Uitspraak rechtzaak Engel en Bartels zes weken uitgesteld

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 11:48

Crypto schreef:
Babootje schreef:
[Snap jij dat niet? Ik wel...

leg maar uit waarom je dat snapt als t daadwerkelijk terugkomen op is is at raar

is t aangedikt onjuist wat de aanklaagster heeft gezegt is t n ander verhaal

Ik heb vaker meegemaakt dat een veearts terugkrabbelde op het moment dat ze zich realiseren dat hun bevindingen worden gebruikt in een rechtszaak.
Je kunt je dat al helemaal voorstellen als de tegenpartij dan ook nog een zeer gerenommeerde stal en amazone betreft.
De schade staat onomstotelijk vast, die zit er of die zit er niet. Maar vervolgens gaat het erom te bewijzen over welke tijdsperiode het is ontstaan ie wie daarvoor verantwoordelijk is. Dat soort uitspraken zijn altijd heel erg lastig.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 11:59

Crypto schreef:
waarom uithaalen naar bokt?

edit gewkeken zie niets over bokt hoor

Bokt wordt wel degelijk genoemd :)

Edit: Niet dat het er toe doet, maar voordat jullie denken dat ik van alles verzin :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 12:08

Simbaa schreef:
Crypto schreef:

Edit: Niet dat het er toe doet, maar voordat jullie denken dat ik van alles verzin :D

Idd :D :D

https://www.facebook.com/lonneke.engel.37?fref=ts
"Nog even een sidenote: Professor Vlaminck (Bokt moderators doe je huiswerk en schrijf namen van top experts goed op) heeft HELEMAAL GEEN diagnose teruggenomen van mijn paard U2,sterker nog, in zijn laatste verklaring legt hij haarfijn in detail uit wat er medisch gezien is gebeurd en bevestigd hij juist zijn eerdere conclusies. Te zijner tijd zal ik U2's hele medische dossier openbaar maken. Nu eerst even wachten op de uitspraak."

Simbaa

Re: Uitspraak rechtzaak Engel en Bartels zes weken uitgesteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 12:49

Inderdaad! En in de reacties daaronder gaat het nog even verder :)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 14:03

hahah wat laat ze zichzelf lekker kennen zeg dat ze er uberhaubt op reageert.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 14:06

Babootje schreef:
Simbaa schreef:
Crypto schreef:

Idd :D :D

https://www.facebook.com/lonneke.engel.37?fref=ts
"Nog even een sidenote: Professor Vlaminck (Bokt moderators doe je huiswerk en schrijf namen van top experts goed op) heeft HELEMAAL GEEN diagnose teruggenomen van mijn paard U2,sterker nog, in zijn laatste verklaring legt hij haarfijn in detail uit wat er medisch gezien is gebeurd en bevestigd hij juist zijn eerdere conclusies. Te zijner tijd zal ik U2's hele medische dossier openbaar maken. Nu eerst even wachten op de uitspraak."

Persoonlijk denk ik dat het altijd erg moeilijk is als buitenstaanders om precies het correcte nieuws weer te geven want je hoort van een te verre afstand berichten die moeilijk te verifiëren zijn. Daarom ben ik ook zo benieuwd wat de rechter nu gaat besluiten omdat je toch mag verwachten dat daar van objectiviteit sprake zal zijn en recht spreken.

Tevens vind ik het echt dapper dat Lonneke deze stap van gaan naar de rechter genomen heeft. Je krijgt toch heel NL over je heen want stal Bartels is niet zo maar de eerste de beste om voor de rechter te dagen. Ik ben zeer geïnteresseerd in de uitslag van deze zaak in de hoop dat het echt duidelijk wordt hoe dit nu zit en niet een of andere vage uitslag toestand wordt.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 01:12

Simbaa schreef:

ow maar ik zeg ook niet dat jij iets verzint ik zag t niet

misschien zie je t enkel als ik op volgen druk ?

Citaat:
"Babootje"

Ik heb vaker meegemaakt dat een veearts terugkrabbelde op het moment dat ze zich realiseren dat hun bevindingen worden gebruikt in een rechtszaak.
Je kunt je dat al helemaal voorstellen als de tegenpartij dan ook nog een zeer gerenommeerde stal en amazone betreft.
De schade staat onomstotelijk vast, die zit er of die zit er niet. Maar vervolgens gaat het erom te bewijzen over welke tijdsperiode het is ontstaan ie wie daarvoor verantwoordelijk is. Dat soort uitspraken zijn altijd heel erg lastig

Oke, nu snap ik het, Alleen vind ik dat wel "fout"maar begrijpelijk maar als hij destijds de verwondingen beoordeelde als moet tussen dan en dan gebeurt zijn is terug trekken daarvan niet netjes

marinka1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:27

xbetsiex, ik heb ook eens goed gekeken bij de FBsite van Lonneke en zie ook dat ze vriendjes is met de assistent/stagiaire van de heer Vlaminck, misschien was dat al voor deze affaire?
Mijn dokter of tandarts volgt mij niet op FB, zou ik ook niet willen.
De rest van de FB vrienden zijn meest dierenactivisten, logisch dat die het oneens zijn.
Lonneke wil wel dat haar paard Grand-Prix wordt, is hij veel geld waard, maar daar mogen geen sporen of zwaarder bit voor worden gebruikt, zegt zij nu. Bij de vele wedstrijden van U2 was ze vaak zelf aanwezig en kon ze toch zelf zien wat er gebeurde!?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:28

Ik denk dat het haar toen niet opviel, het is immers vrij normaal dat er sporen en S&T gebruikt worden en als mensen zoals de Bartels je vertellen dat het zo moet en geen kwaad kan, geloof je dat.
Zij zijn tenslotte de stal met de goede naam.

Tot je je paard stuk thuis krijgt en je je er in gaat verdiepen, dan gaat er een wereld open.

En ze heeft de middelen om dit via een rechtszaak onder de aandacht te brengen, om een signaal af te geven dat dit zo niet kan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:29

marinka1986 schreef:
xbetsiex, ik heb ook eens goed gekeken bij de FBsite van Lonneke en zie ook dat ze vriendjes is met de assistent/stagiaire van de heer Vlaminck, misschien was dat al voor deze affaire?

En al zou dat zo zijn, wat suggereer je daarmee? Denk je nu echt dat deze arts zn goede naam op het spel zou zetten door een valse diagnose af te geven oid? De tegenpartij is altijd vrij om een contra expertise te doen. Dat zullen ze ook best hebben gedaan; er staat nogal wat op het spel.

marinka1986 schreef:
Lonneke wil wel dat haar paard Grand-Prix wordt, is hij veel geld waard, maar daar mogen geen sporen of zwaarder bit voor worden gebruikt, zegt zij nu. Bij de vele wedstrijden van U2 was ze vaak zelf aanwezig en kon ze toch zelf zien wat er gebeurde!?

Ik ben ook vaak genoeg bij wedstrijden aanwezig en zie echt niet wat er in de mond van het paard gebeurt hoor. En bij de dagelijkse training van het paard was zij er niet, want ze was veelal in het buitenland. En ze zegt niet dat er geen sporen of zwaarder bit mogen worden gebruikt. Het gaat om oordeelkundig gebruik.
Dus je slaat wel de plank mis hier. :D

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 23:11

ik heb intussen haar fb gevonden maar ik vind ook dat mensen daar haar best neerhalen onterecht tis haar fb en wat ze daar neerzet is dan toch aan haar ? verder ken ik haar t paard en de manier van rijden trainen van bartels niet (al meen ik mij n pony te herinneren power and paint was dat toch? waar bij n vage manier van longeren werd toegepast) hoedan ook ik weet te weinig o,m erover te oordelen..

wil ik ook niet ik hoop ddat degene die de waarheid spreekt ook daadwerkelijk t gelijk krijgt en nog belangrijker dat t paardje weer gezond word e n blijft

edit ik was in de war met een andere familie dank voor Heike die mij daarop wees excuus ik laat mn bericht verder staan maar ik zat er naast met power and paint excuus
Laatst bijgewerkt door MaraYvette op 23-05-15 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 23:20

Power and Paint stond bij fam van Baalen, dat is een andere familie.

En dit is het schadelijke van verhalen van horen zeggen. Je hebt ergens ooit iets horen zeggen of ergens een verhaal gehoord of gelezen en plakt die nu aan een hele andere familie. Zo komen er natuurlijk snel geruchten in onwaarheden. Een ander leest dit en verteld dit weer als 'waarheid'.
Even checken voordat je iets plaatst dus.

En dat gebeurt in dit verhaal natuurlijk ook. Er zijn berichten op facebook, andere reageren. Maar niemand weet hoe het werkelijk zit.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 23:34

@heike daarom zeg ik meen me te herinneren en ik heb t fout en nu je t zegt weet ik t idd weer

maar goed , daarom wil ik ook niet oordelen over deze zaak ik was er niet bij en ken geen van allen persoonlijk dus kan ik enkkel hopen dat de juiste wint en dat paard gezond word/blijft

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 23:41

Ik snap dat je niet wil oordelen en dat je wil dat de juiste wint. Maar doordat je dat zegt, zeg je meteen iets over hoe je denkt over hun trainingsmethoden. Subtiel maar je geeft wel een mening. Die dus niet eens gebaseerd is op feiten.

In deze hele discussie doen heel veel mensen aannames. Logisch want niemand is echt op de hoogte van de feiten. We moeten het doen met de informatie die we her en der krijgen, lezen etc en waarvan de bron niet altijd bevestigd is.

Maar goed, ik heb dus echt geen mening. Want ik weet er echt niets van. Alleen van horen zeggen. Dus mijn mening houd ik maar voor me. Ik hoop dat het paard wint.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 23:52

Ach aan eigenwaarde en zelfwaardering mankeert het haar iig niet gezien ze zichzelf en haar zaak verantwoordelijk lijkt te vinden voor hey feit dat 'bepaalde Ruiters' bitfitters inschakelen ( deden ze bij mijn weten al langer) en op trensjes starten ( dat mag nog maar een jaar of vier/vijf meen ik )

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 00:24

Ayasha schreef:
Ach aan eigenwaarde en zelfwaardering mankeert het haar iig niet gezien ze zichzelf en haar zaak verantwoordelijk lijkt te vinden voor hey feit dat 'bepaalde Ruiters' bitfitters inschakelen ( deden ze bij mijn weten al langer) en op trensjes starten ( dat mag nog maar een jaar of vier/vijf meen ik )

Zij werpt zich een beetje op als hoeder van het paardenwelzijn. Ik zag ergens een foto van U2 die nu eindelijk mag genieten op de weide. Een paar jaar geleden vond ze dat allemaal niet zo belangrijk, U2 moest GP halen.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 00:52

Heike waaar geef ik n mening over de methode?? , wat ik bij p&p zag dat keur ik wel af op basis van de destijds filmpjes zou ik dat n paard niet aan willen doen nee

ik ben tegen weinig methodes mits juist gebruikt:) dus nee dat lees je echt verkeerd

edit electra maar weide en gp kan ook samen (imo hoort dat gewoon wei mogelijkheden)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 01:29

Crypto schreef:
Heike waaar geef ik n mening over de methode?? , wat ik bij p&p zag dat keur ik wel af op basis van de destijds filmpjes zou ik dat n paard niet aan willen doen nee

ik ben tegen weinig methodes mits juist gebruikt:) dus nee dat lees je echt verkeerd

edit electra maar weide en gp kan ook samen (imo hoort dat gewoon wei mogelijkheden)

Dat behoort naar mijn mening ook gewoon samen te gaan. Maar Lonneke legt nu zo de nadruk op het feit dat U2 nu op de weide mag, alsof dat zo bijzonder is.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 01:40

ok thnx @electra63 nu snap ik hoe je het bedoeld :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:38

Staan die weides bij Bartels altijd leeg dan? En die bij Anky? Als eigenaar kun je toch aangeven of jouw paard wel of niet in de weide mag? Enals je dat belangrijk vind zoek je een trainingsstal waar dat wel kan.

marinka1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:39

U2 stond bij Bartels regelmatig in de wei en hij zal de galopbaan zekker missen nu! Wat is er niet heerlijker voor een paard om lekker te kunnen galopperen in het bos of op de galopbaan?
Ook kon U2 makkelijk iedere dag een uurtje traiinen tot de dag dat hij weggehaald is bij Bartels en wat er daarna gebeurt is weet niemand.
In de zaak P&P is Coby van Balen trouwens vrijgesproken!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:43

Lonneke vertelt op haar FB pagina dat het dossier na de rechtszaak openbaar wordt gemaakt. Dat moeten we maar zien, want leidt het mogelijk nog tot een schikking is meestal 1 van de afspraken dat dat juist niet gebeurt.
Persoonlijk zou ik het wel heel jammer vinden als het dossier niet wordt bekend gemaakt. Het heeft juist een meerwaarde om ervan te leren. Los van de schuldvraag.
En idd bitfitters zijn er al voor de zaak U2; heeft ook te maken met de uitgebreide keuze van bitten die je nu hebt itt tot een aantal jaren geleden. Maar ik denk wel dat de zaak ertoe bijdraagt dat de aandacht voor een goed passend bit toeneemt. Laten we eerlijk zijn, ik denk toch wel dat 60% van het paardenminnend volkje nooit van een bitfitter heeft gehoord.

Ik denk niet dat Bartels of Mischa met opzet onachtzaam zijn geweest mbt U2. Maar ik vraag me toch wel af - mochten alle bevindingen juist zijn - hoe het toch kan dat op een dergelijke professionele stal de conditie van het paard zo over het hoofd kan worden gezien. Daarbij gaat het niet alleen om de schade in de mond, maar ook om de algehele conditie die niet over naar huis te schrijven was. Hij moet toch echt niet meer fijn te rijden zijn geweest, als je leest wat hij allemaal mankeerde. Of hebben ze het wel geweten, maar hebben ze Lonneke af willen schepen met de dooddoener dat het paard het GP niveau niet haalde. Naar een antwoord op deze vraag ben ik toch wel nieuwsgierig.

Enfin, over een week of 6 zullen we (hopelijk) antwoorden op de vragen krijgen. :D

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:07

Ik hoop ook wel dat het dossier bekend wordt. De info over deze zaak is inmiddels een beetje weggezakt bij mij. Maar het paard had toch schade in de mond? Zo erg dat hij niet meer met bit gereden kon worden of iets in die trant? Maar is er ook bekend wat die schade precies is? Daar ben ik nieuwsgierig naar dus hoop dat dat in het dossier zal staan met een redenen erbij waardoor (gedacht wordt dat) die schade is ontstaan. Lijkt mij namelijk wel iets om van te leren dan.

En was er ook niet iets vaags aan deze zaak dat Lonneke zelf aan een stalmedewerker van Bartels (ene Danielle) heeft gevraagd om haar paard te rijden na de samenwerking met Misha Koot? En hebben ze van Bartels toen niet gezegd dat die Danielle niet voor niks stalmedewerker is en geen stalruiter, dus dat zij met een reden niet op de paarden wordt gezet? Maar dat Bartels nu wordt aangeklaagd omdat ze werkgever was? Ik vond toentertijd wel meer vage dingen aan het verhaal zitten (van beide kanten hoor). Maar beide kanten zullen wel niet volledig alles op tafel leggen nu de rechtszaak nog bezig is. Hopelijk komt er meer duidelijkheid na de uitspraak. Zal wel iets goed zijn om van te leren wat een bepaalde manier van rijden en hulpmiddelen met een paard kan doen als er uit de uitspraak komt dat het paard echt niet meer bereden kan worden doordat het eerst op een verkeerde manier bereden is met verkeerd gebruik van hulpmiddelen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:46

Om even in herinnering te brengen, uit het rapport van Ulrike Thiel (de enige info die we nu hebben)
-----
Het paard is in de periode van oktober 2010 tot en met 31 januari 2014 op stal van Bartels gehuisvest en getraind. Het paard werd uitgebracht in de klasse Lichte Tour.
Naar aanleiding van klachten is het paard op 5 februari 2014 onderzocht. Hierbij is kort gezegd naast spieratrofie, laesies in de mond vastgesteld waarna het paard is doorverwezen voor nader onderzoek. Dit onderzoek heeft op de Universiteit in Gent plaatsgehad. Hierbij is ernstig mondletsel geconstateerd alsmede pijnlijke huidplekken ten gevolge van wrijving met het been / spoorgebruik en gebruik van het bit. Voorts verklaart de Universiteit dat een aantal van deze letsels in de afgelopen periode van weken / maanden, zo niet jaren zijn ontstaan. Ter verduidelijking hiervan werd verwezen naar de rapportage op dat door de Universiteit
is vastgesteld dat door bit gebruik een gat is ontstaan in het kaakbot hetgeen onherstelbaar is. Ook bleek de huid pijnlijk ten gevolge van het doorsporen. Dit doorsporen is zichtbaar op foto’s die gemaakt zijn op een wedstrijd van 15 januari 2014. Een maand later zijn deze plekken nog steeds zichtbaar en pijnlijk, zij het in mindere maten nu het paard niet meer gereden wordt.

Naar wat ik ervan heb begrepen kan er discussie zijn over de datering van de schade (en dus discussie over de veroorzaker); een indicatie van "de afgelopen weken, maanden, zo niet jaren" is nu niet bepaald een nauw timeframe. Ook is er dus discussie over of het letsel blijvend is of niet. Maar blijkbaar geen discussie over het letsel op zich. Dat zegt dan toch wel iets.
Naar wat ik heb begrepen heeft Danielle (de nieuwe amazone van U2) het paard maar kort onder het zadel gehad.

Over de conditie waarin U2 verkeerde toen hij werd onderzocht:
Er wordt gesproken over:

“Een apathische gelaten indruk”

“Een forse spieratrofie van de hals, schoft en rug musculatuur en gevoelige rugspieren”

“Zeer gevoelig bij overgang palpatie hoofd, halsovergang”

“Paard vertoont geen enkele flexie rug”

“Rug vernauwing van de ruimte tussen de spinaaluitsteeksels van T13 en 17. De craniale rand van
spinaaluitsteeksel 16 bevat onregelmatig afgelijnde nieuw beenvorming”

Beperkte lateroflexie hals naar links”

“Forse laesies van de mond thv de lagen en de tong”

“Bovendien was er ter plaatse een omvangtoename van de onderkaak voelbaar”

“Letsel werd ontdekt aan beide kanten van de kaak, waarbij een verwonding wat ouder bleek te zijn, de
andere kaak nog steeds actief,”

“Duidelijke verlittekening beide lagen”

“Het beenweefsel van de onderkaak vertoont bilateraal een diepe depressie (botresorptie omgeven
door botaanwassen)”

“Onderkaak forse verhevenheid (nieuwe beenvorming) thv het rostraal en middelste deel van de linker
en rechter lagen, respectievelijk links meer uitgesproken dan rechts”

“Huid, traumatische letsels als gevolg wrijving van been en spoor. De letsels zijn (d.d. 24 2 2014)
opgedroogd met lichte hyperkeratose en niet meer pijnlijk".

“slechte turgor (trage verstrijking van de huidplooi)”

“Doffe vacht”

Na stoppen met rijden is “de conditie en voedingstoestand in rust in de laatste 14 dagen (21 februari)
van het paard snel vooruitgegaan. Geen bijzondere klachten in rust.”
-----

Dit zijn constateringen die zijn overgenomen uit de DA rapporten. Ga er maar vanuit dat mevrouw Thiel die niet zelf verzit. En dat is toch niet niks. Als je je paard (duur of niet) zo terug krijgt van een professionele stal.

De algehele conditie van het paard en het feit dat het slecht at, waren voor Lonneke reden was om het paard te laten onderzoeken onderzoeken. En dan vraag ik me idd af hoe de conditie van zo'n paard bij een professionele stal als Bartels zo over het hoofd kan worden gezien.

http://www.horses.nl/algemeen/lonneke-e ... t-serieus/
De volgende ochtend ontdekte ze dat haar paard niet goed kon eten, apathisch was en last had van zijn lijf. “Na een paar dagen lieten we de dierenarts komen die een soort tying-up constateerde en forse spierdystrofie. Door verkeerde voeding waren bovendien zijn darmen beschadigd. In zijn mond werd een ontstoken fistel geconstateerd. Toen wisten we nog niet van de schade aan de kaak. Dat is later in Gent vastgesteld.” Professor Vlaming van de faculteit van Gent heeft verklaard dat het om chronische schade gaat die alleen veroorzaakt kan worden door een bit. Engel: “Op de röntgenfoto’s kun je zien dat de kaak zwaar beschadigd is. Het duurt heel lang voordat je door de lagen bent, dan moet je nog door het botvlies en dan kun je pas de kaak beschadigen. Dit is dus niet in een week of een maand gebeurd.” Vlaming zou bovendien verklaard hebben dat U2 niet in protest kwam door zijn psychische toestand van learned helplessness. “De eerste drie weken na thuiskomst deed hij helemaal niks. Het was duidelijk dat hij niet happy was. Nu gaat het langzaam iets beter.”

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:00

Ik ben ook zeer benieuwd.
Het is niet niks wat dit paard heeft.