Eventingpaard breekt been tijdens CCI3* cross-country

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 17:34

Billy schreef:
Iemand met een wandelshetje kan een geweldige band hebben met zijn paard....dat is dus eventing?

Dit vind ik een beetje een belachelijke opmerking. Als je een normaal verstand hebt, dan heb je echt wel begrepen wat ik bedoel dus ga geen achterlijke op erkingen naar mij toe gooien.

En nog eens, wat ik schreef is mijn menig, daar kun je het mee eens zijn of niet.

Zo niet, maak er iets fatsoendelijks van.
Zo wel, nou prima dan.

Ik hoef verder ook geen commentaar :D

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 17:37

Struikelen na een sprong kan gewoon pech zijn, walgelijk al die speculaties hier.

Sterkte voor alle betrokkenen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:13

Kozbi schreef:
Billy schreef:
Iemand met een wandelshetje kan een geweldige band hebben met zijn paard....dat is dus eventing?

Dit vind ik een beetje een belachelijke opmerking. Als je een normaal verstand hebt, dan heb je echt wel begrepen wat ik bedoel dus ga geen achterlijke op erkingen naar mij toe gooien.

En nog eens, wat ik schreef is mijn menig, daar kun je het mee eens zijn of niet.

Zo niet, maak er iets fatsoendelijks van.
Zo wel, nou prima dan.

Ik hoef verder ook geen commentaar :D

Ik heb normaal verstand hoor....
Maar misschien moet jij duidelijker zijn in wat je bedoelt....

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:17

De meeste eventingruiters zijn zuiniger op en voorzichtiger met hun paarden dan menig recreatieruiter.

Het is een prachtsport en dit is gewoon pech. Was toch laatst ook een springpaard wat een been brak? Ken iemand wiens paard bij een buitenritje een been brak en ook nog een kennis wiens paard los in de rijbak een been brak. Moeten we ze dus ook maar niet loslaten of een buitenrit gaan maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:25

Ik ga akkoord met de bovenstaande meningen.

Ten eerste is het topsport. Wij zijn zuinig op onze paarden, de mensen aan de top nog zuiniger. Dit niveau haal je nooit als je niet met je paard bezig bent en als je er geen band mee hebt. Dit zijn geen basishindernissen meer waar je je paard zo even overheen kan meppen of schoppen zoals je zo vaak ziet op basisniveau!

Ten tweede is DA-controle altijd aanwezig. Zeker bij deze discipline, maar algemeen op topniveau. Als het paard niet fit to compeed was, dan hadden ze die heus niet laten starten.

Ten derde zijn niet alle hindernissen altijd vast. Tegenwoordig heb je al boomstammen die kunnen losklikken als een paard er fout tegenaan komt.

Ten vierde is de veiligheid in de eventing enorm vooruit gegaan tegenover vroeger. BP is verplicht, helm is verplicht, strengere controles...

Ten vijfde: hoe zit het dan met al die vreselijke ongelukken in wedrennen? Hoe vaak gaat er geen paard tegen de vlakte in de steeple chase, met alle gevolgen van dien?
Waarom komt er geen kritiek op die hindernissen, die heggen zijn toch ook geen plantjes die je even op je balkon neerzet. En er zijn ook races waar achter zo'n heg een gracht zit, die de paarden ook niet zien.

Een paard kan struikelen in de weide, een barst oplopen en nadien tijdens springles neerkomen en been breken. Is springen dan gevaarlijk? Nee.
Hier heb ik er nu eentje staan met complicaties na castratie. Wil dat zeggen dat castreren gevaarlijk is, en dat je ze dan maar hengst moet laten? Evenmin.

jesss_amigo

Re: Eventingpaard breekt been tijdens CCI3* cross-country

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:38

Mooi gezegd hierboven en daar sluit ik mij bij aan. Verder wil ik alleen nog sterkte wensen aan de eigenaren. Vreselijk om met zo'n ongeluk je paard te verliezen..

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:48

Wat erg, veel sterkte voor eigenaar, ruiter en grooms.

Is het bewezen dat de trap iets te maken heeft met het gebroken been? Dat kan ik niet terug vinden in het artikel. Kan gewoon puur toeval geweest zijn. Als het paard enig teken van kreupelheid had gegeven, ben ik zeker dat het niet gestart was.

Paarden kunnen hun been domweg breken in de wei of zelfs op stal. Hier een paard gekend dat zijn been brak in een in-en uitloop stal. Domweg een simpel ongeluk. Dan maar geen in- en uitloopstallen meer, want ja zie dat het paard zijn been breekt? Lijkt me beetje ver gaand, niet waar?

De eventing brengt meer risico's met zich mee, maar om nu te gaan schreeuwen dat het moet afgeschaft worden? Dat vind ik wat ver gaan. Het is een gevaarlijke sport, maar ik denk wel dat de nodige voorzorgsmaatregelen genomen worden.

Heel erg naar voorval, maar denk niet dat het echt voorkomen had kunnen worden...

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:50

Ik las nog ergens een artikel maar daar las ik in dat het vooral geruchten waren dat het paard getrapt was. En het dus nog nergens bevestigd is.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:53

Zie hier net op bokt voorbij komen dat een paard een been heeft gebroken na een operatie in een recovery box. Dit zijn gewoonweg super ellendige ongelukken die iedereen probeert te voorkomen maar we hebben het gewoon niet voor het zeggen.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:22

Wat een vervelende reacties van een aantal hier. Het is voor de eigenaren al vreselijk genoeg en toch moeten een aantal nog commentaar leveren. Een been breken kan zomaar gebeuren als het paard verkeerd struikelt etc. Dat hoeft niet perse met een DNA check te maken hebben want dat gebeurt weldegelijk op een goede manier. Als ze van te voren hadden geweten dat het paard zijn been ging breken dan waren ze echt niet gestart. ;)

Heel veel sterkte voor de eigenaren! Wat vreselijk om zoiets mee te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:28

Ik vraag me af, ook zonder eerst een trap tegen het been te hebben gehad kan een paard met een nare misstap zijn been breken.
Het lijkt mij pure pech, en dan zijn speculaties nog zuurder om te horen..

Sterkte voor de eigenaren, ruiter en groom!

Happysil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:41

Eventing is topsport en de ruiters zijn superzuinig op hun paarden.
Als de eigenaren dit van te voren hadden geweten waren ze niet gestart!!
Een ongeluk zit in een klein hoekje....
Ooit een paard gekend...dat tijdens een buitenrit achteruit liep en tegen een stenen paal kwam.
Zo'n wit stenen blok die meestal het fietspad en zandpad van elkaar scheiden.
Been gebroken, moest worden afgemaakt!
En dat op een simpele buitenrit!!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 08:31

Lijkt mij idd pure pech dit. Lijkt me verschrikkelijk om mee te moeten maken.

Paard wat ik heb gereden heeft bij t wakker worden van de castratie zijn been gebroken. Hij bleek achteraf van een klap in de wei ook al een haarscheur in t bot te hebben gehad. Maar van die haarscheur liep hij niet kreupel. Het is dus ontzettend lastig in te schatten of een paard dat zou kunnen hebben. Zou daar dus niet te snel over oordelen.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:21

wat een onzinnige opmerkingen maken sommige mensen hier. Afmelden omdat hij een trap heeft gehad? Ze zullen heus hun paard gechecked hebben maar niemand heeft rontgenogen. En haarscheuren zie je niet aan de buitenkant. Misschien heeft het er uberhaubt niks mee te maken en is het gewoon botte pech.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:28

Ibbel schreef:
Woogy schreef:
Wat een rotsport, gebeuren zo vaak ongelukken dat het misschien wijsheid is het af te schaffen...

Jij geeft nu het standaard-antwoord als het op de renbaan was gebeurd, om te kijken wat de reacties zijn nu het eventing betreft? :D

Dat wordt niet echt opgepikt geloof ik ;)

In plaats daarvan wordt ik nog gesteund ook ;) Regelmatig zijn deze opmerkingen verwijderd als zijnde 'offtopic'.
Al kan ik mijn mening wel onderbouwen. De vaste hindernissen zouden eens vervangen moeten worden door hindernissen die mee geven, de spanning van de sport blijft net zo groot, maar grote blessures worden een stuk meer ingeperkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:30

Aleen is dat nu net niet de juiste onderbouwing. Meegeven is niet altijd beter.

En in dit specifieke geval waarschijnlijk niet eens relevant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:44

Ik zou er niet vrolijk van worden als een picknicktafel mee gaat omkantelen of uiteen dondert als mijn paard er tegenaan tikt :=
Dan vliegen er een hoop planken in het rond, en lekker gezellig voor de combinatie die er achteraan komt, dan mag die inhouden tot de boel weer in elkaar is gezet.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:59

maak ze van piepschuim bijvoorbeeld, dan kun je ze ook prima vervangen tussen de paarden door

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 17:00

De hindernissen hebben een breekboom en zijn wel degelijk veilig.

Meegevende hindernissen zijn levensgevaarlijk. Een paar jaar geleden gaf een huisje "mee" in Princenhage omdat die niet goed verankerd was. Dat was einde paard dus denk ik dat je je toch eens beter zou moeten inlezen voor je zoiets zegt.
En piepschuim? Als een paard dat raakt zijn helemaal de rapen gaar. Wil je graag dat de paarden zich flink verstappen?

De paardenbenen zijn extra goed beschermd met speciale crossbeschermers en een créme die zorgt dat de benen goed over de hindernis kunnen glijden.

Dit paard had net zo goed in het parcours zijn been kunnen breken. Stom ongeluk.

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:21

Ik krijg het idee dat mensen eventing als zeer gevaarlijk wordt bestempeld omdat het niet begrepen word of omdat men het zelf doodeng vind.
Ik moet zelf ook zeggen dat ik mijn twijfels over de sport heb, maar ik weet er simpelweg te weinig vanaf om daar mijn mening over te kunnen hebben.

Hoe dan ook, het is echt verschrikkelijk wat er gebeurt is. Ik wens de betrokkenen heel erg veel sterkte!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:25

Dat denk ik ook Trice.

Met alles kunnen ongelukken gebeuren, ook met spring hindernissen.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:53

Woogy. Ik kan je een filmpje laten zien van een meisje dat een hindernis sprong die niet goed was gefixeerd en dus meegaf/los kwam.
Meisje is nooit meer opgestaan en was opslag dood.
https://m.youtube.com/watch?v=1BZsk_UL7zM

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 16:15

een meegevende hindernis die van zichzelf zwaar is, is linke soep ja. Maar waarom over een vaste boom van een meter springen, in plaats dat je die boom van piepschuim maakt, dat als een been tegenaan gaat, het dier niet direct geblesseerd is. Ik heb het over hindernissen als de muren. Een picknick tafel springen vind ik sowieso gene sjofel idee...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 16:21

palousa_boy schreef:
Maar gaan jullie dan bij elke trap of iets meteen naar de kliniek om een foto te laten maken als er zo aan het bewegen van het paard niets te zien is? (Dat neem ik aan tenminste anders was het paard wel uit de wedstrijd gezet)
Vind ik een beetje makkelijk praten zo achteraf. Als je van tevoren weet dat je paard z'n been gaat breken ga je natuurlijk niet rijden.

ik denk wel dat er een klein verschil zit wat betreft belasten van een been met een haarscheur in het bot.Bij een cross van een bepaald nivo is de belasting niet gering.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:03

Woogy schreef:
een meegevende hindernis die van zichzelf zwaar is, is linke soep ja. Maar waarom over een vaste boom van een meter springen, in plaats dat je die boom van piepschuim maakt, dat als een been tegenaan gaat, het dier niet direct geblesseerd is. Ik heb het over hindernissen als de muren. Een picknick tafel springen vind ik sowieso gene sjofel idee...

Vind dit wel een beetje typisch...
Hebben we het over de rensport dan kan niemand daar over oordelen want we kennen de sport niet...
En nu doe jezelf uitspraken die kant nog wal slaan... en dat moet dan maar wel kunnen...

Een hindernis van piepschuim is gevaarlijk. Het kan omwaaien, op geen enkele manier goed bevestigd worden... Oh en dat geluid... gok dat er weinig paarden meer zijn die ooit nog over een hindernis springen als die hindernis het geluid heeft gemaakt van piepschuim dat afgebroken wordt.

Verder zou ik niet weten waarom je niet over een picknicktafel zou springen? Heb het altijd gedaan, nog nooit is er wat fout gegaan.

En daarbij... Alles leuk en aardig, maar in de cross springen de paarden wel.. of ze springen niet... maar ik persoonlijk heb nog nooit een paard een hindernis zien raken.
Anders dan in een springparcours waarbij der regelmatig balken sneuvelen.
Een paard weet hoe die hindernissen zijn... vraag mij niet waarom, maar ze weten het.
Ik ken aardig wat cross paarden en hoewel ze in het springparcours nog wel eens wat aantikken... hebben ze dat nog nooit gedaan in het cross parcours. Die dieren weten het...
En daarbij, ze worden er voor getraind, ze gaan heus niet van de ene op de andere dag een 4 sterren eventing lopen ;).

En dan nog... daar gaat het allemaal niet om en is dus niet relevant om aan te halen naar aanleiding van dit artikel. Dit dier is namelijk gestruikeld na de landing...
Een renpaard kan ook struikelen en zijn been breken ;)

Het was gewoon een stomongeluk, dat kan iedereen in iedere takt van onze sport overkomen. En dat maakt het niet minder erg voor het paard of voor de mensen er om heen...
Maar dat geeft ook mensen nog niet het recht om een discipline af te kraken vanwege een ongeluk die zelfs op de wei nog had kunnen gebeuren.

Onze paarden worden voor en na de cross gecheckt door een dierenarts, als dit dier niet goed was geweest had het nooit mogen starten...