Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Dian_Dina schreef:Spruitjee schreef:Niet op die manier, maar als er bij koeien een tweeling van twee koetjes is, is er geen probleem. Maar als het gemengd is (stiertje en koetje) kan het zo zijn dat, door een gedeelde placenta, er testosteron van het stiertje in het koetje komt, die hierdoor onvruchtbaar wordt. Ik vroeg mij af of dit bij paarden net zo is
Enkel bij koeien komt het voor dat de vaten van een tweeling worden gedeeld, er treden vaat-anostomosen (verbindingen) op waardoor de mannelijke hormonen in het vrouwelijk dier terecht komt waardoor het vrouwelijk dier niet goed ontwikkelt. Deze vaatverbindingen komen bij andere diersoorten eigenlijk niet voor, bij het paard dus ook niet. Vandaar dat kwenen vooral bij koeien voorkomen!
Littera schreef:Aangezien mijn bericht verwijderd was, hier even opnieuw:
Wat bijzonder! Nu nog hopen dat het goed blijft gaan met allebei. Het hengstje ziet er inderdaad iel uit.
Citaat:De twee kwamen niet zonder problemen ter wereld. Het hengstje heeft waarschijnlijk even zonder adem gezeten tijdens de geboorte. De jonge merrie heeft kromme poten doordat in de baarmoeder eigenlijk te weinig ruimte was.
, was er een dravertweeling die beiden ook in de baan kwamen. Ze legden tegelijkertijd hun kwalificatie proef af. De merrie heeft volgens mij niet vaak gekoersd maar de hengst werd een zeer verdienstelijke harddraver. Was volgens mij ook wel aardig aan de maat.