Ik doelde vooral op de keiharde eis binnen de basis/breedte sport hier in NL. Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Daar mag je gewoon niet starten als je entingen niet in orde zijn, dat gebeurd dus maar 1x. weslyjune schreef:Ik vind het eigenlijk een rare verandering. Je paard moet gewoon goed ingeent zijn, je kunt gewoon vinden aan welke regels het moet voldoen.
Bji de endurance worden de entingen bij de keuring altijd gecontroleerdDaar mag je gewoon niet starten als je entingen niet in orde zijn, dat gebeurd dus maar 1x.
Citaat:En hoeveel mensen gaan denk je, gewoon een DA vragen het effe aan te passen?
_Marjola schreef:@RianneH het gaat hier om "administratieve foutjes" zoals het missen van een stempeltje van de veearts, terwijl de enting wel op tijd was, de sticker erbij zit en de handtekening er staat. Op de Hippiade Mennen zijn verschillende deelnemers hierdoor uitgesloten, terwijl de enting verder wel correct is gedaan.
Wat betreft het te laat enten (zoals in het eerste bericht staat) vind ik het ook eigen verantwoordelijkheid. Maar ik kan mij voorstellen dat de niet actieve wedstrijdruiters niet stil staan bij een missende stempel omdat de handtekening er wel staat (waar ik het meest over heb gehoord).
Fijn dat ze het hebben aangepast naar een waarschuwing. Ik vraag mij alleen af hoe de regel gehandhaafd gaat worden wat betreft het uitsluiten bij de volgende wedstrijd als het niet op orde is... Krijgt het secretariaat een melding dat ruiter/menner op hun wedstrijd het entingboekje correct moet aanbieden?
germie schreef:Citaat:En hoeveel mensen gaan denk je, gewoon een DA vragen het effe aan te passen?
ik wel. Ik ben ooit eens 2 weken te laat geweest doordat de veearts 2 keer had afgezegd. 1 keer omdat ze zei dat ze een hersenschudding had opgelopen, dat kan, maar een week later belde ze weer af omdat ze 'eters' had. PARDON? Ik moet over 2 dagen op wedstrijd, dus je maakt het maar in orde. Het was niet mijn fout. Dus uiteindelijk is ze de avond voor de wedstrijd langsgeweest om alles in orde te maken. Aangezien ik in die periode gewoon 4 weekenden per maand op wedstrijd was, was even wat afzeggen geen optie. Dan had de veearts flink wat mogen betalen aan mij (inschrijfkosten, leskosten, maar ook waardevermindering paard omdat ik later een klasse overkon, enz). Ik heb haar dat flink duidelijk gemaakt. En toen heeft ze het in orde gemaakt. En daarna was het tot nooit weerziens. Ze wilde de vrije uren die ik die eerste 2 keer had moeten nemen om op tijd bij de afspraak te zijn ook niet vergoeden. Eh ja, hersenschudding kan, maar eters is GEEN reden om af te zeggen. Raar mens, ben de naam kwijt, anders kwam die hier ook nog even te staan om te zeggen waar je nooit heen moet gaan. Is wel iets van 7 jaar geleden, maar toch. Als ik er aan terugdenk kook ik nog.
De regel vind ik erg goed. we hebben het over een foutje van jaren terug.
room10 schreef:Geldklopperij zeg die entings perikelen, ik lees 7 jaar geleden, 21 dgn te laat geënt, gaat iemand mij vertellen dat daar oooooit werkelijke lichamelijke gevolgen op zijn geweest ?!! Of een uitbraak van ?? pfff alsof vaccinatie precies uitwerkt na 365 dgn, wellicht later, wellicht zelf eerder . . . . Tuurlijk moet je je enting bijhouden jaarlijks, maar alle basis entingen opnieuw ?? Wat een bull-oliebol zeg. Vlgs mij laten we het ons wijs maken. Je hoeft je eigen om een laat gevaccineerd paard zowiezo niet druk te maken want iedereen in zijn omgeving is wel "strak" geënt dus zeer weinig kans . . . . diskwalificatie is meer een soort straf voor de eigenaar dan dat er een gezondheids-risico speelt.
Citaat:Wel wat raar, dat je steeds ieder weekend op concours moest, want op welke dag had je dan een afspraak? Er moeten namelijk tussen een enting en een wedstrijd ook bijna een week tijd zitten hè!?
Tendance schreef:_Marjola schreef:@RianneH het gaat hier om "administratieve foutjes" zoals het missen van een stempeltje van de veearts, terwijl de enting wel op tijd was, de sticker erbij zit en de handtekening er staat. Op de Hippiade Mennen zijn verschillende deelnemers hierdoor uitgesloten, terwijl de enting verder wel correct is gedaan.
Wat betreft het te laat enten (zoals in het eerste bericht staat) vind ik het ook eigen verantwoordelijkheid. Maar ik kan mij voorstellen dat de niet actieve wedstrijdruiters niet stil staan bij een missende stempel omdat de handtekening er wel staat (waar ik het meest over heb gehoord).
Fijn dat ze het hebben aangepast naar een waarschuwing. Ik vraag mij alleen af hoe de regel gehandhaafd gaat worden wat betreft het uitsluiten bij de volgende wedstrijd als het niet op orde is... Krijgt het secretariaat een melding dat ruiter/menner op hun wedstrijd het entingboekje correct moet aanbieden?
Maar dat is dan dus de vraag waar een eigenaar geen feitelijk antwoord op kan geven. Je krijgt een sticker bij een enting, maar hebt die niet. Is hij dan wel echt geënt?
Ik kan ook wel in het paspoort de info schrijven, maar dat wil niet zeggen dat er dan ook geënt is.
En daar gaat het om, want vroeger werd hier nogal mee gefraudeerd.
Jet schreef:Luf Midnight, dit gaat over de KNHS. Ik denk dat jij met je jaarling op een stamboekkeuring was en daar gelden wel de "oude" regels.
Ik persoonlijk vind dat je als je ergens met je paard aan mee wil gaan doen, je eerst de regels maar eens goed moet doornemen voordat je begint. Dan kan je dit soort fouten die nu ineens goedgekeurd gaan worden voorkomen.
Overigens: het gaat erom dat je voor die ene wedstrijd nog mee mag doen, maar voor de volgende wedstrijd moet je het wel in orde hebben. Ik vermoed dat in het programma waar alles in ingevoerd wordt, er ook een plekje komt voor onjuiste enthistorie, waardoor bij inschrijven op een volgende wedstrijd gelijk een melding naar voren komt.
Ik denk dat het er in de praktijk op neer komt dat je toch vaak een nieuwe basisenting laat zetten, dan mag je vier weken niet starten ( 21 dagen + 7 dagen na het enten), maar als die stempel mist van een praktijk uit de andere kant van het land is het toch een hoop gedoe om dat te achterhalen. Of je eigen DA moet een stempel door een handtekening van een vreemde willen zetten...
Door alle huidige regelgeving rondom registratie van medicatie lijkt me dat een lastiger iets worden.
Ikzelf ben ook niet zo van op het laatste moment enten trouwens, een enting werkt maar 8-9 maanden optimaal en als je het dan steeds op de dag aan laat komen heb je toch een paar maanden een risico dat je paard alsnog influenza oploopt. Als je iedere 8-9 maanden ent, zit je nooit met te laat enten.
).