Duitsland: pasgeboren veulen gegrepen door wolven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:42

geerke schreef:
waarom een drachtige merrie die op bevallen staat buiten laten lopen op een plek waar wolven zijn?

Waarschijnlijk omdat de eigenaar zijn IJslanders gewoon zo hield zoals ze ook op IJsland doen.
Samen in een grote kudde, veel ruimte en 24/7 buiten.

Edit: hier ook nog een artikel + foto's! Kunnen schokkend zijn!
http://www.isibless.de/article.cfm?id=11418

sasja0705

Re: Duitsland: pasgeboren veulen gegrepen door wolven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:56

Maar daar gaat het juist om: door overmatig jagen/ vallen stellen (en sorry, voor mij is het absoluut nieuw dat de duitse natuurbescherming het mag doen??) wordt dus de roofdieren als Lynx en wolf de natuurlijke prooi ontnomen. De wolf (zoals de Lynx ook) moest en zou terug komen naar Duitsland maar als je hun leefgebieden inknijpt en hun natuurlijke prooi onnatuurlijk decimeert -wat moeten de beesten dan van overleven? En natuurlijk gevolg is (als je daar niets vinden om te overleven )dat ze ook naar NL/BE en FR gaan. Is toch logisch.
ik vind het verschrikkelijk wat met het veulen gebeurt is, maar als je de roofdieren niet de "normale " prooi ontneemt, dan gebeurt zo iets niet...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:11

RaafSmits schreef:
Triest, maar de natuur.

Wij mensen zullen daar weer aan moeten wennen.
Het is mogelijk meerdere generaties uit ons systeem geweest.
"Allert te zijn op serieuze roofdieren "

Hoop dat er naar een oplossing wordt gezocht waar alle betrokkenen baat bij hebben.
En dat de opmars van de wolf nog steeds wordt toegejuicht.

Vroeger mocht je ze verjagen en afschieten.
Ik zit te wachten tot er ineens een klein spelend kind gepakt wordt... Roodkapje wordt realiteit...

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:17

Die laatst in Drenthe rond liep heeft ook een schaap dood gemaakt. Als mijn schapen gevaar gaan lopen, koop ik een geweer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:23

Maar kan je dat geld dan niet beter besteden aan veilige wolf proof omheining? Je kan tenslotte moeilijk dag en nacht met je geweer in de aanslag gaan liggen, ben je uiteindelijk nog zo vermoeid dat je de verkeerde in zijn donder schiet...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 23:22

pillow schreef:
Die laatst in Drenthe rond liep heeft ook een schaap dood gemaakt. Als mijn schapen gevaar gaan lopen, koop ik een geweer

Daarvoor heb je niet eens een wolf nodig, bij ons wordt zo eens in de 2-3 jaar een lam gepakt door een vos. Ik vind het vreselijk... maar het is nu eenmaal zo. Als het maar niet toeneemt. Wat dat betreft ben ik ook benieuwd naar de situatie in Duitsland: blijft het een heel af en toe optredend incident of wordt het straks schering en inslag?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 23:26

koda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 23:35

Ik heb het op het duitse journaal gezien, maar daar zeiden ze dat het nog niet zeker was of het wel om een wolf ging.

Blue_moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 06:35

En daar gaan we weer. Als er een roofdier in het spel komt moet het maar gelijk gedood worden of verjaagd worden (verjaagd worden door bijvoorbeeld een waakhond vind ik dan wat anders). Nee het is niet leuk, maar het is de natuur. Als zo'n roofdier een hert dood in het bos waar hij leeft hoor je niemand. Maar als het aan "onze" dieren komt staat heel de wereld op zijn kop. Een roofdier weet echt het verschil niet tussen een dier die hij mag doden en een dier dat "toebehoord" aan de mens. Als een roofdier een mens dood heeft hij daar vaak een rede voor bijvoorbeeld een gevoel van bedreiging of in het nou gedreven. Of hij heeft zich vergist denk maar aan een haai die een surfer aanvalt, surfer die peddelt lijkt voor een haai op een zeehond. Wij mensen staan namelijk niet op de menulijst van welk roofdier dan ook.
Nee wat dat betreft begrijp ik de mensheid echt niet en dat zal ik ook nooit gaan doen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 07:58

Er staat in bovenstaand artikel ook dat het niet zeker is dat het een wolf is.

Citaat:
Het vermoeden bestaat dat wolven het veulen hebben aangevallen en verslonden.

Citaat:
Zelfs de mogelijkheid van wilde honden kon worden uitgesloten omdat deze niet in staat zijn in een nacht 25 kg vlees op te eten.

Waarom kunnen wolven dat wel en honden niet? en wie zegt dat ander wild ook niet meegeholpen heeft? denk aan vosjes/lynx ect die ook komen profiteren.

Het is dus afwachten op het dna onderzoek... Het schijnt wel dat het gebeurd is in een regio die erg anti-wolf is, dus zonder officieel bericht is het maar speculatie.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:12

Ja ja, ezels zouden helpen tegen wolven... geloof het maar niet, ik weet van een ezel die doodgebeten is door 2 redelijk kleine waakhonden, omdat ie binnen hun bereik kwam. Het zou me niet verbazen als blijkt dat een eco-geitenwollensok dat verhaaltje dat ezels wolven verjagen verspreid heeft om te voorkomen dat boeren om afschot van wolven gaan roepen. Als paarden hengsten/ruinen/merries al geen wolven kunnen verjagen, kan een ezel dat al helemaal niet. In werkelijkheid kan een (grote) kudde paardenmerries meer uitrichten tegen wolven, dan 1 of 2 ezels.
In Mongolië verdedigen de przewalski's tenminste wèl met succes hun veulens, door ze midden in de groep te laten staan, en de volwassen paarden staan in de buitenste ring. Maar ja, dan moet je er wel genoeg volwassen paarden hebben rondlopen.

henrie1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:50

afschieten die wolfen! het was nu een veulen, het had ook een kind kunnen zijn!

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:52

het eerste ding wat ik denk is,
waarom zet je zo'n jong veulen snachts gewoon buiten?

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:59

KingYasFenn schreef:
het eerste ding wat ik denk is,
waarom zet je zo'n jong veulen snachts gewoon buiten?

Dit dacht ik dus ook meteen. Een veulen van een paar uur oud zet je toch niet de hele nacht buiten? En ik denk ook niet dat de wolven daar opeens waren. Ze moeten vast ergens in de buurt al gezien zijn, lijkt mij dan.

Hopelijk is het veulen snel dood gegaan, maar het blijft natuurlijk erg sneu. -O-

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:13

Beetje dubbel... die wolven zijn er nu eenmaal, het is niet dat ze zijn uitgezet. Ik zou het ook een beetje vreemd vinden als elke particuliere paardenhouder een vergoeding zou ontvangen. Stel dat ik konijnen in mijn tuin heb in een ren, of kippen, dan wordt mijn ren toch ook niet vergoed omdat ze door vossen gegrepen kunnen worden?

Zoolgangster schreef:
Ja ja, ezels zouden helpen tegen wolven... geloof het maar niet, ik weet van een ezel die doodgebeten is door 2 redelijk kleine waakhonden, omdat ie binnen hun bereik kwam. Het zou me niet verbazen als blijkt dat een eco-geitenwollensok dat verhaaltje dat ezels wolven verjagen verspreid heeft om te voorkomen dat boeren om afschot van wolven gaan roepen. Als paarden hengsten/ruinen/merries al geen wolven kunnen verjagen, kan een ezel dat al helemaal niet. In werkelijkheid kan een (grote) kudde paardenmerries meer uitrichten tegen wolven, dan 1 of 2 ezels.
In Mongolië verdedigen de przewalski's tenminste wèl met succes hun veulens, door ze midden in de groep te laten staan, en de volwassen paarden staan in de buitenste ring. Maar ja, dan moet je er wel genoeg volwassen paarden hebben rondlopen.

Dat is geen geitenwollensok verhaaltje hoor. Ezels zijn, in tegenstelling tot paarden, geen echte vluchtdieren. Zij zullen bij gevaar in de eerste instantie stil gaan staan (wat mensen aanzien voor koppigheid) en dan gaan nadenken: stil blijven afwachten, aanvallen, of vluchten.
In Afrika worden al jaren ezels gebruikt om kuddes te bewaken. In Amerika worden ze ook gebruikt als bewaking tegen coyotes ed. Lama's kunnen hier overigens ook voor gebruikt worden.

Veel mensen vergeten overigens ook dat er ezels bestaan met een stokmaat van > 150 cm. Een mini-maatje zal weinig uithalen tegen een wolf. 1 of 2 ezels zal waarschijnlijk ook weinig uithalen tegen een grote roedel, maar onderschat hun instinct niet. Ze verjagen iig met succes vossen, coyotes, honden, luipaarden etc.

https://www.youtube.com/watch?v=0s06_K21Ql0

https://www.youtube.com/watch?v=l3zJD7ow1mU

http://horsetalk.co.nz/news/2010/07/131 ... z3an13UM37

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:22

Jammer dat er zo weer een hetze tegen de wolf wordt gecreeerd. Wolf is hier zelf naartoe getrokken en waar natuur de mens ontmoet vallen slachtoffers. Ja heel sneu voor merrie en veulen, maar zo werkt het. De boer is zelf verantwoordelijk voor zijn vee/paarden dus betere omheining en anders op stal overdag.

Toch apart hoor dat er veel mensen van paarden of honden houden, maar de wolf vinden ze maar niets. Als die uitgeroeid zou worden is het prima, maar paarden schieten ergens is not done. Ze weten al jaren dat er wolven in Duitsland zitten, waarom kat op het spek binden?

Eifelopfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 18:01

Hier in Duitsland, niet waar ik woon, maar meer in het noorden, is de wolf echt wel een probleem aan het worden. Bevriende fokkers hebben inderdaad normaal gesproken hun merries en veulens dag en nacht buiten. Dat is ook gezond voor een jong dier om veel te kunnen bewegen. Nu worden er overal rondom haar al schapen gedood door wolven die geen angst meer kennen voor de mens. Zij zit in zak en as, want wat moet ze nu met haar dieren. Ze overweegt zelfs te stoppen met haar fokkerij.

En dan kun je zeggen, zo is het nu eenmaal, maar dat is natuurlijk wel heel kort door de bocht. De wolf was heel lang weg en de maatschappij is veranderd. Ik ben een grote dierenliefhebber, maar ik vind tegelijkertijd dat de wolf, als hij de mensenwereld zonder angst binnentreedt hier niet meer past.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:51

Eifelopfok schreef:
Hier in Duitsland, niet waar ik woon, maar meer in het noorden, is de wolf echt wel een probleem aan het worden. Bevriende fokkers hebben inderdaad normaal gesproken hun merries en veulens dag en nacht buiten. Dat is ook gezond voor een jong dier om veel te kunnen bewegen. Nu worden er overal rondom haar al schapen gedood door wolven die geen angst meer kennen voor de mens. Zij zit in zak en as, want wat moet ze nu met haar dieren. Ze overweegt zelfs te stoppen met haar fokkerij.

En dan kun je zeggen, zo is het nu eenmaal, maar dat is natuurlijk wel heel kort door de bocht. De wolf was heel lang weg en de maatschappij is veranderd. Ik ben een grote dierenliefhebber, maar ik vind tegelijkertijd dat de wolf, als hij de mensenwereld zonder angst binnentreedt hier niet meer past.

En waarom hebben wij het recht om het toe te eigenen en de wolf niet?

Blue_moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 06:17

Dus een mens mag overal zijn en alles opeisen en dieren hebben maar uit te wijken voor ons?

Dat van die ezels vind ik wel heel apart. Nooit geweten dat ezels niet gelijk vluchten.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 07:20

Lekker toe blijven juichen die wolven. Echt, snap het niet dat men hiet zo blij van wordt. Wie heeft dit bedacht? Wolvoven hotlren niet tussen mensen of in gebieden waar mensen wonen.

Ezels houden bij drachtige merries? Dat is helaas niet de oplossing. Het schijnt dat de urine van ezels voor abortus zorgt namelijk bij een merrie,...

Nee wolf afschieten of stoppen met paarden houden. Of wij als mens moeten eens wakker worden en de wolf daar laten leven waar deze tegenwoordig leeft. Blijf van die natuur af. Ze zijn niet voor niets weg getrokken!!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 07:59

Die wolven worden toch niet tussen de mensen geplaatst? Ze trekken deze kant op wat we overigens aan onszelf te danken hebben. Als je in een land met wolven gaat wonen houd je daar rekening mee dat zullen we nu dus ook moeten doen. Waarom meteen die hysterie? Alsof er nu roedels wolven door Duitsland razen en al het vee opeten? Zou wat zijn als we hier alle vossen kapot gaan knallen. Zijn al heel wat kippen, konijnen etc een hapje geworden. Populaties in stand houden, prima, maar verjagen, nee.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 08:26

Dat deze eigenaar ezels had, is gewoon vanuit financieel oogpunt geredeneerd denk ik. Liever een dode ezel dan een dode pony. Jammer van de ezel.
Waarom zou de wolf niet terug mogen keren? De hele wereld doet zijn best om de tijgerstand, de gorillastand omhoog te krijgen, dus waarom zou de wolf niet terug mogen keren? Ja, het is natuurlijk een enorme strop dat ze dus ook schapen en paarden grijpen, maar ja, de aard van het beestje verander je niet. Dus wat kan je dan doen? Ik zou dan toch voor een wolfproof omheining gaan. Als dat betekent dat ik daar even een tijdje krom voor moet gaan liggen, so be it. Het is zeker de moeite waard dat de Duitse overheidsinstanties hier over gaan buigen om een "potje" te gaan maken voor dit soort projecten.
De optie die eerder werd genoemd van de Anatolische herdershond is op zich ook geen gek idee. Zeker voor schapenhouders niet. Leonbergers en meer honden van dit ras zijn hier uitermate geschikt voor. Zolang wij ervoor kunnen zorgen dat de wolf bang blijft voor mens en hond, is het probleem nog te overzien.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 08:34

Hoe komen jullie erbij dat er in Duitsland overmatig gejaagd word en er met vallen enz gewerkt word? Woon al jaren in Duitsland, zijn melkveehouders, hebben goed contact met de jagers hier en er word juist meer beschermd dan geschoten, vallen zijn al jaren verboden en we wonen een half uur van de grens met Nederland en ja af en toe wandelt hier ook een wolf voorbij, gaaf toch? Heb zelf ook paarden en vind idd dat je een drachtige merrie dan ook of dichter naar huis kunt halen of op stal kunt zetten......

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 08:42

Leonbergers zijn absoluut niet geschikt voor dit werk. Het zijn geen jagers maar gezelschapshonden, alleen heel groot. Anatolische herders, Pyrenese Berghonden en dergelijk zijn hier wel geschikt voor.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 08:45

Citaat:
Ik zit te wachten tot er ineens een klein spelend kind gepakt wordt... Roodkapje wordt realiteit

Het Roodkapje syndroom wordt, weer, realiteit, sommige mensen geloven nog steeds in sprookjes ! Ja, we zullen steeds meer moeten wennen aan roofdieren om ons heen en maatregelen nemen om onze dieren en de roofdieren in kwestie te beschermen! Dat is niet zo moeilijk maar vraagt wel een andere manier van denken en dat vinden veel mensen, vooral degenen die vinden dat zij oppermachtig zijn moeilijk; we zullen onze wereld weer moeten leren delen, het mooiste wat er is. Jammer kunnen veel mensen heel moeilijk delen en willen alles voor zichzelf opeisen ( las laatst bijv. een stukje over een "ganzenvergasser" http://www.trouw.nl/tr/nl/5948/Dierenwe ... land.dhtml )

Laten we dankbaar zijn dat de echte natuur weer terugkomt, die hebben wij uiteindelijk ook nodig om te kunnen overleven! De mens zelf is een veel grotere vijand voor mensen en dieren dan wolven ooit kunnen en zullen zijn...........
Misschien moeten we gewoon eens leren niet zo bang te zijn voor de "Grote Boze Wolf" ( die alleen maar in sprookjes bestaat) maar eens gaan begrijpen wat een fantastisch dier dat is waar wij, als mensen, nog veel van kunnen leren!

Afbeelding

en voor wat die kleine kinderen betreft;

http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... riend.html
Uit bovenstaand artikel, leest u de vergelijking met de mens........met dat verschil dat die mens dus te vaak wel voor zijn lol jaagt en de geschoten dieren als trofeeën meeneemt, niet als levensbehoefte maar voor "aan de muur" of "op de foto" om te laten zien hoe "stoer" ze zijn en ze ook rustig laat liggen, ook als ze niet verstoord worden in hun idiote "hobby en tijdverdrijf".

Citaat:
Er zijn verschillende theorieën over de oorsprong van de slechte naam van de wolf. Wolven doden meer dan ze eten. Ze hebben een jachtinstinct en zullen blijven jagen zolang er prooien zijn. Doorgaans eten ze ook al deze prooien op, of verplaatsen ze hun prooien, maar zeker wanneer ze verstoord worden laten ze ook voedsel liggen. Dit geeft wolven de reputatie van meedogenloze moordenaars, die doden voor hun plezier.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 22-05-15 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt