Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
larahartje schreef:Ik was 1 van de 23 ruiters. Bij alle ruiters waar de entingen niet van klopte zat in het paspoort wel een handtekening en stempel, maar geen sticker. Wij vonden het onzin dat ze niet op een regiokampioenschap mochten starten, maar wel op een fei wedstrijd. Om dit duidelijk te maken hebben we allemaal niet gereden.
Kostolany schreef:Zo kan dus elk land even bepalen wat je moet doen en elke sportbond? Raar hoor! Eerlijk gezegd vind ik het tijd worden dat we als ruiters eens op staan tegen de sportbond. Ze maken inplaats van de sport leuker alleen maar meer kapot dat er geen lol meer aan is om te gaan starten ergens! Ze maken verenigingen kapot omdat ze zoveel regels maken dat het niet meer haalbaar is om er nog aan te voldoen. Ze maken juryleden kapot om nog hun vrije tijd te geven aan de sport. Niet te vergeten vele vrijwilligers onmogelijk om te blijven staan voor sport. Ze maken het zowel sport, recreatieruiters, endurance alles kapot om nog leuk met elkaar sport te hebben met al die regels en verplichtingen waar je aan moet voldoen. Komen ze op voor de ruiters/? NIet echt..dacht dat het ooit daarom begonnen was. Hoezo nog leuk in de sport?
Tijd dat we het een halt toe roepen! Dit mag van mij vaker gebeuren! Respect voor de ruiters die dit gedaan hebben! DIe opgestaan zijn om eens de KNHS wakker te gaan schudden dat zij geen bestaans recht hebben zonder leden! Ze zijn onderhand net zo moeilijk aan het doen als de belastingdienst met net zulke rommel en veranderingen!
gomir schreef:Ik trof vorig jaar een controleur die me niet wilde laten starten, omdat er niet in het paspoort stond vastgelegd of het paard wel of niet voor menselijke consumptive was bestemd...
Ten eerste is dat alleen voor belang als een dierenarts bepaalde medicatie gaat geven en is het voor de sport totaal irrelevant, ten tweede mogen mijn paarden best geslacht worden en dat hoef je niet op te schrijvenMaar werd toch bijna naar huis gestuurd
Citaat:WAT ZIJN DE REGELS?
Het paardenpaspoort moet altijd bij het paard aanwezig zijn (staat je paard in een pensionstal, dan moet het paspoort daar liggen).
Het paard moet juist geregistreerd zijn.
Volgens de wetgeving is een paard in principe een dier dat bestemd is voor menselijke consumptie. Dat betekent dat niet alle beschikbare medicijnen gebruikt mogen worden. Bovendien moet in het paspoort het hoofdstuk IX ‘Medische behandelingen’ of een pagna met alleen de naam ' Medische behandeling' ingevuld zijn. Hierin wordt vastgelegd welke medicijnen (met wachttijden) aan het paard toegediend zijn.
Een slachtpaard kan door een volgende eigenaar altijd als gezelschapspaard bestempeld worden. Omgekeerd kan niet, een gezelschapspaard blijft altijd een gezelschapspaard.
Een dierenarts moet, alvorens hij medicijnen toedient, het paspoort inzien, om de status van het paard (wel/niet voor menselijke consumptie) vast te stellen, zodat er bepaald kan worden welk medicijn wel of niet toegediend mag worden.
Voldoe je bij een controle niet aan deze regel(s), dan kan er een boete worden opgelegd. De hoogte van de boete wordt niet door de controlerende instantie bepaald (in dit geval de nVWA), maar wordt individueel bepaald door het Openbaar Ministerie.
brechtje122 schreef:gomir schreef:Ik trof vorig jaar een controleur die me niet wilde laten starten, omdat er niet in het paspoort stond vastgelegd of het paard wel of niet voor menselijke consumptive was bestemd...
Ten eerste is dat alleen voor belang als een dierenarts bepaalde medicatie gaat geven en is het voor de sport totaal irrelevant, ten tweede mogen mijn paarden best geslacht worden en dat hoef je niet op te schrijvenMaar werd toch bijna naar huis gestuurd
Maar het medisch inlegvel is toch al jaren verplicht? Officieel gezien hoor je dat ook op orde te hebben.
http://www.horses.nl/algemeen/inlegvel- ... npaspoort/
Stuk van KNHS:Citaat:WAT ZIJN DE REGELS?
Het paardenpaspoort moet altijd bij het paard aanwezig zijn (staat je paard in een pensionstal, dan moet het paspoort daar liggen).
Het paard moet juist geregistreerd zijn.
Volgens de wetgeving is een paard in principe een dier dat bestemd is voor menselijke consumptie. Dat betekent dat niet alle beschikbare medicijnen gebruikt mogen worden. Bovendien moet in het paspoort het hoofdstuk IX ‘Medische behandelingen’ of een pagna met alleen de naam ' Medische behandeling' ingevuld zijn. Hierin wordt vastgelegd welke medicijnen (met wachttijden) aan het paard toegediend zijn.
Een slachtpaard kan door een volgende eigenaar altijd als gezelschapspaard bestempeld worden. Omgekeerd kan niet, een gezelschapspaard blijft altijd een gezelschapspaard.
Een dierenarts moet, alvorens hij medicijnen toedient, het paspoort inzien, om de status van het paard (wel/niet voor menselijke consumptie) vast te stellen, zodat er bepaald kan worden welk medicijn wel of niet toegediend mag worden.
Voldoe je bij een controle niet aan deze regel(s), dan kan er een boete worden opgelegd. De hoogte van de boete wordt niet door de controlerende instantie bepaald (in dit geval de nVWA), maar wordt individueel bepaald door het Openbaar Ministerie.
bliver schreef:Tja een moeilijk punt. iedereen weet hoe je paspoort eruit moet zien en elk kampieonschap is er wel ergens in nederland gezeik mee. Maar indd het is kinderachtig om iemand te diskwalificeren om een stickertje terwijl de rest wel is ingevuld.
Maar het schiet wel zijn doel voorbij, maar daarom worden te regels ook aangepast vanaf 1 april.
Jolien87 schreef:Ben ik nu de enige die zich afvraagt hoe het kan dat deze ruiters wel internationaal kunnen starten terwijl de stickers ontbreken? Je zou toch denken dat juist daar streng wordt gecontroleerd.
Overigens inderdaad erg sportief van de andere ruiters om ook niet te starten.
Schoentje schreef:Jolien87 schreef:Ben ik nu de enige die zich afvraagt hoe het kan dat deze ruiters wel internationaal kunnen starten terwijl de stickers ontbreken? Je zou toch denken dat juist daar streng wordt gecontroleerd.
Overigens inderdaad erg sportief van de andere ruiters om ook niet te starten.
Omdat de FEI dit dus wel goed vindt. Het paard is tenslotte geënt. Op een internationale wedstrijd worden de paspoorten van alle altijd paarden gecontroleerd. Een verkeerd geënt paard moet van het terrein af.
De controles daar zijn dus veel strenger en daarom is het zo krom dat op een regionaal concours deze paspoorten niet geaccepteerd worden.