Stands bij FNRS maneges vanaf 2017 volledig verboden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Muztang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:37

Ik ken ook een manege die de paarden in de pony stal zet en 2 pony's in 1 paardenstal. Dan hebben ze meer stallen over voor de pension paarden. Ik vraag me af of dit wel mag?

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:52

Nu ben ik benieuwd over maneges die niet zijn aangesloten bij de fnrs, of moeten alle maneges dat?

Want hier is een manege is in de buurt waar paarden 24/7 in stands staan en alles is dichtopelkaar, hebben minder dan een halve hectare weide wat zand en modder is en zadels worden er zo opgegooid zonder dat die past, echt sneu voor de paarden. Lopen mintens 5 uur per dag gemiddeld. :(

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:53

Een manege, aangesloten bij de FNRS, wordt tenminste nog ergens op gecontroleerd.
De boer met wat pensionklanten, kleine pensionstallen of particulieren worden nergens op gecontroleerd en voldoen soms aan geen enkele eis. Dit is een begin en kan altijd verder verbeterd worden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 08:34

Dat hoeft dus niet, wij zijn een grote pensionstal en vinden het het geld gewoon niet waard en de test niet fair.

Kijk echt die eisen nog maar eens door,
en bedenk dan waar je een pensionstal op zou laten scoren, het klopt gewoon niet.

Kom je slecht weg hoor, als je een pensionstal bent die vooral investeerd in zaken voor paarden.

Dus iemand die geen lid is, kan het nog wel eens beter voor elkaar hebben dan iemand die wel lid is ;)

cyberxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:29

De punten waardering zou veel meer gericht moeten zijn op het paarden welzijn nu ligt de prioriteit nog steeds op technische voorzieningen.

4 of 5 sterren het is geen enkele garantie dat je paard het goed heeft en die verblijft er 24/7.

Hoe komt een manege met stands waar de paarden per dag meer dan 12 uur instaan aan twee sterren ???

Snorretje

Re: Stands bij FNRS maneges vanaf 2017 volledig verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:36

Goed dat dit verboden wordt. Ik ken een FNRS manege met 5 sterren waar de pony's in stands staan. Echt belachelijk.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 23:24

5 * manege nieuw Amstelland heeft ook nog stands. Hoop idd voor paarden in Hollandsche manege dat die allemaal box krijgen. Die stands zijn ook nog eens vrij krap

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 10:52

Amsterdamse manege is een monumentaal pand en heeft een culturele waarde. Die kunnen en mogen niet, en al helemaal niet om een fnrs regeltje. Ben er een paar weken geleden nog geweest maar vond de stands niet extreem smal hoor. Sommige grotere pony's hadden het nog voor mekaar gekregen om omgedraaid te staan. Wat ik daar bezwaarlijker vind dan de stands is het gebrek aan ruimte voor vrije beweging.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:27

De sterren duiden vooral het comfort voor de ruiters aan. In veel mindere maten voor de paarden :D

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:04

Gloa schreef:
Amsterdamse manege is een monumentaal pand en heeft een culturele waarde. Die kunnen en mogen niet, en al helemaal niet om een fnrs regeltje. Ben er een paar weken geleden nog geweest maar vond de stands niet extreem smal hoor. Sommige grotere pony's hadden het nog voor mekaar gekregen om omgedraaid te staan. Wat ik daar bezwaarlijker vind dan de stands is het gebrek aan ruimte voor vrije beweging.

Je verwart de Amsterdamse Manege met de Hollandsche manege.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:15

Oeps ja die bedoel ik ook......de hollandse manege in hartje amsterdam

cowgirlsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:22

Ik denk dat menig paard jaloers zou zijn op hoe goed ze het bij Manege van Loon hebben. Klopt vroeger (15jaar geleden) stonden zeerheel anders bij. Alle paarden en pony's staan daar alleen binnen in de zogenaamde stands wanneer ze gereden moeten worden. Gaan het gehele jaar door naar buiten (en dan hebben we het niet over 4 uurtjes per dag) en kunnen altijd contact hebben met soortgenoten. Ik ken genoeg maneges uit de buurt die idd prachtige individuele boxen hebben maar dus wel een kleine 20 uur per dag binnen staan en soms zelfs permanent.
Doe mij dan idd maar die stands met lekker veel weidegang zoals bij van Loon.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:31

Je vergeet alleen wel even te vertellen hoe vaak ze gereden worden en wat oa t kwaliteit van t tuig is. welzijn van een manegepaard meet je niet enkel door het aantal uur dat ze s nachts buiten mogen staan in een paddock. Je meet t trouwens ook niet door enkel naar een stand te kijken. . Maar jaloers zijn op de Van Loonpaarden? Dacht t niet.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 16:11

linky schreef:
Ik zie liever paarden overdag buiten en dan 's nachts eventueel op een stand dan paarden die 23-24 uur per dag in een box staan.................. -O-

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 16:14

Sammie schreef:
Je vergeet alleen wel even te vertellen hoe vaak ze gereden worden en wat oa t kwaliteit van t tuig is. welzijn van een manegepaard meet je niet enkel door het aantal uur dat ze s nachts buiten mogen staan in een paddock. Je meet t trouwens ook niet door enkel naar een stand te kijken. . Maar jaloers zijn op de Van Loonpaarden? Dacht t niet.

Nou ben ik maar eenmaal bij van Loon geweest voor een welzijnsonderzoek mbt huisvesting, maar de huisvesting van die pony's is zeer zeker paard vriendelijk.

Alleen tijdens lessen even opgebonden staan, verder complete vrijheid!!! Weinig manege paarden die dat hebben hoor. Heeft die eigenaar toch goed over nagedacht.

Otte001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 17:09

_Annemiek schreef:
Eindelijk!!!
Al gaat de fnrs er geheel uit dus snap de nieuwe regel niet,heb va horen zeggen dat ze samen gaan met knhs...

FNRS gaat er uit?

Is dit nieuw? Of algemeen bekend? Of een gerucht?