Ruiterstaking bij Regiokampioenschap springen in Utrecht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:12

Als de enting op een andere manier dan die sticker in het paspoort verwerkt staat dan snap ik het protest wel. Maar als die enting zowel geen sticker als aantekening heeft snap ik het weer niet. Regels zijn dan inderdaad regels. (nu ga ik even de overige reacties lezen)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:14

larahartje schreef:
Ik was 1 van de 23 ruiters. Bij alle ruiters waar de entingen niet van klopte zat in het paspoort wel een handtekening en stempel, maar geen sticker. Wij vonden het onzin dat ze niet op een regiokampioenschap mochten starten, maar wel op een fei wedstrijd. Om dit duidelijk te maken hebben we allemaal niet gereden.

Ik vind het goed gedaan!

Regels zijn er om bepaalde dingen te bereiken, niet als doel op zich. Als de redelijkheid verdwenen lijkt is het prima om je daartegen te verzetten - ik vind het heel goed dat jullie dat samen hebben gedaan :j

bliver

Re: Ruiterstaking bij Regiokampioenschap springen in Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:18

Tja een moeilijk punt. iedereen weet hoe je paspoort eruit moet zien en elk kampieonschap is er wel ergens in nederland gezeik mee. Maar indd het is kinderachtig om iemand te diskwalificeren om een stickertje terwijl de rest wel is ingevuld.

Maar het schiet wel zijn doel voorbij, maar daarom worden te regels ook aangepast vanaf 1 april.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:27

Zo kan dus elk land even bepalen wat je moet doen en elke sportbond? Raar hoor! Eerlijk gezegd vind ik het tijd worden dat we als ruiters eens op staan tegen de sportbond. Ze maken inplaats van de sport leuker alleen maar meer kapot dat er geen lol meer aan is om te gaan starten ergens! Ze maken verenigingen kapot omdat ze zoveel regels maken dat het niet meer haalbaar is om er nog aan te voldoen. Ze maken juryleden kapot om nog hun vrije tijd te geven aan de sport. Niet te vergeten vele vrijwilligers onmogelijk om te blijven staan voor sport. Ze maken het zowel sport, recreatieruiters, endurance alles kapot om nog leuk met elkaar sport te hebben met al die regels en verplichtingen waar je aan moet voldoen. Komen ze op voor de ruiters/? NIet echt..dacht dat het ooit daarom begonnen was. Hoezo nog leuk in de sport?

Tijd dat we het een halt toe roepen! Dit mag van mij vaker gebeuren! Respect voor de ruiters die dit gedaan hebben! DIe opgestaan zijn om eens de KNHS wakker te gaan schudden dat zij geen bestaans recht hebben zonder leden! Ze zijn onderhand net zo moeilijk aan het doen als de belastingdienst met net zulke rommel en veranderingen!

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:33

Kostolany schreef:
Zo kan dus elk land even bepalen wat je moet doen en elke sportbond? Raar hoor! Eerlijk gezegd vind ik het tijd worden dat we als ruiters eens op staan tegen de sportbond. Ze maken inplaats van de sport leuker alleen maar meer kapot dat er geen lol meer aan is om te gaan starten ergens! Ze maken verenigingen kapot omdat ze zoveel regels maken dat het niet meer haalbaar is om er nog aan te voldoen. Ze maken juryleden kapot om nog hun vrije tijd te geven aan de sport. Niet te vergeten vele vrijwilligers onmogelijk om te blijven staan voor sport. Ze maken het zowel sport, recreatieruiters, endurance alles kapot om nog leuk met elkaar sport te hebben met al die regels en verplichtingen waar je aan moet voldoen. Komen ze op voor de ruiters/? NIet echt..dacht dat het ooit daarom begonnen was. Hoezo nog leuk in de sport?

Tijd dat we het een halt toe roepen! Dit mag van mij vaker gebeuren! Respect voor de ruiters die dit gedaan hebben! DIe opgestaan zijn om eens de KNHS wakker te gaan schudden dat zij geen bestaans recht hebben zonder leden! Ze zijn onderhand net zo moeilijk aan het doen als de belastingdienst met net zulke rommel en veranderingen!

_/-\o_

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:47

Aan de ene kant kan ik het me voorstellen. (FEI keurt het goed KNhS niet, dat is raar)

Aan de andere kant de reglementen zijn er duidelijk over, dit dien je als ruiter te weten en aan te voldoen....

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:48

sportieve aktie!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:55

Goede actie van de springruiters! Sociaal naar elkaar toe.

Alleen heeft het weinig zin denk ik, want de organisatie heeft dan wel een lege ring, maar er was toch al betaald door de ruiters lijkt me. Dus organisatie alleen maar blij, kunnen ze eerder naar huis... Of zie ik het verkeerd?

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 13:11

Vrijdag word er gereden :)

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 13:41

gomir schreef:
Ik trof vorig jaar een controleur die me niet wilde laten starten, omdat er niet in het paspoort stond vastgelegd of het paard wel of niet voor menselijke consumptive was bestemd...

Ten eerste is dat alleen voor belang als een dierenarts bepaalde medicatie gaat geven en is het voor de sport totaal irrelevant, ten tweede mogen mijn paarden best geslacht worden en dat hoef je niet op te schrijven :+ Maar werd toch bijna naar huis gestuurd :=

Maar het medisch inlegvel is toch al jaren verplicht? Officieel gezien hoor je dat ook op orde te hebben.
http://www.horses.nl/algemeen/inlegvel- ... npaspoort/
Stuk van KNHS:
Citaat:
WAT ZIJN DE REGELS?

Het paardenpaspoort moet altijd bij het paard aanwezig zijn (staat je paard in een pensionstal, dan moet het paspoort daar liggen).
Het paard moet juist geregistreerd zijn.
Volgens de wetgeving is een paard in principe een dier dat bestemd is voor menselijke consumptie. Dat betekent dat niet alle beschikbare medicijnen gebruikt mogen worden. Bovendien moet in het paspoort het hoofdstuk IX ‘Medische behandelingen’ of een pagna met alleen de naam ' Medische behandeling' ingevuld zijn. Hierin wordt vastgelegd welke medicijnen (met wachttijden) aan het paard toegediend zijn.
Een slachtpaard kan door een volgende eigenaar altijd als gezelschapspaard bestempeld worden. Omgekeerd kan niet, een gezelschapspaard blijft altijd een gezelschapspaard.
Een dierenarts moet, alvorens hij medicijnen toedient, het paspoort inzien, om de status van het paard (wel/niet voor menselijke consumptie) vast te stellen, zodat er bepaald kan worden welk medicijn wel of niet toegediend mag worden.
Voldoe je bij een controle niet aan deze regel(s), dan kan er een boete worden opgelegd. De hoogte van de boete wordt niet door de controlerende instantie bepaald (in dit geval de nVWA), maar wordt individueel bepaald door het Openbaar Ministerie.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:38

brechtje122: Even lezen: Ze voldoen wel aan de eisen. En de FEI die internationaal toe ziet op de regels waar veel van deze mensen met diezelfde paarden ook starten keuren dit wel goed. En ineens onze eigen sportbond niet. Missen alleen een lullig stickertje?? Dus wel stempel handtekening. het is niet dat de paarden niet geeent zijn enz.

Zo kan elke sportbond andere regels op gaan leggen en moet jij maar zien hoe je er nog aan kan voldoen. Dat wordt lastig als ze allemaal iets anders willen. Straks zegt de volgende bond je kan niet starten als je dit of dat niet hebt. De andere sportbond wil juist dat weer niet hebben en ga zo maar door. Of paard a is 3 jaar geleden geprikt met iets wat door sportbond volgend jaar ineens verboden is maar ja is 3 jaar geleden als geprikt en regels zijn veranderd. Kan het paard niet meer starten? Wordt er zo niet werkbaarder op. Als FEI oke is...waarom dan als NL sportbond ineens moeilijk doen? Beetje raar je eigen combinaties in de veren schieten. Natuurlijk als er echt iets goed mis is terecht..maar dat was hier niet het geval!

De meeste combinaties op dit niveau hebben al eerdere rubrieken doorgelopen met diezelfde paarden en zijn voor dit kampioenschap vast wel meerdere wedstrijden gestart zonder problemen en ineens?? He er is een probleem. Jij kan toch niet starten voor dit. Dan kan je beter vooraf laten weten dat die eisen er zijn dan schrijven ze vast niet in:) NU gebeurde het zo en fijn dat de mensen zoals het hoort ook eens voor hun eigen rechten op staan en laten zien dat de sportbond een beetje te gek aan het worden is!

En wat ik nog het meest erge vind van dit is dat er veel mensen bij de sportbond werken die heel goed weten hoe het gaat in de sport. Zelf sportruiter zijn geweest of zijn nog steeds en nog maken ze meest vreemde regels op en werken veel dingen slecht uit. Erg jammer. En je mag ook nog niet misselijk betalen voor alles als leden. En zonder KNHS kan je bijna niets meer organiseren of je mag als buitenstaander niet meer deelnemen aan veel dingen omdat de KNHS dat maar even niet wil. Terwijl de verenigingen of mensen waar het georganiseerd wordt met hart en ziel er geen problemen mee hebben. OOk zag ik dat dus met een mooie SGW wedstrijd gebeuren ineens valt de sportbond de mensen daar af en laat ze het lekker zelf uitzoeken. Terwijl ik dat juist een taak vind van een sportbond daarin te bemiddelen. Die mensen staan daar bijna allemaal vrijwillig vaak.

Nee, sorry maar zoals ze de laatst paar jaar bezig zijn vind ik het geen goede ontwikkeling en kan ik er niet echt achter staan. Gelukkig heb ik er helemaal niets meer mee te maken nu.
Laatst bijgewerkt door Almighty op 10-03-15 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:43

Hele goede actie! Ik werd er op de kring bijna uit gegooid omdat er een stempel van de dierenarts niet in het paspoort stond. Paard is 13 en is al zo gigantisch vaak geënt. Naam, stickers en desbetreffende dierenarts, alles stond erin... behalve de stempel! Gelukkig mocht ik starten, maar voor de regio moest de stempel erin zitten!!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:46

@kostolany Ja dat snapte ik, maar ik reageerde meer op gomir ;) Die had het niet over deze wedstrijd maar een andere.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:49

Brechtje122: Helder heb ik niet goed gelezen:)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:44

brechtje122 schreef:
gomir schreef:
Ik trof vorig jaar een controleur die me niet wilde laten starten, omdat er niet in het paspoort stond vastgelegd of het paard wel of niet voor menselijke consumptive was bestemd...

Ten eerste is dat alleen voor belang als een dierenarts bepaalde medicatie gaat geven en is het voor de sport totaal irrelevant, ten tweede mogen mijn paarden best geslacht worden en dat hoef je niet op te schrijven :+ Maar werd toch bijna naar huis gestuurd :=

Maar het medisch inlegvel is toch al jaren verplicht? Officieel gezien hoor je dat ook op orde te hebben.
http://www.horses.nl/algemeen/inlegvel- ... npaspoort/
Stuk van KNHS:
Citaat:
WAT ZIJN DE REGELS?

Het paardenpaspoort moet altijd bij het paard aanwezig zijn (staat je paard in een pensionstal, dan moet het paspoort daar liggen).
Het paard moet juist geregistreerd zijn.
Volgens de wetgeving is een paard in principe een dier dat bestemd is voor menselijke consumptie. Dat betekent dat niet alle beschikbare medicijnen gebruikt mogen worden. Bovendien moet in het paspoort het hoofdstuk IX ‘Medische behandelingen’ of een pagna met alleen de naam ' Medische behandeling' ingevuld zijn. Hierin wordt vastgelegd welke medicijnen (met wachttijden) aan het paard toegediend zijn.
Een slachtpaard kan door een volgende eigenaar altijd als gezelschapspaard bestempeld worden. Omgekeerd kan niet, een gezelschapspaard blijft altijd een gezelschapspaard.
Een dierenarts moet, alvorens hij medicijnen toedient, het paspoort inzien, om de status van het paard (wel/niet voor menselijke consumptie) vast te stellen, zodat er bepaald kan worden welk medicijn wel of niet toegediend mag worden.
Voldoe je bij een controle niet aan deze regel(s), dan kan er een boete worden opgelegd. De hoogte van de boete wordt niet door de controlerende instantie bepaald (in dit geval de nVWA), maar wordt individueel bepaald door het Openbaar Ministerie.

Het medisch inlegvel zit er ook gewoon in. Dat was het punt ook niet. Er stond alleen niet op genoteerd of het paard wel of niet voor menselijke consumptie bestemd is. En dat doet er voor die KNHS-controleur ook helemaal niet toe!

Ik jureer zelf ongeveer 20 keer per jaar en ik ben heel goed op de hoogte van de regels. Maar dan moet er niet iemand ter plekke regels gaan bedenken :+

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 06:51

Volgens mij vergeten veel mensen, dat eigenlijk de sticker juist het bewijs is van de enting.
Een handtekening kun je vervalsen.
Een stempel kun je laten maken.
Maar iedere enting heeft zijn eigen sticker met info, horend bij de gegeven enting. Er zijn evenveel entingen als stickers, dus juist die sticker is een bewijs.

Persoonlijk hoeft het van mij ook niet allemaal zo streng, maar regels zijn regels en helemaal iemand op hoger niveau is echt wel op de hoogte van al het gedonder rond de regels over enting en ik snap dus niet, dat ze het niet gewoon voor elkaar hebben.

Ik ben maar amateur, maar heb altijd mijn entingen op orde gehad en ook ik ben altijd op de hoogte geweest van de regels.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 06:58

bliver schreef:
Tja een moeilijk punt. iedereen weet hoe je paspoort eruit moet zien en elk kampieonschap is er wel ergens in nederland gezeik mee. Maar indd het is kinderachtig om iemand te diskwalificeren om een stickertje terwijl de rest wel is ingevuld.

Maar het schiet wel zijn doel voorbij, maar daarom worden te regels ook aangepast vanaf 1 april.

De regels worden niet zo zeer aangepast. Het gevolg is versoepeld.
Iedereen moet nog altijd gewoon de boel op orde hebben. Ook van 10 jaar terug.
Heb je de boel niet voor elkaar, dan gaat in het federatierapport een officiële melding van je administratieve fout. Het enige wat dus veranderd, is dat je wel mag starten op die dag.
Wordt je de volgende wedstrijd weer op deze fout betrapt, dan gaat het ook dan in het federatierapport en krijg je een boete van de KNHS.

Met de huidige regels is de KNHS dus op de hoogte wie zich niet aan de regels houdt. Dat waren ze nu niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 07:38

Heel sportief maar wat ik niet snap : ieder jaar is het gelazer met de kampioenschappen, je mag toch hopen dat iedereen, zeker in die klasse, voortaan wel weet hoe dat paspoort met de entingen eruit moet zien. Dan loop je die paspoorten van je paarden zelf toch even na?!
Ik vind het, sorry, ook wel laks van de ruiters zelf.

Die stickers zijn er oa omdat plenty dierenartsen wel de enting voor je willen inschrijven zonder hem te plaatsen.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:51

Je bent als Ruiter / amazone zelf verantwoordelijk en tja word je er dan uit gepikt dat het niet helemaal klopt is het je eigen schuld werd mij gister verstelt op de jury cursus door de instructeur.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:11

Och en ook met die stickers kun je rommelen hoor;) Die zijn er te over ook als je niet ent..dat heb ik al zo vaak gezien. Dus daar hoef je ook niet zn hoge waarde aan op te hangen....dat doen we wel..maar waterdicht is het niet en kan en zal het nooit worden ook. Dat er richtlijnen zijn snap ik wel er moet ergens een houvast zijn:0 Maar entingen zijn geen goed houvast als ik weet wat er mogelijk is met stickers, stempeltjes handtekeningen in boekje. En paspoort is niets waard verder? Dus snap niet dat er dan zn hangijzer aan moet..waterdicht nooit:) En elk jaar andere eisen helpt ook niet echt want per jaar veranderd er wel iets....en vele van ons starten niet voor het brood maar voor plezier.

Waar de lol er wel vanaf gaat ondertussen als we zo gaan zuchten over alles....blijf erbij..we maken het zo niet interessant meer om nog maar ergens aan mee te willen doen en er moet voor de meeste toch echt altijd geld bij om te kunnen starten en verdienen het niet terug. Zonde als het dan ook nog zo zwaar moeiljik wordt gedaan over een sticker mensen zetten die enting vaak echt wel als ze starten in de sport.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:26

Dan komen ze toch elders die stickers tekort.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:52

Dat met die stickers is inderdaad geen probleem. Bij grote groepen jonge paarden enten wordt er vaak niks genoteerd in de paspoorten.
Mijn ervaring is dat er bijna geen dierenarts is die zomaar zijn stempel zet zonder te enten. Hij is tenslotte verantwoordelijk bij een eventuele uitbraak. En waarom zou hij een enting noteren als hij er geen verkoopt en dus geen stuiver eraan verdient?
Deze stickertjes zijn ook niet zaligmakend, omdat ze los kunnen laten als het paspoort bijvoorbeeld vochtig is geweest. Daarom kiezen veel dierenartsen in andere landen voor het noteren van het nummer en de naam van de enting.

Ik ben het er helemaal mee eens dat de entingen in orde moeten zijn en dat dat ook simpel zelf te controleren is.
Maar waarom moet de KNHS moeilijk doen over ontbrekende stickers, terwijl dat bij de overkoepelende organisatie FEI geen probleem is? Deze paarden zijn zelfs vaker geënt dan verplicht is voor de KNHS en na de basisenting hebben zij allemaal een booster enting binnen een half jaar gehad, wat ook niet verplicht is voor de KNHS.

Dus de paarden die het allerbeste geënt zijn van het concours, diskwalificeren ze. Alleen maar vanwege een ontbrekend stickertje, waarbij wel alles is ingevuld en getekend door de dierenarts.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:47

Ben ik nu de enige die zich afvraagt hoe het kan dat deze ruiters wel internationaal kunnen starten terwijl de stickers ontbreken? Je zou toch denken dat juist daar streng wordt gecontroleerd.

Overigens inderdaad erg sportief van de andere ruiters om ook niet te starten.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:56

Jolien87 schreef:
Ben ik nu de enige die zich afvraagt hoe het kan dat deze ruiters wel internationaal kunnen starten terwijl de stickers ontbreken? Je zou toch denken dat juist daar streng wordt gecontroleerd.

Omdat de FEI dit dus wel goed vindt. Het paard is tenslotte geënt. Op een internationale wedstrijd worden de paspoorten van alle altijd paarden gecontroleerd. Een verkeerd geënt paard moet van het terrein af.
De controles daar zijn dus veel strenger en daarom is het zo krom dat op een regionaal concours deze paspoorten niet geaccepteerd worden.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:01

Schoentje schreef:
Jolien87 schreef:

Omdat de FEI dit dus wel goed vindt. Het paard is tenslotte geënt. Op een internationale wedstrijd worden de paspoorten van alle altijd paarden gecontroleerd. Een verkeerd geënt paard moet van het terrein af.
De controles daar zijn dus veel strenger en daarom is het zo krom dat op een regionaal concours deze paspoorten niet geaccepteerd worden.

Maar wat is dan nog de meerwaarde van zo'n sticker als de FEI ermee akkoord gaat als deze ontbreekt? Blijkbaar is een dergelijke sticker dus niet nodig om bewijs te leveren van het enten.