Blog: Fouten maken in de dressuursport nog steeds taboe

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 19:23

Goed stuk, ik ben het er wel mee eens! Gelukkig trek ik me er niet al te veel van aan en geniet ik gewoon van de prestaties die mijn paard en ik samen behalen!

terpentijn schreef:
Als de blog een oproep moet voorstellen om "aardiger" tegen elkaar te doen of zijn in wedstrijdverband kan ik iedereen uit de droom helpen... zo zit de wedstrijdsport niet in mekaar, je wil béter zijn dan die ander, daar word je doorgaans niet vriendelijker van naar de concurrentie toe.

Hier ben ik het niet mee eens. Niet iedereen rijdt om beter te zijn dan de rest. Sommige mensen stellen eigen doelen. Mijn doel is om plezier te hebben en een ontspannen proef te rijden waar ik zelf tevreden over ben. Ik hoef niet beslist beter te zijn dan de rest. In mijn ogen maakt dat mij niet minder ongeschikt voor de wedstrijdsport, maar uit jouw stukje maak ik op dat jij dat wel vindt?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:10

vur schreef:
Misschien dat mensen ook minder tegen kritiek kunnen omdat ze nooit geleerd hebben om kritisch naar zichzelf te kijken en met kritiek om te gaan. Of een fantastisch zelfbeeld van zichzelf hebben omdat ze altijd de hemel in geprezen worden door naasten omdat zij de persoon in kwestie vooral niet willen kwetsen. Alles lijkt tegenwoordig maar vooral positief benaderd te moeten worden, want kritiek is uit den boze. Ik weet niet hoor, maar soms word ik wel een beetje moe van dat softe gedoe.

Nou als er iemand super kritisch is over mijn rijden, dan ben ik dat zelf wel. Mijn instructrice bv vind mij beter rijden dan dat ikzelf dat vind van mezelf. Kritiek, mits opbouwend mag van mij altijd; graag zelfs, leer ik alleen maar van.
Maar nare opmerkingen maken, omdat je vind dat iemand niet goed rijdt, valt bij mij niet onder kritiek, maar onder afkraken.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:12

Mooi geschreven stuk :j

Ik persoonlijk merk weinig verschil in angst om fouten te maken tussen dressuur en het springen in de lagere klassen. Ik ben in het springen zelfs 'banger' om een weigering of verkeerd parcours te rijden! Dat betekent namelijk direct geen kans op een winstpunt meer, terwijl ik bij een fout in de dressuurproef waar ik een 4 of een 3 voor krijg, ik nog steeds winst zou kunnen rijden :P

En Bokt zegt nu wel 'ja' en 'amen' maar ondertussen durf ik geen dressuurfilmpjes te laten zien, en ook op springfilmpjes is al zo vaak met negatieve toon gereageerd dat ik daar ook huiverig voor ben. Met foto's ben je een stuk veiliger heb ik het idee :+

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:19

xxCYNNxx schreef:
Nou als er iemand super kritisch is over mijn rijden, dan ben ik dat zelf wel. Mijn instructrice bv vind mij beter rijden dan dat ikzelf dat vind van mezelf. Kritiek, mits opbouwend mag van mij altijd; graag zelfs, leer ik alleen maar van.
Maar nare opmerkingen maken, omdat je vind dat iemand niet goed rijdt, valt bij mij niet onder kritiek, maar onder afkraken.

Waar krijg je dat soort kritiek dan? Ik ben alleen geneigd feedback te geven als ik denk dat iemand ook in staat is het op te pakken en dat het kan helpen.

Ik kan me ook niet meer herinneren dat ikzelf ooit ongevraagd kritiek heb gekregen die niet opbouwend was.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:20

Idd Tammy, daarom kom ik zo goed als nooit in het HaW gedeelte van Bokt. In het begin wel gedaan; onder het motto 'van andermans fouten en of rijkunsten kan ik ook weer leren' . Maar zoveel topics daar verzanden daar in een groot afkraaktopic, dat voor mij de lol er snel af was. Zijn een aantal die reageren alsof iedereen een soort van Anky is...en kun je niet zoals Anky dan heb je niks op een paard te zoeken.
Althans; zo komt bij mij het dan vaak over. En dan ook nog gepikeerd reageren als ts vervolgens ook van zich afbijt. Want dat mag natuurlijk niet.

De enige topics in HaW die de moeite waard zijn, zijn van die bokkers die een flink potje dressuur kunnen rijden. Maar ja; daar bestaan alle comments weer uit; 'wauw ziet er goed uit', 'prachtcombinatie' etc etc.......en tja; daar leer ik niks van; behalve dan hoe ik iemand de hemel in kan prijzen :+

Kahawa; nou sowieso al niet op Bokt; dat had ik al heel snel geleerd dat dat sowieso geen goed idee zou zijn.
Maar wel bij onderlinge wedstrijden en hier op stal voorheen. Nu niet meer hoor; diegenen zijn gelukkig nu weg van stal. En degenen die er nog wel zijn, zijn gelukkig meer van het opbouwende kritiek geven. En ook gewoon recht in je gezicht. Want dat was dan ook weer zoiets; recht in mn gezicht zeggen durfden ze niet, maar hoorde het dan achteraf wel weer van iemand die er ook bijstond en alle opmerkingen gehoord had.
Nou word ik sowieso al snel nerveus als mensen langs de bak staan, wat zich gaat uiten in te veel willen, want het MOET goed gaan nu. Waardoor het uiteraard juist NIET wil. Dus ja tuurlijk; daardoor ben ik ook veel gevoeliger voor dat soort opmerkingen dan iemand die schijt heeft aan wat anderen van hun rijden vinden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:31

terpentijn schreef:
Als de blog een oproep moet voorstellen om "aardiger" tegen elkaar te doen of zijn in wedstrijdverband kan ik iedereen uit de droom helpen... zo zit de wedstrijdsport niet in mekaar, je wil béter zijn dan die ander, daar word je doorgaans niet vriendelijker van naar de concurrentie toe.

Niet met je eens, terpetijn.
Het kan echt anders. Toen wij tien jaar geleden in de mensport stapten, was dat een verademing.
Van nare concurrentie is geen sprake. Mensen geven tips, lenen spullen uit als je wat vergeten bent, applaudisseren bij een goede rit, helpen met omspannen, lopen gezamenlijk parcours, drinken allemaal wat na afloop en proosten op elkaars succes, helpen gezamenlijk de ringen afbreken, helpen koetsen inladen etc.
ik ga met plezier naar een menwedstrijd. Gezelligheid gaat daar samen met mooie paardensport.
je bent van harte uitgenodigd om dat eens live mee te maken

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:13

Mooi geschreven!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Blog: Fouten maken in de dressuursport nog steeds taboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 00:00

Als heel bokt nou gewoon op wedstrijden de deelnemer na zich standaard succes zou wensen zou dat al een wereld van verschil voor de sfeer maken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 00:14

Anne_GTI schreef:
Als heel bokt nou gewoon op wedstrijden de deelnemer na zich standaard succes zou wensen zou dat al een wereld van verschil voor de sfeer maken.

Ik ben niet anders gewend ;) :D

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 00:23

janouk schreef:
Niet met je eens, terpetijn.
Het kan echt anders. Toen wij tien jaar geleden in de mensport stapten, was dat een verademing.
Van nare concurrentie is geen sprake. Mensen geven tips, lenen spullen uit als je wat vergeten bent, applaudisseren bij een goede rit, helpen met omspannen, lopen gezamenlijk parcours, drinken allemaal wat na afloop en proosten op elkaars succes, helpen gezamenlijk de ringen afbreken, helpen koetsen inladen etc.
ik ga met plezier naar een menwedstrijd. Gezelligheid gaat daar samen met mooie paardensport.
je bent van harte uitgenodigd om dat eens live mee te maken

Ook in de dressuursport kan het gezellig zijn. :j ik rij een pony tussen de paarden dus als ik de losrijbak inkom kijken ze vaak wel even en hoor je ze langs de kant praten, maar zo gauw we echt gaan rijden is dat alleen maar positief. Ikzelf praat altijd graag met m'n mede wedstrijdruiters, wens ze succes bij hun proeven en vraag hoe het ging als ze klaar zijn. Na een paar keer wat zeggen ontdooien de meeste en kunnen ze ook gewoon vriendelijk terugpraten. Ik heb daardoor altijd een gezellige dag! Uiteraard blijven ze ertussen zitten die niet terugpraten en mij en m'n pony absoluut niet voor laten, maar ach dat is niet mijn probleem. Vervolgens val ik vaak in de prijzen en 'dat soort mensen' niet dus ik denk dat ze vooral dan erg geconcentreerd en gespannen zijn op zulke momenten (ik kijk op m'n werk ook altijd boos als ik geconcentreerd ben).
Het valt me alleen op dat andere mensen nooit beginnen met praten, ik moet altijd beginnen.

Prachtige blog, echt heel mooi geschreven!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 06:55

Electra63 schreef:
Anne_GTI schreef:

Ik ben niet anders gewend ;) :D

Inderdaad zeg.

Vanaf de pony's al, weet niet beter eigenlijk.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:03

Ik vind de sfeer op wedstrijden altijd prima. Ik gun anderen alles, want ik ga uit van mijn eigen kracht. Ik probeer het beste uit mijzelf te halen en en uit mijn paard. Ja mensen hebben zeker altijd wat aan te merken, dat hoort erbij. Maar goed.. het kan ook altijd beter.
Zelf probeer ik wel anderen (op stal) altijd te complimenteren als ik er iets goed uit vind zien, of als ik het vooruit vind gaan. Daar wordt de sfeer leuker van!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:20

Helemaal met het stuk eens! Vorig jaar 6 maanden uit de sport gegaan omdat ik geen fouten meer durfde te maken door al het commentaar!

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:15

Anne_GTI schreef:

Standaard iets bij mij :j (mits ik niet te geconcentreerd ben)

Toevallig nog met een kennis (springjury en zelf dressuuramazone) over gehad! Zij vertelde dat springruiters altijd wel een praatje met elkaar maken en dat dit bij de dressuur vrijwel niet voorkomt. Was ik niet helemaal mee eens, maar ik ken alleen het principe dressuurwedstrijd en heb geen kaas gegeten van springwedstrijden.

Voor de mensen die met een "anders" paard/pony rijden, als ik een goed getraind paard zie vind ik het geweldig, maakt mij niet uit of dat dan een draver, fries of weet ik wat is. Wel zie ik net zo vaak dat ruiters die "anders" rijden ook vooroordelen hebben over ruiters die "de norm" rijden. Sommigen denken dat de hele ring tegen hen is, terwijl dat in wezen echt niet zo hoeft te zijn!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:25

Ik denk dat het inderdaad ook heel erg afhangt van waar je start op welke locatie en in welke regio.

Dressuursport heeft het meer in zich. Janouk noemt hier mennen waarbij het heel gezellig is, springen wordt ook al genoemd en uit eigen ervaring weet ik dat Endurance en SGW ook gewoon een gezellig dagje uit is. Je hebt je praatje met de andere deelnemers, loopt samen het parcours inderdaad, wenst elkaar succes etc.etc.etc..

Afgelopen weekend sprak ik nog iemand op een dressuurwedstrijd die ook aangaf bepaalde wedstrijdlocaties nu te mijden aangezien zij met haar niet standaard dressuurpaard altijd wat raar werd aangekeken. Mijn ervaring is juist dat er meer dan genoeg locaties zijn waar het gewoon leuk is en waar over het algemeen gezellige mensen rondlopen, maar goed, dat moet je uitzoeken.

Ik ben het niet eens met Terpentijn, ik ga niet op wedstrijd om anderen te verslaan, ik ga op wedstrijd om mn eigen scores te verbeteren, te kijken hoe wij er zelf voor staan en om lekker een winstpuntje te rijden. Als dan de andere deelnemers in mijn categorie het ook goed doen dan is dat alleen maar leuk toch?

Neemt niet weg dat ik voor mijn proef echt wel geconcentreerd aan het losrijden ben en ja, dat is niet het meest geschikte moment voor een gezellig praatje :))

debbiew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:43

Amen, deze blog!
Zelf heb ik een tijdje terug behoorlijk de pest gekregen in het constant commentaar. En werkelijk, het maakt ook niet uit hoe je het doet, sommige mensen hebben áltijd wel commentaar. Ik weet niet wat het is bij de paardensport, maar ik kom het in andere sporten toch een heel stuk minder tegen. Ik denk niet dat het het wedstrijd aspect is, want dat hebben andere sporten ook. Misschien heeft het iets te maken met het imago aspect van de paardensport? Als je ziet hoe belangrijk het 'plaatje' is voor de dressuur, en hoeveel geld er wel niet in spullen worden gestopt om zo goed en mooi mogelijk te verschijnen op wedstrijd. Vaak zie ik dan ook dat ruiters neerkijken op andere ruiters die die spullen niet hebben, en dat vind ik echt zo zonde. Die spullen bepalen immers niet hoe iemand rijdt, en vaak zat zijn het die ruiters die op anderen neerkijken die zelf niet kritisch naar hun eigen rijden kunnen kijken.

Misschien ligt het ook wel aan het feit dat een paard iets is wat je kan kopen. Je prestatie hangt mede af van je paard, en doordat je met de paardensport dus de mogelijkheid hebt om je prestatie ook op een ander paard te tonen, denk ik dat veel ruiters heel graag hun eigen kunnen willen tonen op iemands anders paard. Dit komt terug in de kritiek aan de bakrand (mensen die zich afvragen waar de ruiter mee bezig is, dat het er niet uit ziet, dat ze het zelf veel beter zouden kunnen met dat paard), maar ook het commentaar op fora hier op bokt. Hoe goed een ruiter zich ook probeert de verbeteren, als het niet aan het plaatje voldoet dat wij graag willen zien, dan willen wij graag even met onze kennis strooien om te laten zien dat wij wél weten hoe het moet. En om eerlijk te zijn, denk ik dat het grootste gedeelte (en waarschijnlijk ook ikzelf, dat ontken ik niet) aan meedoen. Zo jammer. Ook al is het vaak onder het mom van 'goedbedoeld advies': waarom moeten we zo nodig altijd laten merken dat we weten hoe het moet en wat er allemaal niet goed is? Als de ruiter in kwestie zelf al hard traint om beter te worden, om aan die doelen te werken, wie zijn wij dan om hem/haar nog even te wijzen op alles wat wij zien wat niet goed genoeg is? Ja, voor sommige kan dat leerzaam zijn, maar voor anderen kan dat evengoed ontmoedigend zijn. Ik blijf me verwonderen over hoe wij het rijden van een ander onszelf zo kunnen aantrekken, en ik begrijp het nog steeds niet helemaal. Misschien ook het paarden welzijnsaspect? Veel van ons denken beter/liever/zorgzamer/zachter/en fijner te zijn voor het paard in ons rijden of onze omgang. Maar iedere ruiter moet leren en ik denk dat veel paarden/pony's het veel fijner hebben bij hun baasje dat de meeste van ons kritische blikken oordelen. Niemand is ooit begonnen als een grand prix ruiter die meteen wist in elke situatie wat hij moest doen, maar genieten en onszelf ontwikkelen is waar het om draait :)

Dus ik ben het zeker met de OP eens, en ik hoop toch dat we met ons allen eens kritisch naar onszelf kunnen kijken en ons commentaar gebruiken om onszelf te verbeteren, in plaats van er mee rond te strooien. :) Sorry voor de lange post, en ik hoop niet dat ik stereotypen gebruik of iemand kwets, en ik begrijp dat ik er met mijn commentaar ook nog lang en zeker niet ben. Maar oh wat zou het de sfeer bijvoorbeeld aan de bakrand ten goede komen als we wat begripvoller naar elkaar zijn. :)

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:53

Ach ik wens degene die de ring in gaan altijd succes en vraag daarna hoe het is gegaan. Ik rij daar voor mezelf en als toetsing voor mijn paard en mij, meer niet. Heb geen winnaarsmentaliteit en heb dus ook geen probleem als ik een fout maak, jammer dan.
De eerste keer dat ik met de schimmel startte was ook de 1ste keer dat ze op vreemd terrein was. Dus de oren en ogen vielen bijna van der hoofd af :) Ik heb relaxed mijn rondje gereden met een paard wat grotendeels ook om zich heen aan het kijken was en dus niet netjes nageefelijk was. Ik heb daar geen probleem mee, ik reed daar mijn rondje om te kijken of ze braaf was op vreemd terrein. Andere mensen hadden daar wel een probleem mee. Er ging al snel de ronde daar waarom ik in hemelsnaam met zo'n paard op wedstrijd ging. Ik zou me moeten schamen om met zo'n paard te rijden :?
En toen er een blaadje van de bakrand afviel gingen alle dressuurpaarden aan de kletter en die van mij keek op van, hé wat is er gebeurd... :D Maar ja zo gaat dat af en toe op dr wed.
Toen ik nog als groom werkte op een springstal was naar wedstrijd gaan veel gezelliger, iedereen helpt elkaar, praat normaal tegen elkaar. Veel gezelliger.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 17:07

Goed stuk!

Maar ik ben het ook zeker met Blijheid eens.. Dit is niet alleen iets waar we in de dressuursport tegenaan lopen, maar ook in de rest van de maatschappij. Kijk maar eens naar school of werk, daar gebeurt precies hetzelfde. Dat dit nu net over dressuur gaat komt natuurlijk door de aanleiding van het stuk. En het misstaat zeker niet op bokt en bij de dressuur mensen.

Wat Anne zegt ben ik het ook helemaal mee eens, verander de wereld en begin bij jezelf. Dit is ook iets wat ik in mijn manegelessen meeneem, het plezier en het leren zijn belangrijker dan het winnen. Jong geleerd is oud gedaan.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:33

Over de uitrusting debbiew, hier zeggen ze altijd wie met de meeste bling rijdt, rijdt het slechtst (niet altijd natuurlijk), omdat het afleid van de prestatie. Iemand hier vindt het niet zo om op wedstrijd te gaan, omdat de rest allemaal duurdere spullen heeft. Mij valt dat nog niet eens op :')