Paard komt vast te zitten in wildrooster

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:25

danamuts schreef:
hier ook veeroosters met hekken erlangs, maar ook wel eens een paard gehad wat door de draai van de poort en het bijbehorende geluid schrok, en opzij sprong. Ook op het rooster. Gelukkig goed afgelopen, maar het hoeft dus niet zo te zijn dat deze ruiter EXPRESS over het rooster liep.

Zie je, dan nog blijft het link..............paard kan altijd gaan schrikken en opzij springen.........

Wild of vee rooster, ik ga er evengoed bij geen van beiden overheen.........

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:28

cp112 schreef:
Tobbes schreef:
Hier de link naar het originele nieuwsbericht(geeft hoop duidelijkheid).
http://www.dichtbij.nl/breda/112/artike ... espad.aspx
Zo te zien was het geen wild maar een veerooster

Als schik ik er van om hier te lezen dat er mensen zijn die wel bewust over wildroosters rijden. Ook hier mee kunnen ongelukken gebeuren!

Hier zijn het zulke, daar kom je met je duim al amper door, laat staan een hoef. De koeien lopen er ook gewoon over.

Edit, zie nu dat het een besneeuwde is en dir daarom misschien zo smal is :') nouja ik bedoel de hele smallen iig.
[ Afbeelding ]

Dan nog ga ik er niet overheen, mij te link.
Gaat men er toch overheen moeten men zelf weten toch! Als er wat gebeurd, dan ook niet gaan miepen.

Ik ken een pony, was een pony van een kennis, die is helaas ook in het rooster vast te komen staan met haar ijzer (aan de achterhoef) die brak een heup en moest ter plekke ingeslapen worden, is wel alweer ongeveer 19 jaar geleden.

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:41

Tobbes schreef:
Hier de link naar het originele nieuwsbericht(geeft hoop duidelijkheid).
Zo te zien was het geen wild maar een veerooster

Als schik ik er van om hier te lezen dat er mensen zijn die wel bewust over wildroosters rijden. Ook hier mee kunnen ongelukken gebeuren!

Wij gaan hier ook over een wildrooster heen (wel een smalle voor reetjes en konijntjes) omdat je anders niet verder het bos in kan omdat er een weg tussen de twee boshelften zit

eszzje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:45

Gelukkig maar dat het goed afloopt! Heb zelf een ongeluk gehad met mijn oude paard! Gingen door een doorgang naast een wild/veertigster, hij schok en lag van zijn achterbeen tot zijn voorbeen open!

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:04

ponyfriendje schreef:
Oké, ik vind het gewoon de eigen schuld van de ruiter. Wie gaat er dan ook over een wildrooster heen?

Net wat ik net zei....
Bij ons moet je er langs rijden als je over het ruiterpad naar het bos gaat. Dus mocht je paard daadwerkelijk schrikken en naar links of rechts springen kun je er in terecht komen..
En dat heeft toch echt niks met vrijwillig te maken

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:54

Zo is de situatie bij ons..
Links een veerooster en rechts buiten beeld een wildrooster.
Wie weet hoe daar de situatie was.
Kan me niet voorstellen dat daar iemand vrijwillig overheen gaat.

Afbeelding

santusha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:46

Hoe dom kan je zijn en te lui om af te stappen om het hek open te doen niet normaal meer het zou ke paard maar zijn en ook nog een bijrijdster

FromNorway

Re: Paard komt vast te zitten in wildrooster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:54

Iemand de schuld geven is altijd makkelijk. Wie zegt dat ze er (bewust) overheen reed? Misschien is haar paard geschrokken, opzij gesprongen en erin terecht gekomen. Er kan zoveel gebeuren...

Veel succes voor bij rijdster en eigenaar en ik hoop dat met het paard alles weer in orde komt.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:55

santusha schreef:
Hoe dom kan je zijn en te lui om af te stappen om het hek open te doen niet normaal meer het zou ke paard maar zijn en ook nog een bijrijdster

Heerlijk, dit soort kortzichtige berichten.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:57

Jeetje, wat een hoop kortzichtige oordelen :oo Heeft er nou echt niemand meer het gevoel dat ze eerst moeten weten wat en hoe, voor ze met zware verwijten gaan gooien?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:00

linnie050 schreef:
Inderdaad je hoeft niet expres over het rooster zijn gegaan.
We weten het verhaal niet eens.

Het hoeft niet, maar er bestaan dus wel degelijk mensen die hun paard bewust over zulke dingen heen laten lopen.

En zolang we niet weten of het per ongeluk was, ga ik uit van het principe "een schip op het strand is een baken in zee," in dit geval beschouw ik het voorval als een waarschuwing voor de lieden die denken dat het een goed idee is om een paard over een veerooster te laten lopen. Want ja, die mensen bestaan.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:17

Bij ons rijden we gewoon over wildroosters. Anders kom je het gebied niet in of uit. Je zou wel moeten. Bij 1 van de vele roosters in onze buurt is een hekje naast, maar de rest heeft dat niet. Maar hier kan je gewoon overheen met je paard!

Ken genoeg gebieden die wildroosters hebben wat gewoon makkelijk kan. Soms zijn er ook hekken naast, maar lang niet overal. Die zijn alleen voor herten. En daar willen mensen soms ook niet overheen met hun paard (maar dat mag iedereen natuurlijk voor zichzelf beslissen). Een hoef van een paard is veel te groot om daar doorheen te kunnen vallen.

Niemand weet hoe het daar gegaan is. Sommige mensen zijn panisch voor roosters, maar dat betekend toch niet dat opeens geen 1 paard meer over enkel rooster past?

Sommige roosters zijn misschien te gevaarlijk voor paarden, maar dat is moeilijk te beslissen vanaf achter je scherm vandaan.

En nog het belangrijkste: verschrikkelijk dat dit ongeluk heeft plaats gevonden! Hopelijk houdt het paard er niets aan over! Sterkte voor de eigenaresse gewenst!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:39

Leprycorn schreef:
Bij ons rijden we gewoon over wildroosters. Anders kom je het gebied niet in of uit. Je zou wel moeten. Bij 1 van de vele roosters in onze buurt is een hekje naast, maar de rest heeft dat niet. Maar hier kan je gewoon overheen met je paard!

Ken genoeg gebieden die wildroosters hebben wat gewoon makkelijk kan. Soms zijn er ook hekken naast, maar lang niet overal. Die zijn alleen voor herten. En daar willen mensen soms ook niet overheen met hun paard (maar dat mag iedereen natuurlijk voor zichzelf beslissen). Een hoef van een paard is veel te groot om daar doorheen te kunnen vallen.

Niemand weet hoe het daar gegaan is. Sommige mensen zijn panisch voor roosters, maar dat betekend toch niet dat opeens geen 1 paard meer over enkel rooster past?

Sommige roosters zijn misschien te gevaarlijk voor paarden, maar dat is moeilijk te beslissen vanaf achter je scherm vandaan.

En nog het belangrijkste: verschrikkelijk dat dit ongeluk heeft plaats gevonden! Hopelijk houdt het paard er niets aan over! Sterkte voor de eigenaresse gewenst!

Het is simpel: uit het feit dat het paard door het rooster zakte, blijkt de ongeschiktheid van dat ding. -O-
Natuurlijk is het triest, en is het te hopen dat het paard er niets aan heeft overgehouden.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:47

Als ik naar de fotos kijk zie je dat het paard echt aan het randje van het rooster met zijn hoef vast zit, ik denk dus dat de ruiter gewoon netjes langs de zijkant ging maar dat het paard per ongeluk ( mischien geschrokken of gewoon hoef wat te ver opzij) Op het randje gaan staan is en toen dus klem kwam te zitten. In iedergeval hoop ik dat het met het paardje en de ruiter wel weer goed gaat.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:49

Op deze foto is duidelijk te zien dat er niks is doorgeroest. En dat het een veerooster was. Op een andere foto kun je ook zien dat er geen poortje naast is. Dus of het paard is op hol geslagen en erover heen gerend, of de amazone is niet zo snugger en er gewoon overheen gereden.

Die van mij heeft ijzers en ik stap al niet over een putje. Moet je je eens voorstellen dat je paard struikelt op zo'n ding, dan zit ie er gewoon tussen hoor. Nee ik snap echt niet dat er mensen (ook hier in het topic!) zijn die over zo'n ding heen rijden. Dan heb je in mijn ogen niet al te veel verstand.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:50

ittheclown schreef:
Als ik naar de fotos kijk zie je dat het paard echt aan het randje van het rooster met zijn hoef vast zit, ik denk dus dat de ruiter gewoon netjes langs de zijkant ging maar dat het paard per ongeluk ( mischien geschrokken of gewoon hoef wat te ver opzij) Op het randje gaan staan is en toen dus klem kwam te zitten. In iedergeval hoop ik dat het met het paardje en de ruiter wel weer goed gaat.

Aan de zijkant zit prikkeldraad. Je kunt er niet langs. Kun je op de andere foto's zien...

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:53

_Reneee schreef:
ittheclown schreef:

Aan de zijkant zit prikkeldraad. Je kunt er niet langs. Kun je op de andere foto's zien...

Owhh ik zie het nu idd, ik zag alleen dat paaltje staan en dacht dat er wat ruimte tussen rooster en paaltje was, maar je hebt gelijk die brandweerman zijn bips staat ervoor maar ze kon er idd niet langs, wel vreemd dat paardje dan precies met 1 hoef langs de rand vast kwam.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:59

Wou net zeggen, ik ga rustig met de paarden over een wildrooster, maar deze heeft vlakke spijlen die erg dicht op elkaar zitten met heel veel dwarsstukjes. (Enkel bij pony's liever niet, en wanneer er kinderen mee zijn die niet het verschil zien (en dus zouden denken dat het bij elk rooster kan),
Maar met zo'n rooster als dit zou ik mijn hart vast houden. pfff hoop dat er verder niks ernstigs aan de hand is.

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:28

Je kan er niet langs. Er staat hek naast met slot.
Zomers lopen er koeien en loopt fietspad door weiland heen.
Vandaar de roosters.
Vind onverantwoord dat ruiter geprobeerd heeft erover heen te gaan.
Aangezien er ander pad door bos gaat zonder roosters.
Woon hier zelf 3 min van rooster vandaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:33

Ook wildroosters zijn gevaarlijk!

Afbeelding
Bron

Ander geval
Afbeelding
bron

En als je echt geen andere mogelijkheid hebt in je bos, dan maak je toch sterk en dan neem samen met een groep ruiters toch even contact op met de beheerder van het bos?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:39

En dan zegt de gemeente: natuurlijk halen we dat rooster voor jullie weg, we hebben het er toch voor niks neergelegd!

Sarcasmemodus uit :+

Bij ons ligt er een in een brug, en alleen via die brug kun je naar een park met ruiterroutes.... Just saying hoe bizar het soms is :)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:47

Als je er zo over nadenkt zijn die dingen echt te absurd voor woorden. Ze liggen er zodat er geen wild overheen gaat, maar tref je een dom beest - en het lijkt me vrij logisch dat een dier niet snapt dat je er niet overheen kunt - dan zit hij vast en vallen er gewonden.

Of ben ik nou gek? Mijn hond is er per ongeluk ook weleens overheen gesprongen, moet er niet aan denken dat ze verkeerd inschat en op het rooster belandt...

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:58

Ik ken wildroosters, op welke manier dan ook, waar hondjes doorheen zakken war de eigenaars echt bij zijn, er voor paarden een hek met pad naast ligt maar wanneer het paard schrikt en opzij stapt hang je wel in het rooster, zwijnen overheen rollen (zo slim als ze zijn) en bruggen die er stevig uit zien en waar paarden doorheen zakken. De meeste situaties zijn over nagedacht en pakken dan toch verkeerd uit, vandaar dat ze "ongelukken' heten en domme pech zijn en soms de situaties niet te overzien zijn anders waren het wel "expresjes". Soms "staan de beste stuurlui aan wal" en weet iedereen het beter en had het anders gedaan, gelukkig maar anders hadden we allemaal in hetzelfde rooster gehangen met ons paard _/-\o_ . Ik wens alle betrokkenen veel sterkte en veel succes met het eventueel herstel.

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 23:02

In dit bos is geen ruiterpad.
Alleen fietspad en paar bos weggetjes.
Echt bos kan je niet eens noemen meer polder...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 23:13

vee of wildrooster, je hoort daar gewoon niet met je paard overheen te gaan. punt.
Is er geen andere toegang? Dan rij je daar maar niet.
Je gaat niet het leven van je paard op het spel zetten omdat je zo graag in dat ene stukje bos/natuur wil rijden.