Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Dees schreef:DeMolenhoek schreef:Dees: Hier valt dat onder verandering van de bodemstructuur en daarvoor heb je een vergunning nodig.
Misschien is dat gewoon onzinnig? Wat is er zo hinderlijk aan een zandplaat van max 30 x 80m.?
Die verlichting kan veel hinderlijker zijn.
Dees schreef:Jawel, wel 2 blokjes van 6.
Naast de kerk waarschijnlijk. Dat noemen ze dan de 'bebouwde kom'.
Maar die rijtjeshuizen liggen vast niet naast een paardenbak
Het is bepaald geen wereldstad 
Odetje92 schreef:Dees schreef:Jawel, wel 2 blokjes van 6.
Naast de kerk waarschijnlijk. Dat noemen ze dan de 'bebouwde kom'.
Maar die rijtjeshuizen liggen vast niet naast een paardenbak
Ik vind jouw posts om te gieren![]()
Ik woon in Grootegast, dat overigens 12.000 inwoners telt, 20x zoveel als jouw 600.
Wij wonen vrijstaand aan de rand van het dorp, tegen de polder aan.
We hebben een paardenbak naast huis van 20x30, tegen de doorgaande weg gelegen.
Tegenover ons zit een immens bejaardentehuis wat ons zo te woonkamer uit kan kijken en daarnaast zit een complete woonwijk met jawel, rijtjeshuizen.
En het weiland niet meegerekend, wonen we naast de kerk![]()
pillow schreef:Het is in mijn beleving altijd al zo geweest dat je een vergunning moet aanvragen voor zowel de aanleg als de verlichting. Je mag niet zomaar landbouw of weidegrond om zetten naar (onbruikbare) zandgrond. zoals je ook niet zomaar een bos op je land mag zetten bv. Voor lichtmasten moet je ook een vergunning hebben, evenals een sportclub . ijsbaan ed. Ik heb de tennisbaan in het zicht, ook erg storend. En Dees het gaat hier over gemeente Grootegast en niet over het dorp.
newt schreef:pillow schreef:Het is in mijn beleving altijd al zo geweest dat je een vergunning moet aanvragen voor zowel de aanleg als de verlichting. Je mag niet zomaar landbouw of weidegrond om zetten naar (onbruikbare) zandgrond. zoals je ook niet zomaar een bos op je land mag zetten bv. Voor lichtmasten moet je ook een vergunning hebben, evenals een sportclub . ijsbaan ed. Ik heb de tennisbaan in het zicht, ook erg storend. En Dees het gaat hier over gemeente Grootegast en niet over het dorp.
Dit bovenstaande is dus niet waar.
Ik heb vorig jaar om een huis in jawel.. Grootegast gekeken, het betrof een huis met bijna 10.000m2 grond.
Voordat wij verder gingen met het huis heb ik contact gehad met de gemeente over de aanleg van een rijbak van 20 x 40m. Was geen probleem omdat het landelijk lag en ik geen direct naast gelegen buren had was dit let wel!! vergunningsvrij. Mocht ik er lichtmasten omheen willen moest ik dit wel aanvragen.
Zo ook idem bij gemeente Opsterland.