Onderzoek naar aanval op jachtruiter stopgezet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 15:54

Ik ben er eigenlijk bijna van overtuigd dat 90% van de jagers ego trippende, prikkel zoekende mensen zijn die het doden van dieren als een soort van 'boost' ervaren.

Er zullen vast mensen zijn die echt met hart voor de natuur de populatie in stand willen houden en die schieten omdat het MOET en niet omdat ze dat ergens ook wel lekker of fijn vinden. Bedoel een slager dood ook dieren, maar ik denk niet dat er veel slagers zijn die het ergens een kick vinden om een koe de pen door de kop te jassen. Weet wel zeker dat er veel jagers zijn die het wel een kick vinden als ze 'beet' hebben.

Nu krijg ik heel jagend bokt wel op m'n nek, maar dit is mijn beeld over jagers. ik ken overigens ook geen sympathieke jagers. Vind diegene die ik ken persoonlijk al nare wezens dus daar zal mijn beeld ook door zijn gekleurd.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 15:54

Ik vind dat de "te goeder trouwe"jagers dan hun gelederen wel eens mogen zuiveren van al die "rotte appels", want die kunnen blijkbaar year round gewoon hun gang gaan. En niemand die z'n bek durft open te trekken, want dan word je dus kennelijk geintimideerd.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:06

ingeb0rg schreef:
Ja dat is ook weer zo'n misvatting de plezierjacht, ja als ik zeg dat ik jaag en dat wij daar daadwerkelijk plezier in hebben, dan is het toch eigenlijk ook plezier jacht? Ik ken dat soort idioten niet, en ik wil dat graag zo houden. Ik ken alleen maar kundige nette mensen die serieus bezig zijn met hun liefde voor de natuur. En ik ben er trots op dat zij hun kennis aan mij overdragen en mij alles leren zodat ik het later ook weer op iemand kan doorgeven.

Maar wat kunnen wij doen tegen dat soort? Het word heel snel allemaal over een kam geschoren, en daar vallen wij dan ook onder. Het enige wat wij kunnen doen is ons werk afleveren, op een respectvolle manier en daar zo open en eerlijk mogelijk over zijn. Meer ook niet.

Je duikt wel heel erg in een slachtofferrol, ietwat misplaatst binnen dit topic ;)

terpentijn

Re: Onderzoek naar aanval op jager stopgezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:11

Ja, juist het Jagersgilde zou zich sterk moeten maken en opening van zaken moeten geven over hoe het dan WEL de bedoeling is allemaal. Zo blijft bij het grote publiek het merendeel van de misvattingen (als het dat al zijn) bestaan.

Zien we het verkeerd? Enlighten us!

Maar je komt (ook als journalist) bij geen jager binnen voor een interview of eens "meelopen"want dan is het bij voorbaat: daar wordt toch een getint verhaal over neergepend.

Op deze manier inderdaad wel, ja.

Geef gewoon eens échte opening van zaken, d.m.v. inkijkjes in de keuken en wat er aan die keuken vooraf gaat.
Dát zou pas helpen de opinie ten gunste van de jagers te beínvloeden. Niet die geheimzinnigdoenerij.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:13

Gewoon fijn de vergunning intrekken van de asociale jagers, dan kun je fijn het kaf van het koren scheiden. Die wil je toch als club ook niet hebben als visitekaartje?

Op zich zie je wel programma's waarbij mensen met jagers mee meelopen, volgens mij Pluijms wilde keuken ook.

Hier kun je bv meekijken:
http://youthfoodmovement.nl/agenda/412

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:19

Dat soort TV-programma's zijn helaas zwaar geredigeerd en "geknipt" omdat er anders niemand naar wil kijken. En geven geen enkel realistisch beeld van de beheersjacht.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:19

terpentijn schreef:
Dat soort programma's zijn zwaar geredigeerd en "geknipt" omdat er anders niemand naar wil kijken. En geven geen enkel realistisch beeld van de beheersjacht.

Had ge edit, hier kun je meekijken. Dus geen ge-edit maar daadwerkelijk inzicht krijgen in, in dit geval de ganzenjacht.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:25

Ja, heb ik gezien, ik weet ook hoe dat gaat. Maar dat was hier het onderwerp van discussie toch niet, het ging in de discussie over ongeoorloofde (!) jagerij.

Ben trouwens wel benieuwd hoe het Jagersgilde t.o.v. de voormalige in Nederland geziene wolf stond of staat?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:26

Verbazend om te lezen hoeveel mensen er alle jagers over 1 kam scheren. Ben benieuwd wat die vinden van mensen die zeggen:" Ik haat ruiters. Ze rijden altijd op plekken waar ze niet horen te rijden, passeren op asociale manier in draf op galop en die paarden mesten overal en het word nooit opgeruimd". Dan schiet half bokt in de verdediging en zijn ze allemaal slachtoffer van de rotte appels. En nu word er een jager in dit topic vol aangesproken op het gedrag van de rotte appels en mag ze zichzelf schijnbaar niet eens verdedigen. Rare wereld leven we :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:31

vuurneon schreef:
Gewoon fijn de vergunning intrekken van de asociale jagers, dan kun je fijn het kaf van het koren scheiden. Die wil je toch als club ook niet hebben als visitekaartje?

Op zich zie je wel programma's waarbij mensen met jagers mee meelopen, volgens mij Pluijms wilde keuken ook.

Hier kun je bv meekijken:

Er worden natuurlijk wel vergunningen ingetrokken maar als niemand een klacht neerlegt over een specifieke jager ja dan blijft die gewoon aanmodderen natuurlijk. Ook als niet jager kun je ze aangeven als je ziet dat iets niet door de beugel kan.

Wat dat betreft is het naar mijn mening iets te makkelijk om jaarlijks je jachtakte te krijgen. Ze kijken niet eens of je nog wel goed kunt raken. Lijkt me toch ook belangrijk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:34

Maar hoe moet je een klacht indienen zonder naam? geloof dat de beschrijven qua kleding op veel jagers kan slaan :=

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:35

@Inoterry: Stel je niet zo aan. Iederéén mag zich verdedigen. Ook jagers. Als men wil dat jagers niet over 1 kam geschoren worden moeten ze vanuit die hoek eens openheid betrachten, zodat "het grote onwetende publiek"daar meer begrip voor krijgt. Zo niet? Dan zal er wel iets te verbergen zijn of vindt men het slechte imago niet belangrijk genoeg.

Ik sta er voor open, voor die te goeder trouwe jagers en hun verhalen (die heb ik ook wel gesproken, trouwens, hoor, maar worden ook vaak onder druk gezet).

Denk dat het Jagersgilde beter eens de handen onderling ineen kan slaan en eens kan laten zien wat voor goed en nodig beheerswerk zij doen, dan begrijpt "de man in de straat" dat ook beter. En wordt er niet meer zo op afgegeven.
Als "het Jagersgilde" daadwerkelijk van mening is goed, eerlijk en nodig werk te verrichten, en dat kan boekstaven door de praktijk, lijkt me hier een terrein voor hen braak te liggen om door werkelijke opening van zaken te geven de publieke mening te keren.

Zo lijden de goeden wat dat betreft door een paar schietgrage klojo's onder de kwaden, dat lijkt me de bedoeling niet?
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 21-04-15 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:37

vuurneon schreef:
Maar hoe moet je een klacht indienen zonder naam? geloof dat de beschrijven qua kleding op veel jagers kan slaan :=

Als jij weet op welke grond deze jager jaagt valt er best wel wat te achter halen. Zo is het op te zoeken wie op die grond mag jagen dus die persoon kan al aangesproken worden is toch verantwoordelijk voor wat er gebeurd op zijn jacht. Wordt lastig als ze op de grond staan waar hun niet mogen jagen maar dat heb ik eigenlijk nog niet meegemaakt dat ze bewust op andermans grond jagen.
Daarnaast hebben de meeste mensen tegenwoordig ook een telefoon neem een foto van de groep/persoon of eventueel van bij behorende auto's.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:41

Ja moet eens proberen, zo'n jager bijv. om diens naam te vragen, die lui zijn zo buitengewoon achterdochtig en agressief, dat vaak ook de landeigenaar geimtimideerd wordt om het jachtcontract niet op te zeggen. Gebeurt hier in de buurt ook, dan is het: "dan schieten we de volgende keer per ongeluk op je paarden of koeien". Pure terreur. zelf meegemaakt (ik ben de landeigenaar niet, en dat is ook een hele vent, maar die heeft het toen ook maar laten doorgaan).
Pure terreur.

Dit moet aangepakt worden vanuit de Jagersbeweging zelf. Die zijn hier verantwoordelijk voor, voor dit soort er op los schietende projectielen.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 21-04-15 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:44

terpentijn schreef:
Ja moet eens proberen, zo'n jager bijv. om diens naam te vragen, die lui zijn zo buitengewoon achterdochtig en agressief, dat vaak ook de landeigenaar geimtimideerd wordt om het jachtcontract niet op te zeggen. gebeurt hier in de buurt ook, dan is het: "dan schieten we de volgende keer per ongeluk op je paarden of koeien". Pure terreur. zelf meegemaakt (ik ben de landeigenaar niet, en dat is ook een hele vent, maar die heeft het toen ook maar laten doorgaan).

Als dit serieus is dan word het eens tijd dat iemand z'n ballen gaat zoeken. Kom op zeg je gaat je toch niet laten intimideren door een omhoog gevallen jager?
Daar heb je echt wel verenigingen voor waar je dit volk kunt aangeven. Blijven zeuren dat het aso volk is en vervolgens niet ondernemen is wel lekker makkelijk.
Tja per ongeluk daar komen ze niet mee weg hoor. Als ze dat daadwerkelijk doen liggen ze er uit. Zijn mensen voor "minder" hun vergunning kwijt geraak al dan niet voorlopig.

Ik ken best wel jagers. Maar hier lopen er zulke niet rond. Wel kwallen maar ook aardig volk. Maar dat ze gaan schieten op ander mans beesten. De meeste die ik ken zijn goed voor hun beesten. Ze hebben er vaak veel meer verstand van dan het doorsnee volk.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:51

Je kunt hooguit het kenteken van de auto(meerdere keren) noteren. Wat in de nacht ook al nagenoeg onmogelijk is. En beschrijving van figuren en de hond (die er vaak, maar ook niet altijd, bij is). Namen geven ze echt nooit. Vervolgens kun je daar qua aangifte helemaal niks mee bij de politie.
Het gaat om bewijzen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:56

Collie2008 schreef:
Ik ben er eigenlijk bijna van overtuigd dat 90% van de jagers ego trippende, prikkel zoekende mensen zijn die het doden van dieren als een soort van 'boost' ervaren.

Er zullen vast mensen zijn die echt met hart voor de natuur de populatie in stand willen houden en die schieten omdat het MOET en niet omdat ze dat ergens ook wel lekker of fijn vinden. Bedoel een slager dood ook dieren, maar ik denk niet dat er veel slagers zijn die het ergens een kick vinden om een koe de pen door de kop te jassen. Weet wel zeker dat er veel jagers zijn die het wel een kick vinden als ze 'beet' hebben.

Waar baseer je dit in godsnaam allemaal op?

Een goede jager jaagt met respect. Dat houdt in dat het dier een vluchtkans heeft en als het niet lukt om te vluchten hoort het dier met één goed schot geschoten te worden. Hooguit twee.
Maar niet eerst in een pootje, gevolgd door het staartje, een oor en een oog. Dat heet respectloos.

De vossenjacht in Engeland is wat mij betreft niet het toppunt van respectvol jagen. De vos is heel erg kansloos. Een echte jager zou daar niet eens aan mee willen doen op grond van het gebrek aan respect voor de prooi. Dit zegt dus genoeg over de mensen die wél mee doen: het ontbreekt ze aan (het zal weer eens niet zo zijn) ballen.

Maar die protesten daar gaan natuurlijk ook niet op fatsoenlijke wijze. Om een groep malloten achter een vos aan zo te bejegenen is niet handig. Iedere oelewapper weet dat een paard in galop gevaarlijk is en dat je daar dus niet voor moet springen. En daarnaast: als je wat te protesteren denkt te hebben moet je imo op zijn minst je gezicht laten zien.

Wat mij betreft zijn de beide partijen fout en is dit een typisch oog om oog spelletje aan het worden. Het is wachten op een echt en zwaar gewond slachtoffer.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:58

Uhhmmm ik zwg toch ook dat er geus jagers zijn met hart voor natuur? Waarom dan zo reageren? Als jij bij die doelgroep behoort heb je toch geen reden om zo je stekels uit te zetten? En mijn mening baseer ik op persoonlijke ervaringen met jagende mensen. Dat is vaak zo met meningen

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 17:00

Goh, ik heb nog niet eens echt mijn stekels uitgezet.... ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 17:01

Dit doet mij altijd zo denken aan de voetbal hooligans, ze zijn er alleen maar op uit om rotzooi te trappen. Net als in Engeland... Ze blijven elkaar ook bewust in de haren vliegen. Vraag mij eigenlijk af of het ze uberhaupt wel op de zaak gaat of dat ze er gewoon op uit zijn om ook rotzooi te trappen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 17:01

Back on topic en filmpje: dat gedrag van die ruiter is natuurlijk zwaar van de bezopene (letterlijk of figuurlijk te nemen). Ook ik vind dat de protesten daar door de protesteerders beter via andere, minder activistische, wegen genomen zouden kunnen worden, maar het gedrag van de ruiter is natuurlijk buitengewoon onverantwoordelijk. En die rijdt dan ook nog lekker door.
Die mag voor mij wel vervolgd worden voor het moedwillig toebrengen van zwaar letsel.

Tessake

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 17:11

als jagers dan toch zo goed zijn als hier wordt gezegd en aan natuurbeheer doen en de natuur graag willen helpen kan er iemand mij aub dan eens uitleggen waarom er op reeen, hazen, konijnen houtduiven, everzwijnen, fazant (dus alles wat eetbaar is) en vossen (die de hazen,konijnen en fazanten enz ook eten) wordt gejaagd omdat deze anders teveel worden maar egels, eekhoorns, uilen (schattig, niet eetbaar) zicht zeer goed redden in de natuur zonder tussen komst van jagers en niet met teveel zijn zodat ze moeten worden afgeschoten?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 17:15

Everzwijnen geven overlast, konijnen en hazen fokken als de pest. Natuurbeheer is ook zorgen dat de natuur zich kan redden; je wilt niet dat alle vegetatie wordt opgevreten bv. Daarnaast is een eekhoorn afschieten wel lastiger dan een haas.

Egel, uil, eekhoorn zijn in NL beschermde diersoorten.

Ook op niet op de menu staande dieren wordt een beheerbeleid toegepast; alles wat dijken kan aantastend wordt ook gevangen, duiven zijn ook een mooi voorbeeld van; stadsduiven staann niet echt op het menu maar worden wel een koppie kleiner gemaakt als de populatie uit de hand loopt.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 21-04-15 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 17:19

Vind de verantwoording geheel aan de kant van het Jagersgilde liggen, waar het een gunstiger beinvloeding van de publieke opinie betreft.
Maar dat hult zich doorgaans in oorverdovend stilzwijgen. wat - ook zwijgend_ op die manier al genoeg zegt....

Tessake

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 17:24

eekhoorns en egels fokken ook als de pest krijgen even veel nesten in het wild, maar zijn niet eetbaar, de wilde konijnen populatie in belgie doen het net slecht op het moment door myxomatose (een ziekte die niet komt omdat ze met teveel zijn maar ooit met opzet geïntroduceerd in Australië voor daar konijnen weg tekrijgen en zo na Europa gekomen, ik noemende nu maar een paar populairen dieren op van het bos maar heb nog wel een lijst van niet eetbare dieren waar er genoeg van zijn. over het uitzetten van gekweekte fazanten net voor de jacht zal ik ook maar niks zeggen zeker, en dat de vossen populatie zich normaal zelf in stand houd dus er geen jacht voor nodig is. Everzwijnen oke die kunnen veel schade veroorzaken daar ben ik het mee eens, maar een ree, haas, konijn gaat nooit een heel bos leeg gegeten krijgen. Maar goed ik vind het gewoon raar dat er enkel op eetbare soorten wordt gejaagd of dieren die deze opeten snap het niet goed.