Geen algemeen pardon voor rijbakken in Grootegast

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Geen algemeen pardon voor rijbakken in Grootegast

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 12:35

Dees: Hier valt dat onder verandering van de bodemstructuur en daarvoor heb je een vergunning nodig.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 12:36

Maar kom op die verlichting staat toch niet 24/7 het hele jaar rond aan := weet je wat het kost om 6x 1000 watt lampen continue te laten branden :') :+

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 12:40

DeMolenhoek schreef:
[naam verwijderd]: Hier valt dat onder verandering van de bodemstructuur en daarvoor heb je een vergunning nodig.

Misschien is dat gewoon onzinnig? Wat is er zo hinderlijk aan een zandplaat van max 30 x 80m.?
Die verlichting kan veel hinderlijker zijn.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:04

Hier krijg je ook de gemeente op je dak als je je land laat vertrappen Dees ;)

Ik vind het terecht :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:31

Dees schreef:
DeMolenhoek schreef:
Dees: Hier valt dat onder verandering van de bodemstructuur en daarvoor heb je een vergunning nodig.

Misschien is dat gewoon onzinnig? Wat is er zo hinderlijk aan een zandplaat van max 30 x 80m.?
Die verlichting kan veel hinderlijker zijn.

Jij kan dat onzinnig vinden zoveel als jij wilt, helaas maak jij de wet niet. De wet zegt: Voor verandering van bodemstructuur heb je een vergunning nodig. Kan in Nederland anders zijn maar dat is allersinds al de wet in België.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:20

Betreft een aanlegvergunning: Een aanlegvergunning kan verplicht gesteld worden om te voorkomen dat een terrein minder geschikt wordt voor de realisering van de desbetreffende bestemming of ter handhaving en bescherming van die bestemming. http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Aanlegvergunning

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:23

Belgische wetten zijn vast anders.

En in Nederland is het misschien niet 1 persoon die de wetten maakt, maar wel onze volksvertegenwoordiging. Oftewel: mensen die wij zelf kiezen en waar we dus weldegelijk invloed op kunnen uitoefenen.
Onzinnige wetten kunnen we zo wel overboord laten gooien. Grootegast, maak gewoon een vuist.
Het zal niet de eerste wet zijn die onder druk van de 'gewone mens' is gewijzigd of komen te vervallen.
Gelukkig leven we in zo'n land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:53

Het is maar waar je in geloofd. Hier heb ik ondertussen al lang ontdekt dat ze alles doen zolang het maar ten goede van hun eigen portemonnee is ;)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 15:19

Het een sluit het ander niet uit.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 15:49

Hier mocht zelfs de Voetbalclub geen verlichtings masten plaatsen,omdat die dan ook een stukje bos verlichtte.En dat was niet goed voor de dieren/vogels die daar zitten. Nee ze kregen er geen toestemming voor,dus ook geen vergunning.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 16:01

ruitje schreef:
Hier krijg je ook de gemeente op je dak als je je land laat vertrappen Dees ;)

Ik vind het terecht :)

Dat doen toch maar weinig gemeenten.

Als je ziet hoeveel paarden onder het mom van natuurlijk in de natte troep staan.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 16:14

Dees schreef:
Jawel, wel 2 blokjes van 6.
Naast de kerk waarschijnlijk. Dat noemen ze dan de 'bebouwde kom'.
Maar die rijtjeshuizen liggen vast niet naast een paardenbak :D

Ik vind jouw posts om te gieren :')

Ik woon in Grootegast, dat overigens 12.000 inwoners telt, 20x zoveel als jouw 600.
Wij wonen vrijstaand aan de rand van het dorp, tegen de polder aan.
We hebben een paardenbak naast huis van 20x30, tegen de doorgaande weg gelegen.
Tegenover ons zit een immens bejaardentehuis wat ons zo te woonkamer uit kan kijken en daarnaast zit een complete woonwijk met jawel, rijtjeshuizen.
En het weiland niet meegerekend, wonen we naast de kerk :P

Onze bak is legaal en theoretisch een paddock sinds we van de zomer de omheining hebben vervangen en rechtop hebben geplaatst ipv schuin.

Het vervelende is van de gemeente is dat ze nu pas gaan mopperen over illegale bakken, dan hadden ze ten tijde van het aanleggen geen ja moeten zeggen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 16:36

Ik weet heus wel dat Grootegast groter is iets dan 600 inwoners.
De meeste inwoners van Frl kunnen zich wel wat voorstellen bij Grootegast ;) Het is bepaald geen wereldstad :D

Grootegast ligt absoluut heel, heel landelijk en als het hebben van een bak dáár al niet meer kan, waar kan het dan nog wel? Ruimte zat in Grootegast.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:00

Odetje92 schreef:
Dees schreef:
Jawel, wel 2 blokjes van 6.
Naast de kerk waarschijnlijk. Dat noemen ze dan de 'bebouwde kom'.
Maar die rijtjeshuizen liggen vast niet naast een paardenbak :D

Ik vind jouw posts om te gieren :')

Ik woon in Grootegast, dat overigens 12.000 inwoners telt, 20x zoveel als jouw 600.
Wij wonen vrijstaand aan de rand van het dorp, tegen de polder aan.
We hebben een paardenbak naast huis van 20x30, tegen de doorgaande weg gelegen.
Tegenover ons zit een immens bejaardentehuis wat ons zo te woonkamer uit kan kijken en daarnaast zit een complete woonwijk met jawel, rijtjeshuizen.
En het weiland niet meegerekend, wonen we naast de kerk :P

'Herken de bokker in het wild' wordt zo steeds makkelijker! Mooi plekje hebben jullie voor de beestjes, ze staan er zo tevreden bij!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:05

Maar wat als je de omheining weg haalt en je alleen zand hebt? Telt het dan ook nog als rijbak?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:42

Het is in mijn beleving altijd al zo geweest dat je een vergunning moet aanvragen voor zowel de aanleg als de verlichting. Je mag niet zomaar landbouw of weidegrond om zetten naar (onbruikbare) zandgrond. zoals je ook niet zomaar een bos op je land mag zetten bv. Voor lichtmasten moet je ook een vergunning hebben, evenals een sportclub . ijsbaan ed. Ik heb de tennisbaan in het zicht, ook erg storend. En Dees het gaat hier over gemeente Grootegast en niet over het dorp.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:52

pillow schreef:
Het is in mijn beleving altijd al zo geweest dat je een vergunning moet aanvragen voor zowel de aanleg als de verlichting. Je mag niet zomaar landbouw of weidegrond om zetten naar (onbruikbare) zandgrond. zoals je ook niet zomaar een bos op je land mag zetten bv. Voor lichtmasten moet je ook een vergunning hebben, evenals een sportclub . ijsbaan ed. Ik heb de tennisbaan in het zicht, ook erg storend. En Dees het gaat hier over gemeente Grootegast en niet over het dorp.

Dit bovenstaande is dus niet waar.

Ik heb vorig jaar om een huis in jawel.. Grootegast gekeken, het betrof een huis met bijna 10.000m2 grond.
Voordat wij verder gingen met het huis heb ik contact gehad met de gemeente over de aanleg van een rijbak van 20 x 40m. Was geen probleem omdat het landelijk lag en ik geen direct naast gelegen buren had was dit let wel!! vergunningsvrij. Mocht ik er lichtmasten omheen willen moest ik dit wel aanvragen.

Zo ook idem bij gemeente Opsterland.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:07

Mies7 schreef:
Maar als je een zandvlakte hebt zonder omheining dan mag dat weer wel :-)

"Dus als we een wei uitkiezen om te rijden en daar lopen ze het gras kapot, dan hebben we hetzelfde maar mag het wel?" :')

Gelukkig tegenwoordig ook verrijdbare lichtmasten ;)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:18

newt schreef:
pillow schreef:

Dit bovenstaande is dus niet waar.

Ik heb vorig jaar om een huis in jawel.. Grootegast gekeken, het betrof een huis met bijna 10.000m2 grond.
Voordat wij verder gingen met het huis heb ik contact gehad met de gemeente over de aanleg van een rijbak van 20 x 40m. Was geen probleem omdat het landelijk lag en ik geen direct naast gelegen buren had was dit let wel!! vergunningsvrij. Mocht ik er lichtmasten omheen willen moest ik dit wel aanvragen.

Zo ook idem bij gemeente Opsterland.

In de gemeente Weststellingwerf dus wel

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 07:46

Hier zijn ze er vorig jaar ook over bezig geweest. Nieuwe grotere gemeente en opeens geen paarden meer in de bebouwde kom (lintbebouwing met 1 hectare grond). Buiten bebouwde kom moesten bakken 35m van de erfgrens van de buren liggen. Ging met terugwerkende kracht. Vrijwel niemand kon meer paarden houden. Terwijl het hier een compleet paardengebied is. Vrijstaande huizen met veel grond. Stolboerderijen waar eerder vee stond en nu pasrdenmensen wonen. Gelukkig noemde iemand dat dan de agrariërs ook niet mogen bebouwen op 35m van de erfgrens. Toen was het gelijk klaar.
We hebben 25jr terug huis met bak gekocht. Vergunning gekregen voor stallen en mestput. Nu zouden we de bak moeten ruimen omdat deze tegen het akkerland van de buren licht en voor ons huis (dat achterin staat)