Drie politiepaarden gewond bij rellen in Enschede

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 20:52

Adrienne93 schreef:
Ik weet van een vriend van mij, die opleiding beveiliger doet, dat ze op een trainingsdag ook mee mochten met de ME.. de letterlijke tip was: Gewoon van je af slaan zo hard als je kan!
Zegt ook al genoeg over de ME toch?

Ik was gister zelf bij twente, velen kwamen ontevreden maar rustig het stadion uit, terwijl de politie en de ME er al helemaal klaar voor stond... Dus ik sta er niet raar van te kijken als de ME dit uitgelokt heeft...

Verder te trend: Voetbal afschaffen...
Iedereen zijn eigen hobby, van de +/- 24.000 mensen die in dat stadion zaten, met daarbij nog spelers medewerkers e.d. hebben zich er maar enkele misdragen, moeten we het daarvoor meteen afschaffen?
Laat iedereen lekker in zijn waarde en respecteer elkaars hobby/sport/passie.
De helft van de wereld zal het er ook niet mee eens zijn dat wij op de rug van een paard klimmen en het paard "kunstjes" laten doen... wij willen toch ook respect? geef het dan ook aan hun!

En ga niet heilig doen dat dit in paardenland nooit zou gebeuren...
Er zijn er zat die paard lief even met de benen aan elkaar knoopt en op de grond legt om m tot zinnen te laten komen, of mensen die met stijve paarden op pad gaan of onrechtvaardig met een zweep slaan of het paard tot bloedens toe open halen met de sporen...

Ik maak me liever druk om de verwaarloosde/mishandelde paarden in het buitenland, waar dit alles bewust gebeurd door mensen die bij zinnen zijn, dan om 3 paarden die door , de ME, opgefokte supporters die blind zijn van woede een hoogst waarschijnlijk lichte verwonding hebben, want media wil het nog wel graag opdrijven en erger maken dan het is...

Je kunt als ME'er idd beter in foetushouding op de grond gaan liggen als je belaagd wordt of er een dreiging tot is. Dat ze dat zelf niet door hebben.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:00

_San87_ schreef:
Adrienne93 schreef:
Ik weet van een vriend van mij, die opleiding beveiliger doet, dat ze op een trainingsdag ook mee mochten met de ME.. de letterlijke tip was: Gewoon van je af slaan zo hard als je kan!

Ik was gister zelf bij twente, velen kwamen ontevreden maar rustig het stadion uit, terwijl de politie en de ME er al helemaal klaar voor stond... Dus ik sta er niet raar van te kijken als de ME dit uitgelokt heeft...

Verder te trend: Voetbal afschaffen...
Iedereen zijn eigen hobby, van de +/- 24.000 mensen die in dat stadion zaten, met daarbij nog spelers medewerkers e.d. hebben zich er maar enkele misdragen, moeten we het daarvoor meteen afschaffen?
Laat iedereen lekker in zijn waarde en respecteer elkaars hobby/sport/passie.
De helft van de wereld zal het er ook niet mee eens zijn dat wij op de rug van een paard klimmen en het paard "kunstjes" laten doen... wij willen toch ook respect? geef het dan ook aan hun!

En ga niet heilig doen dat dit in paardenland nooit zou gebeuren...
Er zijn er zat die paard lief even met de benen aan elkaar knoopt en op de grond legt om m tot zinnen te laten komen, of mensen die met stijve paarden op pad gaan of onrechtvaardig met een zweep slaan of het paard tot bloedens toe open halen met de sporen...

Ik maak me liever druk om de verwaarloosde/mishandelde paarden in het buitenland, waar dit alles bewust gebeurd door mensen die bij zinnen zijn, dan om 3 paarden die door , de ME, opgefokte supporters die blind zijn van woede een hoogst waarschijnlijk lichte verwonding hebben, want media wil het nog wel graag opdrijven en erger maken dan het is...

Je kunt als ME'er idd beter in foetushouding op de grond gaan liggen als je belaagd wordt of er een dreiging tot is. Dat ze dat zelf niet door hebben.

Er is een vorm van; lezen wat er staat
en er is een vorm van; lezen wat je graag wilt dat er staat...

Er zit iets tussen in in de foetushouding op de grond gaan liggen, of klaar staan met je gummieknuppel om ook maar de minste, foute beweging te gaan knuppelen terwijl de supporters rustig het stadion uit komen.

Tuurlijk is het uit de hand gelopen! als de supporters beginnen te slaan, mogen ze van mij keihard terug slaan de ME'ers maar dreigend klaarstaan met je gummieknuppel terwijl er nog niks gaande is....

Mamaloutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:09

Ik kom al jaren bij Twente en keur dit gedrag van deze idioten ( noem ze geen supporters want deze naam mogen ze echt niet dragen ) absoluut niet goed!
Maar ik kan na al die jaren helaas ook zeggen dat de politie/ME ook niet altijd even goed handelt. Te laat op komen draven....en dan bedoel bij echt veeeeeel te laat! Terwijl ze gewoon buiten het stadion staan en binnen complete gezinnen aangevallen worden door "uit - supporters ". Eenmaal binnen hebben ze verscheidene charges verricht.
Ook toen hebben meerdere onschuldige mensen, en dat heb ik echt met eigen ogen gezien, op een niey zo'n fijne manier de ME leren kennen.

Totaal niet kijken waar ze op in slaan; mijn man bijvoorbeeld. Gewoon een doorsnee man, type "zachtgekookt ei" maar echt voetballiefhebber.
Gaat mee naar een uitwedstrijd NAC Breda - FCT, aantal jaren terug. Moet gewoon met de meute meelopen . Niks aan het handje, gewoon gemoedelijke sfeer lopen ze van trein naar stadion . Mijn man struikelt ( is nogal een onhandig manneke ) en komt dus buiten de meute uit. Krijgt meteen een mep met een gummiknuppel en wordt gearresteerd wegens niet naleven van instructies! Eerst ritje ziekenhuis om zijn wenkbrauw te laten hechten en na proces verbaal opgemaakt te hebben, en de helft van de wedstrijd toch al gemist te hebben, maar op de trein wee naar Enschede. Zonder bbril want die was ook kapot.

Dus het is echt....De ME ziet het ook niet altijd even helder. Of dat hier ook zo was weer ik niet. Ik hebben van een afstand gezien. Distantieer me altijd van deze flauwekul.

Vind het trouwens wel erg jammer dat voetbalsupporters nu wel over één, zeer negatieve, kam worden geschoren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:19

Adrienne93 schreef:
_San87_ schreef:

Er is een vorm van; lezen wat er staat
en er is een vorm van; lezen wat je graag wilt dat er staat...

Er zit iets tussen in in de foetushouding op de grond gaan liggen, of klaar staan met je gummieknuppel om ook maar de minste, foute beweging te gaan knuppelen terwijl de supporters rustig het stadion uit komen.

Tuurlijk is het uit de hand gelopen! als de supporters beginnen te slaan, mogen ze van mij keihard terug slaan de ME'ers maar dreigend klaarstaan met je gummieknuppel terwijl er nog niks gaande is....

Ik lees wat er staat. Er staat 'Gewoon van je afslaan zo hard als je kan' :D. Alsof de ME bij ieder wissewasje klappen uit gaat delen. Of bedoelde je dat niet? Bedoelde je eigenlijk dat de ME, wanneer ze in actie komen, meteen zo hard slaan als ze kunnen? Want dat staat er dan weer niet.

Dreigend staan... Sinds wanneer is dat zo'n drama :D? Of mag je als ME tegenwoordig ook niet meer waarschuwen met je lichaamshouding? Dat er dan idioten zijn die het als excuus zien om te gaan meppen... Sja, gewoon van je af slaan zo hard als je kan :D.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:20

Orchidee21 schreef:
ME straalt natuurlijk wat agressie uit maar als iedereen luisterde en in dat home was gaan staan of op plek waar ze heen moesten van de politie was er niemand gewond geraakt.. Ti's een aktie reactie van hersenlozen welke zich supporter noemen..

En zonder paarden wordt deze veldslag nog groter aangezien de gemiddelde m.e.-er niet zon indruk maakt als een paard

Maar in het kader van de CAO akties zeg ik: alle politie weg en laat ze het lekker uitzoeken met elkaar. Voor dat schijtloontje ga je toch deze shit nie opzoeken

Het paard maakt blijkbaar geen indruk, want ze slaan er gewoon op in.
Moet er niet aan denken wat zulke lui zullen doen als zo'n paard uitglijdt en niet direct in de benen komt.

Zoiets gebeurde jaren geleden al eens met rellen op Koninginnedag, toen sloegen ze op dat arme dier in terwijl de agent die natuurlijk ook gevallen was, wanhopig probeerde zijn paard te beschermen.

Paarden moeten niet blootgesteld worden aan zulke hersenloze beesten.

Vala

Re: Drie politiepaarden gewond bij rellen in Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:23

Ik denk eerlijk gezegd ook de je geen levende dieren hier meer aan moet blootstellen. Het geweld wordt steeds erger. Jammer dat een aantal mensen iets zo kan verpesten voor mensen die wel liefhebbers zijn van voetbal.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:25

LBLGypsyCobs schreef:
Het paard maakt blijkbaar geen indruk, want ze slaan er gewoon op in.
Moet er niet aan denken wat zulke lui zullen doen als zo'n paard uitglijdt en niet direct in de benen komt.

Zoiets gebeurde jaren geleden al eens met rellen op Koninginnedag, toen sloegen ze op dat arme dier in terwijl de agent die natuurlijk ook gevallen was, wanhopig probeerde zijn paard te beschermen.

Paarden moeten niet blootgesteld worden aan zulke hersenloze beesten.

Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn :). Het is gewoon niet verantwoord dieren in te zetten om ruzies tussen mensen te temperen. Dat ze elkaar de hersens inslaan, prima. Maar van onschuldige dieren blijf je af.

Vala schreef:
Ik denk eerlijk gezegd ook de je geen levende dieren hier meer aan moet blootstellen. Het geweld wordt steeds erger. Jammer dat een aantal mensen iets zo kan verpesten voor mensen die wel liefhebbers zijn van voetbal.

Het is eigenlijk niet eens een klein aantal mensen. Een ex van mij zat bij de harde kern van Ajax, was hooligan (en een fucking idioot, dat heeft ie zelf ook wel door nu :')). Die groep is echt groot. Dat gaat niet om een man of 100... En dat is enkel nog maar Ajax.

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:27

Zonde dat er dieren bij deze actie gewond zijn geraakt..
Ik ben twentefan en ik vind de protesten tegen Schreuder zeer terecht, maar vind het ontzettend zonde dat de politiepaarden hier de dupe van worden. Toch denk ik dat het verhaal over "uitlokking" nog wel eens waar kan zijn. De supporters die verhaal gingen halen zijn daar echt niet gaan staan met het idee om een paar paarden te verwonden. :+

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:33

xVerax schreef:
Zonde dat er dieren bij deze actie gewond zijn geraakt..
Ik ben twentefan en ik vind de protesten tegen Schreuder zeer terecht, maar vind het ontzettend zonde dat de politiepaarden hier de dupe van worden. Toch denk ik dat het verhaal over "uitlokking" nog wel eens waar kan zijn. De supporters die verhaal gingen halen zijn daar echt niet gaan staan met het idee om een paar paarden te verwonden. :+

Heeft die Schreuder dan grove misdaden begaan? Of gaat het toch nog steeds over voetbal?

Hebben ze die paarden dan per ongeluk op de rug geslagen?
Ach ja, kan gebeuren toch, ongelukje, we hebben het er niet meer over...

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:37

Neehoor Schreuder heeft geen misdaden begaan, alleen twente heeft op dit moment sportieve wanprestaties die aan hem gewijd worden, maar op die discussie wil ik verder niet in details treden.

Nee natuurlijk zijn die paarden niet per ongeluk geraakt, dat heb ik ook nergens verkondigd. Ik vind het ontzettend sneu dat die dieren er de dupe van zijn, en de mensen die dat deden mogen ook wel een flinke straf krijgen.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 22:12

Ik ben zelf beveiliger bij het stadion... wie als ouders zijne neemt zijn kind mee in zn menigte waar al tijdens de wedstrijd onenigheid is. En mensen die er niet uit mochten was voor eigen veiligheid. Maar de ouders dachten achhhh laat ons er maar uit wij komen er wel.. en dan nu gaan piepen? Ik maak dit x op x mee.. de ME slaat erop..ze maken alleen charges wanneer je in hun eigen zone komt. Logisch? Ja.. t zal je man maar zijn die aan het werk is en zwaargewond thuis komt.. omdat zn achterlijke hooligan zn frustraties niet onder controle heeft..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 22:21

Wat ik nou ECHT niet snap he: Dit betaal ik. Ik betaal hier belasting voor.

Als ik een evenement organiseer moet ik toch ook alle beveiliging zelf regelen?

Gewoon de clubs de kosten voor ME laten betalen, misdraag jij je als supporter kost het je club geld.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 22:23

Ik krijg toch altijd een beetje jeuk van mensen die beweren dat het de schuld van de ME of de politie is :o Ik krijg trouwens sowieso jeuk van mensen die menen dat geweld is toegestaan rondom voetbal wedstrijden onder het mom: Tja we zijn ontevreden dus ik snap de protesten wel. Je doodschamen moet je jezelf voor dit soort gedrag.
Krijgt je clubbie weer een boete die ze natuurlijk makkelijk kunnen betalen want ze staan er financieel gezien al zo geweldig voor :n Mensen die rellen doen dat niet voor de club hoor. Hoeveel supporter ben je dan eigenlijk als je weet dat er torenhoge boetes vastzitten aan het rellen?

Wat is er tegenwoordig mis met gewoon een voetbal wedstijd bezoeken en daarna gewoon naar huis gaan? Waarom moet er gevochten, gesloopt of vuurwerk afgestoken worden. Waarom moeten mensen die wel voor hun plezier naar het voetbal gaan altijd de dupe worden van dit soort gedrag. Waarom moeten de politiepaarden de dupe worden van dit soort gedrag. En dan ook nog beweren dat je het begrijpt? Nee, dat gaat er bij mij echt niet in.

Ik hoop echt met heel mijn hart dat er komende zondag tijdens de bekerfinale geen noemenswaardige dingen gaan gebeuren en dat de Zwolle en Groningen supporters gewoon hun gemak houden. Zowel de supporters die thuisblijven en op de pleinen gaan kijken of de supporters die wel mee gaan naar de Kuip. Ik hoop echt dat ze gaan laten zien dat het wel gewoon kan!! Maar heel veel hoop heb ik er niet in.

Zerline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 22:30

Tuurlijk de supporters zitten fout, dit had nooit mogen gebeuren. Wat halen ze in hun hoofd om de boel zo op stelten te zetten. Ik ben zelf ook een behoorlijke voetbal fanaat en ben bij menig wedstrijd te vinden, maar maak zelden een "opstootje" mee.

Om nu gelijk de discussie "voetbal moet worden afgeschaft" vind ik belachelijk. Ik heb een aantal keer gezien hoe een agent op een nogal brute agressieve manier op een man reageerde, terwijl meneer in mijn ogen niets verkeerd deed. De ME heeft de macht en dat willen ze graag laten zien/gebruiken.

Maar wat zal het afschaffen van voetbal voor zin hebben? Dan gaan deze mensen allemaal naar de hockey wedstrijden en trappen daar de boel in elkaar. Er kunnen gemiddeld 240000 mensen in een stadion, dat keer de 18 wedstrijden die gespeeld worden. Dan is het misschien 1% die "rottigheid" uithaald. Moeten we dan maar de goeie onder de kwade laten lijden?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 22:43

ruitje schreef:

Gewoon de clubs de kosten voor ME laten betalen, misdraag jij je als supporter kost het je club geld.

Dat inderdaad ook nog eens, ik zou ook liever zien dat mijn belastingcenten naar de zorg gingen.
Zou voor mijn oma wel fijn zijn.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 22:43

Ach ja. Doet de ME wat is het fout, doen ze niks en er raakt iemand gewond is het ook fout. Ze kunnen het nooit goed doen. Supporters hadden na de wedstrijd gewoon naar huis moeten gaan net als ieder ander weldenkend mens. Niet zo janken achteraf.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 22:49

ruitje schreef:

Ben ik het met je eens. Eigenlijk belachelijk dat het zo niet geregeld is. Gaat genoeg geld om in de voetbal dus die beveiliging moet er makkelijk vanaf kunnen.

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 23:02

SAKKIA,ik neem aan dat die tekst over "ik snap de protesten wel" op mij slaat..

Ik snap de protesten in de zin van dat ik het er mee eens ben dat er acties ondernomen worden. Echter ben ik het niet altijd even hard eens met de manier waarop.

Deze actie is gewoon uit de hand gelopen en dat had niet moeten gebeuren, daar sta ik dan ook niet achter. Degenen die op politie inslaan zijn geen supporters, dat zijn ordinaire relschoppers die hard aangepakt moeten worden.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 23:25

Adrienne93 schreef:

Sorry hoor, maar dat is echt bulls.hit.
Ik haal dit jaar mijn diploma HTV en ben ook meerdere keren bij trainingen van de ME geweest en heb daar bij meegedaan. Ze zeggen duidelijk dat ze precies op jou afstemmen: Doe jij rustig en werk je mee? Gaan ze normaal met je om. Het ergste wat er dan kan gebeuren is dat ze je uit de groep 'trekken'.
Doe je zelf agressief en sla je van je af? Tsja.. Dan kan je klappen terug verwachten, en terecht!

De politie dient zich altijd af te vragen of haar optreden en toepassen van dwangmiddelen noodzakelijk is (subsidiariteitsvereiste) en in verhouding staan tot het beoogde doel (proportionaliteitsvereiste). Hier houden ze dan ook goed rekening mee.

Wat betreft het voetbal... Ik snap daar ook werkelijk níks van.. Geniet gewoon van het spelletje.. Win je, leuk meegenomen. Verlies je, volgende keer beter! Hoef je niet om te vechten.. Inderdaad: die relschoppers zijn geen eens supporters, die komen er alleen om onrust te zaaien!

Hopen dat de paarden goed opknappen en er ook niet bang van zijn geworden! Hoe haal je het in godsnaam in je hoofd om paarden pijn te doen..

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 05:26

Oh en protesten kunnen niet op een andere manier? Dat kan enkel en alleen door de confrontatie aan te gaan met de politie?

Uitlokking? Laat me niet lachen. Ze janken allemaal achteraf. Feyenoordsupporters die in het centrum van Rome historisch erfgoed vernielen en vervolgens beweren dat het hun schuld niet was. Het was allemaal de schuld van de politie.
Ik zie overeenkomsten, ze zullen nooit zeggen: klopt, wij zijn begonnen.

Het interesseert mij helemaal niet van welke club de relschoppende supporters zijn trouwens en al helemaal niet wat voor lullige reden ze hebben. Naast het feit dat ik hier als belastingbetaler ook gewoon voor opdraai, vind ik het jammer dat vaders niet meer gewoon met hun zoons naar her voetbal kunnen.
En dan mag het een kleine groep zijn, ze hebben allemaal hetzelfde shirt aan. Als je als supporter niet wil dat het gebeurd moet je als eigen supporter ingrijpen en het niet toelaten. Maar ipv daarvan wordt de groep rellers vaak alleen maar groter.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 06:04

Dat je ME nodig hebt voor een sportwedstrijd is zowiezo al belachelijk. En dat je daar nog steeds paarden voor gebruikt volledig gedateerd.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 06:24

We kunnen in paardenland aardig katten op elkaar en over andere ruiters.
En hoewel de sport in mijn ogen vriendelijker zou kunnen, hebben we na de WEG of welke andere grote wedstrijd ook, nog steeds geen ME nodig.

Hetzelfde met formule 1, daar kun je met je Ferrari petje, gewoon tussen de Mercedes fans gaan zitten en andersom.

Tennis en zoveel andere sporten geven ook geen problemen, waarom is voetbal dan zo'n mooi excuus voor sommigen om zich zo te misdragen en het voor anderen te verpesten?

Mamaloutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:07

Nogmaals, beetje jammer dat door een aantal nu alle voetbalsupporters over één kam worden geschoren.
Het is altijd maar een klein deel dat rottigheid komt uithalen. Die komen absoluut niet voor het voetbal. Staan grootste gedeelte van de wedstrijd in de gracht of elders.
Staan ze al op de tribune, dan vaak met de rug naar het voetbal met ee joint op de lip....ddus GEEN supporters!

De ECHT supporters zien deze figuren dan ok liever gaan dan komen. Zulke figuren maken het voetbal en het imago van een club kapot.

En iemand opperde dat het tegenwoordig zo erg is...
Echt niet hoor. Vroeger was het elk weekend raak. Tegenwoordig worden de supportersgroepen veel beter van elkaar gescheiden waardoor veel minder rellen rondom wedstrijden.
Wat je nu vooral hoort zijn ongeregeldheden rondom kampioensfeesten en rond slechte prestaties. Dat laatste is nu dus gebeurt en compleet absurd. Ondanks mijn grote liefde voor de club snap ik echt niet waar iemand de illusie vandaan haalt zich te moeten bemoeien met de organisatie van een club....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:17

Mamaloutjuh schreef:
De ECHT supporters zien deze figuren dan ok liever gaan dan komen. Zulke figuren maken het voetbal en het imago van een club kapot.

En iemand opperde dat het tegenwoordig zo erg is...
Echt niet hoor. Vroeger was het elk weekend raak. Tegenwoordig worden de supportersgroepen veel beter van elkaar gescheiden waardoor veel minder rellen rondom wedstrijden.
Wat je nu vooral hoort zijn ongeregeldheden rondom kampioensfeesten en rond slechte prestaties. Dat laatste is nu dus gebeurt en compleet absurd. Ondanks mijn grote liefde voor de club snap ik echt niet waar iemand de illusie vandaan haalt zich te moeten bemoeien met de organisatie van een club....

Ooh helemaal mee eens hoor. Hele grote vechtpartijen in het stadion kan ik me herinneren, gesloopte treinstellen etc, etc.
En ik wil zeker niet beweren dat het gaat om supporters. Ik bedoel,...supporters helpen het team door ze toe te juichen en mee te vieren. Lijkt mij dat deze lui alleen komen om te zieken.

Mamaloutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:40

Rondom het Diekman ( oude FC Twente stadion ) was het vroeger zo vaak raak. Oud-collega van mijn vader woonde er vlakbij en had ooit een een hele horde Ajax supporters in zijn tuin staan. Vond ie niet gezellig;-)
De schade nadien al helemaal niet.

Meeste van die supporters zaten vóór de wedstrijd al op het politiebureau. Zagen nooit een wedstrijd, kwamen puur voor voor het rellen. Bivakmutsen op, sjaaltjes om, beetje drugs en gaan met die banaan! Ja ja, supporter in hart en nieren! Als je ze s'avonds vroeg naar wat hun club gemaakt had hadden ze geen flauw idee:-)