tegen paarden in tuinen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RodeoGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 15:34

suusjuhh schreef:
rodeogirl?
was dat; "ach die sarme pennymeisjes die dromen vann hun eigen paard in de tuin" op mij gericht? ik woon nl op een flat, dus ik realiseer me heekl goed dat dat een volkomen onmogelijke "Wens" zou zijn.....
misschine vat ik het weer eens te persoonlijk op hoor, ik eet het niet...
groetjes, suus

Ik bedoel van die meisjes die met Shetjes thuis komen want die zouden wel in de achtertuin van hun rijtjeshuis passen Haha! .

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 18:12

Ik heb drie pony's in m'n "tuin". Het is officiëel tuingrond, maar moest ik het maaien met een grasmachine ben ik daar MINIMUM 6 uur aan kwijt als het goed bijgehouden is .... Dan mogen die mensen die het verbieden m'n "tuin" komen onderhouden Tong uitsteken

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 18:49

Citaat:
Zo voorkom je dat paarden/pony's teweinig leefruimte hebben

In de tuin hebben ze vast meer leefruimte dan in een stal van 3x3 m

Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 19:12

ik vind het ook wel een groot verschil of het om een woonwijk gaat of om een boerendorp en ook onder welke omstandigheden. zo er staat een jonge pony (en soms ook nog n shetje erbij), van een jaar of 1,5 denk ik, aan het spoor in een tuin tussen amsterdam en amersfoort. het enige wat het dier scheid van het gedender van langskomende treinen is een spijlen hek. ik schat dat er hooguit 3 m tussen zit. dat vind ik dus te ver gaan. nu weet ik ook niet hoe het er verder uit ziet, maar het ziet er niet naar uit dat het dier veel ruimte heeft. (aangezien het altijd op de zelfde plek staat). altijd als ik er lang rij denk ik erover na, het beestje heeft nmlk wel een stalletje met uitloopmogelijkheid. opzich moet dat kunnen, alleen het feit dat het beestje echt aan het spoor staat..naja 1 ding: hij is wel verkeersmak Lachen

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 19:28

Wat als je een grote tuin hebt? Ik vind dat het best kan, maar zo'n groot beest in een zielig klein tuintje vind ik ook niet kunnen hoor! Maar waarom geven ze dan niet per wet aan wat de minimale omstandigheden moete zijn dan?

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 19:57

Wat is een grote tuin en wat is een kleintje Knipoog Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 20:03

In Ierland staan/stonden de paarden vaker in een schuur achter het huis. Zelfs nu nog (geloof dat het officieel niet meer mag) zelfs tot in de satellietsteden van Dublin...
Lijkt me geen fijne omgeving voor zo'n paard...

Saskia008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 22:53

tja...... wat moet je hier over denken, het is een beetje krom.
de meeste mensen die een paard/pony in de achtertuin hebben, hebben wel een grote tuin, anders kan het ook niet.
wel vind ik het niet kunnen als men paarden in een tuin van een rijtjeshuis heeft staan, dat is meestal vrij klein. maar als je genoeg ruimte hebt........ tja wat heb je er dan tegen, als de paarden maar gelukkig zijn,
en meestal zijn ze dat wel, als ze overdag lekker in een landje kunnen lopen met veel schaduw...... in de meeste landjes hebben ze niet eens schaduw, en in een hete zomerdag vind ik dat pas zielig!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 13:04

De gemeente krijgt een uitdaging:
Een paard is officieel een huisdier,
wanneer is een tuin een wei,
waar begint het buitengebied waar het dan wel mag.
Op grond van gewoonterecht kan je zoiets makkelijk een paardenleven rekken.

Kurby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 20:42

Ik heb altijd midden in de stad gewoond met me paarden achter huis en in de schuur achterin de straat. wij hebben nooit geen problemen gehad, met de buurt die vonden het altijd leuk en als er een veulen geboren was kwamen ze ook kijken. Wij zijn 4 jaar geleden verhuisd na een boerderij omdat ons bedrijf (stalhouderij) te groot werd. Haha!

Ik denk dat elke gemeente wel verschillend is, de een gedoogd het en de andere hebben zo iets van dit kan echt niet.

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 22:44

Op zich valt het hier in de buurt wel mee hoor..Hebben hier veel polder ed...
Die kranten die overdrijven altijd zo...

*denk dat ik asterix ook maar in de tuin zet *LOL* *LOL* *LOL* *

Bovenkarspel is nl. een dorp en hebben veel ruimte hier.. Knipoog

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 00:17

Ik ken een geval uit de gemeente Vught. Dit geval is tot op het Europees gerechtshof uitgevochten en helaas. Binnen de bebouwde kom mogen gemeenten verbieden vee te houden, daarbuiten is een heel ander verhaal. Dus paarden houders binnen de gemeentegrenzen let op.....

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 00:58

Ik huur twee loten BOUWGROND in het dorp ... daar kunnen ze dan ook moeilijk over gaan doen Verward En dat terwijl de buurt daar enorm blij is dat m'n gabbers de boel daar netjes houden Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 22:09

Ik vindt het idioot dat paarden uit de bebouwde kom weg zouden moeten. Meestal staat er een huis met veel grond en een paar paardjes, maar omdat het dorp groter word, staat het huis+paarden ineens midden in het dorp. Dan is het tog oneerlijk (voor de paardeneig.) dat hij met zijn paarden weg zou moeten.

Ik heb zelf ook 2 pony's in mijn schuur staan. Hun stal is niet overdreven groot, maar ze kunnen alles: liggen, rollen, bewegen. Dan hebben we hier een longeerring bij van 15x15, die ook gebruikt voor als paddock. Mijn pony's staan 's morgens in de paddock (2 uur) en 's middags worden ze gereden. Ze staan niet 24 uur op stal en hebben genoeg beweging, waarom zouden ze hier weg moeten??
Sommige paarden hebben dan wel grotere boxen, maar staan meer als 2-3 dagen in hun stal, die zijn ongelukkiger als die van mij. Dat staat vast. Want of je nou in een bed van 2m of van 2,5m ligt, je word er niet vrolijker op.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 00:33

Sjonniej schreef:
Ik vindt het idioot dat paarden uit de bebouwde kom weg zouden moeten. Meestal staat er een huis met veel grond en een paar paardjes, maar omdat het dorp groter word, staat het huis+paarden ineens midden in het dorp. Dan is het tog oneerlijk (voor de paardeneig.) dat hij met zijn paarden weg zou moeten.

Er bestaat zoiets als verworvenrecht. Oftewel een uitzonderingspositie omdat het altijd al zo was, maar na jou houd het dan echt op op dat stukkie grond.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 00:36

sonjabelgium schreef:
Ik huur twee loten BOUWGROND in het dorp ... daar kunnen ze dan ook moeilijk over gaan doen Verward En dat terwijl de buurt daar enorm blij is dat m'n gabbers de boel daar netjes houden Knipoog

Ik heb altijd de indruk dat in Nederland alles netjes volgens de regeltjes moet en men er in Belgie vaak wat laconieker mee omgaat. Heb ik dat mis dan? Ik vind dat altijd zo voor Belgie spreken....

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 09:58

Sjonniej schreef:

Ik ben het hier helemaal mee eens. Wij woonden 'vroeger' buiten de bebouwde kom. De gemeente heeft de de bebouwde verlegd en nu wonen we binnen de bebouwde kom..
Moeten mijn paarden dan ook uit de achtertuin weg? Ik vind het wel een beetje een rare regeling, want hoe kunnen ze dit nu echt vormgeven? Ze kunnen nooit zeggen dat het is omdat de paarden te weinig ruimte hebben want een paard heeft in een stal altijd weinig ruimte. Wij wonen in een vrijstaand huis met voor onze omgeving veel grond we hebben een grote koeienstal. Daar is een grote box in gemaakt waar mijn paarden in staan. Ze hebben een klein uitloopje maar we hebben geen weiland. Nou staan mijn paarden ook het weideseizoen ergens anders maar dat doet er niet echt toe. Willen ze dit dan gaan verbieden of niet?
Volgens mij is dit een regel die haast niet te handhaven valt.

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 11:40

obelix schreef:
Op zich valt het hier in de buurt wel mee hoor..Hebben hier veel polder ed...
Die kranten die overdrijven altijd zo... Knipoog

Hier nog even een quote van mn eigen... Het valt best mee hoor.. Ze dikken het gewoon allemaal erg aan..En idd,hun bouwen alles vol..

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 20:58

sorry, ik vind het nieuwerwets geklets... als je puur kijkt waar het om gaat, begeeft de tolerantiegrens van de mens in zijn algemeen zich in een neerwaarste spiraal. dat gezeik tegenwoordig om alles en iedereen. Boos!

een plaats als Bovenkarspel is van oudsher een tuindorp waar men weet ik veel hoeveel eeuwen al kleinvee rondom de huizen had staan. dus waar gaat men nu over lopen zeiken?!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:37

Gemeenten kunnen deze regel toepassen, even geen slapende honden wakker maken dus en rustig doorleven.... Knipoog

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:51

Fijne nieuwe regel hier in België. Vanaf 1 juli 2004 zal op bouwgrond die niet bebouwd is 1 euro per vierkante meter worden gerekend als belasting ter ontmoediging van mensen die grond kopen ter investering .... betekend dus zoveel dat de eigenaar waarvan ik mijn weiland afhuur wat eigenlijk deels tuin is en een perceel bouwgrond zomaar eventjes 2000a3000 euro zal mogen betalen per jaar gewoon om het hebben van die grond tenzij ze gaan bouwen op die grond. Gaan ze enkel voor de eerste 50 meter is het een totaal van 1000 vierkante meter en toch nog 1000 euro ... ... Risico is dus reëel aanwezig dat ik m'n weiland zal verliezen Boos! Stomme regels altijd Boos! Boos! Boos! ... Ik hoop dat het nog niet zonder meer is goedgekeurd. Grrrrrrrrrrr ... Boos!

Lindsjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 18:24

Was ook van plan om me paardjah in de achtertuin te zetten! Nagelbijten / Gniffelen
We hebben een hele grote schuur die we dan leeg zouden halen en daar zou hij dan in komen te staan. Helaas kan hij niet in z'n eentje staan, wordt -ie gek. En de buren ook! Haha. *LOL* We wisten ook niet waar we het mest moesten laten en we waren bang dat er stank overlast zou komen. Dus nu staat -ie gewoon lkkr op een =>Normale<= stal! Haha!
Is wel handig, je paardjah in de achtertuin! Hijs altijd bij je en 't is goedkoper dan als je op een stal staat! Geld, geld!
Maarjahh... dan moet je wel een btje een grote tuin en stal hebben natuurlijk!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 16:32

Wat een onzin, waarom kan je geen paarden houden in je achter tuin?
De box waar dat paard in staat, zal net zo groot zijn als op een manege?stalling. Dat is dan niet zielig! Je paard heeft in de tuin meer aandacht, want je ziet hem meer. Op de manege kom je een maal per dag( de meeste mensen dan). nu kan je er onbepert heen lopen zonder dat je ver weg moet. Hij krijgt gewoon zijn beweging misschien wel meer. Het EENIGE NADEEL is denk ik, dat je het kan gaan ruiken, en dat je buren niet dol op paarden luchtjes zijn. En als je een doorsnee tuin heb, is je tuin wel gelijk gevult met stal. en heb je niet veel plaats meer voor overige dingen.Dus persoonlijk zeg ik dat het makelijk kan, MAAR het moet wel in de hand gehouden worden. Vanwege evt. overlast

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 17:56

gelijk hebben ze.. mini paardjes oke, maar een paard is sowieso toch een kuddedier dus onafhankelijk van hoe klein ze zijn, ze hebben toch een maatje nodig vind ik.. en zo een kleine ruimte?. Wat is dat nou voor zo een beest Verward
Niks toch. tenminste ik vind van niet dus ik geef ze gelijk

en als je zo een grote 'tuin' hebt dat je er een bak en stallen in kan zetten, vind ik dat dat geen tuin is dus dan is het wat anders