Duitsland: Paard sterft na het eten van spruiten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:47

Setteli schreef:
Paard van een vriendin is overleden door het eten van pruimen. Ook fijn door voorbijgangers in de wei gegooid.
Paard heeft een enorme lijdensweg gehad.

:oo Jeetje...Hier heb ik er ééntje die elk jaar wel een paar pruimen jat van de boom van de buuf...dat wordt even bijsnoeien dus :\

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:49

Poeh, dan heeft een van vorige paarden in het verleden dan geluk gehad. :oo Als die de kans kreeg beet ze zo in een rode kool of een krop sla. Ze vond dat blijkbaar lekker. :=

Van spruitjes weet ik dat ze een mens enorm winderig maken dus bij een paard zal dat niet anders zijn. :\

pillow

Re: Duitsland: Paard sterft na het eten van spruiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:49

spruiten kool sla pruimen en wat dan ook kunnen prima door paarden gegeten worden. Het is niet giftig, maar voor alles geldt dat het met mate moet. die van mij krijgen ook groente afval en ook de pruimen vallen in het land, krijgen ze niks van zolang het geen emmer vol is.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:35

Mijn paard is heel kritisch op wat ze te eten/snoepen krijgt, maar spruitjes vindt ze heerlijk.
Ze krijgt ze dan ook af en toe als paardensnoepje/vitamine C-hapje, dus 3-4 spruitjes per keer, en daar daar doe ik haar een groot plezier mee.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 00:05

:= oeps ik voerde mij pony vroeger vaak keukenrestjes. De harde stukje mijn moeder sneed. Bloemkool stroken lustte hij graag, witlof en spruitjes. Hebben pony's misschien en sterkere maag dan paarden?

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 01:29

Ik heb even het artikel erbij gezocht op de Bild-site en daar lees ik bijkomend nog het volgende:
Zaterdagochtend vond de eigenaar zijn Haflinger dood in de wei. Naast het dier lagen spruitjes. Reeds sinds begin van de week had de eigenaar spruiten en oude sla in de wei gevonden. Twee dagen later kreeg Joey koliek en werd de dierenarts gebeld. Behandeling (hij heeft spuiten gekregen) heeft niet mogen baten.

Voor wie vroeg wat voor spruiten het zijn geweest:
Afbeelding
(Foto: Alex Talesh)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 02:01

Shirley schreef:
Arm paard...
Twee dagen lijden en dan eenzaam sterven ligt echter niet de voorbijgangers -O-

Maar wie zegt dat de eigenaren niet in tussentijd zijn geweest? Want hoe weet je anders dat het paard twee dagen lichte koliekverschijnselen heeft gehad?[/quote]
Ik lees niks over lichte koliekverschijnselen, maar over een afschuwelijke manier aan het einde komen...[/quote]

het antwoord staat toch gewoon in de tekst?

Na twee dagen te hebben geleden aan kolieksymptomen werd Joey dood op de wei aangetroffen door de eigenaars.

Het stukje hierboven geeft nog meer info..
over het hoe of wat..

beter niet te snel tot conclusies jumpen, dat scheelt je een paar jaar op je hart.

Het dier leed twee dagen aan kolieksymptomen... Er waren dus kolieksymptomen geconstateerd voor de dood..

De derde dag (of einde van de tweede), lag het dier dood in de wei.

Nu weet ik niet of je een koliekerig paard gewoon in de wei moet laten rondhobbelen of dat hij beter af is op een paddock.. Maar dat is een andere discussie natuurlijk..

uit de tekst blijkt niet dat de eigenaren 2 dagen niets gezien hebben en toen ineens met een dood paard zaten.. In tegendeel zelfs.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 03:02

Dat beweer ik ook niet.

Het dier heeft twee dagen flink afgezien en is dood gevonden, dus eenzaam gestorven.

Persoonlijk zou ik hem in deze situatie dus nooit alleen gelaten hebben...zeker al niet na het vinden van vreemd voedsel in zijn wei...

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 07:21

Wat een vreselijk verhaal zeg!! Je zal je paard maar zo aantreffen als je langskomt :\
Ook heel bijzonder dat voorbijgangers spruiten bij zich hebben en dit vervolgens gaan voeren :?

whisper7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 07:37

Bij mijn paard is dus ook tuinafval in de wei gegooid, en ook nog is wat met een plantenspuit vergiftigd was. Had zij dus lekker van zitten kauwen. Die avond ging ik dus nog even naar haar toe, eigenlijk toeval want ik was vergeten het licht uit te doen. Nog even welterusten wensen aan m'n paard, lach ze op de grond te schuimbekken. Gelijk de dierenarts gebeld die kwam met spoet, gelukkig was het nog optijd. Maar als het de volgende ochtend was geweest lag ze dood in de stal. Ik zeg 100% geluk dat ik het licht aan heb laten staan!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 08:21

Annoya schreef:
:= oeps ik voerde mij pony vroeger vaak keukenrestjes. De harde stukje mijn moeder sneed. Bloemkool stroken lustte hij graag, witlof en spruitjes. Hebben pony's misschien en sterkere maag dan paarden?

Dat zou best eens kunnen dat het ene paard een sterkere maag heeft dan de andere.
Mijn pony at de zeer giftige bladeren van de Robinia [Valse Acacia] en heeft er niets aan over gehouden.
Deze boom was door storm omgewaaid en in de wei terecht gekomen.Ik heb de boom flink gesnoeid,ook andere Robinia's flink gesnoeid die langs de wei staan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:03

Wie Zegt dat het paard dood is gegaan van de spruiten? Is er sectie verricht?
Paard is daarnaast ook al 27 jaar oud.
En 2 dagen koliek verschijnselen terwijl de eigenaar het dood in de wei vond. Wie zegt dan dat het dier 2 dagen ziek is geweest. En waarom is er in de 2 dagen geen da bijgeweest.

Kortom ik vind het maar een vaag verhaal.

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:05

Ik voer mijn paarden al geruime tijd witte kool, spelt, kurkuma, zwarte peper, lijnzaadmeel, magnesium en natriumbicarbonaat. Ik merk er niks van dat ze er slecht van worden. Sterker nog... Onze welsh is voor de dood weggehaald door hb. En loopt mede door dit dieet als een tierelier. Dus mensen..... Ga nou niet gelijk denken dat paarden niet tegen kool kunnen. Mijn ervaring leert iig anders.
Wel heel erg voor dit paard en aso dat iemand zo maar spruiten over een hek heen kiepert.

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:19

In grote hoeveelheden kunnen koolsoorten gewoon giftig zijn Er is al gezegd waarom: het kan gaan gisten in de buik waardoor er gaskoliek kan ontstaan. Er zijn zat paarden die een kleine hoeveelheid kunnen hebben en zeker als ze het vaker krijgen, zullen ze het beter kunnen verteren. Maar een paard dat van de ene op de andere dag een emmer spruiten naar binnen krijgt kan daar heel goed aan overlijden.

Cowgirl: ik vind dat je wel een punt hebt wat betreft die sectie. Hierboven werd echter wel gezegd dat er een DA is bijgehaald, maar dat zijn hulp niet heeft mogen baten.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:27

Ik begrijp niet waarom ze hem gewoon in de wei hebben laten staan, terwijl ze wisten dat er troep in de wei werd gegooid.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:30

kevertje04 schreef:
In grote hoeveelheden kunnen koolsoorten gewoon giftig zijn Er is al gezegd waarom: het kan gaan gisten in de buik waardoor er gaskoliek kan ontstaan. Er zijn zat paarden die een kleine hoeveelheid kunnen hebben en zeker als ze het vaker krijgen, zullen ze het beter kunnen verteren. Maar een paard dat van de ene op de andere dag een emmer spruiten naar binnen krijgt kan daar heel goed aan overlijden.

Cowgirl: ik vind dat je wel een punt hebt wat betreft die sectie. Hierboven werd echter wel gezegd dat er een DA is bijgehaald, maar dat zijn hulp niet heeft mogen baten.

Is zo moeilijk om te oordelen vind ik, in het verhaal lijkt het mij 1 keer dierenarts voor 2 dagen koliek?
Als het dier echt zo ziek is en een afschuwelijke manier aan zijn einde gekomen is, vraag ik mij af of er voldoende gehandeld is.

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:14

Furrow schreef:
kevertje04 schreef:

Is zo moeilijk om te oordelen vind ik, in het verhaal lijkt het mij 1 keer dierenarts voor 2 dagen koliek?
Als het dier echt zo ziek is en een afschuwelijke manier aan zijn einde gekomen is, vraag ik mij af of er voldoende gehandeld is.

Dat vraag ik me ook sterk af. Het lijkt er m.i. een beetje op dat deze mensen het eerst even hebben aangekeken voordat ze de DA hebben gebeld.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:09

Ook voor kippen is kool giftig heb ik geleerd en ik vind een paard geef je geen gft , aardappelschillen las ik ergens dat is ook slecht.
Mijn eerste pony stond op een weitje aan een dijk aan begin van dorp vroeger toen ik puber was en ja, de buurtbewoners gooiden daar ook schillen van allerhande dingen in, vreselijk.. Vooral oudere mensen snappen niet dat paarden geen gft-bak zijn.
ik vind het vreselijk voor die mensen.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:10

Shirley schreef:
Dat beweer ik ook niet.

Het dier heeft twee dagen flink afgezien en is dood gevonden, dus eenzaam gestorven.

Persoonlijk zou ik hem in deze situatie dus nooit alleen gelaten hebben...zeker al niet na het vinden van vreemd voedsel in zijn wei...

Dat is heel moeilijk. Mijn pony had vorige week koliek, niet van spruitjes overigens, maar als die een injectie buscopan had gehad waren ook de koliek verschijnselen over, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het probleem ook was opgelost.
Ben het wel met je eens dat de mensen met wat meer regelmaat bij het dier hadden moeten kijken!!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:02

fokfanaat schreef:
Ik begrijp niet waarom ze hem gewoon in de wei hebben laten staan, terwijl ze wisten dat er troep in de wei werd gegooid.

En waar heb je dat gelezen? Dat is nergens vermeld. Maar dan nog, paardje maar opsluiten in een stal??? Het gaat toch juist om die voorbijgangers die spul in de wei gooien. Ik snap niet dat voorbijgangers dat doen!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 18:17

Maartje1990 schreef:
Het gaat toch juist om die voorbijgangers die spul in de wei gooien. Ik snap niet dat voorbijgangers dat doen!

Simpel, omdat het leuk is om paardjes te voeren en omdat het zo'n makkelijke manier van keukenafval opruimen is. Ik heb ook wel de meest vreemde etenswaar aangetroffen in de weitjes van vzpaardje. Van halve maaltijden, allerlei soorten brood en zelfs een keer pannenkoeken. Met suiker.
Ben allang blij als mensen eerst netjes komen vragen of de paardjes iets lekkers mogen.

Wat betreft het artikel, ik wil best geloven dat het dier is overleden aan wat er hem is gevoerd. Weet jij veel wat die voorbijgangers nog meer hebben gegeven naast die spruiten? En misschien was hij al wat zwakker vanwege zijn leeftijd. Kan zomaar.
Waar ik wel wat moeite mee heb is dat volgens de tekst het dier twee dagen koliekverschijnselen heeft gehad. Hoe zag dat er dan uit? Was het nog niet duidelijk maar later door de VA bevestigd? Als dat niet zo is, waarom is de VA er niet direct bij gehaald en als dat dan wel zo was waarom is er dan niet meer aan gedaan? En als de eerste dag al duidelijk was dat het koliek was waarom is het dier dan niet van die weide afgehaald? Je hoeft zo'n paard dan echt niet de rest van zijn leven op stal te zetten maar even van het land af en alleen onder toezicht eten lijkt me wel zo prettig als je weet dat het dier buikpijn heeft.

Het zou sowieso fijn zijn als voorbijgangers dit soort dingen eens zouden lezen en vooral onthouden. Het is niet het eerste dier dat men na goedbedoelde dumpacties heeft kunnen afvoeren.
Al betwijfel ik of het uitprinten en ophangen van dit soort artikelen zin heeft. Als men al moeite heeft met behoorlijk goed leesbare borden met maar twee woordjes erop vraag ik me serieus af of een heel bericht dan niet een beetje heel ver boven hun begrijpend lezen niveau ligt...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 18:52

En tóch ga ik het uitprinten en op een bord plakken op de plek waar ze steeds dat GFT afval neer gooien.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:49

Je paard met een bord om z'n nek in wei met daarop tekst: Mijn naam is Zoro en niet Kliko, voer mij geen GFT afval. :D

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 21:46

Zo te zien op de foto waren deze spruiten schimmelig, lijkt me dat de oorzaak en niet de spruiten op zich.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 21:50

ik geef ze al jaren de schillen van spruiten... :oo
gelukkig nog nooit problemen mee gehad, maar ik ga ze nu dan misschien toch maar weg gooien...