Pikeur Björn Goop ontsnapt aan ernstig ongeluk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Re: Pikeur Björn Goop ontsnapt aan ernstig ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:44

Zo dat is een best gemikte trap van het dier.

Nu lees ik in de OP dat vorige week dit dus ook al ergens anders gebeurd is en de pikeur er niet zo goed van af is gekomen.

Dan komt mijn vraag voor de mensen die verstand hebben van deze tak van sport:
Is er geen mogelijkheid om iets te spannen/bouwen tussen paard en pikeur of achter de benen van het dier zodat ze niet zo hoog kunnen trappen dat ze de pikeur in het gezicht kunnen raken?

Vind het vooral erg naar om te zien dat dit mogelijk is, voor hetzelfde geld breek je alle botten in je gezicht of je borst of zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:11

Vaak word de staart vastgemaakt aan de kar zodat ze niet zo hoog uit kunnen slaan. Maar dat gebeurt lang niet altijd.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:15

Vind het een rotstreek van dat paard, ben het eens met Joolien. Onzin om hier de pikeur op af te straffen, zeker als ik hoor dat desbetreffende pikeur zeer ervaren is. Dan heb je nog niet genoeg meegemaakt RaafSmits, een paard is een levend dier en kan ook wel eens dingen doen die niet gepast zijn, ook het paard mag imo best wel eens de schuld krijgen van iets.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:24

Joolien schreef:
Je ziet maar 6 seconden en je weet niet wat eraan vooraf is gegaan, wie weet wil het paard wel ophoog komen, ja dan wil je wel graag voorwaarts ja. Dat het paard dan zo reageert is gewoon vuil, hoe dan ook.

Een paard is een paard en blijft een paard. In al zijn facetten en met al zijn natuurlijk gedrag.
Ofdat nu wenselijk is of niet. Jammer dat altijd het dier als vuil of vals wordt bestempeld, zeker in de sport.
Paard schikt zich niet voldoende naar de mens en dus is het vals of vuil. In verreweg de meeste gevallen is het de fout van de mens. Te veel druk ( fysiek of mentaal ) op het verkeerde moment. Paarden met voldoende karakter gaan er tegen in en geven hun grens aan. Aan de mens om er op in te spelen.
De sukkels van paarden durven er niet tegen in, die lijden in stilte....

Staat het paard voor de koers op twee beentjes voor sulky hoort ie niet te starten. Terug naar huis, trainen tot ie braaf is en geen gevaar meer vormt voor zichzelf, zijn pikeur en omgeving! Of misschien inzien dat niet alle paarden geschikt zijn voor baan....

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:25

Eens met ariatje eerlijkgezegd... :+

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:13

Eens met @Ariatje.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:16

Allemaal mishandeling... pff wat een diepgaand onderzoek en gezwets dat het terecht is... Dat beest had misschien eumeunig zin om te rennen als een malle wordt tegengehouden, zelfs het signaal om te draaien negeert omdat peerd denk aan een ding en dat is hollen, hollen, hollen en denkt ammehoela ik wil nu..

Dit paard heeft net uitgevonden hoe hij slimmer en sterker is.. je bent een lefgozer als je em weer inspant!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 14:37

Sommige reacies hier vind ik toch wel nogal cru. Het zal je zoon, dochter of partner maar zijn die door zijn eigen paard aan gort wordt getrapt.
Sommige paarden slaan nu eenmaal gemakkelijker als anderen. Mijn merrie is echt een super lief sociaal aanhankelijk dier, maar ze heeft losse achterhoefjes en dat is altijd opletten. Een halfzus en halfbroer van haar net zo. Het trappen bij stress of angst kan heel diep in het paard zitten en is vaak al genetisch bepaald. Je ziet het ook bij veulens, de ene gaat eerder rondspringen en stijgeren, het andere komt nooit met de hoefjes van de grond en nog een ander trapt naar alles wat er te dicht bij de achterbenen komt.
Ik kan mijn merrie langs achter benaderen, borstelen en dergelijke, maar als er stress in het spel zit bvb andere paarden voorbijgaan op buitenrit, dan moet je met je hond, kind, ander paard of wat dan ook niet voorbij willen gaan op dat preciese moment want dat is gegarandeert een trap. Net zoals ze bij een heel eerlijke correctie ook durft uit te halen. Bvb op de weide los als ze mijn ruimte te veel opeist en ik jaag haar weg, dan moet ik ook opletten dat ze zich niet omdraait. Met het vertrouwen is het trappen enorm vermindert, maar in stress situaties komt het wel weer naar boven. Niet voor niets die rode lintjes op wedstrijd, sommige paarden hebben het gewoon in zich. Heeft voor mij helemaal niets met het paard zijn grenzen te maken. Je kunt een trappend paard net zo hard gaan overvragen als een braver paardje. Trappen gaat zo snel dat is echt een actie= reactie en dat kun je min of meer gaan inschatten als je het dier kent net zoals de pikeur er zich hier egens aan verwachtte. Een ander paard had wellicht geen kik gegeven en zich braaf laten terugnemen. Zo veel paarden, zo veel karakters...
Ik zou om die reden mijn merrie niet zo snel gaan inspannen. Zou me niet veilig voelen zo dicht bij haar achterbenen :=