Aangifte tegen BVA Auctions voor veiling verwaarloosde pony

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:14

"gelukkig' dat deze dieren bij paardenkenners terecht zijn gekomen: je moet er niet aan denken dat een 'lieve' pappa, niet gehinderd door enige kennis, de pony voor zijn dochter had gekocht.
Nu hoeft het dier niet langer te lijden. :(

lovely82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:17

Voor mij zijn alle 3 partijen hierin schuldig

1. De eigenaar, failliet ben je niet in 1 dag, eigenaar ziet dat van tevoren aankomen en heeft dus mogelijkheden gehad om hulp te vragen of een goed tehuis te zoeken.
2. Curator, of hij/zij verstand ervan heeft of niet, een curator kan altijd externe partijen inschakelen die hun mening en kennis kunnen geven.
3. Veilinghuis, een veilinghuis kan ook bepaalde dingen weigeren en niet op de veiling plaatsen. Laten ze hiervan leren dat ze volgende keer een gezondheidsverklaring eisen voordat zo'n beestje op de veiling gaat.

Door dit soort praktijken wordt de kans alleen maar groter dat dieren in verkeerde handen vallen.
Zij zouden als het om dieren gaat wat nauwer moeten gaan samenwerken met deskundigen.

tiwi1969

Re: Aangifte tegen BVA Auctions voor veiling verwaarloosde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:11

Deze dieren zijn de dupe van een waarschijnlijk al langere tijd spelend financieel tekort. Geld voor voer, de hoefsmid en de dierenarts zal er al langer niet zijn geweest.

De curator had m.i. eerder moeten ingrijpen, deskundige hulp inroepen en de veilingmeester en of de curator heeft als het goed is deskundigen de waarde van de dieren laten bepalen. Er had theoretisch immers een waardevol dier tussen kunnen zitten. " ik wist het niet want ik heb er geen verstand van" is geen excuus.

Als er paspoorten zijn afgegeven voor deze dieren dan zijn ze onlangs ook gechipt of is de chip door een vertegenwoordiger van de uitgevende instantie of een dierenarts gecontroleerd.
Dat zijn paarden mensen en hadden aan de bel moeten trekken.

Ik ben overigens benieuwd of de Friezen er ook zo verwaarloosd bij stonden.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 23:20

En iedereen, curator/veilingmeester/EASP... , zegt nu: Ich habe es nicht gewusst!

De Shet is gelukkig uit haar lijden maar het had nooit zover mogen komen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 23:52

Iedereen die de dieren gezien heeft (en niets heeft ondernomen) is verantwoordelijk in mijn ogen. Een blinde en de grootste leek kan zien dat ze verwaarloosd zijn.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 08:19

Focussed schreef:
Het personeel van BVA Auctions geeft in een reactie aan dat ze geen verstand van dieren hebben en dus niet weten wat ze met de situatie aanmoeten. Tegen de eigenaren van de de stoeterij, BVA Auctions en de curator zal door onder andere PiepVandaag.nl aangifte worden gedaan wegens verwaarlozing en mishandeling van dieren. Ook tegen de voorzitter van EASP wordt aangifte gedaan wegens het verschaffen van valse paspoorten.

Slap excuus! -:(-
Als je niemand met verstand van dieren in dienst hebt, dan huur je iemand in! Het zal vast niet de eerste en ook zeker niet de laatste keer zijn dat er dieren bij een boedel van een faillisement zitten!!!
Wat mij betreft is ook de aanklacht tegen BVA-veilingen geoorloofd! Ga je diep schamen, mensen van BVA-veilingen!

Zelfde geldt overigens voor de curator.

Ik hoop dat hiervan wordt geleerd en dat er in het vervolg beter wordt omgegaan met dieren die op deze manier geveild worden. Dat er -zoals iemand boven mij al zei- bvb inderdaad een medisch rapport wordt opgesteld alvorens het dier geveild wordt. En dat er mensen komen met verstand van zaken speciaal voor dit soort gevallen!

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 08:35

De schouwhengst die 18 jaar niet buiten is geweest heeft een fijne nieuwe plek gekregen.bij paardenopvang de achterhoek. Ik heb foto's gezien maar vind hem er niet heel erg slecht uitzien toen hij daar aankwam. Op de facebookpagina van de paardenopvang de achterhoek staat een heel bericht over de schouwhengt.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 08:41

Iedereen die op enig moment zo'n verwaarlozing ziet of constateert en niets onderneemt is medeplichtig. Dat geldt voor de pony, voor de andere paarden en voor de schouwhengst.
Je omkeren en niet reageren of de discussie niet aangaan helpt in deze (en geen enkel dier) niet.
Degene die het diertje bekapt heeft (of hoe je het ook maar wilt noemen) had ook op kunnen treden, degene die het paspoort heeft verschaft, degene die dagelijks voert ...
Dat BVA aan de schandpaal wordt genageld, prima, zij zijn ook verantwoordelijk, maar er zit een hele rits mensen aan vooraf.

Dergelijk ernstige verwaarlozing ontstaat vaak stap voor stap. Maar er is een moment dat je moet ingrijpen als je het ziet. Bijv het moment dat iemand door geldgebrek het onderhoud van de hoeven niet meer wil laten doen. Dat zie je toch gebeuren, is kwestie van een half jaar/jaar maar dan is het toch al wel zodanig dat het er niet uitziet ... dan dien je in te grijpen!

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 08:43

Verdrietig zoiets, arme paardjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:04

Schandalig.
Gelukkig hebben dierliefhebbers zich over de pony ontfermd.
En dat EASP paspoort kan natuurlijk helemaal niet kloppen. Maar het is al langer bekend dat het EASP alles wat leeft en ook al overleden is gewoon in hun ledenbestand opneemt daar zij aan net als ieder ander stamboek aan een minimaal aantal paarden/ponys moet voldoen.
Dus wordt alles in dat stamboek geregistreerd. Friezen, kruisingen, groningers, shetlanders, enz. enz.
Ook zijn er dekhengsten daar geregistreerd die allang geruind of overleden zijn.
Karel de Lange is de man achter dit EASP stamboek en rommelt maar wat aan. Lijkt mij tijd om dit stamboek eens grondig door de lichten.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:46

Dit is niet iets van de laatste tijd hoor, een paard wat 18 jaar niet buitenkomt is al mishandeling!! Dus dat speelt al zolang.. Schand!

Daarnaast heb ik nog wel moeite bij het inslapen van de hoogdrachtige merrie. Op het filmpje op fb zie je het veulen nog bewegen in de buik en volgens de koper heeft het veulen ook nog geschopt bij het euthaniseren.
Ik had misschien toch de merrie nog laten leven totdat het veulen er was en dan in laten slapen.
Maar aan de andere kant, nu is het beestje wel verder lijden bespaard.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:56

Caesar schreef:
Dit is niet iets van de laatste tijd hoor, een paard wat 18 jaar niet buitenkomt is al mishandeling!! Dus dat speelt al zolang.. Schand!

Daarnaast heb ik nog wel moeite bij het inslapen van de hoogdrachtige merrie. Op het filmpje op fb zie je het veulen nog bewegen in de buik en volgens de koper heeft het veulen ook nog geschopt bij het euthaniseren.
Ik had misschien toch de merrie nog laten leven totdat het veulen er was en dan in laten slapen.

Ik niet. Je mag niet het ene leven ellendig en pijnlijk laten voortduren om een ongeboren leven een kans te geven. Je kan de merrie in mijn ogen niet opofferen voor haar ongeboren veulen. Het dier heeft al genoeg geleden.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 10:01

Ongelofelijk dit.....

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 10:18

slimmerik schreef:
Iedereen die de dieren gezien heeft (en niets heeft ondernomen) is verantwoordelijk in mijn ogen. Een blinde en de grootste leek kan zien dat ze verwaarloosd zijn.

Helemaal met je eens!

Wat een topmensen die meteen zijn doorgereden naar de DA!

Je moet je schamen als je werkt op een bedrijf dat de paarden nooit naar buiten doet en vervolgens geen actie onderneemt.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 10:27

mairead schreef:
Focussed schreef:
Het personeel van BVA Auctions geeft in een reactie aan dat ze geen verstand van dieren hebben en dus niet weten wat ze met de situatie aanmoeten. Tegen de eigenaren van de de stoeterij, BVA Auctions en de curator zal door onder andere PiepVandaag.nl aangifte worden gedaan wegens verwaarlozing en mishandeling van dieren. Ook tegen de voorzitter van EASP wordt aangifte gedaan wegens het verschaffen van valse paspoorten.

Slap excuus! -:(-
Als je niemand met verstand van dieren in dienst hebt, dan huur je iemand in! Het zal vast niet de eerste en ook zeker niet de laatste keer zijn dat er dieren bij een boedel van een faillisement zitten!!!
Wat mij betreft is ook de aanklacht tegen BVA-veilingen geoorloofd! Ga je diep schamen, mensen van BVA-veilingen!

Zelfde geldt overigens voor de curator.

Ik hoop dat hiervan wordt geleerd en dat er in het vervolg beter wordt omgegaan met dieren die op deze manier geveild worden. Dat er -zoals iemand boven mij al zei- bvb inderdaad een medisch rapport wordt opgesteld alvorens het dier geveild wordt. En dat er mensen komen met verstand van zaken speciaal voor dit soort gevallen!

Ik ben het helemaal met je eens. Even een veearts raadplegen elke boer kan toch bedenken dat een veearts verstand van dieren heeft en ze zijn ook niet lastig te vinden.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 10:30

Hieruit blijkt maar weer wat een"liefhebbers" deze familie zijn. dieren die niet in de schijnwerpers staan, worden behandeld als vuil. Walgelijk. Ik hoop dat ze van schaamte zelf een jaar of 18 gedwongen binnen dienen te blijven.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 10:32

Dakotah schreef:
Oude eigenaar is failliet verklaard in december.
Vanaf dat moment wordt er beslag gelegd op alles en dus ook de paarden en kan hij dus niks meer doen.
Komt waarschijnlijk zelfs niet eens het terrein meer op.
Geld is er uiteraard niet meer.
Al is die verwaarlozing natuurlijk al langer gaande dan vanaf december.
Vanaf dat moment is er een curator die het beheert en die zou dan idd. in dit geval ook de verzorging van de paarden moeten overnemen.
Bij een faillisement wordt er echter geen geld meer uitgegeven maar moet alles wat nog maar iets opbrengt verkocht worden zodat er nog iets van de schulden betaald wordt.
Hoe triest ook, dan worden er geen dierenartsen of hoefsmid of wat ook meer gebeld. Want dat kost geld en dat is er niet.

Dan zouden, volgens jouw redenatie, de beesten ook geen eten of drinken meer mogen krijgen want dat kost ook geld? >;) Kom nou, slaat nergens op. Paarden zijn nogal eens voorwerp van een beslaglegging, die beesten moeten gedurende die tijd verzorging krijgen, punt. Je mag een dier zijn basisbehoeften (waaronder ook een dierenarts als het pijn heeft, en een smid als de hoeven te lang zijn) niet ontzeggen, onder geen enkel mom dus ook niet onder het mom van een beslaglegging.

Een schande is het, ik hoop dat de schuldigen een gepaste straf krijgen en dat hier lessen uit worden getrokken zodat het arme dier niet voor niets geleden heeft.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 10:39

wat schandalig dat er zo met dieren is omgegaan.
Dit kan duidelijk het veilinghuis niet worden aangerekend maar is een gevolg van langdurige verwaarlozing. en een paard dat zijn leven lang niet buiten is geweest....daar kan je als dierenliefhebber toch niet bij?
Ik ben blij dat ze failliet zijn en hoop dat ze naar aanleiding van deze schrijnende gevallen ook nooit meer paarden mogen houden.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:18

Ja en dit is Nederland he.
Alles voor het geld.
Hier zijn meer partijen heel erg fout geweest en de koper en het paardje zijn de dupe.
Fraude en dierenmishandeling wie gaat hiervoor opdraaien? alleen de koper die mag betalen.
Wat een schatten van mensen die het belang van het diertje voorop stellen.
Ik snap echt niet dat er dieren geveild mogen worden zonder gezondheidsverklaring.

DWLdaphne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:01

Wat erg
en ook zielig dat die hengst in geen 18 jaar buiten is geweest waarom doen mensen die vreselijk dingen bij paarden , paarden/dieren doen het toch ook niet bij ons!!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:58

Heel sneu dat het voor de merrie zo heeft moeten af lopen :(:) maar andere kant zijn er dankzij haar wel problemen aan het licht gekomen en is haar dood dus niet helemaal voor niks geweest...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:40

Op Facebook zag ik röntgenfoto's van de voorbenen van de shetlandmerrie, vond het echt schokkend pijnlijk om te zien

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:05

Ik vrees dat hier weer niks uit gaat komen en alle partijen vrijuit gaan. Er zijn gewoon teveel mensen bij betrokken en die kunnen allemaal naar elkaar gaan wijzen. Zie dan nog maar eens met voldoende bewijs een schuldige aan te wijzen!
Eigenlijk zou dit een aanleiding moeten zijn om de politiek te laten nadenken over de manier waarop dieren beschreven staan in de wet, aangezien ze daarin gewoon voorwerpen zijn. Het wordt toch hoog tijd om de wetten wat aan te passen zodat dieren meer waard zijn dan je fiets. Ze zouden gewoon niet op zo'n veiling moeten komen. Maar ik vrees dat dit wel erg idealistisch klinkt.

Nicky1963 schreef:
Caesar schreef:

Ik niet. Je mag niet het ene leven ellendig en pijnlijk laten voortduren om een ongeboren leven een kans te geven. Je kan de merrie in mijn ogen niet opofferen voor haar ongeboren veulen. Het dier heeft al genoeg geleden.

Ik ben het er ook niet mee eens. Stel dat dit dier nog 1 a 2 maand moest dragen. Daarna ook nog 4 maand overleven, want dat is toch de tijd die een veulen nodig heeft om een beetje op te groeien. Anders zit je weer met een flessenveulen en bijbehorende problemen. Wat is het nut ervan om een veulen geboren te laten worden en meteen de moeder in te slapen? Arme ding groeit dan op zonder moeder. En daarvoor moest de merrie elke dag gruwelijke pijnen doorstaan? Nee, ik ben ook van mening dat deze keuze beter was. Het is ook nog de vraag hoe gezond het veulen was, aangezien de moeder zo verwaarloosd was.
Ik geloof ook dat er geen andere optie was. Geen enkele dierenarts neemt zo'n keuze makkelijk, je eindigt wel even twee levens tegelijk. Als er goede andere opties waren, hadden ze die echt wel gegrepen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:25

Achttien jaar niet buiten geweest?!? Wat een hels bestaan voor een bewegingsdier als een paard. Schandalig!

Dan dat merrietje...mijn hart huilt er van... hoog drachtig en nog zwaar hoefbevangen ook... ach ach de pijn die het arme beestje geleden moet hebben. Nu merrie EN ongeboren veulentje ingeslapen... dat had allemaal niet gehoeven als er verantwoordelijke partijen bezig geweest waren met de dieren.

Wat een wanbeleid is daar gevoerd door de verantwoordelijken.

axeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:46

Het faillissement is 16 december uitgesproken door de rechtbank. Die curator komt hoogstwaarschijnlijk niet dezelfde dag nog op die stal. Het is nu 2 maand later en jullie nemen de curator de verwaarlozing kwalijk?
Dat is echt niet van de laatste 2 maanden hoor.

Ze hadden niet geveild moeten worden, dat is een ander verhaal. Maar hier is al heel veel misgegaan voordat de curator in beeld was. En als je geen verstand hebt van paarden zie je denk ik ook niet dat de hoeven niet kloppen en kijk je al helemaal niet naar het gebit van een paard om te ontdekken dat het paspoort niet klopt.
Extreem mager vind ik de hengst ook niet, dus niet meteen schokkend voor een niet paardenkenner.

Wat mij betreft te kort door de bocht om een curator in deze wat kwalijk te nemen.