AES dreigt met rechtszaak tegen KNHS

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:11

[***] schreef:
Vjestagirl schreef:
Maar wat is een sportpaard dan? Een sportpaard is toch een paard wat in de sport loopt en daar leuk presteert? Dat kan toch ook een tinker of een fjord zijn?

Heb jij dan een voorbeeld van een tinker of fjord die Grand Prix loopt?

Tinker kan je in ieder geval erg lang zoeken :+ Als die er was, kende ik hem wel. In Nederland dan in ieder geval. Hoogste is op dit moment ZZlicht.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:13

Brainless schreef:
@NatasjavE
Hoe komt het dan dat degene met de PRE via Nederland niet mee mocht doen, maar wel via een ander land?

Ik denk, weet ik niet zeker, dat er geen Nederlandse afdeling is voor het PRE. Of dat het PRE heeft bepaald dat dat soort zaken lopen via het hoofdstamboek in Spanje.

En als het PRE in Nederland niet organiseert op dat vlak dan kan het zijn dat je wel uit moet wijken naar Spnaje als je hier in het bezit bent van een talentvolle PRE.

Kijk ik heb bijvoorbeeld een Gelderse. Alleen wel geregistreerd bij het KWPN. Op evenementen van het KPST ben ik niet welkom.
Op dezelfde manier zijn PRE's ook niet welkom op KWPN evenementen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:14

Nynke1 schreef:
Vjestagirl schreef:
Goed een sportpaard is een paard wat het heel goed doet in de sport. Uitzonderlijk. Geweldig. Fantastisch. Wat een droom! *\o/*

Punt blijft dat ALS je koudbloed blijkt uitzonderlijk, geweldig, fantastisch en wat een droom te kunnen lopen, je alsnog geen kans krijgt. Dat vind ik raar.

Normaal reageren kan ook hoor. Nou, noem ze maar op dan de koudbloeden die zo apart zijn dat jij vindt dat ze op het WK thuis horen. Die zijn er gewoon niet, en dat is helemaal niet erg maar het wordt echt een beetje vermoeiend dit soort discussies.

Niemand zegt dat die beesten dat kunnen, maar het is gewoon niet nodig dat het reglementair gezien al niet mag. Daar gaat het om. Datzelfde probleem heeft het AES.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:16

rien10 schreef:
Snap ik wel [***] Een Fjord of Tinker zal je niet zo snel dat "kunstje zien flikken". Maar een KWPN kruising weet ik veel kan best heel veel talent hebben. En hoeft niet per se opgenomen te zijn in een stamboek. (Alle KWPN-ers zijn kruisingen goed beschouwd, maar dat is een totaal andere discussie :) )

Als zo'n KWPN kruising geregistreerd is bij het KWPN of NRPS mag ie dan ook gewoon meedoen
Zonder papier, het is al moeilijk genoeg om een topper te fokken, die komen niet ineens uit gewone merries rollen van een hengst zonder papier. Ik zou niet weten waarom iemand een kapitale merrie met ene papierloze hengst zou dekken. En andersom, fok je met een goedgekeurde hengst, heb je een kwpn geregistreerd veulen.

Draai het even om, waarom zou je met een tinker of fjord aan zoiets mee willen doen? Daar is je paard toch helemaal niet geschikt voor?
Je gaat toch ook niet op hoog niveau eventing ambiëren met een Shetlander?
Ik begrijp ook niet waarom die koudbloeden ook gelijk weer worden aangehaald in een topic over een warmbloed aangelegenheid

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:19

Tja, ik snap wel dat dat gewoon de regels zijn. Dan staan ze daar straks heel de dag naar een stel tinkers en haflingers te kijken, dat is een hoop verloren tijd. Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen deze rassen en ze zullen hun baasjes heel gelukkig maken. Maar waarom deze paarden toelaten terwijl je van te voren al weet dat het kwalitatief toch niet kan tippen aan de kwpners die er lopen. Zodat iemand kan zeggen dat ze aan de WK selecties hebben meegedaan?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:21

Ailill schreef:
Dubbel, ietwat aparte timing vanuit het AES om het nu aan te kaarten. Anderzijds, ik prijs het enorm aan dat de 'grote' spelers meer tegengas krijgen. Ik ben benieuwd!

Nou dit loopt al enige tijd hoor!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:21

Nou ik zou toch graag aan willen nemen dat mensen begrijpen dat een koudbloed daar niets te zoeken heeft.. Ook niet als het reglementair zou mogen en dat zelfde geldt voor de honderden talentloze warmbloeden die er rond lopen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:22

Het is schandalig dat de KNHS de startbewijzen bij het kwpn neerlegt ondanks dat er meerdere stamboeken zijn in Nederland. Ook het AES is een stamboek welke is goedgekeurd.

KNHS hoort die monopoliepositie gewoon niet aan te nemen.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:23

Nies_ schreef:
Nou ik zou toch graag aan willen nemen dat mensen begrijpen dat een koudbloed daar niets te zoeken heeft.. Ook niet als het reglementair zou mogen en dat zelfde geldt voor de honderden talentloze warmbloeden die er rond lopen.

Nou blijkbaar dus niet... Anders zou het niet steeds aangehaald worden :D. Als mensen dat van zichzelf en hun paard bewust zijn, waarom willen ze dan toch dat de regels verandert worden? Dan kunnen ze het toch net zo goed zo laten.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:26

Omdat er ook stamboeken zijn die nu niet mee mogen doen, maar wel degelijk een kans zouden kunnen maken. Daarom is het makkelijker om gewoon een lijn te trekken zodat de stamboeken die denken kans te maken, dat ook gewoon kunnen komen bewijzen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:28

R12312 schreef:
Het is schandalig dat de KNHS de startbewijzen bij het kwpn neerlegt ondanks dat er meerdere stamboeken zijn in Nederland. Ook het AES is een stamboek welke is goedgekeurd.

Maar geen Nederlandse "vestiging" heeft. En volgens mij zit daar het euvel.

Het KNHS heeft de supervisie over alle wedstrijden in Nederland.

Nogmaals,...ik mag met mijn KWPNer niet naar competitie van de Tinkers.
Maar ook die wedstrijden vallen onder de KNHS.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:31

Nies_ schreef:
Omdat er ook stamboeken zijn die nu niet mee mogen doen, maar wel degelijk een kans zouden kunnen maken. Daarom is het makkelijker om gewoon een lijn te trekken zodat de stamboeken die denken kans te maken, dat ook gewoon kunnen komen bewijzen.

Het AES mag wel meedoen(zijn lid van de WBFSH). Maar veel AES fokkers zitten in Nederland en zijn lid van een stamboek in de UK. Dat maakt het lastig om even daar naar een selectie wedstrijd te gaan.

En dan willen ze mee doen aan een KWPN evenement.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:33

NatasjavE schreef:
R12312 schreef:

Maar geen Nederlandse "vestiging" heeft. En volgens mij zit daar het euvel.

Het KNHS heeft de supervisie over alle wedstrijden in Nederland.

Nogmaals,...ik mag met mijn KWPNer niet naar competitie van de Tinkers.
Maar ook die wedstrijden vallen onder de KNHS.

Die hele tinkerdiscussie boeit mij niet zo :D AES heeft wel een dependance in Nederland! Daarom de ophef ook!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:36

NatasjavE schreef:
Nies_ schreef:

Het AES mag wel meedoen(zijn lid van de WBFSH). Maar veel AES fokkers zitten in Nederland en zijn lid van een stamboek in de UK. Dat maakt het lastig om even daar naar een selectie wedstrijd te gaan.

En dan willen ze mee doen aan een KWPN evenement.

"Niet mee "mogen" doen" dan :D Ze voelen zich blijkbaar toch achtergesteld genoeg om er bergen tijd en energie in te steken. Volgens mij loopt dit toch ook al wel even.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:38

R12312 schreef:
Die hele tinkerdiscussie boeit mij niet zo :D AES heeft wel een dependance in Nederland! Daarom de ophef ook!

Die staat echter niet op de lijst met leden van de WBFSH. Alleen de UK afdeling staat op de ledenlijst.

En dan blijft dus staan dat het in eigen land georganiseerd moet worden. De UK dus.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:38

Vjestagirl schreef:
Nynke1 schreef:
Bij de WK selecties lopen wel wat andere paarden die enkel "leuk" presteren in de sport. Ik snap nooit zo goed waarom Haflingers, Tinkers etc. bij een onderwerp als deze aangehaald moeten worden. Is echt appels met peren vergelijken.

Goed een sportpaard is een paard wat het heel goed doet in de sport. Uitzonderlijk. Geweldig. Fantastisch. Wat een droom! *\o/*

Punt blijft dat ALS je koudbloed blijkt uitzonderlijk, geweldig, fantastisch en wat een droom te kunnen lopen, je alsnog geen kans krijgt. Dat vind ik raar.

Zo vraag ik me soms af hoe het KWPN zou reageren wanneer er een uitzonderlijk, geweldig en fantastisch bewegend paard ten tonele verschijnt (bij voorkeur hengst/merrie, al voeg ik hier wel indirect een extra waarde toe) zonder papier. Zou die dan ook worden goedgekeurd?

Lichtelijk off-topic, excuses.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:41

[***] schreef:
rien10 schreef:
Snap ik wel [***] Een Fjord of Tinker zal je niet zo snel dat "kunstje zien flikken". Maar een KWPN kruising weet ik veel kan best heel veel talent hebben. En hoeft niet per se opgenomen te zijn in een stamboek. (Alle KWPN-ers zijn kruisingen goed beschouwd, maar dat is een totaal andere discussie :) )

Als zo'n KWPN kruising geregistreerd is bij het KWPN of NRPS mag ie dan ook gewoon meedoen
Zonder papier, het is al moeilijk genoeg om een topper te fokken, die komen niet ineens uit gewone merries rollen van een hengst zonder papier. Ik zou niet weten waarom iemand een kapitale merrie met ene papierloze hengst zou dekken. En andersom, fok je met een goedgekeurde hengst, heb je een kwpn geregistreerd veulen.

Draai het even om, waarom zou je met een tinker of fjord aan zoiets mee willen doen? Daar is je paard toch helemaal niet geschikt voor?
Je gaat toch ook niet op hoog niveau eventing ambiëren met een Shetlander?
Ik begrijp ook niet waarom die koudbloeden ook gelijk weer worden aangehaald in een topic over een warmbloed aangelegenheid

't Valt te proberen :')

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:43

R12312 schreef:
Ailill schreef:
Dubbel, ietwat aparte timing vanuit het AES om het nu aan te kaarten. Anderzijds, ik prijs het enorm aan dat de 'grote' spelers meer tegengas krijgen. Ik ben benieuwd!

Nou dit loopt al enige tijd hoor!

Dat weet ik, doelde op het feit dat ze nu daadwerkelijk naar buiten treden. Niet zo snel op je teentjes getrapt zijn :D

Ailill

R12312 schreef:

Ho ho, van wie krijgt de KNHS deze positie?

NatasjavE

Ailill schreef:
Zo vraag ik me soms af hoe het KWPN zou reageren wanneer er een uitzonderlijk, geweldig en fantastisch bewegend paard ten tonele verschijnt (bij voorkeur hengst/merrie, al voeg ik hier wel indirect een extra waarde toe) zonder papier. Zou die dan ook worden goedgekeurd?

Nee hoor wordt niet goedgekeurd. Een goede dekhengst heeft heeft zelf talent, een correct exterieur en een goede afstamming.
Op de keuring worden echt wel paarden niet als dekhengst geaccepteerd puur omdat men vind dat in de moederlijn niet genoeg familieleden zijn die ook het goed gedaan hebben in de sport of te weinig aanwijzingen zijn op het vererven van een goed gezond exterieur.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:46

Ailill schreef:
[
Dat weet ik, doelde op het feit dat ze nu daadwerkelijk naar buiten treden. Niet zo snel op je teentjes getrapt zijn :D

Vorig jaar na Lanaken zijn ze al naar buiten getreden :D

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:46

Ailill schreef:
Vjestagirl schreef:

Wat denk je nou zelf? Als ze er op de HK al zeer getalenteerde jonge beesten uitgooien omdat er niet genoeg sport in de moederlijn zit.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:47

NatasjavE schreef:
Ailill schreef:

Nee hoor wordt niet goedgekeurd. Een goede dekhengst heeft heeft zelf talent, een correct exterieur en een goede afstamming.
Op de keuring worden echt wel paarden niet als dekhengst geaccepteerd puur omdat men vind dat in de moederlijn niet genoeg familieleden zijn die ook het goed gedaan hebben in de sport of te weinig aanwijzingen zijn op het vererven van een goed gezond exterieur.

Ik heb het over een type als Valegro/Uthopia/Damon Hill/(blue horse) Matine :)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:52

Ik vraag me af of ze wel een poot hebben om op te staan. Copietje uit de “Verden rules 2014” van de WBFSH:
Citaat:
3. a) The general principle is that NFs will enter horses that have a pedigree of a national studbook, which is a member of the WBFSH and whose seat is within the field of activity inside the respective NF.

Het gaat dan vooral om het eerste stukje: Het algemene principe is dat een Nationale Federatie paarden inschrijft die een afstamming hebben van een nationaal stamboek dat aangesloten is bij het WBFSH […].

Als je kijkt op de site van de AES vindt je een adres in Engeland voor het stamboekkantoor. De redenatie zal dus zijn dat de AES een Engels stamboek is, en deze paarden dan ook geen afstamming hebben van een Nederlands stamboek.
Idem voor de PRE van Emily. Die heft een Spaanse afstamming, en moet dus via Spanje.
De enige NL stamboeken in de WBFSH lijst zijn KWPN en NRPS.

@Terpentijn: als die kruising is ingeschreven bij een stamboek dat is aangesloten bij het WBFSH dan mag die een poging doen zich te kwalificeren (in het land waar het stamboekkantoor is gevestigd). En als die kruising papierloos is, dan heb je pech en mag je niet meedoen aan dit WBFSH feestje. Zo zijn de regels van het WBFSH.

KoudbloedKim schreef:
Als ze die regels veranderen, mogen er dan bijv. ook Tinkers en Haflingers meedoen?

Nee, Tinker en Haflinger stamboek zijn geen lid van de WBFSH:
http://www.wbfsh.org/GB/Members/The%20M ... mbers.aspx

Zoals NatasjavE al aangaf: het is een WBFSH-feestje, geen FEI kampioenschap.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:56

Ailill schreef:
Ik heb het over een type als Valegro/Uthopia/Damon Hill/(blue horse) Matine :)

Nu zijn zowel Uthopia en Valegro (overigens ruin) KWPN en Damon Hill is goedgekeurd voor KWPN. Matine is een merrie en komt dus niet in aanmerking voor goedkeuring.

AES kan misschien zelf een paar selecties in NL opzetten moet niet zo moeilijk zijn toch.

wat betreft die hele koudbloed discussie.... alsjeblieft zeg er zijn ook speciale wedstrijden voor bijvoorbeeld Friezen, Haflingers etc daar mag ik met mijn KWPN-er of Oldenburger ook niet naartoe ... so what.....