Individuele stalling slecht voor het welzijn van paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:02

WendyLotte schreef:
Kortom..... Er blijft altijd wat te wensen over !! Zowel voor ons als voor de paarden.
Je kunt het niet altijd hebben zoals je het zou willen.

Daar ben ik het overigens niet helemaal mee eens. Die vergelijking, van je eigen huis en het houden van je paard. Jij hebt een keus en jouw paard kan niets anders dan zich neerleggen bij de keus die jij voor hem maakt.

'Je kunt het niet altijd hebben zoals je zou willen.' Dat klopt, maar ook daarin heb je nog keus. Stel dat ik heel graag een paard wilde en de enige mogelijkheid om mijn paard in de buurt te stallen naar mijn eigen gemak of budget was een individuele stal, waar hij de hele dag in z'n eentje zonder contact met soortgenoten in zou staan, dan zou ik geen paard nemen. OF een stukje verder rijden voor een andere plek, óf andere plek en dan zelf maar wat inleveren qua luxe bijv.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:03

Even objectief naar het onderzoek heb ik toch wel een paar vragen:

Citaat:
De paarden stonden vijf dagen in een bepaalde type stalling en tussen de verschillende huisvestingen in stonden zijn twee dagen op de weide.

Op hoeveel paarden is dit getest?
Wat is het type stalling waar de betreffende paarden aan gewend waren en was dit voor alle paarden gelijk of verschilde dit onderling?
Als uit het antwoord van de laatste vraag voortvloeit dat deze paarden onderling verschillend gehouden worden, verschilden de resultaten van deze paarden onderling dan ook bij de verschillende types huisvesting?
Significant meer stress en significant minder stress; ik had hier liever absolute waarden gezien, maar dat terzijde.

Citaat:
Ons onderzoek laat zien dat een sociale huisvesting veel beter is voor het welzijn van de dieren.

Dat vind ik dan - op basis van het openingsbericht, ik hoop dat het onderzoek zelf uitgebreider is - wat een te snelle conclusie. Ik kan het me zo voorstellen en het er best mee eens zijn, maar ik vind het geen hoogstaand onderzoek zo.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:04

Snap niet dat mensen zo neerbuigend doen over dit onderzoek.

Er wordt zo vaak gevraagd om onderbouwing! Als er nu een discussie over welzijn en stal vs wei/paddock (sociaal contact) aan de gang is, kan je tenminste wetenschappelijk resultaat voorleggen.

Het is dus niet langer iemands mening, het is gewoon een feit, individuele huisvesting levert meer stress op.

Onderzoek gaat vaak om dingen die je met gezond verstand al wel weet (normaal gezien :P ) maar je kan het pas als feit verkondigen als je het ook via onafhankelijk onderzoek bewijst.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:04

vuurneon schreef:
Ik vind het wel goed dat ze het hebben onderzocht dmv objectieve waarnemingen. Je kan het wel over gezond verstand hebben, maar goed... Kijk voor de grap eens hoeveel bakerpraatjes er nog bestaan. Dus meten = weten. Is wel goed om te zien dat het ook fysiek te controleren is.

Dat dus. Ik vind het fijn dat ze dit zo goed onderbouwen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:10

Paarden zijn gewoonte dieren. Zo een onderzoek laat zien wat er in een aantal dagen gebeurd, maar ze zouden beter een onderzoek kunnen doen over langere periodes. Wanneer een paard bijv. een jaar in een gesloten stal staat ten opzichte van een open stal.
Ik ben zeker wel van mening dat een paard contact moet kunnen maken in de stal, met soortgenoten maar ik ben ook van mening dat een paard went aan zijn omgeving en daar op langer termijn echt geen stress aan ondervindt. Waarom zouden er dan zoveel dichte stallen zijn? Als alle paarden daardoor boordevol stress zouden zitten. Is ook niet bevorderlijk voor het trainen van de paarden.

Daarnaast zouden ze nog moeten kijken naar de tijd dat een paard op stal staat. Een paard die 24 uur in een dichte stal staat is uiteraard niet zo vrolijk als een paard die ruim 12 uur op een ruime weide staat met soortgenoten en nog ongeveer 10 uur (in de nacht) in een dichte stal. Daar gaan ze niet dood van ;)

En 24/7 is leuk voor een paard die niet hoeft te preseteren maar wanneer je een sportpaard hebt, die hebben behoefte aan Rust, Reinheid en Regelmaat, net als ieder mens. Om goed te kunnen preseteren. Die paarden hebben behoefte aan een stukje isolatie (dus een plaats in de stal waar ze even tot rust kunnen komen (rust)), weten wanneer ze naar de stal toe gaan (regelmaat) en een goed dagritme in een gezonde omgeving (reinheid).

Daarom staan mijn paarden in een ruime (4x5) halfopen stal met daglicht, frisse lucht (door een luik) en een buur die ze kunnen aanraken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:13

Mijn paarden hebben contact met elkaar...dat resulteerde een aantal jaren geleden in een giga bloedbad.Fries had stukje tong afgebeten van inmiddels ingeslapen opa.
Zooo leuk dat contact kunnen hebben :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:16

WendyLotte schreef:
Het zou voor mij ook veel beter zijn om op een (woon)boerderijtje te wonen.
Niet te groot, wit, met van die boerderij raampjes, grote leefkeuken met openslaande deuren, lekker stukje grond (weiland) erbij. Paardjes aan huis, nog een hondje erbij, geitjes en kippen voor mijn man. Een speelgrasveld voor de kindjes, niet te ver van het strand en familie en vrienden..... Geen geldzorgen, een lekker zonnetje met een fijne, werkbare temperatuur.......

Dan zou ik ook heel goed in mijn vel zitten, gelukkig zijn, misschien wel minder grijze haren krijgen en hopelijk ook nog gezond oud !

Maar ja......
Ben ook wel erg blij met mijn rijtjes huis wat ik zelf van binnen moet bijhouden naast mijn baan. Mijn kindje wat 2x per week naar de BSO moet omdat mama anders niet aan haar uren komt maar de rest van de week, na school, gewoon thuis kan zijn.
Elke dag eten op tafel, een goed bed en een warm huis.
Gelukkig staan de paardjes niet al te ver van huis en vinden de hond en de kat het niet erg regelmatig samen thuis te zijn.

Kortom..... Er blijft altijd wat te wensen over !! Zowel voor ons als voor de paarden.

Ooit een paard zo horen redeneren??? Een dier zegt niet dat hij het heel wat slechter had kunnen treffen. natuurlijk heeft niet elk paard de meest fijne leefomgeving maar betrek het aub niet op mensen en onze wensen.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:18

Oud nieuws. Toch is het goed dat er steeds vaker onderzoek wordt gedaan naar de huisvesting van paarden, zo kan men over aantal jaar zich hard maken voor de juiste huivesting op papier en als nieuwe wets-regel.

Zelf heb ik het ook ervaren; mijn merrie hoog in het bloedtypoe en erg gevoelig voor stress. Deze merrie heeft in het begin de traditionele vorm van huisvesting gehad, overdag weide of paddock en savonds op stal; ze tolereerde geen andere paarden in de buurt was vaak hyper en neurotisch!

Sinds vorig jaar staat deze merrie 24/7 buiten in de groep, ze is nu veel relaxter en tolereert andere paarden bij haar in de buurt. Ook rolt en ligt vaak te ontspannen.

Deze merrie loopt ook nog in de sport mee, presteert ook nog veel beters qua ontspanning.

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:26

smurffie schreef:
En toch vind ik het afhankelijk van het paard. Mijn merrie is dood moe als ik haar niet de nachten op stal zet. Overdag lopen ze los in de uitloopstal, de nachten in aparte boxen afgeschermd door onderkant hout bovenkant hele open tralies (neus kan er doorheen, niet het hele hoofd). Daarnaast krijgen de paarden daar nog aangepast eten wat alleen kan als ze de nachten apart staan.

Onderzoek is ook heel zwart wit; of op stal, of buiten.

Helaas ben ik het uit eigen ervaring wel met je eens.
Ik was zo`n miep waarvan de paarden PERSEE 24/7 buiten moesten staan, met schuilstal, want alleen dan zouden ze gelukkig zijn.
Helaas vond 1 van de paarden dit helemaal niets. Ze werd sloom, oogde moe, en viel veel af.
Ik zag helemaal geen strijd of iets in de kudde, ze stonden altijd met zijn alle. Maar toch kreeg ze te weinig rust buiten.
Nu ze s`nachts weer op stal staat, gaat het echt weer een stuk beter. Ik kan de staldeur open laten staan en ze blijft gewoon staan.

Maar mijn andere paard heeft echt weer een hekel aan de stal, die is weg als de deur open blijft, en als hij terug zijn stal in wilt, loopt hij ook niet vanzelf.

Dus per paard kijken lijkt mij goed, en natuurlijk is er wel een groot verschil tussen 24/7 op stal of maar een paar uurtjes.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:36

SanneJas schreef:
Dus per paard kijken lijkt mij goed, en natuurlijk is er wel een groot verschil tussen 24/7 op stal of maar een paar uurtjes.

Ehm.. Het onderzoek gaat dus niet over stal vs buiten. Lees het nog maar eens :) Ze hebben verschillende vormen van huisvesting op stal onderzocht en het effect ervan op het stress niveau gemeten.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:37

geerke schreef:
Mijn paarden hebben contact met elkaar...dat resulteerde een aantal jaren geleden in een giga bloedbad.Fries had stukje tong afgebeten van inmiddels ingeslapen opa.
Zooo leuk dat contact kunnen hebben :+

Dat doet me denken aan de kapotgebeten schouders, kont en rug van een oude draver die in een stal stond waar een lage tussenwand was zodat de paarden "gezellig" sociaal contact konden hebben.

Tenslotte werd het zó erg dat ze hem weg zouden moeten doen, en vanwege zijn hoge leeftijd werd dat inslapen. (Het was alsof de andere paarden zo'n bejaarde niet langer bij zich in de buurt wilden hebben, zo erg werd het.)

NoorW

Re: Individuele stalling slecht voor het welzijn van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:49

Voor veel paardenmensen is de uitkomst van dit onderzoek volkomen logisch. Maar ondertussen worden er nog steeds zoveel paarden maar in afgesloten hokjes neergezet 23 uur per dag, waarom?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:50

tja...net als dat ge-idealiseer van in de kudde moeten staan.Sommige paarden worden steeds weggejaagt,worden mager en komen absoluut niet tot rust.En dan eigenaren die kostte wat het kost blijven volhouden dat dat goed is :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:52

geerke schreef:
tja...net als dat ge-idealiseer van in de kudde moeten staan.Sommige paarden worden steeds weggejaagt,worden mager en komen absoluut niet tot rust.En dan eigenaren die kostte wat het kost blijven volhouden dat dat goed is :7
Voor het overgrote deel van de paarden is het wel beter als ze buiten staan met soortgenootjes.
Natuurlijk kan het mis gaan, natuurlijk lopen ze sneller verwondingen op, maar ze zijn ook gelukkiger en dat telt voor mij zwaarder mee.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:55

KoudbloedKim schreef:
geerke schreef:
Voor het overgrote deel van de paarden is het wel beter als ze buiten staan met soortgenootjes.
Natuurlijk kan het mis gaan, natuurlijk lopen ze sneller verwondingen op, maar ze zijn ook gelukkiger en dat telt voor mij zwaarder mee.

ligt er aan hoe ernstig die verwondingen zijn....ik heb sinds zondag een nieuw paardje,die staat nog even alleen.Heeft wel aan twee kanten van zijn wei contact met de andere.Ik ga niet riskeren dat hij vernield word.Het beestje moet nog drie worden ;)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:02

Het is ook de taak van de eigenaar om dat in goede banen te leiden :j
Ik heb zelfs vijf mini-kuddetjes, afgestemd op grootte en karakters.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:04

RiannaB schreef:
'Je kunt het niet altijd hebben zoals je zou willen.' Dat klopt, maar ook daarin heb je nog keus. Stel dat ik heel graag een paard wilde en de enige mogelijkheid om mijn paard in de buurt te stallen naar mijn eigen gemak of budget was een individuele stal, waar hij de hele dag in z'n eentje zonder contact met soortgenoten in zou staan, dan zou ik geen paard nemen. OF een stukje verder rijden voor een andere plek, óf andere plek en dan zelf maar wat inleveren qua luxe bijv.

Vind ik dus ook. In mijn buurt wordt geen 24/7 aangeboden tenzij in de zomer. Zelfs 3-4 uur buiten is hier niet mogelijk. Heb uiteindelijk wel een plekje gevonden, maar dat was heel toevallig en is een erg kleinschalige stal die niet adverteert of dergelijke, maar ik wil bewust niet meer meewerken aan het 24/24 op stal systeem hier. Akkoord dat sommige paarden voor hun welzijn en of prestaties de nacht op stal staan, of niet pressé 10 uur per dag naar buiten kunnen, maar 23/7 op stal doe ik mijn paarden niet meer aan. Ze zijn zo veel makkelijker in de omgang en vrolijker als ze dagelijks naar buiten kunnen. 23/7 op stal is alleen gezond voor de pensionhouder zijn portefeuille.

Mijn weidegenootje haar paard heeft lang op stal gestaan. Die wilt echt niet meer naar binnen, ook niet voor de nacht. Als ik mijn paarden binnen zet blijft ze dus helemaal alleen staan. Weidepoort staat groot open, maar ze vertikt het van de paddock uit te komen := Zelfs met eten lok je haar niet. Ik kan ze wel gewoon van de paddock halen, maar je ziet ze echt stressen van zodra je ze in de stal zet en als de deur niet goed of op tijd vast zit dan gaat ze weer voor de paddock gaan staan om er in te mogen. Zegt voor mij genoeg. Mijn paarden lopen ook liefst na het eten meteen terug de weide of paddock in, ben blij dat ik voor hun welzijn heb gekozen ook al zou ik voor hetzelfde geld over binnen en buitenbak + solarium, douche en noem maar op kunnen beschikken. Als ik nu een week meer moet werken of geen zin heb, dan zijn mijn paarden daar niet de dupe van. Die kunnen dan verder ravotten met elkaar en komen dus geen beweging tekort. Heb het vaak gezien op pension stallen waar paarden maar 1 of 2x per week uit hun stal kwamen. Het toppunt van égoisme vind ik dat. Als je niets meer aan een paard te bieden hebt, neem dan geen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:17

Ik heb een uitzondering, paard was niet te genieten in een stal waarbij alleen de achterzijde helemaal dicht was. Hij was chagrijnig, had ernstige voernijd en klapperde met zijn tanden tegen het staal richting de andere paarden.
Daarna kreeg hij een stal die helemaal dicht was, met een luik waarbij hij contact kon hebben als de buurman ook uit het luik hing. Niemand die in zijn voerbak kon kijken :)
Nu staat hij al een paar jaar 24/7 buiten, maar hij staat toch vaak een beetje afgezonderd.
Verder een goed en redelijk voorspelbaar onderzoek

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:21

geerke schreef:

Nou dat dus.

Elk onderzoek zal altijd voorbij gaan aan de wensen en noden van het individuele paard, simpelweg omdat elk paard z'n eigen voorkeuren heeft. Wij hebben er vier en alle vier zijn voorbeelden om dit onderzoek onderuit te schoffelen.

Dat maakt het onderzoek niet meteen nutteloos, maar zelf blijven observeren is wel de dringende boodschap maar tevens ook een lastige bezigheid.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:18

hier gaan de paarden gewoon zelf naar stal...incl de draden en palen als ik niet oppas,en ja ze staan buiten in een groep met meer als voldoende te eten...

maar ze willen gewoon niet langer buiten staan,zie niet in waarom een stal dan zo slecht moet zijn.

vroeger toen ik nog een pensionstal had heb ik ook 1 paard de rust gegeven in een stal met dichte muren te zetten,dat paard had geen seconde rust als ze een paard naast zich had staan ,vloog zowat over de tralies heen ( merrie overigens) ,nee die was veel relaxter zonder 'concurentie' naast haar..

beetje kijken naar wat een dier prettig vind ipv zwart / wit denken is misschien wel fijn voor menig paard...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:27

Toch mooi dat ze het onderzoeken, altijd goed als het onderbouwd is en er zijn daadwerkelijk bewijzen, al weet (bijna) iedereen wel dat paarden kuddedieren zijn die niet graag 24/7in een hokje alleen staan.
Wat ik me afvroeg, hoe meten ze in hemelsnaam de oogtemperatuur? :')

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:34

WendyLotte schreef:
Niet te groot, wit, met van die boerderij raampjes, grote leefkeuken met openslaande deuren, lekker stukje grond (weiland) erbij. Paardjes aan huis, nog een hondje erbij, geitjes en kippen voor mijn man. Een speelgrasveld voor de kindjes, niet te ver van het strand en familie en vrienden..... Geen geldzorgen, een lekker zonnetje met een fijne, werkbare temperatuur.......

Dan zou ik ook heel goed in mijn vel zitten, gelukkig zijn, misschien wel minder grijze haren krijgen en hopelijk ook nog gezond oud !

Maar ja......
Ben ook wel erg blij met mijn rijtjes huis wat ik zelf van binnen moet bijhouden naast mijn baan. Mijn kindje wat 2x per week naar de BSO moet omdat mama anders niet aan haar uren komt maar de rest van de week, na school, gewoon thuis kan zijn.
Gelukkig staan de paardjes niet al te ver van huis en vinden de hond en de kat het niet erg regelmatig samen thuis te zijn.

Geweldig verwoord!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:34

smurffie schreef:
En toch vind ik het afhankelijk van het paard. Mijn merrie is dood moe als ik haar niet de nachten op stal zet. Overdag lopen ze los in de uitloopstal, de nachten in aparte boxen afgeschermd door onderkant hout bovenkant hele open tralies (neus kan er doorheen, niet het hele hoofd). Daarnaast krijgen de paarden daar nog aangepast eten wat alleen kan als ze de nachten apart staan.

Onderzoek is ook heel zwart wit; of op stal, of buiten.

Nee onderzoek is niet heel zwartwit, op box met dichte muren, halve muren, tralies en daar zat dus al verschil in. Des te dichter en geisoleerder des te gestresster. Dus stallen met tralies tussen de paarden waarbij lichamelijk en visueel contact mogelijk is door zien, reuk en aanraken is - als ze binnen staan - voor de meeste paarden het rustigst..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:39

Daatje schreef:
WendyLotte schreef:

Maar ja......

Geweldig verwoord!

Vind je? Ik vind het een vermenselijking en een manier om recht te praten wat krom is. Als je deze redenering volgt heeft iedereen het recht om een paard in dieronvriendelijke omstandigheden te houden.

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:56

MirandaFuego schreef:
Toch mooi dat ze het onderzoeken, altijd goed als het onderbouwd is en er zijn daadwerkelijk bewijzen, al weet (bijna) iedereen wel dat paarden kuddedieren zijn die niet graag 24/7in een hokje alleen staan.
Wat ik me afvroeg, hoe meten ze in hemelsnaam de oogtemperatuur? :')

Infraroodcamera's gok ik.

Wat me wel opvalt is dat 'met soortgenoten staan' in dit onderzoek meteen ook weidegang betekent. Als je een stuk of drie paarden in een grote stal samen zet, hebben die dan even weinig stress als op de wei? En individuele paarden op de wei zetten? Hoeveel stress ervaren die? Alleen staan betekent in mijn ogen niet meteen ophokken en sociaal contact betekent niet meteen 24/7 op de wei.