KNMvD: "Dierenwelzijn beneden peil in Oostvaardersplassen"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 17:45

Dribbel schreef:
Om eens een vergelijking te maken.
Eiland Rum (schotland):
10,463 hectare: 900 edelherten; 250 geiten; 18 Highland pony's; 30 Highland koeien

Oostvaardersplassen:
5,600 hectare: 2250 edelherten; 1000 konik paarden; 100 heck runderen

<<knip>>
En dan te bedenken dat van die 5.600 hectare nog niet de helft vast land is (2.400 hectare volgens Staatsbosbeheer), de rest is water en riet. Inderdaad heeft dit met "natuur" niks te maken...

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 20:43

We hebben het hier dus over 1,5 grote grazer per hectare onbemest land! Als je terug gaat naar ongeveer 0,3 a 0,4 grote grazers hebben die dieren normaal te eten en kan er ook nog wat groeien in deze dooie woesternij.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 20:53

Citaat:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ellen.html

Wanneer kan ik het meldnummer 144 Red een dier bellen?
Is een dier in nood of gewond, bel dan het meldnummer 144 Red een dier. Het meldnummer is 24 uur per dag, 7 dagen per week, bereikbaar tegen lokaal tarief. Is 144 om technische redenen niet bereikbaar? Bel dan de politie via het landelijke nummer 0900-8844, of voor spoed 112.

Dierenmishandeling en dierenverwaarlozing melden
Bent u getuige (geweest) van dierenmishandeling of ziet u in uw omgeving dieren die verwaarloosd worden? Bel dan het meldnummer 144.

Dierenmishandeling
Er is sprake van dierenmishandeling wanneer een dader opzettelijk een dier pijn doet of verwondt. Bij mishandeling van dieren is de verklaring van 1 of meer ooggetuigen vaak nodig om de dader(s) aan te spreken en/of te vervolgen.

Verwaarloosde dieren
Bij verwaarlozing kunt u denken aan dieren die geen of onvoldoende voer, water en/of medische zorg krijgen van de eigenaar. Of als de vacht, nagels, hoeven of het gebit niet worden verzorgd.

Slechte huisvesting dieren
Bij slechte huisvesting kunt u denken aan een hond die buiten wordt gehouden in een veel te klein hok. Of als er iets anders mis is met de huisvesting van een dier.

Dierenmishandeling: tja, ik vind dieren niet uit hun lijden (wat ook veroorzaakt word door verwaarlozing) verlossen inderdaad mishandeling.
Verwaarlozing: Jup! Geen voldoende voer, beesten sterven van de honger.
Slechte huisvesting: Jup! Te veel dieren op een te klein gebied.

Oftewel volgens mij kunnen we massaal 144 gaan bellen.

Als onbekende boer kan je al problemen krijgen als mensen paarden in de blubber zien staan terwijl die dieren dus wel buiten komen.
SHB mag nu wel eens gaan boeten voor het onrecht dat ze deze dieren aan doen. Eigenlijk is het gewoon ziek wat ze hier doen.

aamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 21:26

En het kan ook heel anders!
Neem het Lauwersmeer gebied in het Noorden van het land. Ook van SBB maar al meer dan 10 jaar wordt daar op een correcte manier door de dierverzorger gehandeld.
Daar lopen Konik paarden en schotse hooglanders ook in het wild op zo,n 3000 hectare.

MAAR; daar wordt WEL bijgevoerd!, WEL worden zieke dieren behandeld of gedood, wordt WEL het teveel aan dieren gevangen en het vlees wordt verkocht, Er wordt dus WEL gestuurd in het aantal dieren.
Daar kun je dus WEL genieten van de prachtige natuur en zijn begrazers zonder je te ergeren aan dierenleed. Natuur en begrazers hand in hand op een correcte manier. Zo kan het dus ook.
Sta je achter zulk beleid? Ga er eens kijken en genieten!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 21:56

miss_lizje schreef:
Citaat:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ellen.html

Wanneer kan ik het meldnummer 144 Red een dier bellen?
Is een dier in nood of gewond, bel dan het meldnummer 144 Red een dier. Het meldnummer is 24 uur per dag, 7 dagen per week, bereikbaar tegen lokaal tarief. Is 144 om technische redenen niet bereikbaar? Bel dan de politie via het landelijke nummer 0900-8844, of voor spoed 112.

Dierenmishandeling en dierenverwaarlozing melden
Bent u getuige (geweest) van dierenmishandeling of ziet u in uw omgeving dieren die verwaarloosd worden? Bel dan het meldnummer 144.

Dierenmishandeling
Er is sprake van dierenmishandeling wanneer een dader opzettelijk een dier pijn doet of verwondt. Bij mishandeling van dieren is de verklaring van 1 of meer ooggetuigen vaak nodig om de dader(s) aan te spreken en/of te vervolgen.

Verwaarloosde dieren
Bij verwaarlozing kunt u denken aan dieren die geen of onvoldoende voer, water en/of medische zorg krijgen van de eigenaar. Of als de vacht, nagels, hoeven of het gebit niet worden verzorgd.

Slechte huisvesting dieren
Bij slechte huisvesting kunt u denken aan een hond die buiten wordt gehouden in een veel te klein hok. Of als er iets anders mis is met de huisvesting van een dier.

Dierenmishandeling: tja, ik vind dieren niet uit hun lijden (wat ook veroorzaakt word door verwaarlozing) verlossen inderdaad mishandeling.
Verwaarlozing: Jup! Geen voldoende voer, beesten sterven van de honger.
Slechte huisvesting: Jup! Te veel dieren op een te klein gebied.

Oftewel volgens mij kunnen we massaal 144 gaan bellen.

Als onbekende boer kan je al problemen krijgen als mensen paarden in de blubber zien staan terwijl die dieren dus wel buiten komen.
SHB mag nu wel eens gaan boeten voor het onrecht dat ze deze dieren aan doen. Eigenlijk is het gewoon ziek wat ze hier doen.

Zou inderdaad een goeie zijn. Of de brook hospital. Als er een instantie is die verstand van verwaarlozing/mishandeling heeft zijn zij het wel.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:14

En dan te bedenken hoeveel dieren er al op gruwelijke wijze zijn omgekomen omdat deze discussie eindeloos duurt.....zou toch een keer tijd worden dat men een beslissing durft te nemen over deze nep natuur!

Lin1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 00:35

Ik zeg afschaffen die domme ideeën omdat hier in Nederland zo nog te doen met dieren,Er sterven daar zo mega veel dieren doordat ze het zelf maar uit moeten zoeken..ben het er ook totaal niet mee eens..puinhoop is het! Of voer ze gewoon bij in de wintermaanden, dan word gezegd de sterke overleven het wel,bahbah niet aan mij besteed dit, heb er geen goed woord voor over!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 00:47

Goh,...
Zó jammer dat een stelletje Ko de boswachters voor god willen spelen op een postzegel kleipolder.

ponyfriendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 18:46

Ik heb die film gezien. Er sterven inderdaad wel veel dieren, ja.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:04

Castreren of anders vasectomie en wat pony's verkopen. Ik zou best een leuk Konikje willen hebben :j In de duinen lopen ook paardjes, die zich niet zomaar voortplanten, maar zich wel kostelijk vermaken in het natuurgebied.

Zwakke dieren afschieten en verwerken tot exclusief vlees ook een goed idee, dan wordt er niks verspild. Ik hou me wel aanbevolen voor goed vlees. :9

Linnie050

Re: KNMvD: "Dierenwelzijn beneden peil in Oostvaardersplassen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:06

Nou dat zou inderdaad een oplossing zijn.
Houd je de dieren wat beter in de hand en in de gaten.

Nu is het allemaal te karig.
Alles zal denk ik eerst de tijd moeten krijgen om weer goed aan te groeien.