Experts willen meer onderzoek naar het effect van een bit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 09:38

Klaas. Daar ben ik met je eens. Een paard is zeker net zo gevoelig op neus als in de mond.
Maar... ik vind dat mensen er te makkelijk mee omspringen. Want bitloos is vriendelijker.
En dat is dus niet zo.
Tenminste... net als met bit. Zo zacht als de ruiter inclusief zijn harnachement.

Als ik zie dat er met n touwhalster gereden wordt denk ik ook.... auw.

En wanneer is een bit nu scherp?
Door dikte? Hefboom? Manier van inwerken van de hand?
En zo ook pp bitloos gereden?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 09:52

Kuggur schreef:
Het tast wel zijn neutraliteit aan. Heb ook eens een abonimabel uitgevoerd "onderzoek" hiernaar van die russische goeroe (heet hij niet Neznerov?) gelezen, mag de naam onderzoek niet eens dragen imo.

Kom op Kuggur, Nevzorov mag een goeroe zijn maar wetenschapper is hij niet en op basis daarvan kun je de uitkomsten van zijn theorieën gevoeglijk als onwetenschappelijk wegwuiven. :wave:

Ik ben het noch met jou, noch met onze Belgische vriendin, eens dat het verbinden van een product als uitkomst van onderzoek niet neutraal kan zijn. Immers: er is eerst een vermoedde constatering, vervolgens onderzoek, dan een feitelijke constatering en dan - in het geval van Dr Cook, een oplossing.
Die route is niet veel anders dan bv onderzoek en ontwikkeling van - noem maar wat - een geneeskundig middel. En als je huisarts vervolgens zegt "neemt u maar een aspirientje" dan ga je ook niet aan zijn neutraliteit twijfelen. Bij wijze van spreken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 09:57

Dat niet, maar als janssen pharmaceutica me zegt maar een aspirine te kopen. Dan ga ik toch maar es nadenken of dat echt helemaal te betrouwen is....
Terwijl die ook begonnen zijn met een probleem (hoofdpijn) zoekend naar de oplossing. Maar het feit is dat zíj er geld aan verdienen.
De dokter, die verdient níks aan wat ik aan de apotheker geef. :D Die heeft z'n centen van mijn visite toch al binnen op het moment dat ie dat zegt, of ik nu die aspirine ga halen of niet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 10:03

Sorry meid, ik vind het drogredenen.
Je kunt ook stellen dat de arts z'n centjes kan verdienen dankzij de apotheker die de pil levert om jou uiteindelijk beter te maken en daarmee zijn beroep ( waar hij z'n geld mee verdient) te rechtvaardigen! }>

Ayasha
Blogger

Re: Experts willen meer onderzoek naar het effect van een bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 10:05

Die logica zie ik niet... Ik ga naar de dokter om te weten wat ik heb zodat er iets aan gedaan kan worden... Zijn beroep wordt gerechtvaardigd door het bestaan van ziekten.. :+
Sorry, je zal het in stappen moeten uitleggen voor deze domme Belg want ik wil wel begrijpen wat je bedoelt maar ik zie het niet. :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 10:09

Ik ben het hier toch met Ayasha eens.
Ik krijg dan ook een gevoel van " wij van wc eend adviseren... Wc eend. "

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 10:12

Mwa weet je, ik sta best open voor bitloos, sterker nog, de hengst hier zal bitloos beleerd worden omdat hem dat beter past. En ik ben er voor om iedereen de keuze te geven of ze met of zonder bit starten. (liefst ook diezelfde keuze wat betreft sporen).
Maar ik ben gewoon eens benieuwd naar een écht onafhankelijk onderzoek. Zonder een wetenschapper die vast wel zal weten waar ie het over heeft, dat geloof ik zo, maar die niet echt neutraal "kan" zijn. :)
En het lijkt er op dat de bond daar ook benieuwd naar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 10:24

janouk schreef:
overigens ben ik tegenstander van rijden met druk op de neus, omdat een paard heel gevoelig is op het neusbeen.

:') Maar de mond is zeker niet zo gevoelig? ( + Tel daarbij op dat veel bitloze hoofdstellen de druk over een veel groter oppervlakte verdelen dan wanneer deze alleen over een bit in de mond wordt verdeeld).

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 10:32

Ik geloof niet dat janouk zegt dat er mond niet gevoelig is.

Ik ben niet tegen bitloos. Maar zo gemakkelijk als ik hier op bokt vaak lees over bitloos dat klopt ook niet.
Een neus is vel direct over bot. Niets geen natuurlijk stoot kussentje. Een heleboel zenuwen die daar lopen. Dus echt niet zo van loopt je paard niet op de bit dan doe je zonder nadenken maar zonder.

Ik ben overigens ook van mening dat op een hele enkele uitzondering na elk paard met bit te rijden is.
Is dat niet zo is het bit niet goed of de hand te hard.

En net als janouk kreeg ik vroeger les dat een bit werd uitgelegd om je heen of arm.
En als ik nu toch ruiters zie winkelen met die handen geloof ik direct dat een paard de mond opent of meer.
Bitloos hebben ze mijn idee minder mogelijkheid tot zichtbaar protest.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 10:34

Kan het geheel met je eens zijn bruintje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 10:44

bruintje123 schreef:
Ik geloof niet dat janouk zegt dat er mond niet gevoelig is.

Ik ben niet tegen bitloos. Maar zo gemakkelijk als ik hier op bokt vaak lees over bitloos dat klopt ook niet.
Een neus is vel direct over bot. Niets geen natuurlijk stoot kussentje. Een heleboel zenuwen die daar lopen. Dus echt niet zo van loopt je paard niet op de bit dan doe je zonder nadenken maar zonder.

Ik ben overigens ook van mening dat op een hele enkele uitzondering na elk paard met bit te rijden is.
Is dat niet zo is het bit niet goed of de hand te hard.

En net als janouk kreeg ik vroeger les dat een bit werd uitgelegd om je heen of arm.
En als ik nu toch ruiters zie winkelen met die handen geloof ik direct dat een paard de mond opent of meer.
Bitloos hebben ze mijn idee minder mogelijkheid tot zichtbaar protest.

Nee, maar als je 'de neus is gevoelig' gebruikt als argument tegen het bitloos rijden, dan kun je datzelfde argument net zo goed (of beter) gebruiken bij rijden mét bit. Daarnaast snap je kennelijk weinig van bitloos rijden als je over 'druk op de neus' begint, want er zijn zoooveel soorten bitloze hoofdstellen, waarvan het grootste deel de druk overigens veel zachter en beter verdeeld dan met (de vele soorten) bitten. En een groot deel overigens niet op de neus inwerkt.

Bitloos minder mogelijkheid tot zichtbaar protest? Waar zijn als die dubbele neusriemen mét bit precies voor? En hoeveel mensen trekken zich overigens met bit iets van het zichtbare protest van hun paard aan... ;( ?

Wat zijn veel mensen op bokt vol van drogredenen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 10:45

Even veel als dat er zijn die zich er zonder bit niks van aan trekken waarschijnlijk.
Het negeren van pijn/ongemak van het paard ligt niet aan de optoming maar aan de mens die er mee om gaat.
Als men daar eens vanuit zou gaan, zouden dit soort discussies misschien een keer wat opbrengen ipv dat eeuwige twee kampen die elkaar zo hard mogelijk afzeiken.

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 10:49

Ik ben het helemaal eens met wildwings.
Hoeveel mensen hoor je wel niet zeggen, 'mijn paard protesteerde veel met bit en deed vervelend en nu ben ik naar bitloos overgestapt en is veel ontspannender.'

Dit bijvoorbeel: https://www.youtube.com/watch?v=GgjuAX9fqQc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 10:54

Ayasha schreef:
Even veel als dat er zijn die zich er zonder bit niks van aan trekken waarschijnlijk.
Het negeren van pijn/ongemak van het paard ligt niet aan de optoming maar aan de mens die er mee om gaat.
Als men daar eens vanuit zou gaan, zouden dit soort discussies misschien een keer wat opbrengen ipv dat eeuwige twee kampen die elkaar zo hard mogelijk afzeiken.

Net negeren van pijn/omgemak ligt inderdaad aan de mens, maar de ene optoming kan (met dezelfde behandeling van dezelfde mens) uiteraard wél pijnlijker/sterker inwerken dan de andere optoming.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 10:54

@wildwings
Ik zeg nergens dat de mond niet gevoelig is voor het paard. Ik geef zelfs aan: dat het megagevoelig is.

Ik zeg alleen dat ik tegen bitloos rijden op de neus van het paard ben en geloof me, daar heb ik heel veel over gelezen.

Het gemak waarover veel mensen overstappen naar bitloos rijden zonder zich te verdiepen in de werking van veel bitloze hoofdstellen, irriteert me. Alsof het volledig pijnloos en ongevaarlijk is voor het hoofd van het paard.

Het neusbot van het paard is erg gevoelig en groeit pas laat aan elkaar. Verder werken veel bitloze hoofdstellen direct in op de aangezichtszenuw van een paard.

Ik ben voorstander van gedegen onderzoek van de inwerking van de bitten, maar ook van de bitloze hoofdstellen, gebruik van diverse neusriemen, etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 11:16

janouk schreef:
@wildwings
Ik zeg nergens dat de mond niet gevoelig is voor het paard. Ik geef zelfs aan: dat het megagevoelig is.

Ik zeg alleen dat ik tegen bitloos rijden op de neus van het paard ben en geloof me, daar heb ik heel veel over gelezen.

Het gemak waarover veel mensen overstappen naar bitloos rijden zonder zich te verdiepen in de werking van veel bitloze hoofdstellen, irriteert me. Alsof het volledig pijnloos en ongevaarlijk is voor het hoofd van het paard.

Het neusbot van het paard is erg gevoelig en groeit pas laat aan elkaar. Verder werken veel bitloze hoofdstellen direct in op de aangezichtszenuw van een paard.

Ik ben voorstander van gedegen onderzoek van de inwerking van de bitten, maar ook van de bitloze hoofdstellen, gebruik van diverse neusriemen, etc.

Maar als jij DIT ('de neus van het paard is gevoelig') aanvoert als argument tegen bitloos rijden met druk op de neus, dan kun je datzelfde argument toch aanvoeren tegen rijden mét bit in de mond? Daarnaast vraag ik mij af hoe jij je paard dan in het dagelijks leven handled, want een stalhalster geeft óók druk op de neus??

Net als 'het gemak waarover veel mensen overstappen naar bitloos rijden, zonder zich te verdiepen', sorry, maar het verbaast mij dat je dit aandraagt. Er is een VEEL grotere hoeveelheid mensen die namelijk mét bit rijdt zonder zich ooit verdiept te hebben in het hoe of wat. Is dat niet iets om je eerder druk over te maken? De meeste mensen die namelijk wég gaan van het standaard 'rijden met bit' doen dat juist omdat ze zich wel ergens in verdiept hebben... En die weten dan dat, hoewel het bit juist wel vaak op zenuwuiteindes inwerkt, veel bitloze hoofdstellen bewust zo ontworpen zijn dat ze dit níet doen (in tegenstelling tot wat jij beweert?). Ik ben btw wel heel benieuwd naar uitleg over de groei van het neusbot, die jij beschrijft, heb je voor mij meer informatie? Dat vind ik interessant!

Verder zeker er mee eens: onderzoek is overal nodig. Naar elke optoming en inwerking en het effect hiervan op korte en lange termijn.

En begrijp me ook niet verkeerd, ik ben zeker geen definitieve tegenstander van rijden met bit. Maar ik ben wél tegenstander van het gebruik van drogredenen om bitloos rijden af te keuren ;) Of met twee maten meten...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 11:28

ik denk dat ze beter een onderzoek kunnen doen naar wat er aan het bit hangt...ookwel ruiter genoemd.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 11:28

Er zijn meerdere manieren van bitloos rijden e Janouk is tegen de manier van bitloos rijden met druk op de neus. Dus niet per definitie tegen alle manieren van bitloos.
Volgens mij staat dat los van wat ze vindt van rijden met bit?

On topic, op zich goed dat er (meer) onderzoek naar komt, ben wel benieuwd naar resultaten.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 11:31

Sorry maar halsterdruk aan de hand is toch wel anders. Ja een corrigatie moet. Maar ik neem aan dat je het paard niet mee aan het halster sleurt met constante druk?
Daarnaast is een training met verschillende gangen en wendingen heel iets anders dan mee voeren aan dr hand aan de losse lijn en poetsen.

Je moet licht contact hebben met rijden. Zoeel geen al met bit.
Maar veel mensen nemen contact i de teugel te serieus en moeten hun paard rond krijgen.
Bit of bitloos.

Als deze onderzoeken zo gemaakt zijn op licht contact op bit. Zwaar contact op bit. Met vverschillende bit als bitloos gebruik zou dit zeker verheldering brengen volr menig recreatie als sport ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 11:32

Marije_jiplover schreef:
Er zijn meerdere manieren van bitloos rijden e Janouk is tegen de manier van bitloos rijden met druk op de neus. Dus niet per definitie tegen alle manieren van bitloos.
Volgens mij staat dat los van wat ze vindt van rijden met bit?

On topic, op zich goed dat er (meer) onderzoek naar komt, ben wel benieuwd naar resultaten.

Nee, dat staat niet los van elkaar, want als je zegt dat je vanwege de gevoeligheid van de neus tegen rijden zonder bit (maar met druk op de neus) bent, dan is dat toch ook door te trekken naar rijden met bit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 11:32

maralyn schreef:
Sorry maar halsterdruk aan de hand is toch wel anders. Ja een corrigatie moet. Maar ik neem aan dat je het paard niet mee aan het halster sleurt met constante druk?

Ik neem aan dat je ook tijdens het rijden niet met constante druk aan het hoofdstel sleurt? Of jij wel?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 11:33

Edit... typen op phone is geen succes.
Excuses voor de typfouten.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 11:40

WildWings schreef:
maralyn schreef:

Ik neem aan dat je ook tijdens het rijden niet met constante druk aan het hoofdstel sleurt? Of jij wel?

Daar lees jij iets wat er niet staat denk ik.
Met rijden moet je degelijk constante contact hebben met het hoofd van het paard. Door middel van zit en beengebruik rij je en met teugel voering ondersteun je.

Dit betekent inderdaad zeker niet dat je op druk moet rijden.
Maar de druk moet licht én constant zijn om een paard van voren niet in de weg te zitten.

Helaas. Zowel bit als bitloos gebeurt dit veelal met te veel druk.
Want het paard móet rond lopen.

Nee. Ik rijd en dubbele lijn niet op die manier! Maar wel met constante licht contact.
En dit is naar mijn mening écht niet nodig met een halster op de grond. Want als jou basis in de opvoeding goed is. Zal het paard jou. Zonder druk volgen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 11:42

als je in de dressuurtop kijk,word ieder paard onder druk gereden hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 11:46

maralyn schreef:
Daar lees jij iets wat er niet staat denk ik.
Met rijden moet je degelijk constante contact hebben met het hoofd van het paard. Door middel van zit en beengebruik rij je en met teugel voering ondersteun je.

Dit betekent inderdaad zeker niet dat je op druk moet rijden.
Maar de druk moet licht én constant zijn om een paard van voren niet in de weg te zitten.

Helaas. Zowel bit als bitloos gebeurt dit veelal met te veel druk.
Want het paard móet rond lopen.

Nee. Ik rijd en dubbele lijn niet op die manier! Maar wel met constante licht contact.
En dit is naar mijn mening écht niet nodig met een halster op de grond. Want als jou basis in de opvoeding goed is. Zal het paard jou. Zonder druk volgen.

Ik lees prima wat er staat, heb jij zelf gelezen wat je hebt getypt :+ ?

De (als het goed is lichte, daar zijn we het dus overeens) druk van (doorgaans) soepel en meegaand leer, verdeeld over het oppervlak van het 'gevoelige' neusbot is IMO geen verslechtering ten opzichte van de druk van een (doorgaans) hard metaal op de gevoelige delen van de mond.

Als je het 'druk op de neus' aandraagt als argument om tegen bitloos rijden (met neusdruk) te zijn, is het met twee maten meten om dat niet door te voeren met bit. Daarnaast zou je dan ook tegen het handelen van je paard met stalhalster moeten zijn, als je dit principieel doorvoert, omdat je er echt over nagedacht hebt en hiertegen bent. Er staat als het goed is geen constante druk op het halster, maar toch vaak ook wel, bij de meeste mensen: een paard wat schrikt en wegspringt of terugdeinst, een paard dat een stap naar achteren zet als hij vaststaat, een paard wat vastgehouden wordt bij het halster omdat het een bepaalde handeling vereist, etc. Om te doen alsof er nooit druk op het stalhalster staat, is je kop in het zand steken...

Ik trek me hier ook uit terug, voor ik op mijn flikken krijg dat dit offtopic is (want je mag wel met drogredenen en lulkoek komen over bitloos rijden, maar daarop ingaan is natuurlijk niet de bedoeling op bokt :D ).