Politie verzweeg drie mishandelingen in Twente

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

amber15

Re: Politie verzweeg drie mishandelingen in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 13:20

Verstandig besluit lijkt me. Daar is echt wel over nagedacht. Al lijkt het me met de mogelijkheden van tegenwoordig zo simpel om dan in ieder geval paardeneigenaren in de buurt in te lichten. Aan de andere kant, iedere paardeneigenaar is er inmiddels wel van op de hoogte. Bovendien gebeurt het door het hele land en is er geen touw aan vast te knopen waar hij de volgende keer zal toeslaan.
Ik begrijp deze beslissing wel!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 13:25

ik woon midden in het gebied van deze 3 gevallen, ik had niets gehoord. Maar wat me dat vooral oplevert zijn geen slapeloze nachten. Dus helemaal prima dat ik van niets wist, ik kan het toch niet voorkomen

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 13:28

minikatje schreef:
Hek openknippen of jas eroverheen.
Sorry, maar helaas zijn voor dit soort verknipte mensen dat alleen maar uitdagingen.

De gelegenheid maakt de "dief": oftewel, hoe moeilijker het wordt gemaakt, hoe eerder de persoon besluit die weide/stal over te slaan.
Lastig bereikbaar maakt (meestal) ook lastig vluchten, vaak houden ze daar ook rekening mee, want zo verknipt als zulke lieden zijn, willen ze toch voorkomen dat ze opgepakt worden en willen ze dus makkelijk weg kunnen.
Bovendien: als zo iemand de moeite neemt om bijvoorbeeld een hek kapot te maken, is dat voor de politie des te meer reden om die persoon mee te nemen naar het bureau en hem aan de tand te voelen.
Bij makkelijk toegankelijke weilanden/stallen kan de dader makkelijker een smoesje klaarhebben waarom hij daar rondliep. Waarop de politie vervolgens niets kan doen.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 13:39

Jammer. Toen de mishandelingen in mijn omgeving aan de gang waren, hadden wij dag en nacht de hekken met zware sloten en de paarden op een plek die alleen te bereiken was via de sloot of het afgesloten hek. Mensen in deze regio hadden niet eens de kans hun paard te kunnen beschermen. Was brieven/mails/whatever naar de paardenbezitters in die regio sturen geen optie?

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 13:44

Hmm nou zo snel gaat die tam tam dus echt niet.. Had er ook niets van gehoord, en was nog in de veronderstelling dat er bij ons in de buurt niets aan de hand was.. Wel dus..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:07

Kan mij anders vorig jaar ook een mishandeling in sibculo herinneren , die wel gewoon in het nieuws werd verteld. Ik kan het dus ineens verzwijgen niet helemaal rijmen...

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:29

Ik denk ook dat het verstandig is om het niet naar buiten te brengen.
Daarnaast begrijp ik niet dat je pas maatregelen neemt als het bij jou in de buurt is gebeurd.
Dan ben je al veel te laat en is de kans klein dat het nogmaals in die buurt gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:07

Dat is dus niet helemaal waar LesleyxLinn, zoals je in het nieuwsbericht lezen kunt. Ik woonde vorig jaar in Kloosterhaar en weet het geval Sibculo mij nog prima te herinneren en zoals je dus kunt lezen zijn er daarna dus nog 3 losstaande gevallen geweest. De kans lijkt mij eerder zelfs groter dat het nog een x aantal keer in de zelfde omgeving gebeurt, als je naar de historie van alle mishandelingen kijkt.
Maar goed die slapeloze nachten had ik toch al en kan alleen maar blij zijn dat ik heel erg para pietje ben in dit soort zaken.
Moet wel zeggen dat ik het knap vind dat ze het geval van Kloosterhaar zo stil hebben kunnen houden, zo veel paarden staan er niet in zijn totaliteit...

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:52

Ik ga even iets heel geks zeggen, vergeef me voor deze kort-door-de-bocht uitspraak, maar; iedereen is toch gewaarschuwd in het nieuws en op bokt en weet ik waar nog meer? Het was bekend dat het door het hele land gebeurde, waarom moeten daar dan plaatsen bij worden genoemd?
Laatst bijgewerkt door Bonita_Bon op 11-05-15 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:14

Ik ben het met je eens :j het gebeurt zó random, wat maakt het nu echt uit waar het voor het laatst gebeurde?

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:20

Nee mag toch hopen dat iedereen gewaarschuwd is toen het "enorm" in het nieuws kwam.
Er zijn wel meer mishandelingen stil gehouden wegens onderzoek of de eigenaar heeft er veder geen ruchtbaarheid aangegeven.
Daarnaast is de mishandeling niet ineens van deze tijd, het is vaker voor gekomen dat er een reeks aan mishandelingen plaats vond. (in 2003 was er in twente ook een paardenbeul actief).

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:50

Bonita_Bon schreef:
Ik ga even iets heel geks zeggen, vergeef me voor deze kort-door-de-bocht uitspraak, maar; iedereen is toch gewaarschuwd in het nieuws en op bokt en weet ik waar nog meer? Het was bekend dat het door het hele land gebeurde, waarom moeten daar dan plaatsen bij worden genoemd?

Qimm schreef:
Ik ben het met je eens :j het gebeurt zó random, wat maakt het nu echt uit waar het voor het laatst gebeurde?

Ik ga er vanuit dat men indd alerter is, maar wanneer men niet bij stal woont en weet dat het op DIT moment in de buurt is, dan kan men ervoor kiezen om bijv. op stal te gaan slapen of extra rondjes te rijden gedurende de dag en nacht. Je zult vast niet 365 dagen per jaar op stal gaan slapen en zeker niet wanneer je hoort dat het op DIT moment aan de andere kant van het land is.

Je begrijpt nu neem ik aan welk essentieel verschil dit kan maken. Daarnaast is men altijd nóg alerter wanneer het dichtbij is. Neem als voorbeeld: je weet dat auto's hard rijden en er ongelukken kunnen gebeuren, maar stel je buurmeisje wordt doodgereden. Hoe reageer je? Juist, je wordt nóg alerter ondanks dat je altijd al goed oplette én je bewust was van de gevaren.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 07:08

Al woon ik aan de andere kant van het land ook bij ons heeft de politie toen bij ons de weide buren een paardje is mishandeld niks na buiten gebracht. Dit was wel in de begin fase toen met de mishandelen bij paarden begonnen . Dit kreeg ik ook veel later pas te horen. Toen werd me verteld dat ze dit niet na buiten hebben gebracht uit voorzorg van de vele media aandacht. Ik begrijp dat wel.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 08:36

Ik stoor me aan het gebruik van 'verzweeg' in de titel van het bericht :( het was een weloverwogen besluit van de politie dat dit beter zou zijn en velen zijn het daarmee eens. ik vind de negatieve toon van 'verzwijgen' daarom ongepast.

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:52

In Noord Brabant zijn ook een aantal mishandelingen buiten de media gehouden.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:53

BRN schreef:
In Noord Brabant zijn ook een aantal mishandelingen buiten de media gehouden.

Dat klopt en eentje was zelfs naast onze weide.