doe jezelf uitspraken die kant nog wal slaan... en dat moet dan maar wel kunnen...
Een hindernis van piepschuim is gevaarlijk. Het kan omwaaien, op geen enkele manier goed bevestigd worden... Oh en dat geluid... gok dat er weinig paarden meer zijn die ooit nog over een hindernis springen als die hindernis het geluid heeft gemaakt van piepschuim dat afgebroken wordt.
Verder zou ik niet weten waarom je niet over een picknicktafel zou springen? Heb het altijd gedaan, nog nooit is er wat fout gegaan.
En daarbij... Alles leuk en aardig, maar in de cross springen de paarden wel.. of ze springen niet... maar ik persoonlijk heb nog nooit een paard een hindernis zien raken.
Anders dan in een springparcours waarbij der regelmatig balken sneuvelen.
Een paard weet hoe die hindernissen zijn... vraag mij niet waarom, maar ze weten het.
Ik ken aardig wat cross paarden en hoewel ze in het springparcours nog wel eens wat aantikken... hebben ze dat nog nooit gedaan in het cross parcours. Die dieren weten het...
En daarbij, ze worden er voor getraind, ze gaan heus niet van de ene op de andere dag een 4 sterren eventing lopen
.
En dan nog... daar gaat het allemaal niet om en is dus niet relevant om aan te halen naar aanleiding van dit artikel. Dit dier is namelijk gestruikeld na de landing...
Een renpaard kan ook struikelen en zijn been breken
Het was gewoon een stomongeluk, dat kan iedereen in iedere takt van onze sport overkomen. En dat maakt het niet minder erg voor het paard of voor de mensen er om heen...
Maar dat geeft ook mensen nog niet het recht om een discipline af te kraken vanwege een ongeluk die zelfs op de wei nog had kunnen gebeuren.
Onze paarden worden voor en na de cross gecheckt door een dierenarts, als dit dier niet goed was geweest had het nooit mogen starten...