Diskwalificatie bij niet kloppende vaccinaties gewijzigd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 15:14

@schoentje bedankt voor de aanvulling. :) Ik doelde vooral op de keiharde eis binnen de basis/breedte sport hier in NL.

Anoniem

Re: Diskwalificatie bij niet kloppende vaccinaties gewijzigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:15

Een goede verandering van de regels. :)

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:47

De vaccinaties bij Lisanne waren wel correct !!

Deze zijn door de controleur verkeerd gelezen, discussie ging over een getal wat niet 100% leesbaar was. De datum die de controleer aanmerkte bestond echter niet eens, dus ze is toen onterecht gediskwalificeerd. Heel erg sneu !

.

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:57

Ik vind het eigenlijk een rare verandering. Je paard moet gewoon goed ingeent zijn, je kunt gewoon vinden aan welke regels het moet voldoen.

Bji de endurance worden de entingen bij de keuring altijd gecontroleerd ;) Daar mag je gewoon niet starten als je entingen niet in orde zijn, dat gebeurd dus maar 1x.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:12

Kijk, dat is nou eens een leuke wijziging ! :)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:20

weslyjune schreef:
Ik vind het eigenlijk een rare verandering. Je paard moet gewoon goed ingeent zijn, je kunt gewoon vinden aan welke regels het moet voldoen.

Bji de endurance worden de entingen bij de keuring altijd gecontroleerd ;) Daar mag je gewoon niet starten als je entingen niet in orde zijn, dat gebeurd dus maar 1x.

Hier wordt met het buitenseizoen ook altijd streng gecontroleerd op entingen bij de dressuur, springen volgens mij niet. Dus dan gebeurt het inderdaad ook maar 1x, bij mij dus toen ook helaas doordat het ooit in het verleden niet goed was gegaan toen ik nog geen wedstrijden reed.

En over de datum veranderen door de DA: Mijn da wilde niet de datum aanpassen, omdat er bij gekras door de datum ook vraagtekens komen over de juistheid van de datum. Dus kan me zo voorstellen dat niet elke da dat zo maar doet.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:28

Mijn paard was als jaarling 1 dag te laat geeent kon van de kampioenschappen wel naar huis met mijn toen 9 jarige merrie..
Dus vind het goed dat ze er eindelijk iets aan veranderen

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:40

Hoe zit dat eigenlijk met die inentingen? Mijn merrie is bij de vorige eigenaars heel sporadisch geënt, zonder enige logica, ik ben gewoon jaarlijks verder gegaan op hun laatste enting. Maar dan zou ik eigenlijk de basisenting opnieuw moeten doen?

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:42

@Seltje ik zou inderdaad een basisenting doen als er meer dan 365 dagen tussen één van de voorgaande entingen zit.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:57

@Marjola, ik begrijp het niet helemaal. Deze regeling gaat over onvolledige (administratieve) entingen en niet te late entingen?

Verder, begrijp me niet verkeer want het is natuurlijk sneu als je uitgesloten wordt, maar dit hoort toch ook gewoon bij je wedstrijdvoorbereiding? Als een ander kan zien dat de entingen niet kloppen kan je het zelf ook uitpuzzelen en het eerste wat ik doe als ik een nieuw paspoort in handen krijg is die helemaal uitpluizen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:05

Deze regeling gaat over beide, mits de fout maar langer dan 3 jaar geleden gemaakt is (het voorbeeld wordt aangehaald dat een paard 21 dagen te laat geënt is).

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:19

@RianneH inderdaad wat Mizora zegt. Het gaat om beide gevallen. Ik weet alleen dat bij de Hippiade Mennen verschillende menners zijn uitgesloten (zelfs oud deelnemers en oud-kampioenen) door oude ontbrekende stempeltjes. Terwijl de enting op zich qua datum correct was (inclusief stickertje van de vloeistof). Dan is uitsluiting wel een heel grof middel - eerlijk gezegd vond ik het kampioenschapsvervalsing - zeker als diegene het jaar ervoor gewoon mocht starten met precies hetzelfde paspoort. En omdat er geen 100% controle was bij de vaardigheid.

Tuurlijk zit er een stuk eigen verantwoordelijkheid in, maar er is dus voor het eerst zo'n keiharde lijn getrokken over minuscule administratieven dingen (als ik even naar de gevallen kijk die ik zelf ken), dus daarom ben ik wel blij met deze regeling. Het kwam namelijk vooral voor bij vorige eigenaars en de tijd van de "entingboekjes" ipv de paspoorten.

EDIT: wij hebben zelf ook bij één van onze paarden nu een basis enting gedaan, vanwege 1 missend stempeltje bij de vorige eigenaar. Hij is drie keer gevaccineerd door dezelfde dierenarts, maar één keer ontbreekt de stempel (het staat zelfs op de vorige bladzijde in het paspoort). Hier zijn we nooit op aangesproken, dus ik snap wel dat anderen hier ook overheen kijken. Je focus ligt in eerste instantie op de data van de entingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:58

Hier had ik het ook dat een stempel ontbrak. Alleen vervelende is dat ze jaren tijdens controlle´s nooit wat van gezegd hebben, en pas later was opeens niet goed. Ik ben toen even langs dierenarts gegaan en die vond gelukkig geen probleem om een extra stempel in het paspoort neer te zetten.

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 00:23

Een vriendin van mij had de regiokampioenschappen zelfs al gewonnen, ereronde gereden en daarna werd het paspoort nog gecontroleerd en moest zij haar gewonnen prijzen zelfs nog inleveren terwijl dat ook over iets van 4 jaar geleden 2 dagen te laat ging, echt lullig gewoon!

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 08:32

Geldklopperij zeg die entings perikelen, ik lees 7 jaar geleden, 21 dgn te laat geënt, gaat iemand mij vertellen dat daar oooooit werkelijke lichamelijke gevolgen op zijn geweest ?!! Of een uitbraak van ?? pfff alsof vaccinatie precies uitwerkt na 365 dgn, wellicht later, wellicht zelf eerder . . . . Tuurlijk moet je je enting bijhouden jaarlijks, maar alle basis entingen opnieuw ?? Wat een bull-shit zeg. Vlgs mij laten we het ons wijs maken. Je hoeft je eigen om een laat gevaccineerd paard zowiezo niet druk te maken want iedereen in zijn omgeving is wel "strak" geënt dus zeer weinig kans . . . . diskwalificatie is meer een soort straf voor de eigenaar dan dat er een gezondheids-risico speelt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 08:41

Citaat:
En hoeveel mensen gaan denk je, gewoon een DA vragen het effe aan te passen? :+

ik wel. Ik ben ooit eens 2 weken te laat geweest doordat de veearts 2 keer had afgezegd. 1 keer omdat ze zei dat ze een hersenschudding had opgelopen, dat kan, maar een week later belde ze weer af omdat ze 'eters' had. PARDON? Ik moet over 2 dagen op wedstrijd, dus je maakt het maar in orde. Het was niet mijn fout. Dus uiteindelijk is ze de avond voor de wedstrijd langsgeweest om alles in orde te maken. Aangezien ik in die periode gewoon 4 weekenden per maand op wedstrijd was, was even wat afzeggen geen optie. Dan had de veearts flink wat mogen betalen aan mij (inschrijfkosten, leskosten, maar ook waardevermindering paard omdat ik later een klasse overkon, enz). Ik heb haar dat flink duidelijk gemaakt. En toen heeft ze het in orde gemaakt. En daarna was het tot nooit weerziens. Ze wilde de vrije uren die ik die eerste 2 keer had moeten nemen om op tijd bij de afspraak te zijn ook niet vergoeden. Eh ja, hersenschudding kan, maar eters is GEEN reden om af te zeggen. Raar mens, ben de naam kwijt, anders kwam die hier ook nog even te staan om te zeggen waar je nooit heen moet gaan. Is wel iets van 7 jaar geleden, maar toch. Als ik er aan terugdenk kook ik nog.

De regel vind ik erg goed. we hebben het over een foutje van jaren terug.
Laatst bijgewerkt door germie op 22-02-15 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 08:43

_Marjola schreef:
@RianneH het gaat hier om "administratieve foutjes" zoals het missen van een stempeltje van de veearts, terwijl de enting wel op tijd was, de sticker erbij zit en de handtekening er staat. Op de Hippiade Mennen zijn verschillende deelnemers hierdoor uitgesloten, terwijl de enting verder wel correct is gedaan.

Wat betreft het te laat enten (zoals in het eerste bericht staat) vind ik het ook eigen verantwoordelijkheid. Maar ik kan mij voorstellen dat de niet actieve wedstrijdruiters niet stil staan bij een missende stempel omdat de handtekening er wel staat (waar ik het meest over heb gehoord).

Fijn dat ze het hebben aangepast naar een waarschuwing. Ik vraag mij alleen af hoe de regel gehandhaafd gaat worden wat betreft het uitsluiten bij de volgende wedstrijd als het niet op orde is... Krijgt het secretariaat een melding dat ruiter/menner op hun wedstrijd het entingboekje correct moet aanbieden?

Maar dat is dan dus de vraag waar een eigenaar geen feitelijk antwoord op kan geven. Je krijgt een sticker bij een enting, maar hebt die niet. Is hij dan wel echt geënt?
Ik kan ook wel in het paspoort de info schrijven, maar dat wil niet zeggen dat er dan ook geënt is.
En daar gaat het om, want vroeger werd hier nogal mee gefraudeerd.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 08:46

germie schreef:
Citaat:
En hoeveel mensen gaan denk je, gewoon een DA vragen het effe aan te passen? :+

ik wel. Ik ben ooit eens 2 weken te laat geweest doordat de veearts 2 keer had afgezegd. 1 keer omdat ze zei dat ze een hersenschudding had opgelopen, dat kan, maar een week later belde ze weer af omdat ze 'eters' had. PARDON? Ik moet over 2 dagen op wedstrijd, dus je maakt het maar in orde. Het was niet mijn fout. Dus uiteindelijk is ze de avond voor de wedstrijd langsgeweest om alles in orde te maken. Aangezien ik in die periode gewoon 4 weekenden per maand op wedstrijd was, was even wat afzeggen geen optie. Dan had de veearts flink wat mogen betalen aan mij (inschrijfkosten, leskosten, maar ook waardevermindering paard omdat ik later een klasse overkon, enz). Ik heb haar dat flink duidelijk gemaakt. En toen heeft ze het in orde gemaakt. En daarna was het tot nooit weerziens. Ze wilde de vrije uren die ik die eerste 2 keer had moeten nemen om op tijd bij de afspraak te zijn ook niet vergoeden. Eh ja, hersenschudding kan, maar eters is GEEN reden om af te zeggen. Raar mens, ben de naam kwijt, anders kwam die hier ook nog even te staan om te zeggen waar je nooit heen moet gaan. Is wel iets van 7 jaar geleden, maar toch. Als ik er aan terugdenk kook ik nog.

De regel vind ik erg goed. we hebben het over een foutje van jaren terug.

Wel wat raar, dat je steeds ieder weekend op concours moest, want op welke dag had je dan een afspraak? Er moeten namelijk tussen een enting en een wedstrijd ook bijna een week tijd zitten hè!?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 08:48

room10 schreef:
Geldklopperij zeg die entings perikelen, ik lees 7 jaar geleden, 21 dgn te laat geënt, gaat iemand mij vertellen dat daar oooooit werkelijke lichamelijke gevolgen op zijn geweest ?!! Of een uitbraak van ?? pfff alsof vaccinatie precies uitwerkt na 365 dgn, wellicht later, wellicht zelf eerder . . . . Tuurlijk moet je je enting bijhouden jaarlijks, maar alle basis entingen opnieuw ?? Wat een bull-oliebol zeg. Vlgs mij laten we het ons wijs maken. Je hoeft je eigen om een laat gevaccineerd paard zowiezo niet druk te maken want iedereen in zijn omgeving is wel "strak" geënt dus zeer weinig kans . . . . diskwalificatie is meer een soort straf voor de eigenaar dan dat er een gezondheids-risico speelt.

Je kunt het bullshit vinden, maar er zijn nu eenmaal regels waar je je aan moet houden.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 08:54

Nou ik wou net zeggen, @germie dan heb jij er ook geen kaas van gegeten want er staat sws 2 dagen, en iig de dag er na niet rijden voor.

Boven dat hier ook wel te laat geweest bij een enkeling. Ze zijn allemaal in februari. Alleen de een in half de ander in eind. Dan werd er ook nog wel eens een datum voor de oude datum geschreven.

Wel vind ik het goed Dat ze nu iets minder streng zijn. Alhoewel je jou papieren in orde dient te hebben. Maar van 6-7-8 jaar terug nog gaan diskwalificeren is ook weer overdreven.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 08:59

Citaat:
Wel wat raar, dat je steeds ieder weekend op concours moest, want op welke dag had je dan een afspraak? Er moeten namelijk tussen een enting en een wedstrijd ook bijna een week tijd zitten hè!?

A, het was geen moeten, het was mijn keuze omdat ik er toen lol in had.
Ja, op maandag afspraak, op zaterdag kon je dan weer op wedstrijd. Die regel van 5 dagen er tussen was er vroeger niet overigens. En kennelijk vinden mensen het nog steeds raar dat je gewoon in de zomermaanden elk weekend op wedstrijd gaat, waar niets op tegen is, maar dat is een heel andere discussie. Ik vond buitenwedstrijden altijd leuk en binnen niet zo (veel te veel werk voor slechts 1 proef), dus in zomer pakte ik het er van. Dus ik probeerde ook altijd de inenting in de wintermaanden te pakken. Staat nu op augustus geloof ik. Maar ik heb momenteel geen motivatie om te starten, dus geen probleem.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 09:16

Tendance schreef:
_Marjola schreef:
@RianneH het gaat hier om "administratieve foutjes" zoals het missen van een stempeltje van de veearts, terwijl de enting wel op tijd was, de sticker erbij zit en de handtekening er staat. Op de Hippiade Mennen zijn verschillende deelnemers hierdoor uitgesloten, terwijl de enting verder wel correct is gedaan.

Wat betreft het te laat enten (zoals in het eerste bericht staat) vind ik het ook eigen verantwoordelijkheid. Maar ik kan mij voorstellen dat de niet actieve wedstrijdruiters niet stil staan bij een missende stempel omdat de handtekening er wel staat (waar ik het meest over heb gehoord).

Fijn dat ze het hebben aangepast naar een waarschuwing. Ik vraag mij alleen af hoe de regel gehandhaafd gaat worden wat betreft het uitsluiten bij de volgende wedstrijd als het niet op orde is... Krijgt het secretariaat een melding dat ruiter/menner op hun wedstrijd het entingboekje correct moet aanbieden?

Maar dat is dan dus de vraag waar een eigenaar geen feitelijk antwoord op kan geven. Je krijgt een sticker bij een enting, maar hebt die niet. Is hij dan wel echt geënt?
Ik kan ook wel in het paspoort de info schrijven, maar dat wil niet zeggen dat er dan ook geënt is.
En daar gaat het om, want vroeger werd hier nogal mee gefraudeerd.

In de situaties die ik zelf ken, was de enting sticker wel aanwezig. Alleen miste de stempel van de veearts, al stond er wel een handtekening door de veearts. Je kunt dan wel voor 99% aannemen dat de vloeistof erin zit. Bij ontbrekende influenza sticker zou ik ook vraagtekens zetten. Maar dat was niet het geval bij de situatie die ik ken, daarom vind ik het dan kinderachtig en is deze nieuwe regeling heel fijn.

Over het missen van de juiste datum op enkele dagen: Wij halen altijd de entingen een maand naar voren. Dus 11 maanden na de vorige enting. Zo ben je nooit te laat (ook als veearts opeens een spoedgeval heeft) en het leest fijn voor de controleurs.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:12

Luf Midnight, dit gaat over de KNHS. Ik denk dat jij met je jaarling op een stamboekkeuring was en daar gelden wel de "oude" regels.

Ik persoonlijk vind dat je als je ergens met je paard aan mee wil gaan doen, je eerst de regels maar eens goed moet doornemen voordat je begint. Dan kan je dit soort fouten die nu ineens goedgekeurd gaan worden voorkomen.

Overigens: het gaat erom dat je voor die ene wedstrijd nog mee mag doen, maar voor de volgende wedstrijd moet je het wel in orde hebben. Ik vermoed dat in het programma waar alles in ingevoerd wordt, er ook een plekje komt voor onjuiste enthistorie, waardoor bij inschrijven op een volgende wedstrijd gelijk een melding naar voren komt.
Ik denk dat het er in de praktijk op neer komt dat je toch vaak een nieuwe basisenting laat zetten, dan mag je vier weken niet starten ( 21 dagen + 7 dagen na het enten), maar als die stempel mist van een praktijk uit de andere kant van het land is het toch een hoop gedoe om dat te achterhalen. Of je eigen DA moet een stempel door een handtekening van een vreemde willen zetten...
Door alle huidige regelgeving rondom registratie van medicatie lijkt me dat een lastiger iets worden.

Ikzelf ben ook niet zo van op het laatste moment enten trouwens, een enting werkt maar 8-9 maanden optimaal en als je het dan steeds op de dag aan laat komen heb je toch een paar maanden een risico dat je paard alsnog influenza oploopt. Als je iedere 8-9 maanden ent, zit je nooit met te laat enten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:14

Jet schreef:
Luf Midnight, dit gaat over de KNHS. Ik denk dat jij met je jaarling op een stamboekkeuring was en daar gelden wel de "oude" regels.

Ik persoonlijk vind dat je als je ergens met je paard aan mee wil gaan doen, je eerst de regels maar eens goed moet doornemen voordat je begint. Dan kan je dit soort fouten die nu ineens goedgekeurd gaan worden voorkomen.

Overigens: het gaat erom dat je voor die ene wedstrijd nog mee mag doen, maar voor de volgende wedstrijd moet je het wel in orde hebben. Ik vermoed dat in het programma waar alles in ingevoerd wordt, er ook een plekje komt voor onjuiste enthistorie, waardoor bij inschrijven op een volgende wedstrijd gelijk een melding naar voren komt.
Ik denk dat het er in de praktijk op neer komt dat je toch vaak een nieuwe basisenting laat zetten, dan mag je vier weken niet starten ( 21 dagen + 7 dagen na het enten), maar als die stempel mist van een praktijk uit de andere kant van het land is het toch een hoop gedoe om dat te achterhalen. Of je eigen DA moet een stempel door een handtekening van een vreemde willen zetten...
Door alle huidige regelgeving rondom registratie van medicatie lijkt me dat een lastiger iets worden.

Ikzelf ben ook niet zo van op het laatste moment enten trouwens, een enting werkt maar 8-9 maanden optimaal en als je het dan steeds op de dag aan laat komen heb je toch een paar maanden een risico dat je paard alsnog influenza oploopt. Als je iedere 8-9 maanden ent, zit je nooit met te laat enten.

Mijn DA zei dat entingen juist langer werken dan men denkt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:28

Hier wordt al jaren gezegd dat de werking van een enting met influenza naarmate de maanden vorderen afneemt. Tot 8-9 maanden dus wel volledig, maar daarna wordt het minder ( zeggen de DA-en dus). Tetanus werkt wel een stuk langer, dat werkt een aantal jaren als de basisenting goed is gedaan ( net als bij mensen trouwens ;) ).

Overigens is de basisenting volgens FEI-normen: 1e enting, 2e enting na 21-? dagen en dan een derde enting binnen een half jaar na de tweede, daarna binnen het jaar een enting laten geven. Vroeger ( jaren 1970-1980 zo ongeveer), was dat in Nederland ook de juiste basisenting.