Paardenslagerij voert actie om te blijven bestaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:40

Als meneer met een goed bedrijfsplan komt, kan ik me haast niet voorstellen dat de banken niet willen financieren. Wellicht is er toch geen markt voor zijn bedrijf, hoe eerlijk het vlees ook is, als de mensen het niet willen eten dan zit je.

Die opmerking over 'Penny-meisjes' vind ik wel heel flauw :'). Laat mensen zelf bepalen of ze willen proeven of niet.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:41

Ik vind het altijd wel grappig hoe mensen paardenvlees zielig vinden, terwijl ze gerust een stuk ham eten afkomstig van varkens die een heel naar leven hebben gehad, nooit buiten komen, in de stront liggen, een naar langdurig transport hebben gehad etc...

Maar goed. Kwestie van vraag en aanbod. Misschien is het een idee om als belanghebbenden een campagne te starten waar in men laat zien wat paardenvlees inhoudt t.o.v. die varkens- en kippenvlees industrie bijv.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:42

max66 schreef:
chimello schreef:
" En misschien een stomme vraag maar worden paarden met een gebroken been serieus nog vervoerd?

Dit vraag ik me dus ook af. Ik mag toch hopen dat een paard met een gebroken been (waar niks mee aan te doen is) terplekke afgespoten wordt en niet met gebroken been en al afgevoerd moet worden naar de slacht?!

Dat gebeurt idd niet, dat is namelijk verboden :). Domme uitspraak van die meneer.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:46

Hij maakt wel meer domme uitspraken, ik heb geen sympathie met hem eerlijk gezegd. De beste man gaat zelf met pensioen dus in principe is het toch af uit. Waarom iets financieren waar toch geen vraag naar is en ik zie echt niet in hoe hij Nederland aan het paardenvlees krijgt. Door mensen pennies te noemen als ze het niet eten doe je het dus al niet goed.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 15:04

wreckh, je zal de iglo`s bedoelen, en dat zijn geen permanente verblijfplaatsen maar "couveuse" boxen om de kalveren de zorg te geven die ze nodig hebben. Als ze wat groter zijn gaan deze kalveren naar een groepshok met stro. De kistkalveren van vroeger die zo gehouden werden voor het "rosévlees"en tot hun dood nooit naar buiten konden komen is al jaren bij de wet verboden.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 15:07

wendy_92 schreef:
Persoonlijk vind ik de slacht vriendelijker als wanneer ze bij de rendac terecht komen. Daar zijn ze in 1 klap dood en met een spuitje vechten ze er eerst nog tegen. Ik hoop dus dat het hem lukt!

Dat is niet altijd zo.
Afgelopen maandag mijn bijrijpaard in Laten slapen. Is allemaal heel vredig gegaan.
Vind het ook raar stukje over gebroken been en laten slachten.
Hier was ook gebroken been vreselijk als je een paard dan nog gaat vervoeren naar een slachterij.

Is paardenvlees niet beter dan al het andere vlees?
Zoveel ziektes hebben dieren tegenwoordig....
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 14-03-15 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Re: Paardenslagerij voert actie om te blijven bestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 15:08

heb je voor gebroken benen geen noodslachter?Die schiet op plek...of mag dat niet meer?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 15:10

Mag, maar je zit met verbloeden dus in de praktijk wordt het eigenlijk niet meer gedaan.

Redden lijkt mij lastig als de markt te klein is.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:59

Ik weet niet of je op mij doelt met je reactie Femiaans, maar ik heb de schurft aan de PVDD.
Boeren zullen op zich best het beste met hun dieren voor hebben, maar ze moeten wel geld verdienen.
Koeien die 24/7 op stal staan, op een mininiem laagje zaagsel, nooit buiten komen, nooit lekker kunnen grazen, waarbij de kalfjes direct na de geboorte gewoon bij de moeder weggehaald worden, dat vind ik niet bepaald optimaal. Bovendien worden ze gevoerd met maïs, wat helemaal geen koeienvoer is en het kuilvoer komt van enkel gras, van weilanden waar je enkel gras ziet wuiven en waar niet allerlei verschillende soorten grassen en kruiden in voorkomen. Ik heb liever vlees van grasgevoerde koeien die lekker buiten hebben gelopen. Beter voor mij en beter voor de koe.
Maar goed daar ging dit topic niet over.

Ik denk dat dat ook komt omdat er bijna geen paardenvlees meer gegeten wordt Suzanne. Vroeger toen de slagers nog allemaal zelf slachtten gebeurde dat wel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 21:05

Koeien liggen in stallen op verwarmde waterbedden :D. Daar hoeft geen laag zaagsel over.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 21:21

Maar toch wel een lekker lakentje?

Tja, ik zou graag wat meer willen lezen over het hoe en wat :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 21:23

Bij mijn buurman heb ik geen waterbedden gezien San87. Wel een roterende borstel voor een lekkere massage. :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 21:46

KarinvdM schreef:
Bij mijn buurman heb ik geen waterbedden gezien San87. Wel een roterende borstel voor een lekkere massage. :D

Dat kan ook, ja :D.

De koeienstallen hier in de omgeving zijn voorzien van speciale 'matrassen' die warm zijn en zacht liggen :P.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 00:46

KarinvdM, moet je nog maar eens goed kijken, waarschijnlijk zie je de rubber mat over het hoofd die onder het zaagsel ligt. Het zaagsel is ook niet om warm te liggen, dat doet de mat, maar is er voor om de uitgelekte melk op te vangen. Daarnaast zijn er tegenwoordig steeds meer boeren die koematrassen hebben. Daarnaast krijgen boeren tegenwoordig weidepremie, dus wat extra geld ( lees een paar ct per liter) om de koeien buiten te weiden. In de winter is dat geen optie omdat anders de spenen bevriezen plus.... er staat geen gras! Daarnaast heeft een goede koeienweide minimaal de beschikking over klaver. Kruiden klinkt wel leuk, maar gooi maar eens een handje voor de koeien, No Way dat ze het vreten!Waar haal je ook de stelling vandaan dat mais geen koeienvoer is? Het is trouwens een bijproduct. Daarnaast krijgen ze hoogwaardig samengestelde brok en mineralen. Daarnaast eerste snee kuilvoer.Nogmaals, een boer zal er alles aan doen om zijn veestapel gezond te houden Kalfjes bij de moeder vandaan is ook zo`n kreet. Het lijkt heel zielig, maar net als bij een mens hoort rust en regelmaat ook bij een koeiengeboorte. Als een koe zijn kalf bij zich mag houden betekend dat , dat het kalf per direct in de stront van de moeder komt te liggen. Via de natte navelstreng , die een snelweg naar binnen is, komen er direct al allerlei ziekten naar binnen.(Volgens mij worden mensenbaby`s ook gelijk gewassen na de geboorte, bij een kalf valt dat niet mee ;) ) De meeste koeien geven ook er ook geen mallemoer om dat de kalfjes weggehaald worden. Alleen als ze al een band hebben opgebouwd, dus al enkele uren samen lopen wordt het afscheid heel even wat luidruchtiger. Maar omdat het kalf en de moeder elkaar meestal nog wel kunnen horen is er snel weer rust in de tent. En natuurlijk, koeien die buiten lopen zullen heerlijk smaken, maar je mag ook nooit het verschil maken tussen een melkkoe en een vleeskoe. Een vleeskoe heeft vaak zijn kalf nog bij zich omdat daar andere regels tellen dan bij melkkoeien. Bij melkkoeien hebben we namelijk ook nog te maken met het bedrijfsbehandelplan wat voorschrijft dat het kalf direct wordt weggehaald ( om eerder genoemde redenen) Zie het trouwens niet als aanval Karin, maar ik weerleg graag een aantal misstanden die erg hardnekkig blijven rondhangen. ( en sorry dat dit even oftopic is, maar ik begrijp dat er meer mensen interesse in hebben) Vraag gewoon eens aan de eerste de beste boer die je tegen komt of je eens rond mag kijken en VRAAG! De meeste boeren staan hier meer voor open dan de vooroordelen te moeten verdedigen van mensen die niet op de hoogte zijn hoe het werkelijk gaat, en daar doet de media geen goed aan( PvdD, WK, Tros Radar ( waarvan Mevrouw Hertsenberg verre van schoon is richting de veehouders en een zevendedagsadventist is, veehouders maken met dit soort mensen geen schijn van kans om eerlijk uit de hoek te komen ;) .

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 10:07

Ik vind het prima als deze paardenslager open blijft.
Hoe verantwoord is het vlees dat we uit de supermarkt eten!
Bij een kleinschalige slagerij met liefde voor het vak gaat het er allemaal net iets anders aan toe.
Eerlijk gezegd heb ik liever dat de oude dieren of geblesseerde dieren geslacht worden.
Vind het veel zieliger dat je oude en geblesseerde paarden tegen komt op internet.
" voor een goed tehuis "
Misschien is mijn mening wat gekleurd omdat ik niet beter weet.
Ik vind het niet erg om eigen vlees te eten, dus van de eigen dieren.
Dan weet ik tenminste zeker dat ze het goed hebben gehad.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 13:10

KarinvdM schreef:
Miracle_ schreef:
Ieder zijn eigen visie van eerlijk toch. Ik vind een paard wat zijn leven lang heeft moeten werken, en vervolgens afgedankt wordt, en door een frikandel wordt gedraaid verre van eerlijk.

Nee, afspuiten en vervolgens via een grijper in de auto van Rendac gemikt worden en bij Rendac er weer uitgekiept worden en het verdere traject is respectvol...
Maar ieder zijn mening. :)
Ik heb met een stuk vlees van een goede slager geen problemen. Beter dan de salami uit Italië waar een hoop dierenleed in zit. Om maar niet te spreken over vlees uit Zuid-Amerika.

Het is jammer dat door de overdaad aan regels al de kleine slagers die vroeger zelf slachtten verdwenen zijn.

Dat staat hier toch los van? Ik zeg dat ik dit geen eerlijk vlees vind. Dat is totaal wat anders dan de rendac. Dat is namelijk ook niet mijn manier. Maar het gaat hier om een slagerij, niet om de manier van doden van het paard.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 13:20

Ook ik heb op mijn stage op een paardenkliniek geen paarden zien vechten tegen de injectie. Ieder dier was na de injecties met 5 seconden weg. Bij de meeste hoorde je zodra ze lagen nog een keer een zucht en dan was het gebeurt. Gaat heel snel en zonder enige spanning.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:05

Vrees alleen dat het oude paard in zijn leven meer medicamenten heeft binnengekregen dan menig boerderijdier :P :9
knap dat die slager dat weet te ontkrachten of geven ze op die maneges geen entingen en wormenkuren meer tegenwoordig en geen geneesmiddelen als ze ziek worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:09

Manegepaarden worden toch nooit ziek :7?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 23:45

Wel grappig wat een topictitel al niet doet... [ON] "Paard op de Kaart" in Arnhem van start gaat over hetzelfde onderwerp eigenlijk, maar is maar 60 keer bekeken en dit...

Verder: Als deze slager echt goed geciteerd is door de krant, mag hij wat mij betreft geen slager worden/zijn. Er staan veel fouten in zijn tekst, jammer hoor.
Hij heeft vast geen stage gelopen in Nijkerk...

Op zich heb ik zeker niets tegen slacht hoor, mijn vorige paard is ook naar Nijkerk gegaan, maar die had zeker weten geen gebroken been en was geen oud manegepaard. Overigens denk ik dat een oud paard ook niet echt geweldig smaakt. En als hij het alleen van afgedankte manegepaarden moet hebben vrees ik dat hij er geen droge boterham aan kan verdienen...

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 23:54

Suzanne F. schreef:
Tja niks op tegen hoor. Beter naar de slager dan een lijdensweg van verwaarlozing en pijn.
Waarom verkopen gewone slagerijen geen paardenvlees eigenlijk? Waarom moet dat een speciale paardenslager zijn?

'Gewone', althans Keurslagerij hebben het vaak niet in het assortiment zitten omdat er gewoonweg geen vraag naar is. In de 2,5 jaar tijd dat ik er in ieder geval werk, kan ik de keren dat er gevraagd is naar een paardenbiefstuk, of paardenrookvlees, op 2 handen tellen.
Dit betekent niet dat ze het niet kunnen leveren, want vaak hebben we het dan in een week in huis. Maar waar geen vraag voor is verkoopt niet.

Ik vind t ook nogal hypocriet. Of die 'manegepaarden' nu gelijk verlost zijn, of dat ze ergens nog aan t werk moeten onder steeds slechtere omstandigheden, of doorverkocht worden of op transport naar Italie wordt gezet (noem maar wat). Blij dat die maneges hun verantwoordelijkheid nemen als het klaar is, ipv er meer geld uit te slaan door ze door te verkopen. Waarom Is de slagerij zo vreselijk? Of is dat gewoon een idee wat ons in het hoofd is geprent?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 23:55

femiaans schreef:
wreckh, je zal de iglo`s bedoelen, en dat zijn geen permanente verblijfplaatsen maar "couveuse" boxen om de kalveren de zorg te geven die ze nodig hebben. Als ze wat groter zijn gaan deze kalveren naar een groepshok met stro. De kistkalveren van vroeger die zo gehouden werden voor het "rosévlees"en tot hun dood nooit naar buiten konden komen is al jaren bij de wet verboden.

Kalveren horen bij de koe. Niet in een iglo en niet in een groepsstal zonder moeder.

Oude paarden die geen waardig leven kunnen hebben en paarden met ongeneeslijke aandoeningen horen afgemaakt te worden. Door de.DA of door de.slachter. Niks mis mee. Zie het paardengebed.

Hier is een slager in de buurt die zelf paarden heeft voor de hobby. En hij heeft donderdags paardenvlees in de winkel.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 03:36

Nou jetta, dan hoop ik dat je 10 euro per liter koemelk kan betalen...

Want das wel t gevolg van zulke eisen...kalveren bij hun moeder laten ..of betaal je dat niet?

Dat lijkt me dan meer dan logisch.....of gewoon geen koeienmelk drinken....kan ook!

En dan mag een paardenveulen ook niet afgespeend worden met 5 mnd, maar moet die ook in kudde leven en dan afgespeend worden, en dat heeft dan niets met leeftijd te maken....

Of is het maar net hoe t jou uitkomt?

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 05:41

Natuurlijk Jetta, we laten de kalveren gewoon bij hun moeder lopen tot ze pink zijn, hup, gewoon het koeienverblijf in waar ze binnen een dag ondersteboven zijn gelopen. Leuk ook als ze naar buiten mogen en met 10 koe tegelijk naar buiten willen, fijn voor de kalveren! Ook heel comfortabel als mama gemolken moet worden en het een gedrang wordt met de kalfjes die mee willen lopen de melkput in. Bovenal, ook heel fijn dat ze in de stront en zeik lopen , heel schoon en rein,!( een koe kijkt echt niet waar ze het laten vallen, dus als er een kalf onder loopt is het dikke pech) Maar ik begrijp dat het tegenwoordig ook geen probleem is om een mensenbaby 3 weken in een strontluier te laten liggen? Dit zijn dus van die loze uitspraken waar niemand wat aan heeft, boven al het kalfje niet! Laat het maar lekker in de couveuse staan, binnen de eerste keer melk geven ( biest van hun moeder!) zien ze de boerin ( die is meestal de kalfjesmelkgeefster) als mama en hebben geen last van menselijke emoties. ( Alleen die biest is zeer belangrijk, het oetsiekoetsie ( wat we toch echt regelmatig staan te doen) maakt ze geen moer uit!)Als het koud is een dekje op, en als ze oud genoeg zijn lekker met hun leeftijdsgenootjes in een groot hok met stro. Bovendien, een boer zit aan allerlei regels vast, genomen door de overheid. Volg je die niet op volgen de hoogste boete`s die je maar kan bedenken. En laat er nu net in dat behandelplan staan dat kalfjes direct bij hun moeder vandaan moeten? Ik snap best dat bij sommige mensen dit vreemd over komt, mede door de eerder genoemde media. Maar gewoon eens vragen aan je Veearts hoe het nu eigenlijk zit doet meer dan denken dat je weet hoe het zit, en dan maar heel hard gaan roepen dat het ook zo is. Nogmaals sorry voor het off topic gaan, maar het is zo vreselijk jammer dat dit soort dingen maar geroepen mogen worden, ik zie het persoonlijk als laster tegen elke melkveehouder.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:18

Ik ken deze mensen persoonlijk, ook de penny-meisjes waarover geschreven word (in mijn ogen eigenlijk bedoelt als een onschuldig grapje), ik ben twee straten verderop opgegroeid.

Ik lees dit als iets persoonlijks en pijnlijks, het laatste gedeelte authentiek klarendal, een straat waar de ene naar de andere winkel is verdwenen.
Voor mij is de paardenslager de worst, het straatbeeld, het praatje, het hoort gewoon bij klarendal.

Net nu klarendal, of beter gezegd de klarendseweg, weer op de kaart komt, het zou zonde zijn.

Ik denk dat, als je hier echt een onderbouwde mening over wilt hebben, of wilt snappen waarom dit ons zo aan het hart gaat, er eens geweest moet zijn.