Dierenbeul snijdt pees en ader van paard door in België

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

7ofhearts

Re: Dierenbeul snijdt pees en ader van paard door in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:27

Laten we hopen dat het gewoon een "dom ongeluk "is geweest.
Het blijft een trieste dag voor de eigenaar natuurlijk.

Wie weet bied het ook een beetje "troost "dat het mogelijk een paardenbeul is geweest en niet een dom ongeluk of je eigen nalatigheid wat het leven van je paard heeft gekost.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:28

Mij lijkt het sowieso dan al een hele klus re zijn geweest uberhaubt de verwondingen toe te brengen bij het achterbeen van t paard. Dat paard had makkelijk een trap kunnen verkopen. Of is dat te simpel gedacht? In ieder geval sneu voor het paard en de eigenaar hoe dan ook..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:29

Chasey schreef:
Die gevallen dat paarden in de geslachtsdelen worden verminkt lijken me duidelijk kwaad opzet, maar ik denk ook dat er in veel gevallen er een ongeluk achter zit.

zelfs bij geslachtsdelen hoeft er niet altijd wat te zijn.
hoe vaak het daar niet 'jeukt'.

heb vroeger vaak meegelopen met veeartsen tot midden in mijn tienertijd (wilde graag VA worden).
hoe vaak je niet bij een boer geroepen werd omdat een paard of schaap met flamoes (laten we het een keer vriendelijk stellen) aan een omheining had staan schurken en was blijven hangen. jeuk aan de staart/staart wortel en even uitschieten bij het schuren, met je kont in het hek geparkeerd staan om de hengst bij de buren te lokken en dan blijven haken. geloof mij, er komen heel wat akelige wonden van dat soort simpele dingen..

eenmaal stond een boerin een beetje mistroostig achter een ooi met zeker zo'n 10 meter darm in een doek.. beest had de want tussen de schede en darm doorgehaald aan een spijker van een hek.. VA kon niets meer doen en de noodslachter werd gebeld. als dit een paard was geweest en in deze tijd, dan was het vast ook een mishandelaar geweest, want hoe anders krijg je een snee in de vaginawand waardoor de darmen eruit gehaald zijn (lees geperst door de pijn)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:31

Ach, bah die ooi wat zielig!

Ja nou je het zegt, James schuurt ook wel eens met zijn kont ergens tegen aan. Moet inderdaad maar net iets scherpt aan zitten... brrrr. Moet er niet aan denken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:45

Ook ik denk niet dat dit met een bijl of mes is gedaan.Zo'n pony blijft sowieso niet staan als er gesneden of gekapt word.Toen mijn merrie bij haar geslachtsdeel werd gesneden [door de beul] is zij weg gerend [geen halster om] en viel de verwonding mee.Ik denk ook aan een ongelukje op de wei.En een trap van een ander paard kan zeker ook deze verwonding veroorzaken,de huid scheurt dan als het ware open.
Laten we hopen dat later blijkt dat het idd. een ongelukje was.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:23

Idioot dat alles nu direct gekoppeld word aan de paardenbeul....
Mensen gaan echt spoken zien... en trekken direct conclussies...

Kan ook prima een ongeluk zijn geweest.

Triest voor t beestje.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:12

Er is hier een dierenarts en politie bij geweest en een stel bokkers denkt weer te weten dat het anders in elkaar zit, niet te geloven.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:18

kimmie1 schreef:
Er is hier een dierenarts en politie bij geweest en een stel bokkers denkt weer te weten dat het anders in elkaar zit, niet te geloven.

er staat niet in het artikel dat de DA en Inspectie uitgaan van een dierenbeul..
er staat heel duidelijk de eigenaar..

bij een mogelijke actie van een dierenbeul wordt de inspectie zowieso erbij gehaald en als die een dierenbeul niet uitsluiten schakelen die ook de politie in.. Dus het is niet raar dat die een rondje door de wei hebben gelopen.. je gaat immers alles af.

denken dat de inspectie en de Da uitgaan van een dierenbeul in plaats van de eigenaren is ook nogal een aanname.. uit het artikel blijkt niet dat de verdenking van de eigenaren gesteund wordt door de inspectie/politie/DA. meestal staat dat erbij vermeld of is er zelfs een quote van een DA of inspecteur.

dat een dierenbeul niet per definitie is uitgesloten, wil niet direct zeggen dat het dan dus geen ongeluk is geweest.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:31

Even in stilte alles gelezen. Diepenbeek is namelijk vlak bij waar ik woon.

In de beginpost lees ik deze zin: "We zagen dat twee paarden verdacht dicht bij elkaar stonden, ondanks het feit dat ze elkaar niet kunnen luchten"
Heb in jullie reacties gelezen dat paarden elkaar hard kunnen verwonden. Misschien hebben deze 2 gevochten met elkaar? Of heeft deze merrie naar de andere gestampt maar is met de hoef in de (prikkel)draad terecht gekomen?
Echter zijn er ook artikels geweest van heusden-zolder, Beringen en nog andere plaatsen van hier in Belgisch limburg. Dus ik sluit een kwaad opzet nog niet helemaal uit. Mede omdat er in mijn weides ook geregeld jonge gasten (drank en druggebruikers) komen. We hebben er zelfs enkele uit de wei van merrie Dante gejaagd toen deze nog apart stond omdat mijn ruin nog hengst was. En dante is een merrie die niet bang is van vreemde mensen. Komt zelfs geregeld een knuffel halen als ik in de wei ben.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 18-05-15 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:34

kimmie1 schreef:

Weet jij meer dan het artikel?
Bij mij zijn de twijfels gebaseerd opdat ik eerder een paard met een dergelijke wond en afloop heb meegemaakt na toedoen van zijn weidegenoot.
Mijn punt is dat ik het vingertje nogal snel gewezen vind, het kan domweg pech zijn. Daarbij heeft de paardenbeul tot nu toe de voeten altijd met rust gelaten (zeg nooit, nooit natuurlijk).

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:15

Akelig zo dichtbij. Diepenbeek ligt nog geen 20 minuten van bij mij.
Maar om eerlijk te zijn denk ik ook niet meteen aan kwaad opzet.. Ik heb het wel eens meegemaakt dat een paard de hoef van een ander had afgestrapt. Hoef hing letterlijk met nog een beetje vel vast.

De eigenaren geven zelf aan dat de paarden elkaar niet kunnen luchten, het kon dus even goed een verkeerde trap zijn geweest.

Als dieren nu eens konden praten..

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 04:33

http://www.horses.nl/algemeen/dierenbeu ... aard-door/ . Als de politie dringend op zoek is naar getuigen lijkt het me wel goed onderzocht. Ook zijn in Belgisch Limburg al meerdere paarden verminkt, niet alleen in geslachtsdelen, maar ook op heel andere plaatsen. Dus dat ze in dit geval toch aan een dierenbeul denken lijkt me heel begrijpelijk.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 06:40

Het staat vandaag in de krant. Deze merrie bleek de meest bange van de 3 te zijn. Die zal dus niet zomaar andere mensen vertrouwe. Verder hebben ze alleen bloed gevonden in het midden van de wei.
Onder het artikel staat dat het telkens om de 2 jaar gebeurt dat een paard verminkt gevonden wordt. Toeval?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 06:54

future_vet schreef:
Hmm ik vraag me toch af of dit opzet is? Been van paard is nou niet echt de meest makkelijk plek om een paard te pijnigen. Ik denk ondanks dat ze geen scherpe voorwerpen oid in het weiland lagen misschien toch stomme pech is geweest en misschien dat ie zichzelf heeft verwond door de hoeven van een ander paard?

Ik woon hier in de omgeving, en gezien de geschiedenis hier is de kans gewoon gigantisch dat er een beul actief is. in 2009 zijn er 10-tallen paarden en geitje verminkt (soms gewoon vermoord). toen het te heet onder zijn voeten werd stopte dit. in 2011 hetzelfde verhaal, om zich in 2013 weer te herhalen. 2015 zou dat helaas in dat rijtje passen.

Dit wens je toch niemand toe :( maan paard staat daar maar enkele kilometers vandaan! Dan begin je toch meteen weer te vrezen

Daarbij heb ik viavia hier gehoord (binnen kennissen van de paardenwereld die die mensen kennen) dat De politie en DA ook tot de conclusie beul gekomen zijn.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 07:01

Zoë, ook van Belgisch Limburg? Tof kom er dan toch meerdere tegen hihi.
In de krant stond idd dat het om de 2 jaar terugkomt. Best vreemd dat ze dan nog altijd geen dader hebben na al die jaren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 07:11

Lijkt erg op de wonde die de vos hier had. (Alleen gelukkig bij deze geen pezen beschadigd al lagen ze wel bloot.) Ook wij zijn alles af gegaan op weide, niks gevonden. Vermoeden is hier dat zijn weidegenoot hem nogal hardhandig terecht wijst.. :x
Ik zou ook eerder denken dat dat hier ook het geval geweest is. Hier zou de politie ook tot de conclusie beul gekomen zijn (zelfs de DA opperde het.) Hoe dan ook tragisch voor deze mensen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 07:45

MaricoGraphy schreef:
Zoë, ook van Belgisch Limburg? Tof kom er dan toch meerdere tegen hihi.
In de krant stond idd dat het om de 2 jaar terugkomt. Best vreemd dat ze dan nog altijd geen dader hebben na al die jaren.

Jup :D ik ben van Sint-Truidrn maar paardje staat akelig dichtbij al die mishandelingen. In 2009 het eerste geval was vlakbij mijn huis, ik kon die paarden van bij mijn slaapkamer zien :(

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 07:50

Ik heb mijn twijfels of dit door iemand gedaan is, lijkt meer dat ie ergens met dat been ingeklapt is.
Mijn paard heeft eens zo'n verwonding gehad op dezelfde plaats maar dan aan het achterbeen.
Haar geluk was dat de pezen en botten wel te zien waren maar gelukkig nog heel, anders was het ook over.
Deze wond lijkt er veel op en heb echt niet het idee dat dit door mensen is gedaan, maar goed dat weet natuurlijk niemand.
Konden de dieren maar eens praten.
Evengoed erg zat voor paard en eigenaren, kan me voorstellen dat de schrik er wel in zit.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 09:19

Hier ook iemand van Diepenbeek. Mij lijkt het ook eerder gewoon stomme pech... Vorig jaar hier een paard gehad met een gescheurde neusvleugel. Of gesneden.. Was mooi recht. En een paar maanden daarvoor ook een merrie die aan haar geslachtsdeel een heel diepe slip had. Ook alles afgelopen en gezocht, niks gevonden waar bloed aan hing. (bij die met de neus wel, hing de hele hooiruif vol spatten, want hij is gewoon blijven verder eten) Maar ik ga ook gewoon uit van stomme pech, toch ergens iets gevonden om tegen te schuren en blijven hangen...

Laten we hopen dat hier gewoon onterecht met de vinger naar de 'dierenbeul' gewezen wordt, en dat er geen andere zaken meer gaan opduiken.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:22

Wonderlijke reacties hier, iedereen is blijkbaar foto en wond deskundige:
Het is wel degelijk met opzet gedaan, is iedereen vergeten dat 2 jaar geleden er bij meerdere paarden benen(gedeeltelijk) zijn afgehakt met een bijl?

De wonde aan de hals van het jonge trekpaard was ook met een bijl of kapmes toegebracht, je hoeft geen achterhoef op te pakken om deze wonde toe te brengen, een klap met een bijl is voldoende.
De politie in Limburg heeft al aangegeven dat zij met de DA moeten concluderen dat er opzet in het "spel" is.

( de 2 paarden die ineens bij elkaar stonden die elkaar niet leuk vinden, zijn overigens ongedeerd hoor, die zijn waarschijnlijk voor de veiligheid bij elkaar gaan staan ).

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:25

Hoe kun jij met zekerheid stellen dat het met opzet is gedaan, was je erbij? Ik lees helemaal geen 'definitieve' beschuldigingen, maar wel oprechte twijfels. Dit soort wonden krijg je ook doordat een weidegenoot slaat... Vandaar de twijfels... nogmaals.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:27

Was dat niet de beul van Twente die toen dieren afslachtte met een bijl en kapmes?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:44

gohya schreef:
Was dat niet de beul van Twente die toen dieren afslachtte met een bijl en kapmes?

Nop gebeurde hier ook. De eerste beul was die hier trouwens. Toen kwamen de gevallen bij jullie pas

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:48

Maar de beul van Twente kwam toch ook door bijna heel Nederland? of was dat alleen maar in Twente?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:06

Heb eens een paard z'n eigen buigpees door zijn hakken met z'n eigen achtervoet. Het is dus wel degelijk mogelijk.