Springpaard komt vast te zitten met hoefijzer aan singel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolienn

Re: Springpaard komt vast te zitten met hoefijzer aan singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 17:53

Dit heeft weinig met in de martingaal springen te maken. Op dit niveau wordt over het algemeen ook met dichte martingaal gesprongen om dat te voorkomen. Paard is blijven hangen in het ringetje onderaan de singel, waar je eventueel de martingaal aan vast kunt klippen. Dat ringetje zit er zonder martingaal ook.

Fijn dat het goed is afgelopen in ieder geval.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 18:04

Zo zeg........dat zullen een paar angstige seconden zijn geweest voor beide.
Dit ziet er écht éng uit.
De beschermengeltjes hebben zéker overuren gemaakt bij deze combinatie.

Ilse_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 18:04

Jeutje wat een mazzel dat het zo is gegaan! Straks had ie z'n been gebroken bij de landing. Bah moet er niet aan denken :brr:

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 18:12

Wat een geluk dat het zo afgelopen is...

xxPaige

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 18:20

geerke schreef:
ik ben echt niet tegen ijzers....bij kilometers op het asfalt voor de kar kan het handig zijn....maar ik begrijp niet waarom springpaarden rondom beslagen zijn. De wedstrijden zijn meerendeels op zand.Een paard heeft zelfs op gras(geen bagger)meer grip zonder ijzers.
Dit paard had makkelijk zijn been kunnen breken...

Ze reed een CCI**, dat is een eventing wedstrijd. Het is dus een eventingpaard. Daar bij is het toch wel redelijk belangrijk dat een paard voldoende grip heeft tijdens de cross country, door middel van het indraaien van kalkoenen in de ijzers ;)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 18:24

Ik heb dit ook eens thuis meegemaakt. Ik ging toen met paard en al wel tegen de grond en de (haast nieuwe) singel was gebroken. Sindsdien laat ik de zadelmaker altijd een extra flap over de ringetjes zetten die met een drukker vastgezet wordt.

Deze combinatie heeft geluk gehad, ze hadden hard kunnen vallen. Geen ijzers is niet altijd een optie. Veel concoursen zijn juist wel op gras en een paard dat veel en hoog springt, kan ook sneller slijtage aan de hoeven krijgen, of stukken afbreken. Ijzers zorgen namelijk ook voor het heel houden van de hoeven en bescherming van de zool.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:59

Paige heeft gelijk, CCI** staat voor een lange twee sterren eventingwedstrijd.

Zo'n wedstrijd wil je echt niet blootsvoets rijden. In de cross heb je heel hard de kalkoenen nodig en het springen is lang niet altijd op zand. Ook "gewone" springwedstrijden zijn vaak op gras.

Zo'n flapje kan best een goed idee zijn, vraag me alleen af of dat echt bescherming biedt?

En waarom dat paard niet als bijnaam Milton zou mogen hebben? Wat een vreemde veronderstelling.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:07

Flapje biedt zeker bescherming, omdat de ringen niet meer bloot liggen en de martingaal vanaf de singel strakker tegen het paard aanligt. Ze kunnen met zo'n flapje in ieder geval onmogelijk met de tak van hun ijzer aan hun singel blijven hangen.
Op de foto's in het artikel is duidelijk te zien dat de martingaal met een karabijnhaak aan het ringetje van de singel bevestigd is. Zo'n karabijnhaak geeft het grootste gevaar, omdat dat net zo'n breedte heeft waar de tak van het ijzer makkelijk in kan komen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:11

Dan is het zeker wel een overweging waard. Hier vertonen de springsingels ook krassen van het raken. Goede tip want de kans is niet groot maar je wilt dit niet meemaken. In de cross ben je bij een afsprong nergens meer als het paard met één been vast zit.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:15

Zoals al eerder is gezegd is dit een eventingamazone. Bij eventingwedstrijden moet je wel ijzers hebben, want zonder kalkoenen heb je echt niet genoeg grip op het gras.
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 12-05-15 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: verwijderde quote verwijderd

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:17

Holy pannekoek!!! Paard en berijder hebben echt dikke mazzel dat het hoefijzer los kwam van de hoef anders hadden ze een lelijke klapper gemaakt!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:17

Wat is er mis met een stukje ducttape? Lijkt mij een hele simpele en goede oplossing :j dan kan het paard nergens meer aan vast blijven hangen toch?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:19

Beetje water en zand, of het paard dat er een keer tegenaan springt en het stukje ducttape is los...

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:20

In dat geval het eerder genoemde flapje :)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:21

Op recreatief niveau kan je inderdaad prima zonder ijzers, hebben er hier ook zonder ijzers rondlopen maar mijn dochter gaat echt geen internationale wedstrijd rijden zonder ijzers met kalkoenen. Hou paard en vooral kind liever heel. Geef toch echt veel te veel om mijn dochter om dat risico te lopen.

Vraag me wel eens af of mensen die denken dat alles maar zonder ijzers kan ooit wel eens echt in de wedstrijdsport hebben gereden.

Komende crosstraining en kadertraining krijgen we het niet meer gedaan maar onze zadelmaakster zal vast dat flapje wel kunnen maken. Ducttape is vrees ik niet zo betrouwbaar.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:23

Ik zal morgen eens een foto plaatsen van mijn singels. Een beetje zadelmaker kan zoiets eenvoudig maken. Ik laat het op alle nieuwe singels zetten.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:25

Pech kan soms echt uit een klein hoekje komen..
Gelukkig is het goed afgelopen en er zullen vast meerdere manieren zijn om dit in de toekomst te voorkomen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:34

Schoentje schreef:
Ik zal morgen eens een foto plaatsen van mijn singels. Een beetje zadelmaker kan zoiets eenvoudig maken. Ik laat het op alle nieuwe singels zetten.

Heel graag Schoentje, wij hebben een zeer goede zadelmaakster maar een voorbeeld is zeker zeer welkom. Ga het eens in de groep gooien bij de junioren en de bondscoach want het komt maar zelden voor maar alles wat je kan voorkomen is meegenomen.

Hoe hoger in de sport, hoe zuiniger en voorzichtiger je wordt, dat heb ik inmiddels wel geleerd.

*edit* Laatste zin komt misschien wat vreemd over maar als recreatieruiter/basissportruiter was ik nooit bezig met de hoge normen die er in de topsport gehanteerd worden. Dat is toch een hele andere wereld en paarden die zo moeten presteren hebben ook een hele andere benadering nodig.
Laatst bijgewerkt door Percy op 12-05-15 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:38

geerke schreef:
ik ben echt niet tegen ijzers....bij kilometers op het asfalt voor de kar kan het handig zijn....maar ik begrijp niet waarom springpaarden rondom beslagen zijn.De wedstrijden zijn meerendeels op zand.Een paard heeft zelfs op gras(geen bagger)meer grip zonder ijzers.

Helaas hier in de omgeving zijn alle selecties + Brabantse kampioenschappen op gras. Zijn enkele concoursen waar b/l op zand bereden word...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:41

billy3105 schreef:
geerke schreef:
ik ben echt niet tegen ijzers....bij kilometers op het asfalt voor de kar kan het handig zijn....maar ik begrijp niet waarom springpaarden rondom beslagen zijn.De wedstrijden zijn meerendeels op zand.Een paard heeft zelfs op gras(geen bagger)meer grip zonder ijzers.

Helaas hier in de omgeving zijn alle selecties + Brabantse kampioenschappen op gras. Zijn enkele concoursen waar b/l op zand bereden word...

dus je kunt echt niet zonder ijzers/stiften?Tja,Nederland is vaak wat vochtig dus glij je inderdaad uit zonder stiften.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:44

@geerke

Nee springen helaas niet... 1x een flinke glij op droog gras gemaakt en hierbij onder paard gekomen. Eens en nooit meer.

Dressuur daar in tegen gaat makkelijker (b/l) zonder ijzers.

Paard gaat ook na de laatste gras wedstrijd van zijn ijzers af

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:46

@Percy, ik heb zo een keer een echte val en een keer een struikel zonder val meegemaakt, beide met een Prestige singel. Dat zijn toch heel veel verkochte singels die veilig lijken. Sindsdien ben ik erg voorzichtig geworden.

Over dat wel of geen ijzers, als je op gras rijdt, grote sprongen maakt, hoge snelheden bereikt en scherpe wendingen maakt dan is het echt beter om een paard op schroeven te hebben staan. Als je gaat schuiven zal je paard eerder blesseren en kunnen er grote ongelukken gebeuren. Dit naast de redenen die ik eerder al heb genoemd.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:53

Ben het helemaal met je eens Schoentje. Dit wil je niet meemaken.

Mijn dochter rijdt nu sinds kort internationaal eventing en dat zijn toch serieuze hindernissen in de cross ook al is het nu nog 1*. Afgelopen weekend was het droog geweest en begon het net te regenen voor zij moest starten. Dan weet je dat er een enorm risico op gladheid is en dan ben ik heel blij dat in elk ijzer twee kalkoenen zitten.

Als een waaghals die hindernissen zonder ijzers met kalkoenen wil rijden, be my guest, maar mijn dochter gaat het niet uitproberen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:08

Percy schreef:
Ben het helemaal met je eens Schoentje. Dit wil je niet meemaken.

Mijn dochter rijdt nu sinds kort internationaal eventing en dat zijn toch serieuze hindernissen in de cross ook al is het nu nog 1*. Afgelopen weekend was het droog geweest en begon het net te regenen voor zij moest starten. Dan weet je dat er een enorm risico op gladheid is en dan ben ik heel blij dat in elk ijzer twee kalkoenen zitten.

Als een waaghals die hindernissen zonder ijzers met kalkoenen wil rijden, be my guest, maar mijn dochter gaat het niet uitproberen.

Ik wil in de crossen op amateurniveau ook het risico niet nemen hoor. En ook op laag niveau kunnen dan vervelende dingen gebeuren, grip verliezen doordat er ineens een plas bij de afzet van een flinke afsprong ligt..

En ook als het goed afloopt is dat een flinke deuk in het vertrouwen.
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 12-05-15 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:32

Ik rijd wedstrijden in het gedeelte boven de zeespiegel, maar de staat van de grasmat en de bodem (kan het nog een regenbui bui hebben zonder glad te worden) is voordat je op wedstrijd gaat niet altijd bekend en verschillend per locatie. En dan óók nog weer per ring. :Y)

Als je in het outdoorseizoen verzekerd zou zijn van een droge bodem en geen neerslag dan red je je blootvoets makkelijk, maar dat is in Nederland onmogelijk.
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 12-05-15 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt