Paarden gevoeliger voor pijn bij zweepgebruik dan gedacht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:46

HorseTimeXL schreef:
Mijn merrie is vermoedelijk voor mij onnodig hard behandeld met een zweep. Als ik ook maar bij wijze van naar de zweep met me hand grijp schiet ze al weg en als ik de zweep alvast heb, rent ze haar longen uit haar lijf. Nee geloof het best.

Hoeft niet natuurlijk, die van mij geeft dezelfde reactie en die is überhaupt nooit met zweep gereden.

Mij verbaast het ook niet, als je ziet op welke kleine aanrakingen een paard al reageert.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 17:02

Ik had daar geen studie voor nodig maar fijn dat dit het ook aantoont

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 17:36

Balou_k

Wat kan jij lekker iets uit zijn verband trekken zeg.
Ik zeg nergens dat de zweep geen pijn doet.
Ik vraag me dingen af over het nut van de extra zenuwen.

Starbreeze

Re: Paarden gevoeliger voor pijn bij zweepgebruik dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 17:39

Lekker makkelijk inderdaad, paarden roepen geen 'auw'. Dat sommigen daarom beweren dat een zweep geen pijn doet, kan ik met mijn verstand niet bij.

En dat geldt niet alleen voor zweepgebruik helaas.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 17:40

Ohh! Er was toch zo'n case bij de rijdende rechter over een meisje op een manege dat weigerde zo veel en hard met de zweep te slaan als van de juf moest. En daar was toen gedoe over. Weet de zaak niet meer precies. Maar de rijdende rechter had een expert geraadpleegd die had gezegd dat paarden een dikke huid hadden en dat het geen mishandeling was.
Weet iemand nog hoe het zat met die zaak? Wellicht kunnen we die zogrnasmde expert even dit onderzoek doorsturen?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 17:59

Sizzle schreef:
Balou_k

Wat kan jij lekker iets uit zijn verband trekken zeg.
Ik zeg nergens dat de zweep geen pijn doet.
Ik vraag me dingen af over het nut van de extra zenuwen.

Ik reageer op het feit dat die wondjes geen pijn doen, voor mij iets anders dan een klap met de zweep.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 18:40

En waarom zou ik dan denken dat een klap geen zeer doet?
Ik geef slechts een biologisch verschil aan tussen kunnen voelen en het registreren van pijn.
Het hebben van meer zenuwen is niet perse maat voor de sterkte van de pijnprikkel.
Dat staat volledig los van het onterecht gebruik van de zweep.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 20:34

Ik vraag me nu af he, die huid bevat dus meer zenuw uiteinden dan die van ons.

Dus een paard kan meer voelen, maar wat zegt dat over de pijnbeleving?

Ik geloof zeker dat een tik met de zweep een rotgevoel geeft.

Maar voor de mensen wiens paarden het geluk hebben in een kudde te staan en die paarden bij elkaar zien kriebelen aan de schoft.
Dat gaat soms best wel grof met de tanden over elkaars rug, maar blijkbaar wordt dat niet als pijn ervaren.

Of als ik soms zie dat ze volle kracht achteruit met hun kont langs de stal schuren, als ik dat zo hard zou doen, lig ik open.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 20:42

Het doet geen pijn als ik mijn haar ruw kam met grote knossels er in, het doet wel pijn als iemand aan mijn haar trekt.

Ik denk dat zichzelf schuren tegen echte jeuk fijner is dan jeuk. Ik kan ook behoorlijk hard krabben bij jeuk terwijl het eigenlijk wel zeer doet.

Maar een flinke tik met een zweep is toch iets heel anders, nu ligt het natuurlijk wel aan de zweep. Een dunne of een met een handje er op. Geeft al veel verschil! :j

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:03

Maar als ze elkaars schoft met de tanden bewerken, ze proberen mij wel eens terug te kriebelen, maar als de tandjes erbij komen bedank ik toch vriendelijk.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:05

LBLGypsyCobs schreef:
Maar als ze elkaars schoft met de tanden bewerken, ze proberen mij wel eens terug te kriebelen, maar als de tandjes erbij komen bedank ik toch vriendelijk.

Als een paard dat niet prettig meer vind dan laten ze dit wel merken aan elkaar. Al kan het er ruw aan toe gaan, maar is toch niet te vergelijken met een zweepslag uiteindelijk.

Ik heb niks tegen een zweep, aanleggen of een friemel er mee is helemaal prima. Wat zwiepen voor het geluid ook, maar als ik soms die kletsen hoor krijg ik er zelf pijn van..

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:12

Balou_k schreef:
LBLGypsyCobs schreef:

Als een paard dat niet prettig meer vind dan laten ze dit wel merken aan elkaar. Al kan het er ruw aan toe gaan, maar is toch niet te vergelijken met een zweepslag uiteindelijk.

Ik heb niks tegen een zweep, aanleggen of een friemel er mee is helemaal prima. Wat zwiepen voor het geluid ook, maar als ik soms die kletsen hoor krijg ik er zelf pijn van..

Dat bedoel ik dus, het paard heeft meer zenuw uiteinden in de huid en naar mijn idee een veel 'breder' gevoel.

Een zweep zal gemeen en scherp voelen, maar de tanden van een maatje worden anders gevoeld.
En dan is er nog verschil tussen elkaar poetsen en aanvallend bijten uiteraard.

Als je ziet hoe hard paarden elkaar soms trappen, vooral eigenwijs jong grut krijgt wel eens een klap.
Maar ze deinzen daar meestal maar even voor achteruit.

Is die pijn dan minder dan wanneer wij zo'n klap krijgen of zetten ze zich er sneller overheen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:20

Ze hebben ook zenuwen nodig voor de huidreflex (die wij niet hebben). Dat zijn ook zenuwen maar geen gevoelszenuwen.
Ongeacht dat zweepzwiepen gewoon geen goed idee zijn denk ik dat dit onderzoek een flinke dosis diepgang mist eerlijk gezegd.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:21

En een zweep is dun, dat kletst dus ook lekker door in de huid.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:24

Wij kunnen niet trillen met onze huid als een paard.

Bij koude, gaan onze haren ook overeind staan, maar paarden hebben (als het goed is :D ) een dichtere vacht en dus ook meer aansturing nodig voor het overeind zetten van die haren.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:40

Ik vraag me af hoe anders paardrijden zou zijn als paarden zouden janken, huilen of 'auw' zouden kunnen roepen. Ik denk dat we dan echt veel voorzichtiger met paarden om zouden springen.

Ik heb persoonlijk al heel vaak gehoord dat mensen zeggen 'maar paarden zijn zo zwaar dat...', 'ze hebben zo'n dikke huid dat...' Nee dus, jij wordt er toch ook niet vrolijk van als iemand je een ontzettend harde mep verkoopt met een zweep? En dat paard, omdat hij meer weegt dan jij, voelt dat dan niet? :+

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 23:11

Wat LBLGypsyCobs en Sizzle volgens mij proberen te zeggen is dat het aantal zenuwuiteinden geen direct verband heeft met de pijn die een paard voelt.
Ze hebben dus meer zenuwuiteinden dan wij in onze huid, maar ze kunnen wel het kroelen met andere paarden verdragen, terwijl wij daarvoor bedanken. Terwijl wij toch echt minder zenuwuiteinden hebben. Als de hoeveelheid zenuwuiteinden dus direct op de pijn die wordt ervaren zou slaan, zouden wij juist minder pijn voelen dan paarden. En aangezien dat bij bijvoorbeeld dat kroelen niet het geval is, is het inderdaad maar de vraag of die grote hoeveelheid zenuwuiteinden ook meteen betekent dat ze meer pijn ervaren.

Ook ik zeg niet dat onnodig zweepgebruik oké is of dat dat geen pijn doet. Er is alleen een verschil tussen pijn ervaren door een voorwerp van buitenaf en een voorwerp voelen (en kunnen lokaliseren door gevoel). En dat verschil wordt in dit onderzoek niet genoemd.

xloveedx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 23:26

Balou_k schreef:

Dit is dus de reden dat ik tegen mijn laars/zadel/ voorzichtig tegen mijn dikke dekjes aan "sla"

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 23:35

Lara_Silver schreef:
Natuurlijk wel, je gebruikt het immers in een antwoord op een inmiddels wetenschappelijk bewezen fenomeen. Gelukkig maar dat het slechts een uitspraak is, die tevens nogal ver weg ligt van de realiteit omdat het enkel een persoonlijke perceptie is, en geen referentiekader. Als je het niet kan onderbouwen als men er op in gaat, moet je het niet plaatsen.

Volgens mij moet je gewoon nog eens lezen wat ik daar heb geschreven.
Er is niets wetenschappelijks aan dus het heeft geen zin er vanuit dat oogpunt opin te gaan. En het was uiteraard ook niet bedoeld als wetenschappelijk argument, dacht dat dat wel duidelijk was. :(:)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 23:36

ladypaard schreef:
De titel van dit topic deed me zo weer denken aan de "deskundige" in de rijdende rechter (in de zaak van manege/ moeder over zweepgebruik). "Paarden hebben zo'n dikke huid, maken ze tassen van" zoiets :')

Tijd voor haar om dit onderzoek te lezen. Vanaf nu is ze deskundig af :+

Heb je daar een linkje van ofzo, ben heel benieuwd.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 23:39

Sizzle schreef:
Niet om zwaar zweep gebruik goed te keuren, maar gewoon even uit interesse:

Betekend meer zenuwen, meer pijnsensatie, of meer mogenlijkheden om waar te nemen en daardoor de prikkel exacter te kunnen localiseren?
Dat is namelijk niet per definitie hetzelfde natuurlijk.
De heftigheid van de prikkel wordt immers niet door de zenuw bepaald, maar door de verwerking in het centrale zenuwstelsel.

Ja hier vind ik het onderzoek ook niet duidelijk over. Als ik zie hoe paarden elkaar krabben en hoe ruw het spelen er soms aan toe gaat denk ik toch dat ze minder snel pijn voelen als mensen. Vooral dat intensief krabben dat zou voor ons echt alles behalve aangenaam aanvoelen. Ook hun vacht absorbeert al een deel van de tik op. Ik blijf toch voorstander van correct zweepgebruik. Ik laat mijn zweep zo veel mogelijk liggen maar op buitenrit krijg ik mijn paard soms net niet genoeg overtuigd met mijn been alleen en dan blijft het niet bij enkel stilstaan, maar ook omdraaien, achteruitlopen en steigeren. Zweepje bij de hand en ik heb het met een duidelijke tik als ze mijn been negeert opgelost, zonder houd ze het tot op de terugweg vol om te willen omdraaien. Waarschijnlijk zijn er andere manieren om dit aan te pakken, maar ik ben echt niet het type persoon die eerst 10 keer aan de hand gaat gaan wandelen met mijn paarden. Ik rijd meestal zonder, maar tussen continu aansporen en 1 duidelijke tik verkies ik absoluut het laatste.
Laatst bijgewerkt door betadine op 25-03-15 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 23:40

bigone schreef:
anneliesdj schreef:
Tjah, paardenmensen weten dat toch allang. Mensen met paarden negeren dat al heel lang.

Maar helaas ken ik ook zeer veel paardenmensen die de zweep,sporen en andere zaken flink gebruiken, niet elk paardenmens is een kundige ruiter.

Dat zijn dus geen paardenmensen, maar mensen met paarden...

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 23:43

"Er zijn strikte regels over hoe vaak een jockey een paard mag slaan en op welke manier. Ik geloof niet dat dit pijn doet voor een paard."

LOL, for real? Wat is dit voor uitspraak... 8)7 Zijn er serieus mensen die geloven dat zweepgebruik geen pijn doet bij een paard, of is dit onschuldig/onwetend voordoen?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 10:06

Even een linkje naar het topic over de moeder en het zweepgebruik op de stal waar de dochter reed: [VN] Recht in regio: 'Dochter moet paard teveel slaan van manege' . Het programma was dus Recht in de Regio.

Ik denk dat het logisch is dat een paard op zijn huid veel meer voelt dan een mens, dat heeft ook met overleven te maken volgens mij. Een wondje niet voelen of wel voelen, als een paard daar te lang bij stil zou staan kan hem dat zijn leven kosten. Maar het is wel duidelijk dat de meeste paarden een kriebel met een zweep al voelt, dus dan zal een harde slag met een zweep zeker zeer doen.

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 19:06

Sizzle schreef:
Niet om zwaar zweep gebruik goed te keuren, maar gewoon even uit interesse:

Betekend meer zenuwen, meer pijnsensatie, of meer mogenlijkheden om waar te nemen en daardoor de prikkel exacter te kunnen localiseren?
Dat is namelijk niet per definitie hetzelfde natuurlijk.
De heftigheid van de prikkel wordt immers niet door de zenuw bepaald, maar door de verwerking in het centrale zenuwstelsel.

Goede vraag! Opzich is dit best een interessante studie, maar mij zegt het nog vrij weinig. Wellicht is jouw vraag wel te beantwoorden dmv het onderzoeken van hersenactiviteiten tijdens (pijn)prikkels. Nu nog iemand vinden die dat wil onderzoeken :)