Onderzoek: zorgt stroomlint voor stress bij paarden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Re: Onderzoek: zorgt stroomlint voor stress bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:48

Haha ja dat herken ik ook wel. Soms moet ze in de paddock blijven en dan gaan ze heel mopperig bij de dichte doorgang ijsberen en staartzwiepen :')

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:11

flavlip schreef:
@ daks er staat juist dat paarden geen extra stress ondervinden van schrikdraad..

@ kimD jouw bewuste keuze. Er zijn ook andere (duurdere) oplossingen dan schrikdraad of prikkeldraad. Ik hoop echt dat je paarden zich nooit zullen verwonden, dat zijn zulke nare wonden en ik ben er van overtuigd dat jij je dan echt wel schuldig zal voelen en dat geen haar op jouw hoofd er meer aan denkt je paarden ooit nog achter prikkeldraad te zetten.

Ik ben gewoon wat makkelijker, nogmaals ik geef heel veel om ze, maar ik verplaats ze zovaak dat ik echt geen geldboom heb om een duur hek neer te zetten En daarbij vind ik het verschrikkelijk onhandig zo'n vast hek.

Mocht er ook iets gebeuren is dat domme pech, hebben de honden wel weer avondeten. ;) Vooralsnog is dat het enige waar ze respect voor hebben, vooral die mini-tank.

JaJa36

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:59

Jet, het was inderdaad vorige week, maar hier stormde het niet :)
Normaal weertje, beetje wind. Het is schrikdraad, geen lint. Daarom verraste dat gezang /gefluit me ook zo.

Bruintje 123
Leuk die reakties van de paarden, he!
Hoever heb jij de prikpaaltjes uit elkaar staan dan?

Ihashe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:16

Interresant

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 21:37

Haha Jaja, ik zie nu pas dat je een beetje uit de buurt woont :D . Draad kan inderdaad ook zingen, die van ons zijn er dan ook wel bang van.

Karuna, Lou was ook jaren bang van tikkend stroomdraad. Kennelijk heeft ze er een keer een goede optater van gehad, ik vond het wel lastig. Gelukkig is mijn huidige paardje er niet bang van, maar die blijft er wel netjes achter. Lou kon er ook heel goed overheen springen als ze dacht dat ze het aan de andere kant beter had ;) .

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 03:38

Jaja36

Ik heb een stuk wei waar ik de draad van vaste paal naar vaste paal al best flink op spanning kan zetten dan gebruik ik paaltjes om de meter of 6.
Maar heb ook stukken waar ik niet echt op kan spannen en dan om de 3 a 4 meter.

Ik gebruik altijd lint van 1 cm.
30 cm van de grond af. En een op ongeveer 1.10.
Die bovenste draai ik ook altijd een keer om de paaltjes en zo krijg ik die goed strak.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 15:18

KimD schreef:
Hele bewuste keuze. Ik hou heel veel van mijn paarden maar ik ga geen risico opzoeken als ik weet dat ze door schrikdraad op de klok gaan. Nu heb ik schapendraad en prikkeldraad, en het interesseert me werkelijk geen ruk wat mensen ervan vinden. Heb het ondertussen al jaren zo en nog geen enkele verwonding ervan, ze weten wel degelijk dat prikkeldraad wel pijn doet.

En mocht er toch een ongeluk gebeuren, dan is dat pech hebben. Maar hij kan ook over zijn eigen voeten vallen en een been breken.

Bewuste maar wel heel domme keuze. Dat je er scheiit aan hebt wat een ander ervan vind moet je zelf weten maar dan moet je ook niet komen uithuilen als er wel wat gebeurd. Kans op verwonding met puntdraad is bij paarden heel erg groot.
De tweede kamer is al eens bezig geweest gebruik van puntdraad te verbieden bij paarden, maar ja dan komt er een nieuwe regering en 2e kamer en hoor je (helaas) niets meer van het voorstel

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:20

KimD, bedoel je met schapendraad schapengaas? Gaas ( van die vierkante openingen) is ook levensgevaarlijk voor paarden. Als ze er met een hoef in komen ( en dat gebeurt sneller dan je denkt) krijg je daar ook de grootste paniek en lelijkste verwondingen van. Maar goed ieder zijn keuze, de mijne komt er niet achter, ook niet achter prikkeldraad.