Duitse dressuuramazone bindt tong van paard vast aan het bit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Danique_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:26

Niet normaal zeg.... -O-

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:26

Zamba schreef:
En die duitsers maar zeurren over hoe wijonze paarden behandelen....

Dacht je serieus dat dit bij de Nederlandse ruiters niet is voorgekomen?

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:28

Mr Ed zou haar wel van repliek gediend hebben, bitloos rijden is mss iets voor haar!!

Jetta

Re: Duitse dressuuramazone bindt tong van paard vast aan het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:32

Zolang er topsport met dieren wordt toegestaan, heb je dit soort mishandelingen. Het gaat nl niet om het paard, maar om de roem van de ruiter, de eigenaar, de stal.
Er zijn gelukkig ook sporters die hun dieren wel goed behandelen, maar echte dierenliefhebbers houden hun dieren ver weg van topsport. (En in de basissport zie ik ook genoeg zaken waarvan ik denk: moet dat nou zo?)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:46

manonutjuh schreef:
afgelopen zomer gebeurde dit nog op de zuid hollandse kampioenschappen!

En daar was de straf toch echt niet zo hoog als hier vermeldt wordt!

Klopt en afgelopen zondag deed ze gewoon weer mee met de ZH-kampioenschappen. Ik vraag me dan altijd af......... zou de tong weer vastgebonden zijn.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:49

Jetta schreef:
Zolang er topsport met dieren wordt toegestaan, heb je dit soort mishandelingen. Het gaat nl niet om het paard, maar om de roem van de ruiter, de eigenaar, de stal.
Er zijn gelukkig ook sporters die hun dieren wel goed behandelen, maar echte dierenliefhebbers houden hun dieren ver weg van topsport. (En in de basissport zie ik ook genoeg zaken waarvan ik denk: moet dat nou zo?)

dat denk ik ook! Je vergeet 1 ding: geld! Er gaat zoveel geld om in de topsport dat de mensen heel erg ver gaan om te presteren! In iedere (top)sport trouwens...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:53

max66 schreef:
Jetta schreef:

dat denk ik ook! Je vergeet 1 ding: geld! Er gaat zoveel geld om in de topsport dat de mensen heel erg ver gaan om te presteren! In iedere (top)sport trouwens...

Volgens mij kost het alleen maar geld, er is maar een enkeling die er goed van kan leven. Ik denk, dat het meer om de eer en de prestige gaat.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 17:22

bij dravers en renpaarden wordt de tong om de onderkaak geknoopt met de panty zodat ze hem niet over het bit heen gooien. waarom zou je hem aan het bit knopen? Lijkt mij dat je alleen maar meer verzet krijgt gezien als je de teugels aanneemt of stuurt het paard daar pijn van krijgt en het lijkt me dan dat hij juist gaat terug trekken, scheef lopen of schudden?

ponyfriendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 18:02

Dat is gewoon mishandeling! Dat doe je toch niet?!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 18:28

even voor de duidelijkheid...
Ik kan me er niks bij voorstellen. Heeft een paard er echt pijn aan?
Dat het minder fijn zit, is imo nog geen mishandeling - > als dit relatief ziet met rijden op het paard met alles wat erbij hoort - is ook met alle goede bedoelingen niet echt vriendelijk te noemen

dit omdat het paard lijkt mij hard zou gaan schudden met het hoofd wanneer het echt heel vervelend is.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 27-02-15 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 18:30

Vind dit net zo erg als het dicht snoeren met een neusriem (bij de meeste kunnen daar echt geen twee vingers tussen), hoeveel doen dat wel niet? Daar is nooit controle op.

Met pantykous aan onderkaak is bekender (praat het niet goed) dan vast aan het bit maken, maar dat eerste ga je zien in de dressuur en daarom is er vast gekozen om het aan het bit te doen (normaal gesproken zie je dat niet).

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 18:45

superwoman schreef:
Dat het minder fijn zit, is imo nog geen mishandeling - > als dit relatief ziet met rijden op het paard met alles wat erbij hoort - is ook met alle goede bedoelingen niet echt vriendelijk te noemen

dit omdat het paard lijkt mij hard zou gaan schudden met het hoofd wanneer het echt heel vervelend is.

Heb je het wel goed gelezen? er zijn kwetsuren aan de tong............zegt meer dan genoeg toch en dat mag gewoon niet.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 18:46

Gebeurt hier in Nederland ook hoor. IN de buurt hier ook iemand betrapt tijdje terug. Denk dat wanneer je meer gaat controleren dat er vast meer zijn

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 18:49

Ragdollcat schreef:
superwoman schreef:

Heb je het wel goed gelezen? er zijn kwetsuren aan de tong............zegt meer dan genoeg toch en dat mag gewoon niet.

oh idd, dat heb ik niet goed gelezen. -O-
Dacht echt dat het ging om de panty en daar kan ik me niks bij voorstellen hoe dat werkt. zeker gezien ik vaker heb gelezen dat het bij andere paardensporten ook gebruikt wordt.
nieuwsgierig dus, voordat ik een mening heb

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 18:57

Hihi.

In de draverswereld zie ik inderdaad meer pantykousen die werden dan om de onderkaak vastgemaakt en direct weer los na het koersen.

Maar in de dressuurwereld met een touwtje aan een bit??????????? dat is toch heel anders en dat mag gewoon niet, zeker niet als er kwetsuren zijn aan de tong.

anniekow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 19:00

Hè bah. Hoe kom je er überhaupt op :n

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 19:02

Als je het goed gebruikt, zoals ik ken, doe je de pantykous niet strak. Paard kan nog steeds de tong links/rechts en klein beetje omhoog gebruiken, maar niet meer de hele zwaai om 'm over het bit te gooien. Zo word hij in onze sport gebruikt, er zijn dan geen kwetsuren aan de tong. Dan word hij inderdaad aan de onderkaak gebonden.

In principe is het niet anders dan een sperriem, belemmert ook de bewegingsvrijheid van een paard en als je 'm te strak trekt doet het pijn, maar een sperriem vind iedereen wel normaal :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 19:18

ik ben puur op tegen als er kwetsuren zijn!
Verder vind ik heel het paardrijden (wat ik zelf ook graag doe) niet echt vriendelijk te noemen.
Dus om gelijk te roepen dierenmishandeling...tja hoeveel erger is gewoon paardrijden? Valt dat dan ook onder mishandeling?

En komen de kwetsuren door de slechte manier van bevestigen of is dat altijd het geval met een panty?
-dit dus met dressuur, gezien hij anders wordt bevestigd dan bij draverssport
Een zadel bijv kan ook zorgen voor vreselijke blessures....maar een goed passend zadel is een heel ander verhaal.

Een paard dat met de tong uit de mond gaat lopen, is niet altijd rijtechnisch op te lossen denk ik. een tik, net als stalondeugden los je niet makkelijk op.
Dus snap wel dat er naar oplossingen gezocht gaat worden, wanneer het paard verder super loopt.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 27-02-15 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 19:19

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 19:20

Electra63 schreef:
manonutjuh schreef:
afgelopen zomer gebeurde dit nog op de zuid hollandse kampioenschappen!

En daar was de straf toch echt niet zo hoog als hier vermeldt wordt!

Klopt en afgelopen zondag deed ze gewoon weer mee met de ZH-kampioenschappen. Ik vraag me dan altijd af......... zou de tong weer vastgebonden zijn.

Gewoon weg belachelijk vind ik het, als KNHS geef je dan toch ook wel aan dat paardenwelzijn blijkbaar niet zo hoog in het vaandel staat.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 19:26

Ik vind het totaal niet te vergelijken, sperriem of met pantykous tong aan het bit vastknopen. En natuurlijk zijn er mensen die een sperriem of neusriem te strak doen. Maar een pantkous mag niet, net als een slof niet, geen zweep bij proeven boven M. Het is oneerlijk en onsportief en lijkt me zeker niet prettig voor t paard.
Amazone die hier in de regio rijdt, is een Young Rider en rijdt ZZL/ZZZ. Ik zou mn ogen uit mijn kop schamen en ik vraag me nu altijd af of de tong is vastgebonden en of ze dat met alle paarden doet. Nu weet iedereen hier in de regio het, dus er wordt extra op gelet, stel ik mij zo voor. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 19:33

Jeetje wat bizar zeg. Mensen worden steeds gekker.
Kunnen ze niet die ruiter schorsen voor heel seizoen?

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 19:42

Het spijt me, maar tong aan de kaak vastbinden vind ik ook smakeloos.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 19:44

Electra63 schreef:
Ik vind het totaal niet te vergelijken, sperriem of met pantykous tong aan het bit vastknopen. En natuurlijk zijn er mensen die een sperriem of neusriem te strak doen. Maar een pantkous mag niet, net als een slof niet, geen zweep bij proeven boven M. Het is oneerlijk en onsportief en lijkt me zeker niet prettig voor t paard.

Begrijp ik nou goed dat het dus meer om het feit gaat dat 'het niet mag' en oneerlijk en onsportief is, dan om het feit dat het ongemak voor het paard geeft?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 19:44

Jury had het gezien en zij is toen tijdens de wedstrijd uitgesloten. Het vervolg heb ik gemist. Ik neem aan, dat zij een geldboete heeft gehad en (tijdelijke) schorsing. Het zal gepubliceerd zijn in Paard en Sport
Afgelopen zondag reed ze gewoon mee.