KNHS Reglementswijzigingen springen en toelichting

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: KNHS Reglementswijzigingen springen en toelichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:05

Het gaat in dit geval ook niet om zo snel mogelijk door promoveren naar L, maar ik dacht meer aan combinaties die een winstpunt B-springen nodig hebben om te mogen crossen.
Paarden die graag crossen kunnen soms wat slordiger zijn in een gewoon springparcours en dan dus balken hebben (terwijl je in de SGW best wat balken mag hebben om toch te mogen crossen).

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:13

Apple schreef:
Het gaat in dit geval ook niet om zo snel mogelijk door promoveren naar L, maar ik dacht meer aan combinaties die een winstpunt B-springen nodig hebben om te mogen crossen.
Paarden die graag crossen kunnen soms wat slordiger zijn in een gewoon springparcours en dan dus balken hebben (terwijl je in de SGW best wat balken mag hebben om toch te mogen crossen).

Persoonlijk vind ik het zelfs beter voor de crossers onder ons. De basis van het crossen is naast een dressuurbasis ook de basis van het springen bezitten. Dus beter springende ruiters is minder balken in de springparcoursen wat in een vorm ook weer meer veiligheid oplevert in de crossen. Je kan beter een tempo rijden, beter schakelen en je zit beter mee voor en na de sprong tijdens de cross.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:13

Volgens mij heeft die vorige test met minder makkelijk winstpunten wel aangetoond dat de stijl, veiligheid en alles wat er nog meer bedacht is totaal niet verbeterde.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:39

Je houd toch altijd "gekke" er tussen hebben die scheuren en er niet aan werken en dan komt je ze idd niet tegen in het L.

Met crossen ben ik het wel eens ook DAN heb je stijl punten, scheur jij zo hard door je spring parcours heen dan kom je de cross wel in maar dan houd het op in de cross met je stijl punten.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:24

Moonlight17 schreef:
Een balk of weigering is vaak onkunde van de ruiter. Wat vaak weer komt doordat de ruiter iets niet goed doet in de wijze van rijden of de houding en zit waardoor het paard verstoort word. Ik zie dus persoonlijk geen verkeerd idee in deze regeling. Zelf ben ik ook geen super stijlheld en scoor ik hierin dus ook niet hoog, maar vind dit juist een stimulans om wel aan mijn houding en zit en de wijze van rijden te blijven werken.

Wat een onzin. Een pechbalkje heb je gauw, doordat het paard net de benen niet genoeg optilt.

Ik kan nog zo aan mijn houding en zit werken, maar blijkbaar boeit het de juryleden geen bal, dat ik anders ben gaan rijden.
Zie het op video zeker terug, maar in de punten niet.
Toch raar dat dressuur juryleden het wel zien. Of zou dat komen omdat je daar maar zelden dezelfde hebt en ik de afgelopen 4 jaar het aantal springjuryleden makkelijk op 2 handen kan tellen?
Ze beoordelen je op wat ze al van je weten en niet wat je op dat moment laat zien.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:25

Moonlight17 schreef:
Apple schreef:

Persoonlijk vind ik het zelfs beter voor de crossers onder ons. De basis van het crossen is naast een dressuurbasis ook de basis van het springen bezitten. Dus beter springende ruiters is minder balken in de springparcoursen wat in een vorm ook weer meer veiligheid oplevert in de crossen. Je kan beter een tempo rijden, beter schakelen en je zit beter mee voor en na de sprong tijdens de cross.

Hier heeft het absoluut niets mee te maken. Laat ik het zo zeggen, dat het sprinforum dit nergens als reden noemt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:31

Bar schreef:
Het gaat er niet perse om dat je zo snel mogelijk naar een hogere klasse wil promoveren.
Ik vind deze nieuwe regeling vooral heel demotiverend voor de ruiter die misschien best netjes rijdt, maar toevallig nog wel eens een balkje heeft of een paard heeft dat nog wel eens wil weigeren.

In de nieuwe regeling sta je dan dus gelijk met lege handen. Dan ga je dus eigenlijk voor "niets" op wedstrijd. En daar is wedstrijden rijden gewoonweg ook te duur voor.
Je wil graag het gevoel hebben dat je het ergens voor doet en een winstpunt helpt daarbij. Dan hoef je nog niet eens prijs te rijden oid. Je winstpunt is al "beloning" genoeg.

In de dressuur kun je je een foutje veroorloven en dan nog winst rijden. In het B springen wordt dat nu dus praktisch onmogelijk.

Hier kan ik mij alleen maar bij aansluiten. Als ik in het huidige systeem op springwedstrijd had gemoeten was ik echt afgehaakt. Heb een beetje slordig paard en zou dus inderdaad voor niets op wedstrijd gaan. Voor de prijzen of het promoveren ging ik namelijk al niet.
Ik houd het met mijn ene winstpunt in het springen wel gewoon op het crossen. Waar we in de cross overigens wel altijd goede stijlpunten haalden.

En die van mij is echt ruim safe genoeg om mee te crossen. Die vindt balkes gewoon onzinnig lichte dingen en heeft geen enkele moeite met het onderscheid maken waar je tegen aan kunt dreunen en waar niet.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:40

Precies Pol, dat is precies wat ik bedoel :j En in de SGW rij je lekker mee :-)

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:49

Wij haken nu dus ook af wat het springen betreft. Concentreren ons maar op de dressuur en het crossen.
En in de cross krijgt de ruiter regelmatig hoge stijlpunten, tussen 7,5 en 8. Dus aan de stijl kan het niet liggen dat de hoogste stijlpunten in het springen nooit hoger dan 70 zijn.

Sowieso wordt er praktisch nooit 75 of hoger gegeven in het springen.
Blijft ook absurd hoog.
Laatst bijgewerkt door Bar op 25-02-15 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:50

Even theoretisch gezien je neemt een periode van 10 wedstrijden. Hoe groot is de kans dat jij alle tien de wedstrijden een pech balk hebt. Mocht dat gebeuren, lijkt het mij dat er toch echt wel meer mis is dan een wat slordiger paard.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 20:15

Als ik mazzel heb 1 keer zonder balk op10 parcoursen. Maar meer waarschijnlijk allemaal met minimaal 1 balk. En er is echt niets mis met het paard. Die is gewoon niet voorzichtig. Ook al zou ik in top vorm super allert rijden ( waar het heus ook wel eens aan schort maar waar stond die b ook al weer voor?)
Niet mis hier hoor

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 23:58

Tammy_ schreef:
Ik sluit me aan bij Bar en Tendance, veiligheid staat voorop, maar hoe kan er nou van een B ruiter verwacht worden dat deze hoger dan een 7,5 haalt voor de houding en het rijden? Ik heb altijd geleerd dat B staat voor Beginners. En beginners moeten zich een foutje kunnen veroorloven, is mijn mening. In de dressuur heb je ook de kans om een slecht cijfer door een fout weer op te halen door ergens anders een beter cijfer te halen. Als je met de nieuwe regeling een balk tikt of een weigering hebt moet je houding en zit een 9 waard zijn wil je nog een winstpunt kunnen halen...
Je hebt aan een 7,5 toch genoeg voor 75 punten? Daar hoef je geen negens voor te halen. De strafpunten worden er niet afgehaald hoor.

Tendance: als je altijd foutloos bent mag je na 10 parcoursen toch alsnog gewoon promoveren. 10 B-parcoursen rijden vooraf aan een start in het L vind ik niet zo raar hoor :n Maar goed, ik heb met mijn merrie de volle 40 punten bij elkaar gereden in de B :+

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 07:35

Het gaat mij niet om het aantal keren wat iemand wel of niet start. Het gaat mij erom, dat deze manier van jureren niet klopt.

Knhs schrijft zelf, dat juryleden terug in de schoolbanken moeten.
Dan snap ik niet dat je dat niet eerst doet en pas alles op orde lijkt te zijn de regels gaat aanpassen.

Knhs noemt dit en vervolgens denk ik: waarom zet je dat erbij?
Naar mijn idee is het gewoon goedpraten van hun probleem, want het zijn niet de ruiters die het probleem zijn, maar de manier van jureren is het probleem.
Helaas zijn er een aantal jury's bij, die oud en een tikkeltje eigenwijs zijn en die gaan ook na scholing hun manier van jureren niet aanpassen, want ze zijn ervan overtuigd, dat zij het bij het rechte eind hebben. Maar ondertussen durven ze geen 7 te geven voor alle onderdelen.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 07:45

Volgens mij gaat het bij de meeste en in elk geval bij mij niet om dat je meer parcoursen moet rijden, maar om het gevoel dat de beloning namelijk een wp bij 1 balk wordt ' afgepakt'. Door dat je geen beloning meer krijgt, gaat de lol eraf.

mijn doel is helemaal niet zo snel mogelijk naar het L, maar dan wil ik er wel lol inhouden. Ik heb het geluk van een voorzichtig paard dus kom echt wel nog een keer foutloos rond. Maar als je dat niet hebt, snap ik heel goed dat je geen zin meer hebt om je geld uit te geven aan springwedstrijden om steeds met het 179-punten-gevoel van de dressuur naar huis te gaan

Daarnaast had ik het logischer gevonden dat wanneer je toegeeft dat de stijlbeoordeling niet goed wordt toegepast je er eerst voor zorgt dat dat correct gebeurd voor je er nog meer van laat afhangen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:12

Dat 179 gevoel wat Joki zegt. Ik had er nog niet zo over nagedacht, maar dat is inderdaad het gevoel!

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:37

Je slaat de spijker op zijn kop Joki!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:34

Ja precies :j het 179 pnt gevoel

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:23

Ik heb dat met springen niet zo :o Het gaat mij veel meer om het opleiden van de paarden (en mezelf), als we een fijne rit gereden hebben ben ik tevreden. Of er dan wel of niet een balkje valt en wel of niet een winstpunt volgt vind ik daarbij veel minder belangrijk.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 06:57

gomir schreef:
Ik heb dat met springen niet zo :o Het gaat mij veel meer om het opleiden van de paarden (en mezelf), als we een fijne rit gereden hebben ben ik tevreden. Of er dan wel of niet een balkje valt en wel of niet een winstpunt volgt vind ik daarbij veel minder belangrijk.

Precies, een fijn parcours in een andere ambiance waarin mijn trainingsdoelen gehaald worden, is voor mij alle beloning die ik nodig heb. En tegen die tijd dat je toe bent aan de L, dan vliegen de punten vanzelf wel om je oren.

Het klinkt hier een beetje alsof het rijden van een winstpunt een recht is. Als je continue 179 in de dressuur rijdt, ligt dat echt niet aan het systeem. Als je dubbele punten wilt rijden in het springen, vind ik het niet meer dan normaal dat je ruim bovengemiddeld netjes je parcours moet rijden. Als je niet tenminste 5 keer in staat bent geweest foutloos rond te komen, (en bij foutloos hoef je alleen maar normaal netjes te rijden) hoeft de KNHS jou niet naar de volgende klasse te laten gaan lijkt me. Heb zelf ook een niet voorzichtig paard die graag heet en loperig (en dus vlak) wordt in het parcours, dus de regeling is niet in mijn voordeel, maar ik ben het er wel mee eens.

xtvax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 08:01

Met Gomir en Oji eens!!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 08:12

Dat zal dan ook het verschil zijn in waar je heen wil.
Ik had toen alleen dat ene punt nodig en heb hem nu. Mij zie je gewoon niet meer op springwedstrijden. Was al niet heel motiverend (maar dat lag aan het paard) en dat is met deze regels alleen maar meer geworden.
Wie weet met een ander paard, die meer van het hout af wil blijven. Dan sta je niet al op achterstand en kun je je focesses op gewon fijn en netjes rijden.

Ik vraag me alleen af of de drempel voor echt keurig rijden niet wat te vroeg komt. Met deze regels zou ik opnieuw gaan plijten voor een volledig aangeklede A klasse. Zonder al die jury beoordelingen.
Kleine opmerking daarbij, ik ga bij het inschatten van de te behalen punten af op wat andere daar over zeggen. Heb er geen ervaring mee maar hoor dat 75 punten halen bijna niet voorkomt. Mocht dat nu iets zijn wat heel realistisch is en waarbij je wel een keer een foute afstand mag hebben als alles maar netjes opgelost wordt dan neem ik mijn oordeel terug. Dan is 1 balk en normaal netjes rijden inderdaad net de grens voor een wp.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 08:28

Het probleem is dus een beetje met mijn vorige paard, dat ik eigenlijk altijd foutloos en zeer safe foutloos was, maar haar stijl van springen is niet wat ze willen zien en ik ben een ietsje te groot voor haar.
Daardoor nooit hoger dan 65 punten.
Wij hadden gewoon eigenlijk direct al niets te zoeken in de B, maar gelukkig door het oude systeem mocht ik snel promoveren.

In het L hadden wij echt onze plek.
In het nieuwe systeem had het mij dus zeker 100 euro gekost om naar het L te mogen. In het oude systeem maar 50.
Vervolgens kon ik prijzen gaan pakken in de L.

Sorry, maar dit is misschien een erg persoonlijke reden, maar zo stond ik er wel in.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 08:40

Deze regeling was in ieder geval voor mij voldoende om te zeggen: ik ga in januari starten in de B en ik zorg dat ik de 10 WP voor 1 april voor elkaar heb. In dit gepiel heb ik geen zin. Meestal zijn we foutloos maar die stijlpunten van 75 komen we nooit aan. We mogen blij zijn met 68 en als ik kijk naar de gemiddelde uitslag van een wedstrijd is dat helemaal niet zo gek en met die uitslagen zit ik ook in de prijzen. Laatst zelfs eerste met een foutloos parcours en 64 punten...

Zit nu op 9 WP en hoop aankomende week mijn laatste punt erbij te rijden, kunnen we lekker naar het L. In het begin denk ik dat ik nog wel een aantal keer gebruik zal maken van de mogelijkheid van flexibel springen maar dat is puur omdat mijn paard in het eerste parcours graag een beetje een feestje mag vieren om vervolgens in het tweede parcours wat erbij te zijn.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:13

Toch ben ik blij te mogen switchen tussen de B en L.

Toch ben ik het wel eens met die 179 punten gevoel, ik snap je rijd voor je zelf maar goed je wil toch ook een x "beloond" worden.

Voske1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:16

Omdat ik niet snapte waarom ik geen winstpunten gekregen had in een 2-fasen parcours heb ik wat door het reglement zitten lezen. En dan het regelement wat vanaf 1 april 2015 geldig is. Hierin staat dat prestatiepunten behaald kunnen worden in een 2-fasen parcours uitgeschreven volgens 274.5.c of .f. Bij die eerste telt het resultaat uit de 2de fase (voor winstpunten, bij verliespunten beide fasen) en bij de 2de het resultaat uit beide fasen.

Daarmee wordt het dus moeilijker om een winstpunt te rijden in een 2-fasen wedstrijd als ik het goed lees (en veel rubrieken worden hier (=Oost-Brabant) in 2-fasen verreden). Er van uitgaande dat de meeste 2-fasen wedstrijden volgens 274.5.c uitgeschreven worden, betekend dit dat je bij een balkje in de 1ste fase geen winstpunt meer kan halen, terwijl dit nu wel zo is afhankelijk van de wijze waarop de wedstrijd uitgeschreven is. Of snap ik het niet helemaal?