Failliete stalhouder reageert op euthanasie van Shetlandpony

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:31

Weet niet of ik het goed heb gelezen ergens maar daar was ook een paard dat nooit buiten is geweest ook zoiets en die hoeven komen echt niet zo met een paar maanden.

pmagnetiseur

Re: Failliete stalhouder reageert op euthanasie van Shetlandpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:36

Dat zou idd Smokey moeten zijn geweest, maar ik kan nou niet zeggen dat dit een angstig of paniekerig paard. Wel wat sensibel voor een hengst. En of dit paard nooit buiten is geweest kan ik niet verifiëren.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:37

Iemand een link van het filmpje?

Ik geloof wel dat zo een pony niet zomaar in geslapen wordt.
En als ik het eerste stukje zo hoor over kromme benen Nou ja pootjes zei die man enz.
Alsjeblieft je laat je pony dan niet zo lopen.
Je hond geef je bv ook pijnstilling of zet je op de foto of geeft iets voor de artrose.
Je laat je pony niet hoef bevangen in de wei rond dartelen.....
Je ziet dat er wat mis was......maar laat het maar op het land lopen?
Is ook dieren mishandeling.

Fijn dat het met Smokey goed gaat.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 17-03-15 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:39

geerke schreef:
een goede hoefsmid had wonderen kunnen verrichten bij deze pony.Het is nieteens geprobeert,gewoon laten inslapen en nog drachtig ook.

Denk je er na het zien van de video nog zo over?

Het is overduidelijk dat dit ernstig overgroeide hoefjes waren. Dier kan nog geen stap meer zetten. Afmaken was de enige goede beslissing.

De reactie van die man, misselijkmakend. Als je nog niet inziet dat dit niet kan dan heb je ze niet allemaal helder denk ik.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:49

Amaris schreef:
geerke schreef:
een goede hoefsmid had wonderen kunnen verrichten bij deze pony.Het is nieteens geprobeert,gewoon laten inslapen en nog drachtig ook.

Denk je er na het zien van de video nog zo over?

Het is overduidelijk dat dit ernstig overgroeide hoefjes waren. Dier kan nog geen stap meer zetten. Afmaken was de enige goede beslissing.

De reactie van die man, misselijkmakend. Als je nog niet inziet dat dit niet kan dan heb je ze niet allemaal helder denk ik.

dit zijn chronisch bevangen hoefjes waar nog nooit een goede hoefsmid bij geweest is.Of dit goed te krijgen is weet ik niet,wel weet ik dat ze zo beroerd loopt vanwege de vergroeing.Hoe het er op een rontgen uitziet weet ik niet.Flink gekantelt lijkt mij.
Niet geschoten is altijd mis....het is nieteens geprobeert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:08

Nou sorry Geerke, ik ben het vaak met je eens, maar ik kon het filmpje niet eens afkijken, zo in en in triest vond ik het beessie uit de trailer komen, die had ik serieus ook uit haar lijden verlost, zo snel mogelijk.... Soms is het wreder om maar te blijven door tobben ...

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:19

Je ziet alleen dat de pony voorzichtig word uitgeladen
Met zo n filmpje kun je niks geen oordeel geven.
Dan had je een stukje over het erf moeten laten stappen en filmen.
De keren dat ik er ben geweest zag het er altijd tip top uit.
Schone stallen paarden, zagen er goed uit.
Zag alleen niet heel veel paarden buiten.

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 01:43

Ben het toch met Geerke eens....
Zo te lezen is het niet eens geprobeerd met dit diertje...
Ze is natuurlijk voorzichtig met het uit de trailer komen en een pony met zulke voetjes loopt uiteraard dramatisch op een harde ondergrond.
Ik vind zeker dat een dier niet onnodig mag lijden, maar vind ook dat we de verplichting hebben het in ieder geval een kans te geven..
Ik vind eerlijk gezegd dat er hier op bokt soms toch wel erg snel geroepen wordt om een dier te doden.
Mijn pony was vorig jaar ook hoefbevangen maar loopt nu weer helemaal goed, ja de hoefjes hebben wat meer aandacht nodig maar verder is er niet meer te zien dat ze bevangen is geweest.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 02:17

geerke schreef:
dit zijn chronisch bevangen hoefjes waar nog nooit een goede hoefsmid bij geweest is.Of dit goed te krijgen is weet ik niet,wel weet ik dat ze zo beroerd loopt vanwege de vergroeing.Hoe het er op een rontgen uitziet weet ik niet.Flink gekantelt lijkt mij.
Niet geschoten is altijd mis....het is nieteens geprobeert.

Volgens het artikel waren 2 hoefbenen flink gekanteld, dus het lijkt me dat er dan wel degelijk gewoon foto's zijn gemaakt en men er serieus over heeft nagedacht.
Of zoiets de moeite waard is om wel of niet te behandelen zowel als in hoeverre dat voor het beest nu echt prettig was geweest en of je dat over hebt voor een oude papierloze shet of misschien zelfs uberhaubt hebt als je een gezonde 6 jarige shet ging ophalen en thuis kwam met een doodziek veel ouder paard, kan je natuurlijk tot in den treure bediscussiëren. Maar dat is ook een beetje of topic.
Imo heb je toch wel de halve gamma aan planken voor je hoofd als je de conditie van deze pony durft te verdedigen en ontkent dat je iets verkeerd hebt gedaan. Zo ver hoort het toch niet te komen met bevangen zijn bij een professionele stal waar toch ruim voldoende kennis aanwezig zou moeten zijn?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 05:44

Als je op de Facebook kijkt van de hoefslag.
Heeft iemand foto's geplaatst van het beestje. Röntgen foto's

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 05:55

Als je de foto's bekijkt die gemaakt zijn bij de da zie je dat er weinig meer over was van de hoefbeentjes..Dus niet te snel oordelen jongens..

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 09:24

Ik heb de rontgenfotos gezien die van beide hoefbenen zijn gemaakt (circuleren op FB) en guess what...allebei in ver stadium gekanteld. Dier meteen door de mensen die het diertje meegenomen hebben naar een dierenarts gebracht en onderzocht. Daar valt dus niet even met een goede bekapping op te lossen. Dier had gewoon pijn en leed onnodig pijn...
Laatst bijgewerkt door Esther28 op 18-03-15 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 09:25

vopo914 schreef:
Ben het toch met Geerke eens....
Zo te lezen is het niet eens geprobeerd met dit diertje...
Ze is natuurlijk voorzichtig met het uit de trailer komen en een pony met zulke voetjes loopt uiteraard dramatisch op een harde ondergrond.
Ik vind zeker dat een dier niet onnodig mag lijden, maar vind ook dat we de verplichting hebben het in ieder geval een kans te geven..
Ik vind eerlijk gezegd dat er hier op bokt soms toch wel erg snel geroepen wordt om een dier te doden.
Mijn pony was vorig jaar ook hoefbevangen maar loopt nu weer helemaal goed, ja de hoefjes hebben wat meer aandacht nodig maar verder is er niet meer te zien dat ze bevangen is geweest.

Er viel weinig meer te proberen! Eerst goed inlezen en feiten kennen voor je oordeelt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 09:33

Ik heb ook toendertijd ergens gelezen dat er eerst onderzoek gedaan is voor de beslissing tot inslapen genomen is.
Daar was ook heel duidelijk in meegenomen dat het dier nog 2-3 maanden dracht moest doorstaan en daarna achter een veulen aan moest huppelen met pijnlijke voeten, dat werd als te belastend bestempeld

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 09:54

Als het alleen de hoefjes waren die te lang waren, dan had een goede hoefsmid dat wel kunnen behandelen.
Maar ik geloof niet dat ze zomaar een shetlander gaan afschrijven op de hoefen. misschien had ze wel meer onder de leden (Ontsteking, infectie, wormen)
Waarom ze nou precies hebben ingeslapen zullen wij waarschijnlijk nooit te weten te komen.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:07

Nico Meijer had de paarden keurig voor elkaar toen wij er vorig jaar met excursie zijn geweest.
De opfok waren iets te kleine stallen in vergelijking met het aantal paardjes maar ze stonden er 1 voor 1 goed bij!!
Alle sportpaarden kwamen dagelijks buiten( zie je toch op veel grote stallen dat dit niet gebeurd ivm blessures!!!) ook de dure dekhengsten kwamen buiten!!
De grote schouwhengst vertelde een oude stagiair ons dat die niet buitenkwam, hij zag er goed uit maar z'n stal was drama...
Die shetjes stonden er keurig bij!!! In een grote stal met z'n 2 of 3 tjes en allemaal happy!!
Dus Nico Meijer was nooit slecht voor z'n paarden!!
Misschien dat hij z'n kop niet boven water kom houden en dat de shet daar als eerste onder heeft geleden...
Uitstel van een smid omdat de sportpaarden voor gingen omdat die misschien geld opleverden zodat uiteindelijk er geld was om voor de rest te zorgen?? Een plan wat uiteindelijk mislukt is? Ik weet het niet hoor suggereer hier zo maar wat!

Vorig jaar, deze tijd, stonden ze er allemaal top bij!!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:56

Ik moet zeggen dat ik de hoefjes van de shet op de OP foto niet raar vind. Iets te lang, maar zeker niet verwaarloost.
De hoefjes die de shet had in het filmpje de trailer uit leek wel door een beunhaas te ver ingekort aan de voorkant te zijn. Zagen zelfs aan de voorkant bij voorhoefjes rood.
Jammer dat er niet verder gefilmd na het uitladen.

De mensen die van mening zijn dat gekantelde hoefbeentjes niet meer goed komt, kan wel. Heb het meegemaakt bij mijn eigen paard, DA's stonden versteld dat de kanteling na 3 maanden een stuk minder was.

Ik ben het dan ook met geerke en vopo eens dat het dier nog te helpen was anders dan afspuiten.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:02

Ik vind dat ze goed hebben gehandeld en niet langer moesten 'dokteren' met deze merrie.
Ik geloof niet dat ze 'zomaar' deze merrie zouden euthanaseren als het alleen de lange hoeven betrof.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:08

Shetje is niet gechipped door een dierenarts maar door een chipper van het aes stamboek in opdracht van Handelsstal Meijer in Dedemsvaart ,weet niet of die zelf bij dat stamboek zitten of daar een funcite hebben, zou familie kunnen zijn . Dus niet de dierenarts die een paard chipped en de leeftijd niet controleert. Dit alles is duidelijk in het paspoort te lezen wat men laat zien op internet. Moet het toch even voor de dierenarts opnemen. En voor dit ponytje was er blijkbaar geen redden meer aan.Dierenarts slaapt echt niet zomaar een dier in. Heel triest dat het zo gelopen is , maar is niet anders. Er zijn ook veel mensen heel veel geld bij het faillissement ingeschoten ook heel triest . Het heeft blijkbaar te lang doorgemodderd in plaats van de activiteiten staken maar toch doorgaan en ook anderen meeslepen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:24

amy_luna schreef:
Als het alleen de hoefjes waren die te lang waren, dan had een goede hoefsmid dat wel kunnen behandelen.
Maar ik geloof niet dat ze zomaar een shetlander gaan afschrijven op de hoefen. misschien had ze wel meer onder de leden (Ontsteking, infectie, wormen)
Waarom ze nou precies hebben ingeslapen zullen wij waarschijnlijk nooit te weten te komen.

Lezen!..Diertje was ernstig bevangen en had 2 ernstig gekantelde hoefbenen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:25

Mayflower_ schreef:
Ik vind dat ze goed hebben gehandeld en niet langer moesten 'dokteren' met deze merrie.
Ik geloof niet dat ze 'zomaar' deze merrie zouden euthanaseren als het alleen de lange hoeven betrof.

Juist...en hiermee is onnodig lijden voorkomen!

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:30

Beestje kon nauwelijks meer lopen en dan zeggen sommige die man was goed voor zijn dieren ja tuurlijk. :j

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:36

Loveskary schreef:
Beestje kon nauwelijks meer lopen en dan zeggen sommige die man was goed voor zijn dieren ja tuurlijk. :j

Ja diezelfde mensen hadden t dier ook gewoon nog door laten lopen onder het mom..dier is nog wel te redden met goede bekapping 8)7

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:37

Goede bekapping met twee gekantelde hoef benen arm beest en dan nog willen redden nee hoor beestje is van alle pijn af nu.
Dat mensen denken alles maar te redden waarom het leven laten lijden voor zon diertje er was niks meer aan te doen dier had al veel pijn.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:09

Loveskary schreef:
Goede bekapping met twee gekantelde hoef benen arm beest en dan nog willen redden nee hoor beestje is van alle pijn af nu.
Dat mensen denken alles maar te redden waarom het leven laten lijden voor zon diertje er was niks meer aan te doen dier had al veel pijn.

Ik heb anders vaak genoeg gezien dat met een goede smid en goede behandeling van de DA zo'n beestje nog jaren van zn leven kon genieten zonder pijn te hebben!!!