Hebben paarden plezier in springen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 14:05

JudArthos schreef:
Dit onderzoek bewijst alleen dat paarden graag snel bij hun eten willen zijn :D

haha dat dus

Femke schreef:
Het onderzoek is niet alleen vaag, ook de vraagstelling is te vaag.

Of "paarden" plezier hebben in springen, is nooit te beantwoorden.
Omdat je met individuen te maken hebt.
Wat één paard fantastisch vindt, daar kan een ander echt een hekel aan hebben.

Inderdaad...

Verschrikkelijk slecht onderzoek.

Maar ik weet zeker dat er paarden zijn die springen wel degelijk leuk vinden!!!

Hier die vraag ook een keer gehad, dus paard los gezet in de spring wei, en jahoor, zonder invloed van ons, ging ze springen. En dat was nota bene super lui paard.

Maar pony's nu vinden het niet leuk, die doen er alles aan om er langs te kunnen.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 14:09

VZpaard zou zuchtend voor de hindernis blijven wachten totdat die malloot die die rommel daar had neergezet dat weer op zou ruimen. _O- (ter vergelijking, ze heeft echt wel vaker mokkend voor een draad gestaan omdat ze te lui was om om te lopen - zeker wel drie gruwelijk lange meters - en verwachtte dat iemand dat draad weg zou doen, om vervolgens zuchtend, steunend en vooral erg kwaad kijkend maar om te lopen omdat niemand zich geroepen voelde haar te helpen, 't arme schaap :(:) )

Ik denk dat een onderzoek naar plezier bij paarden zinniger zou zijn als je allereerst vaststelt wanneer een paard ergens plezier in heeft (goeie vraag, hoe doe je dat op een wetenschappelijk verantwoordde wijze?) en dat vervolgens legt naast hoe dat paard reageert als ie over een sprong heen moet. En dan bij voorkeur heel veel verschillende soorten paarden uiteraard. Als je mijn vzpaard als voorbeeld zou nemen zou dat ernstig nadelig voor de reputatie van de springsport zijn.

Nou ben ik niet zo'n hoogvlieger maar als ik zou moeten springen doe ik dat liever met een paard die dat wel grappig vindt om te doen ( en die ken ik ook, die gekkies die zo wel over hindernissen stuiteren, gewoon omdat het kan, of zo'n slome duikelaar die je met dressuurles alleen harder kunt laten gaan door ze op een aanhanger te zetten en rond te rijden, maar waar ineens wel een turboknop op zit op het moment dat er een hindernis staat) dan met een staker die, nadat je het paardloos hebt voorgedaan om te laten zien dat het écht wel een haalbare hoogte is, zuchtend weer naar stal sjokt "Okay, that's it, I'm outta here" :roll: . VZpaard dus. :')

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 14:09

Robin_S schreef:
Vreemd onderzoek, vind het weinig geloofwaardig :P

Een paard is van nature liever lui dan moe. Hij zal nooit uit zichzelf een parcours gaan springen. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet intens kunnen genieten van een leuke springtraining.

Mijn Gijs zal echt wel uit zich een parcours willen springen, niet dat het dan op volgorde gaat maar hij zal het echt doen :j

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 14:15

Verschilt in mijn opzicht per paard en bui. Zo heeft mijn arabier soms flink de pit er in als er een parcours in de bak staat, ook al gaan we niet springen. Zo trekt ze soms bij wijze van spreken liever de teugels uit mijn handen om hoe dan ook over de hindernis te kunnen met oortjes naar voren, dan dat ze er langs gaat (is soms echt gebeurd moet ik toegeven :')) Met neckrope is ze er ook zo overheen te sturen. En sommige dagen, sommige dagen. Doet ze al haar best om mij alleen er over heen te gooien of er langs te scheuren :')
Tja, verschilt per paard (en per dag) dus :)

betadine

Re: Hebben paarden plezier in springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 14:27

Hahahaha dat filmpje. Wat een clown.
Heb ooit een manegepony gekend die gebruik maakte van zijn minder gevorderde ruitertje om het op een lopen te zetten en een half parcoers (1m-1m10) te springen. Kleine meisje was nog kunnen blijven zitten ook en met haar cap die voor haar ogen was gezakt := Vergeet ik echt nooit. Sommige paarden beleven er echt plezier aan is mijn eigen ervaring. Zolang het paard er zelf vertrouwen in heeft en het springen niet als pijnlijk wordt ervaren zie ik niet in waarom ze het niet leuk zouden kunnen vinden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 16:18

Vroeger had ik een verzorgpaard die springen ook geweldig vond. Ik deed mee aan een onderlinge springwedstrijd in een behoorlijk kleine bak.. sprong ze er na de finish nog 2, want ik kreeg haar niet terug gereden :')
Publiek lachen natuurlijk!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 16:40

Het ene paard is duidelijk het andere niet. :D Sommige paarden springen nu eenmaal graag, andere slaan het liever over.
Dat filmpje is geweldig!

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 19:32

Beetje gek..

dit ligt aan het paard zelf..
de ene vind dressuur leuk, de andere springen?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 23:06

Je ziet het al bij veulens... leg wat takken of bomen in de wei - de echte liefhebbers gaan er gegarandeerd mee aan de slag (er over heen dus), zonder dat je daar ook maar iets aan hoeft te doen.. Helaas geldt dat (als ze iets ouder zijn) ook voor omheiningen :-).

Enjoyit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 18:23

manubres schreef:
Mijn jonge paard (4 jaar) had ik laatst los in de bak lopen en er stond een (laag) hindernisje...hij sprong er uit zichzelf over...weer terug...weer heen...weer terug...wel 5x!. Ik wist echt niet wat ik zag. Later had ik hem aan de longe en trok hij me de bak door, omdat hij er nog een keer overheen wilde...ik kan het niet verklaren, maar had wel het idee dat hij het zelf leuk vond!

Haha bijzonder!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 18:27

Kendra schreef:
Je ziet het al bij veulens... leg wat takken of bomen in de wei - de echte liefhebbers gaan er gegarandeerd mee aan de slag (er over heen dus), zonder dat je daar ook maar iets aan hoeft te doen.. Helaas geldt dat (als ze iets ouder zijn) ook voor omheiningen :-).

Jup!! Inderdaad...

Ken er een paar, waarbij je niet kunt vrijspringen in een buitenbak.

Die springen netjes de sprongen en vervolgens nemen ze de omheining ook maar mee.
Of paarden die van het ene weiland naar het andere springen...

Ze zijn er echt...

En hoe paarden naar een sprong toe trekken, zoals de gp paarden... Bij sommigen zie je het in de ogen, die vurigheid: "Ik moet en zal er over"

Enjoyit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 18:32

Mijn pony vin dhet wel leuk alleen zou uitzich zelf niet een parcour gaan springen hih
Maar toen ze los gegooid werd met een hindernis die 80 cm was en dacht ze dat het wel leuk was om het hek van 110 te nemen :P :D

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 21:02

Mijn knollie vind springen geweldig, ik heb niet zo'n hele goede springzit(verkeerd geleerd) en ook als we slecht uitkomen pak ik gwn zn manen vast en laat ik de teugels los en dan gaat ie wel :D hij heeft ook nog maar 1x geweigerd(was mijn schuld, ik hield hem veeel te veel in) in de tijd dat ik hem rijd. Hij spring over alles heen waar je hem op aan rijd, stijltje van 1.30, prima(vind ik alleen niet zo leuk) oxers, velgekleurd, boomstammen, overal gaat ie overheen dus ik denk eigenlijk dat ie het wel leuk vind
vrijspringeb is ook leuk. Eerst snapt ie het niet maar dsn ren ik mee en blijft ie masr springen :+

Mirthe2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 15:16

Is denk ik wel verschillend. Mijn pony als er een hindernis in de bak staat waar die even lekker een speelkwartiertje mag houden gaat hij gelijk over de hindernis heen. Hij doet het met plezier! Baasjes merken zelf denk ik wel of ze het leuk vinden of niet als ze alleen maar weigeren dan hebben ze er echt wel minder plezier aan.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 15:32

Ik denk dat in 80 % van alle gevallen de ruiter het springen leuker vind dan het paard!!

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 20:35

Elk paard verschilt sommige vinden het echt leuk maar ik denk dat de meest (zeker in de topsport) er niks aan vinden en liever lekker een buitenrit willen maken of galloperen in de weide en dat is bij dressuur het zelfde sommige vinden het leuk en andere niet maar ik vind dat je het paard zelf moet laten besslisen wat hij wilt doen als je ziet dat hij geen plezier heeft in springen/dressuur ga dan niet veder en dwing het paard niet om het wel te doen als wij liever niet joggen hebben wij toch ook de keuze om het niet te doen!

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 20:41

Vreemd onderzoek. De een vind het leuk de ander niet. Als er bij mij een hindernis in de bak staat en ik ben aan het rijden. Dan weet ik zeker dat ik (onvrijwillig) vroeg of laat als een gek op die hindernis afgaat en dan kan ik doen wat ik wil maar hij zal er over heen gaan. Staat er een hindernis en hij moet vrijspringen dan gaat hij er eerder langsheen. Dit trouwens ook als er een lage hindernis staat, vanaf 70 cm wordt het voor hem pas interessant. Moet ik dan nu zeggen dat hij niet van springen houd?