Paardenpaspoort verplicht vanaf januari 2004

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 03:16

Voor het chippen hoeft je paard geen (stamboek)papieren te hebben, hij krijgt ze juist hierdoor, dit papiertje gaat over het paard zelf, hoe hij eruit ziet, of die een chipnummer heeft en welke medische behandelingen hij heeft ondergaan en dergelijke.
Als je stamboekpapieren bij je paard hebt, komen die gegevens ook bij in het paspoort staan.
Die stamboekpapieren gaan over je paard en zijn voorouders ed, niet zijn medische verleden, daar heb je het paspoort dus voor nodig.
Alles wat op je stamboekpapieren staan, staat ook in het paspoort, andersom niet, en voor het paspoort heb je geen stamboekpapieren nodig.

Het paspoort is zeg maar een veredelde versie van het inentingsboekje, wat daar instond, staak ook in het paspoort, nu alleen nog meer.

Om je paard te laten chippen, hoef je nergens lid van te zijn, je kunt dit allemaal via je dierenarts regelen.
Ook als je paard stamboekpapieren heeft (ook al staan die niet op jouw naam) hoef je nog steeds nergens lid van te worden.
Het kan allemaal geregeld worden zonder een boel heisa.

Alleen als je niet wilt chippen, wordt het een boel heisa.
Dat is wel mogelijk, maar wordt erg tegen gewerkt, en als er gecontroleerd wordt, kost het je zoveel meer, je moet er trouwens ook een goede reden voor hebben.
Hoe dit allemaal in zijn werk gaat, weet ik niet precies, daar ben ik niet zo van op de hoogte, enkele andere bokkers daarentegen juist wel.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 09:58

ik heb begrepen dat je ipv een chip ook een paspoort met dna-profiel kunt doen.
dat heeft mijn voorkeur ook trouwens, ik heb helemaal geen zin om een lichaamsvreemd ding in mijn paard te proppen, maar een beetje bloed kan ie wel missen.

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 10:09

Volgens mij maken ze een DNA profiel dmv haren en niet dmv bloed.

Wat ik me afvraag hoe kom je nou aan een paspoort als je niet wilt chippen? Via de KNHS? Of ook via je dierenarts?

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 11:00

Ik heb begrepen dat er geen paspoorten meer uitgegeven worden zonder chip.
Ik heb in november nog snel een paspoort aangevraagd omdat ik ook niet wil chippen, maar ik heb een paard met papier. Voor papierloze paarden was het al niet meer mogelijk zonder chip een paspoort te krijgen.
Volgens mij is het dna profiel alleen voor dieren die al een paspoort hebben maar geen chip en zo geïdentifeceerd kunnen worden op een wedstrijd of keuring en dat moet dus elke wedstrijd opnieuw.

Die chips is net als met snelheidscontroles van de politie, het gaat absoluut niet om het geld maar om onze eigen veiligheid! (wie gelooft dat nu nog?)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 11:42

Mijn paard is al bij de vorige eigenaar van chip en paspoort voorzien.
Klopt allemaal netjes, behalve de beschrijving in het paspoort. Ik hoop dat er nu vanuit de officieële instanties zorgvuldiger mee wordt omgegaan, want dit slaat nergens op. Als ze willen controleren, moeten ze de chip aflezen. Gelukkig klopt het nummer wel.
Het is een K>N>H>S>paspoort

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 11:55

Mmmm....eigenlijk snap ik er nog weinig van (misschien moet ik toch mijn haarkleur wat beter bestuderen Blond haha) maar ik heb dus 2 verzorgshetten, ze zijn allebei zwanger en de veulens komen over 2 en een halve maand Vingers aflikken , en de ene merrie is wel ingeschreven bij het shetlandstamboek maar de eigenaresse is haar papieren kwijt, kan je die dan gewoon opvragen of moet je haar dan weer opnieuw in laten schrijven? Verward
En de andere merrie is dus geen stamboekmerrie maar die moet dus als ik het goed begrijp gechipt worden (die andere ook) en dan krijgt ze ook een paspport?!
Wie kan het mij (goh ik ben toch niet blond.. Tong uitsteken ) uitleggen want vanwege de aankomende veulens is er dan wel haast bij...

FunkyMirko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 12:08

Dus als mijn paardjes geen pasport hebben,
mag'k ze niet meer vervoeren ?
Verward
En hoe komt het dat ik daar niks van weet,
als het voor de hele Europese Unie teld???
Vind ik maar raar hoor!
Scheve mond

Pegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 12:09

Mensen wat een vragen zeg Verward
Ik heb ze eens allemaal doorgelezen en er is er eigenlijk geen enkele die niet beantwoord wordt op de site die Heike in het eerste bericht heeft gegeven, behalve de vraag of het in Belgie ook moet (en dat is zo).
Dus lees die site goed en als je het niet begrijpt, nog een keer. *LOL*

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 13:32

Over het idee dat ze misschien straks paardebelasting gaan heffen, dat kan volgens mij niet als ik de site goed heb gelezen.
Er staat dus dat het paspoort een identiteitsbewijs is en GEEN eigendomsbewijs, dan kunnen ze dus nooit geen belasting heffen.

Pegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 13:52

Over Belgie ben ik trouwens nog niet helemaal uit, volgens mij wordt het daar nog niet ingevoerd ...

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 14:02

epoka schreef:
Coby AVS paspoort is goed!
Het PVE geeft een "gekleurde" uitleg als je het mij vraagt. Eerst zeggen dat veulen gechipt moeten worden en daarna dat het WAARSCHIJNLIJK in het voorjaar 2004 wordt WANT het voorstel moet in de EU worden aangenomen en ZEER waarschijnlijk gebeurt dat NIET. Dus hoeven we in Nederland ook niet te chippen.
Bangmakerij met de uitgiftecontrole enz. Niets aan de hand dus, alleen als je over de straat gaat moet je een paspoort hebben.
En hoe hou je als controleur bv twee schimmels uit elkaar waarvan de aftekeningen niet meer zichtbaar zijn en zelfs de eigenaar al moeite heeft ze uit elkaar te houden. Ben benieuwd hoe het allemaal gaat verlopen.
En waar blijven de paspoorten van gestorven dieren? Worden die ingenomen door cq de dierenarts/ slager??

Helemaal mee eens. Eerst afwachten wat eu zegt eer over te gaan tot chippen want zij moeten eerst hun goedkeuring geven. Ik doe dus voorlopig helemaal niks.

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 14:11

Hannelore"]
[quote="epoka schreef:
Coby AVS paspoort is goed!
Het PVE geeft een "gekleurde" uitleg als je het mij vraagt. Eerst zeggen dat veulen gechipt moeten worden en daarna dat het WAARSCHIJNLIJK in het voorjaar 2004 wordt WANT het voorstel moet in de EU worden aangenomen en ZEER waarschijnlijk gebeurt dat NIET. Dus hoeven we in Nederland ook niet te chippen.
Bangmakerij met de uitgiftecontrole enz. Niets aan de hand dus, alleen als je over de straat gaat moet je een paspoort hebben.
En hoe hou je als controleur bv twee schimmels uit elkaar waarvan de aftekeningen niet meer zichtbaar zijn en zelfs de eigenaar al moeite heeft ze uit elkaar te houden. Ben benieuwd hoe het allemaal gaat verlopen.
En waar blijven de paspoorten van gestorven dieren? Worden die ingenomen door cq de dierenarts/ slager??

Helemaal mee eens. Eerst afwachten wat eu zegt eer over te gaan tot chippen want zij moeten eerst hun goedkeuring geven. Ik doe dus voorlopig helemaal niks.
[/quote]

Maar heb je dan wel een paspoort? Dat moet namelijk wel al.
Ik vind het allemaal wel raar. Op de site die Heike geeft staat er dat je moet chippen tenzij je ethische bezwaren hebt en dan staat er later weer dat je pas moet chippen als de EU het voorstel heeft goedgekeurd...
Beetje vaag allemaal..

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 15:45

Pfff, wat een gedoe zeg.

Dus chippen is niet verplicht maar een paspoort wel?

piedrolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 16:42

en als je paard nou getatoueerd (huh hoe schrijf je dat Verward , Blond ) is, moet hij dan ook nog gechipt worden? Dat is toch dubbelop?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 17:10

van een chip zijn de gegevens sneller te achterhalen dat bij een tatouage, tenminste, dat was de reden dat ze honden nu chippen...

maar wat ik dus nog steeds het gekste vind, is dat mensen die wel een paard hebben maar nooit op internet kijken dit nu niet zouden weten en straks een superhoge boete moeten betalen!!

en ik ga dus 1 feb. illegaal dolly verplaatsen...

Pegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 17:12

Yessy schreef:
maar wat ik dus nog steeds het gekste vind, is dat mensen die wel een paard hebben maar nooit op internet kijken dit nu niet zouden weten en straks een superhoge boete moeten betalen!!

Daar heb ik het ministerie van LNV al over gemaild. Slaat inderdaad nergens op. Slechte voorlichting.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 17:49

Ik heb nu de site helemaal gelezen en ben er nog steeds niet uit.

Mijn paard is geimpoteerd vanuit engeland in 2000, compleet met importrapport en schets. Hij is door mijn eigen dierenarts gechipt en aangemeld bij Daisy. Maar ik heb alleen een inentingsboekje.

heb ik dan genoeg vanwege het feit dat ik al een schets van hem heb en een chip??

Een tweede probleem krijg je denk ik met de verzekering van je paard. Deze keren vaak alleen uit als je paard blijvend ongeschikt voor arbeid is als ze hem opkopen om te slachten. Ik wil mijn paardje nooit laten slachten. Dat laat ik dan vastleggen en geld dan voor de rest van zijn leven.

Maar hoe staan verzekeringen er dan tegenover. Keren ze dan nooit meer uit of staat dat er los van?? Je moet namelijk alles doen om je paard te laten genezen voordat ze hem afkeuren.

Alleen je krijgt pas uitgebreide medicijnen als hij niet naar de slacht gaat. Is er iemand die me dit kan uitleggen??

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 17:56

Pegasus"]
[quote="Yessy schreef:

Daar heb ik het ministerie van LNV al over gemaild. Slaat inderdaad nergens op. Slechte voorlichting.
[/quote]
zou je misschien hier willen plaatsen wat ze voor antwoord geven? ik ben daar namelijk erg benieuwd naar.

LadyVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 18:05

de politie kan z'n lol wel op bij de paardenmarkten..
ik ben nog geen paardenhandelaren tegen gekomen op bokt..
en al die oude boeren die met hun paardjes fokken...

mijn merrie krijgt in april haar veulen,
ze is stamboekloos en heeft een chip.
Als er nu complicatie's bij de bevalling zouden komen en ze zou ervoor naar een DA moeten, zit ik zonder paspoort , dus MET boeten...
dan heb ik een stamboekloos veulen,
moet ik duur laten chippen,schetsen en een paspoort laten maken..
en dan hopen dat ik het veulen een beetje snel verkopen kan anders draai ik behoorlijk wat verlies!
(niet dat ik er winst op draaien wilde, maar dit zijn wel erg veel extra kosten)

Oke laatste...
ik heb 2 merrie's , beide zonder aftekeningen.
Moet ik ze nu ook laten schetsen???
(kan ik zelf ook wel geloof ik *LOL* )
Dan krijgt het volgende veulen (gelukkig) vast ook geen aftekeningen ,
kan ik hier dan toch nog ergens op besparen?!?!

Wel vind ik het goed dat je nu een beetje geschiedenis mee krijgt van het paard...
ik zou bijv. wel graag willen weten van wie mijn ene merrie geweest is!

Bonnieknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 18:10

een paspoort kan aangevraagd worden ibj het desbetreffende stamboek of bij het knhs! Ik heb een haflinger en een arabier en die hebben allebei eem knhs paspoort. Mijn arabier heeft tevens ook een paspoort van het AVS, maar dat had hij al eerder voordat hij gechipt werd.

Pegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 18:17

Wat je zegt klopt niet helemaal Bonnieknol. Mensen, lees de informatie op die site s.v.p. goed. Er staat precies hoe en waar je een paspoort kunt aanvragen. En dat is afwijkend van de tot nu toe gangbare procedure.

LBroekhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 18:30

sorry maar ik heb ook nog een vraagje Bloos !?!

Ik heb dus 1 verzorg shet en 2 verzorgtinkers maar die zijn alle 3 niet ingeschreven in een stamboek,
geen paspoort en niet gechipt... moeten ze nu alle 3 gechipt worden + paspoort?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 18:36

jep, volgens deze site wel...

Pegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 18:40

En als je het echt goed leest, dan lees je dat er voor het chippen een overgangsregeling is, dus dat hoeft niet direct. In de overgangsregeling staat ook wanneer je het paspoort vanaf 1-1-2004 nodig hebt.

LBroekhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 18:52

Yessy schreef:
jep, volgens deze site wel...

Ja volgens de site...maar ook volgens het echt Tong uitsteken?