Cap redt leven van ruiter bij val in Oud Ootmarsum

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Cap redt leven van ruiter bij val in Oud Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:28

Ik heb met cap blijvend hersenletsel opgelopen, gevallen in mul zand. Ik wil niet weten wat het letsel was geweest als ik geen cap op had. Volgens artsen zeer ernstig of zelfs niet meer na te vertellen.
En zo heb je verschillende ervaringen. Idem met autogordel wel of niet dragen.

In ieder geval fijn dat het het leven van deze ruiter heeft gered. Hopelijk is hij er snel weer bovenop.

stafanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:30

Zo dat is heftig, gelukkig had ze een cap op.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:31

speurneusc schreef:
en weet je wat nu het rare is van het verhaal, bij het niet dragen van cap of gordel schaad je niemand anders dan alleen jezelf, dus waarom mensen dan lopen te emmer dat iemand anders geen cap of gordel zou dragen. Mijn ervaring is dus dat ik dus duidelijk nu beter af ben door geen cap te dragen en al 3x beter af ben geweest dat ik geen gordel draag, mijn keus, mijn ervaring en mijn beslissing en ja ben al meer dan 30 jaar volwassen volgens de wet.

Alle medemensen heb je hier ook mee, want dan gaan de premies van de zorgverzekeringen weer omhoog om alle extra kosten te dekken.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:43

Ik ben al eens op mijn hoofd gevallen. Ik viel op mijn rug en mijn hoofd klapte op de grond. Mijn cap heeft me goed beschermd. Ik rij nooit zonder!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:44

risky schreef:
speurneusc schreef:
en weet je wat nu het rare is van het verhaal, bij het niet dragen van cap of gordel schaad je niemand anders dan alleen jezelf, dus waarom mensen dan lopen te emmer dat iemand anders geen cap of gordel zou dragen. Mijn ervaring is dus dat ik dus duidelijk nu beter af ben door geen cap te dragen en al 3x beter af ben geweest dat ik geen gordel draag, mijn keus, mijn ervaring en mijn beslissing en ja ben al meer dan 30 jaar volwassen volgens de wet.

Alle medemensen heb je hier ook mee, want dan gaan de premies van de zorgverzekeringen weer omhoog om alle extra kosten te dekken.

alsof dat uitmaakt? alsof ik de schuldige ben van verhogingen van premies???? kom zeg die gaan zonder ook wel omhoog hebben ze mij niet voor nodig hoor, en trouwens daar betaal ik zelf ook aan mee en heb ik altijd voor gewerkt ook. Ik betaal ook mee voor kinderen en hun kosten en de kinderbijslag etc. terwijl ik zeker te weten never nooit kinderen zal nemen/krijgen, moet ik dan ook zeggen omdat jullie wel kinderen willen moet ik meer en mee betalen???

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 13:33

Begin februari dit jaar ben ik gelanceerd (leuk, paard van een ander rijden). Ook ik heb juist door mijn cap nekletsel opgelopen. Gelukkig uiteindelijk niet ernstig, klein stukje van een tussenwervel gebroken wat verder geen kwaad kon, en ik heb verder zoveel mazzel gehad dat ik er ook geen noemenswaardige klachten aan over heb gehouden. Ik viel op mijn hoofd in mul zand, dankzij de dikke rand van de cap kon ik niet door rollen maar knakte in mijn nek in (en doordat ik uit automatisme m'n teugels vasthield werd de boel ook weer uit elkaar getrokken). Dus ook ik had 'm echt beter niet op kunnen hebben.
Het had erger gekund: ik had de boel echt kunnen breken, en in zo'n geval kun je zelfs ook vanaf je nek verlamd raken. Sorry, maar als ik dan zou kunnen kiezen tussen volledig werkende hersentjes en verder niks meer kunnen waarvan ik me dankzij de onbeschadigde hersens heel bewust ben, en verder vegeteren als kasplantje waar ik zelf niets meer van merk zou ik 't wel weten! In beide gevallen ga ik dan geld kosten maar wat mij betreft dan toch echt als onwetend kasplantje.
Kortom, ik (overigens 46, dus ook wel enigszins volwassen) vond altijd al dat je zelf de keuze zou moeten hebben, juist nu na mijn val vind ik dat nog des te meer.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 13:57

Weer iemand gered door een cap. Maar dat moderne caps ook nadelen hebben, dat idee had ik dus ook al... in feite vond ik de ouderwetse cap toch veiliger, omdat je daarmee makkelijker door kon rollen, en die cap minder dik was... ik had zó ook al bedacht dat je met zo'n modern dik ding in mul zand in de problemen kunt komen wat je nek betreft.
Jammer dat op dat slecht kunnen doorrollen niet beter op gelet wordt bij het ontwerp, dan is er weer een excuus minder om dat ding niet te dragen. Want in feite is je nek breken door een cap een freak-incident, maar met een beter ontwerp toch beter te voorkomen.

Ik ben zelf wel eens bijna op mijn nek terechtgekomen toen ik over de kop ging, maar dankzij het ouderwetse ronde model van mijn cap, kon ik nog net voldoende doorrollen en kreeg mijn bekken uiteindelijk de grootste klap, wat prima te overleven is natuurlijk. (Dat ik daar nu artrose heb neem ik maar voor lief.)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:42

Het hangt er maar net vanaf hoe je terecht komt. Kennis van mij had een stukje ruggenwervel gebroken. Reed met bodyprotector.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:46

Wat een onzinnig nieuwsbericht. Als je een topic maakt met een bericht met zo weinig informatie krijg je commentaar van een mod.
Draait weer uit op een oeverloze welles nietes discussie.

debbiew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 15:12

Pfoe als ik al die verhalen hier zo lees durf ik bijna niet meer op het paard te stoppen joh, jakkes.
Welke dikke rand wordt er precies bedoelt van de cap? die het doorrollen voorkomt?
Zelf draag ik altijd een cap, maar ik kan de argumenten om hem niet te gebruiken ook goed gebruiken mits het om de veiligheid gaat dan, de argumenten 'ik wil geen cap op omdat ik het niet mooi/te warm/etc. vind kan ik nog steeds niet begrijpen :n
Hoop dat er snel verbetering komt in de caps dat het risico op nekschade een stuk kleiner wordt..
niettemin, fijn voor de persoon in de OP dat hij er beter vanaf is gekomen door het dragen van een cap!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:32

Er zijn ook mensen die geen letsel hebben doordat ze GEEN autogordel om hadden bij een auto-ongeluk. Dat is geen reden om maar geen autogordel te dragen. In de meeste gevallen verminderen ze ernstig letsel, helaas zijn er altijd uitzonderingen waardoor de beschermmiddelen juist letsel veroorzaken. Ik zal altijd met cap rijden, weer of geen weer, en ongeacht de ondergrond.

wythlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 18:30

Ik kan het gelukkig nog na vertellen dankzij mijn toenmalige cap. Ik zal daarom ook tijd met cap rijden en blijven rijden.

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 19:01

MelanieB schreef:
aikon schreef:
Ik vind mijn hart nog belangrijker dan mijn hersenen. Met zwaar hersenletsel is nog te leven (als je kaasplantje zijn leven kunt noemen) Met een zwaar beschadigt hart ben je weg.

... :? Vreemde 'vergelijking'
Ik noem een kasplantje zijn absoluut geen leven en mocht ik ooit zo eindigen dat ze alsjeblieft de stekker eruit trekken.

Geheel met je eens ! Ohh zulke vreemde mensen die alles zonder cap doen, snap het gewoon niet. _/-\o_

Iser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:37

Ben pas gevallen, mijn paard struikelde in galop. Ik kwam met m'n hoofd op de weg neer en ben even "weggeweest".... De bevestiging aan de binnenzijde van m'n cap was helemaal losgeraakt. Zonder cap had ik dit niet naverteld, nu had ik alleen een zware hersenschudding. Een ongeluk zit in een klein hoekje, ik draag altijd een cap! Wat een ander doet moeten ze zelf maar weten.

Kirstenn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 21:22

Ondanks zijn cap zit hij aardig in de lappenmand. Wat dat betreft kun je beter je hele lijf beschermen...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 00:05

Angela schreef:
Er zijn ook mensen die geen letsel hebben doordat ze GEEN autogordel om hadden bij een auto-ongeluk. Dat is geen reden om maar geen autogordel te dragen. In de meeste gevallen verminderen ze ernstig letsel, helaas zijn er altijd uitzonderingen waardoor de beschermmiddelen juist letsel veroorzaken. Ik zal altijd met cap rijden, weer of geen weer, en ongeacht de ondergrond.

Precies, helaas zoeken mensen vaak de uitzonderingen op om zo'n ding niet te gebruiken. De meeste mensen worden toch slechter van het op hun hoofd vallen zonder cap, dan met.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 06:50

Ik ben toch blij dat ik hem steeds op heb.
Laatst ben ik heel stom van mijn pony gevallen. Verloor mijn balans, pony wilde naar links en ik naar rechts. Viel precies met mijn hoofd op het asfalt. Had met cap op alsnog een flinke hersenschudding en een gat in mijn hoofd dat gelijmd is.

Wil niet weten wat het zou zijn als ik hem niet op had.

janex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 09:43

Ik heb altijd een cap op , bodyprotector draag ik niet meer ik ben ervan overtuigd dat die gewoon totaal geen bescherming bied.
Ik ben gevallen met bodyprotector om en had toen mijn rug en ribben gekneusd...

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 12:27

Zullen we gewoon lekker gaan dammen met z'n alle?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 12:39

bliver schreef:

Ja, maar niet met zo'n stenen dambord, want als dat op je tenen valt kan dat flink zeer doen. :+

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:49

Zoolgangster schreef:
bliver schreef:

Ja, maar niet met zo'n stenen dambord, want als dat op je tenen valt kan dat flink zeer doen. :+

Of je tegenstander slaat ermee op je hoofd als hij niet tegen zijn verlies kan. In dat geval is ook daar een cap best handig

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:50

Op het paard hier áltijd een cap. Erachter is weer een ander verhaal. ;)

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:59

ik heb altijd een cap op. ook verplicht ik me bijrijders een cap te dragen. als ik iemand zonder cap op mijn paard ziet kunnen ze hun spullen pakken en opsouten.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:13

0;55... zonder cap had ze er veel erger aan toe geweest.. brr