Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Kuggur schreef:Het tast wel zijn neutraliteit aan. Heb ook eens een abonimabel uitgevoerd "onderzoek" hiernaar van die russische goeroe (heet hij niet Neznerov?) gelezen, mag de naam onderzoek niet eens dragen imo.
Die heeft z'n centen van mijn visite toch al binnen op het moment dat ie dat zegt, of ik nu die aspirine ga halen of niet.
janouk schreef:overigens ben ik tegenstander van rijden met druk op de neus, omdat een paard heel gevoelig is op het neusbeen.
Maar de mond is zeker niet zo gevoelig? ( + Tel daarbij op dat veel bitloze hoofdstellen de druk over een veel groter oppervlakte verdelen dan wanneer deze alleen over een bit in de mond wordt verdeeld). bruintje123 schreef:Ik geloof niet dat janouk zegt dat er mond niet gevoelig is.
Ik ben niet tegen bitloos. Maar zo gemakkelijk als ik hier op bokt vaak lees over bitloos dat klopt ook niet.
Een neus is vel direct over bot. Niets geen natuurlijk stoot kussentje. Een heleboel zenuwen die daar lopen. Dus echt niet zo van loopt je paard niet op de bit dan doe je zonder nadenken maar zonder.
Ik ben overigens ook van mening dat op een hele enkele uitzondering na elk paard met bit te rijden is.
Is dat niet zo is het bit niet goed of de hand te hard.
En net als janouk kreeg ik vroeger les dat een bit werd uitgelegd om je heen of arm.
En als ik nu toch ruiters zie winkelen met die handen geloof ik direct dat een paard de mond opent of meer.
Bitloos hebben ze mijn idee minder mogelijkheid tot zichtbaar protest.
?Ayasha schreef:Even veel als dat er zijn die zich er zonder bit niks van aan trekken waarschijnlijk.
Het negeren van pijn/ongemak van het paard ligt niet aan de optoming maar aan de mens die er mee om gaat.
Als men daar eens vanuit zou gaan, zouden dit soort discussies misschien een keer wat opbrengen ipv dat eeuwige twee kampen die elkaar zo hard mogelijk afzeiken.
janouk schreef:@wildwings
Ik zeg nergens dat de mond niet gevoelig is voor het paard. Ik geef zelfs aan: dat het megagevoelig is.
Ik zeg alleen dat ik tegen bitloos rijden op de neus van het paard ben en geloof me, daar heb ik heel veel over gelezen.
Het gemak waarover veel mensen overstappen naar bitloos rijden zonder zich te verdiepen in de werking van veel bitloze hoofdstellen, irriteert me. Alsof het volledig pijnloos en ongevaarlijk is voor het hoofd van het paard.
Het neusbot van het paard is erg gevoelig en groeit pas laat aan elkaar. Verder werken veel bitloze hoofdstellen direct in op de aangezichtszenuw van een paard.
Ik ben voorstander van gedegen onderzoek van de inwerking van de bitten, maar ook van de bitloze hoofdstellen, gebruik van diverse neusriemen, etc.
Of met twee maten meten... Marije_jiplover schreef:Er zijn meerdere manieren van bitloos rijden e Janouk is tegen de manier van bitloos rijden met druk op de neus. Dus niet per definitie tegen alle manieren van bitloos.
Volgens mij staat dat los van wat ze vindt van rijden met bit?
On topic, op zich goed dat er (meer) onderzoek naar komt, ben wel benieuwd naar resultaten.
WildWings schreef:maralyn schreef:Sorry maar halsterdruk aan de hand is toch wel anders. Ja een corrigatie moet. Maar ik neem aan dat je het paard niet mee aan het halster sleurt met constante druk?
Ik neem aan dat je ook tijdens het rijden niet met constante druk aan het hoofdstel sleurt? Of jij wel?
maralyn schreef:Daar lees jij iets wat er niet staat denk ik.
Met rijden moet je degelijk constante contact hebben met het hoofd van het paard. Door middel van zit en beengebruik rij je en met teugel voering ondersteun je.
Dit betekent inderdaad zeker niet dat je op druk moet rijden.
Maar de druk moet licht én constant zijn om een paard van voren niet in de weg te zitten.
Helaas. Zowel bit als bitloos gebeurt dit veelal met te veel druk.
Want het paard móet rond lopen.
Nee. Ik rijd en dubbele lijn niet op die manier! Maar wel met constante licht contact.
En dit is naar mijn mening écht niet nodig met een halster op de grond. Want als jou basis in de opvoeding goed is. Zal het paard jou. Zonder druk volgen.
?
).