Rechtszaak tegen Academy Bartels morgen van start

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:06

Ik heb Tineke en Imke eigenlijk heel hoog staan maar als ik dit rapport lees word ik kotsmisselijk...

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:07

Hannanas schreef:
hedwig111 schreef:
http://hippocampus-nl.com/fileupload/Ex ... eThiel.pdf
Misschien dit eens lezen voor iedereen die interesse heeft in de reden van de aanklacht...

Mooi verslag.
Hier rest bijna geen tegengas voor over vanuit Bartels'..
En je wilt dit absoluut voorkomen bij meer paarden..

Je kunt wel erg duidelijk lezen voor welke partij het stuk Is geschreven. Gezien de keren dat ik de trainingsweken gevolgd heb met daarin ook les van Mischa, kan ik de aanteiging moeilijk voor waar aannemen. Het medische aspect kan ik niet beoordelen, geen idee hoe bot afwijkingen ontstaan en of dat door het bit kan zijn gedaan etc. Vervelend genoeg allemaal.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:07

hedwig111 schreef:
http://hippocampus-nl.com/fileupload/Ex ... eThiel.pdf
Misschien dit eens lezen voor iedereen die interesse heeft in de reden van de aanklacht...

Bij de naam van Ulrike Thiel gaat me wel een lichtje branden, zij is van het blad St Georg in Duitsland en heeft vaker in de clinch gelegen met een andere grote stal in NL over de trainingsmethode.

Linda2B

Re: Rechtszaak tegen Academy Bartels morgen van start

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:15

Inderdaad bij de gedachte aan de naam dr. Ulrike Thiel en haar algemene afkeer van zo'n beetje alle methodes behalve de hare komt bij mij nu niet bepaald een objectief beeld naar boven m.b.t. het rapport. Dus nee, ben bepaald niet overtuigd en hou ook hiermee mijn geloof in Stal Bartels tot het tegendeel daadwerkelijk bewezen is.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:15

Arm paard. Hij durft amper te lopen op een van die eerste filmpjes. Goed dat dit aangepakt en uitgezocht wordt. Stanggebruik wordt over het algemeen zwaar onderschat.
Als kaakbot oplost en ook woekert op de plek waar de stang zich in de paardenmond bevindt en ook nog eens aan beide kanten, dan is de stang naar mijn mening echt misbruikt. Doorsporen is ook gewoon niet goed.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 09-03-15 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:17

Ik heb het rapport vluchtig door gelezen, ik zie dat het boek "bewuster paardrijden" van de familie Bartels erbij gehaald wordt en hier commentaar op geleverd wordt. Nu zal ik wel heel dom zijn, maar als het mijn paard was, verdiep je je toch in de trainingsmethodieken die worden toegepast? En eigen boek is natuurlijk wel een perfect tastbaar bewijs hoe zij trainen. Als je dat niet aanstaat, dan zet je je paard toch niet daar neer? Afgezien van het feit wie gelijk heeft of niet, ik vind het heel makkelijk om eerst achter een trainingsmethode te staan en het daarna met ondersteuning van een boek de grond in te boren.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:19

Misschien heeft ze zelf helemaal geen verstand van trainingsmethoden. Ik weet het niet hoor. En dan zou je van een professionele stal moeten kunnen verwachten dat zij dat wel weten en dat dit niet in strijd is met het welzijn van je paard.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:20

Tja rapport word ook niet onafhankelijk geschreven, totaal 1 zijdig in opdracht van. Dus ja dan word je als Acedemy lekker te kak gezet. Referentie's zijn ook 50% vanuit haar eigen geschreven boeken cq visie waarin ook veelal word gerefereerd naar het Nederlandse rijsysteem die door haar niet op prijs word gesteld.

Ik zeg, ik ben benieuwd.. Ik vind het wel goed dat Bartels het tot een rechtzaak laat komen.
Als je ze afkoopt dan sta je nog verdachter in beeld.. Bartels heeft maar 1 maal gereageerd zover ik weet en houd zich in de media stil waar Engel wel zoveel mogelijk de media aandacht zoekt.

Ik zou zeggen laat de rechter dit maar uit zoeken.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:21

Ik ben ook benieuwd. Ik had in de tussentijd al een paar keer gegoogled om te zien hoe het ervoor stond maar kon geen nieuws vinden.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:21

Maar het rapport van gent is wel onafhankelijk, hoe verklaar je dat dan?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:28

Mijn mening:

Ik woon in de regio en heb uit zeer betrouwbare bron dat het bot idd beschadigd was (stangafdruk in de lagen)
Dus ja dat is waar, daar is M.Koot verantwoordelijk voor want zij trainde het paard.
Bartels reed er de laatste jaren niet op, alleen pension. (staat dus los van de schade ontstaan met rijden)

Ulrike Thiel schopt al jarenlang tegen alles wat niet klassiek is (vooral LDR, gebruik google) en kan het dus echt niet een onafhankelijk onderzoek noemen :+

Mevrouw is meer dan mediageil en preekt maar al te graag voor eigen parochie :7
20% is waarheid, 80% van het rapport doet niet ter zake en is haar eigen visie/mening en niet gebasseerd op wetenschappenlijk onderzoek en feiten (met name over de trainingsmethoden en gangen/spierspanningen ed)
Kijk dat je met te harde hand en te scherpe bitten en sporen schade veroorzaakt oké, maar al die overige plaatjes met pijltjes kan ik verre van serieus nemen.

Mevrouw Engel: wie zwijgt stemt toe....heeft ze jaren gedaan, je weet toch wel hoe je paard
getraind wordt, je komt toch wel eens kijken en dan constateer je toch wel het eea :o
Waarom dat er pas zo laat gepiept wordt (na jaaaaaaaaaaaaaaaaaren) is mij een raadsel.
Waarschijnlijk omdat hij niet goed genoeg voor het echte werk was (LT de max?) Dan is de waarde ook een heel stuk minder.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 09-03-15 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:33

Ben benieuwd wat er naar voren komt. En ik hoop dat mensen objectief blijven en niet teveel in het voordeel van Bartels denken omdat ze bij de top horen. Als dit echt is gebeurd bij hun op stal moeten ze gestraft worden simpel als dat.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:35

Tigra_ schreef:
Ben benieuwd wat er naar voren komt. En ik hoop dat mensen objectief blijven en niet teveel in het voordeel van Bartels denken omdat ze bij de top horen. Als dit echt is gebeurd bij hun op stal moeten ze gestraft worden simpel als dat.

Maar even simpel gesteld: Stel ik heb mijn paard ook wel een doorgereden met spoor
of gebruik te scherpe bitten en rij wat hardhandig, is mijn pensionstalhouder dan verantwoordelijk?

Nee toch...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:38

listiglistje schreef:
Tigra_ schreef:

Maar even simpel gesteld: Stel ik heb mijn paard ook wel een doorgereden met spoor
of gebruik te scherpe bitten en rij wat hardhandig, is mijn pensionstalhouder dan verantwoordelijk?

Nee toch...

Toch eigenlijk wel gedeeltelijk. Als pensionhouder ben je gedeeltelijk verantwoordelijk wat er op je erf gebeurt. Als er een paard verhongerd op een doe-het-zelf stal kun je niet zomaar zeggen dat is niet mijn pakkie aan als je zelf als stalhouder ook rond loopt. Zelfde met mishandeling. Makkelijk om je handen eraf te trekken.

Ik mag toch hopen dat menig pensionhouder ingrijpt als 1 van z'n klanten een van haar eigen paarden mishandeld.

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:40

is het geen open zaak voor de nieuwschierige bokkers onder ons kan hij gevolgd worden zal vast wel niet

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:43

listiglistje schreef:
Mijn mening:

Mevrouw Engel: wie zwijgt stemt toe....heeft ze jaren gedaan, je weet toch wel hoe je paard
getraind wordt, je komt toch wel eens kijken en dan constateer je toch wel het eea :o
Waarom dat er pas zo laat gepiept wordt (na jaaaaaaaaaaaaaaaaaren) is mij een raadsel.
Waarschijnlijk omdat hij niet goed genoeg voor het echte werk was (LT de max?) Dan is de waarde ook een heel stuk minder.

Het gaat een Lonneke Engel toch helemaal niet om de waarde van dit paard. Goed geld heeft zij allang verdiend met hele andere bezigheden. Zij komt er op haar manier achter dat haar paard toegetakeld is, en dat zit haar dwars en of je nou Academy van je voornaam heet of Henkie op de hoek. Zij wil dat het recht zegeviert en ik denk dat ze een aardig rapport in de hand heeft.
Want laten we eerlijk zijn, dat vermeld toch wel schokkende zaken.

En had ze dan bij ieder bezoek die mond in moeten duiken?
Dat doe je normaal gesproken niet.
Totdat iemand verder keek dan ze neus lang was en toch wel schokkende ontdekkingen deed.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:44

Tigra_ schreef:
Toch eigenlijk wel gedeeltelijk. Als pensionhouder ben je gedeeltelijk verantwoordelijk wat er op je erf gebeurt. Als er een paard verhongerd op een doe-het-zelf stal kun je niet zomaar zeggen dat is niet mijn pakkie aan. Zelfde met mishandeling. Makkelijk om je handen eraf te trekken.

Verhongeren, gevaarlijke omheining of slechte verzorging is de pensionstalhouder wel degelijk verantwoordelijk, maar iemands rijstijl?

Mijn pensionstalhouder kijkt volgens mij ook nooit in mijn paard zijn mond en met een deken op zie je de spoorplekken niet, hij wisselt geen dekens.

Op veel pensionstallen zullen dat soort zaken niet snel opgemerkt worden... ze zijn niet heel de dag fysiek met jouw paard bezig.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:44

FriesWytske schreef:
Hier staat een hele goede reactie bij. Die haar aanklacht dus weerlegt.

https://www.facebook.com/Hoefslag/photo ... =1&theater

wow wat een dieptrieste reacties zeg :wow:
volwassen mensen die met "bitch" gaan gooien terwijl ze beide partijen niet persoonlijk kennen.. bah, tokkiegedrag!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:48

listiglistje schreef:
Tigra_ schreef:
Toch eigenlijk wel gedeeltelijk. Als pensionhouder ben je gedeeltelijk verantwoordelijk wat er op je erf gebeurt. Als er een paard verhongerd op een doe-het-zelf stal kun je niet zomaar zeggen dat is niet mijn pakkie aan. Zelfde met mishandeling. Makkelijk om je handen eraf te trekken.

Verhongeren, gevaarlijke omheining of slechte verzorging is de pensionstalhouder wel degelijk verantwoordelijk, maar iemands rijstijl?

Mijn pensionstalhouder kijkt volgens mij ook nooit in mijn paard zijn mond en met een deken op zie je de spoorplekken niet, hij wisselt geen dekens.

Op veel pensionstallen zullen dat soort zaken niet snel opgemerkt worden... ze zijn niet heel de dag fysiek met jouw paard bezig.

Dat ze er niet op letten maakt nog niet dat ze er hun handen zomaar vanaf kunnen trekken. Dat is lekker makkelijk om de ogen te sluiten.
Het gaat hier om vrij ernstige beschuldigen en mocht daar wat van waar zijn dan is dat ook zeker de fout van een pensionhouder om dit toe te laten op zijn stal. Maakt mij niet wijs dat het nooit is opgevallen dat er hardhandig met het dier omgegaan word. Zeker als je een naam hebt die je waarschijnlijk wil hoog houden zal je niet zomaar iedereen toelaten op je stal? Ik wed zomaar dat ik daar niet hoef te komen staan met men recreatie-rondhobbel-knol. Zoveel moeite is dat niet om rond te kijken wat je pensionklanten uitspoken. Als je ze ziet rijden zal dat toch boekdelen spreken. Zeker voor zulke ervaren mensen in de sport moet het een koud kunstje zijn om zulke dingen op te merken. Ze zullen vast niet met hun hoofd in het zand zitten.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:51

listiglistje schreef:
Mijn mening:

Ik woon in de regio en heb uit zeer betrouwbare bron dat het bot idd beschadigd was (stangafdruk in de lagen)

Daar hoef je niet voor in de regio te wonen en ook geen betrouwbare bron te hebben. Staat gewoon in het openbaar rapport van Gent.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:52

listiglistje schreef:
Mijn mening:

Dus ja dat is waar, daar is M.Koot verantwoordelijk voor want zij trainde het paard.
Bartels reed er de laatste jaren niet op, alleen pension. (staat dus los van de schade ontstaan met rijden)

En die schade kan niet ontstaan zijn door in de teugels gaan staan, zich lostrekken met bit in of door schrikken/fris zijn/oid.? En is er aan te tonen hoe oud deze schade is?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:53

trouwens sterkte voor de rechter in kwestie :D dat zijn meestal paardenleken en niet thuis in de termen en technieken :P

Ik heb zelf een keer een rechtszaak om een paard gehad, het was na 10 miniuten duidelijk,
maar hij liet het nog een uur doorgaan en wou alle termen weten, van longeren tot slofteugel ed. :+

Hij genoot er zichtbaar van, tot grote ergenis van mijn tegenpartij...

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:53

listiglistje schreef:

Nee toch...

Die discussie gaat nu gevoerd worden. Bartels beweerd ineens alleen pensionhouder te zijn, terwijl in eerdere publicaties vanuit Bartels ze beweerden dat het paard onder hun begeleiding gereden werd.

Laat de rechter er maar over beslissen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:57

Maar Tigra_ wat is zichtbaar hardhandig? Rukken, plukken en slaan (wat niet gebeurde, wel waarneembaar)
of de handen muistil, maar wel 100 kilo in je handen? (want daardoor is de schade ontstaan, constante druk op de lagen)

LIjkt mij moeilijk te constateren voor een pensionhouder, staat jouw pensionhouder iedere dag de gehele rit (1 uur?) bij jou langs de kant

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 00:05

tamary schreef:
listiglistje schreef:
Mijn mening:

En die schade kan niet ontstaan zijn door in de teugels gaan staan, zich lostrekken met bit in of door schrikken/fris zijn/oid.? En is er aan te tonen hoe oud deze schade is?

Er staat ook dat er letsel aanwezig is wat duid op langdurig onstoken weefsel/bot.