Overleden paard "herinnering om goed te ontwormen"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:27

Maartje1990 schreef:
Ka_tje schreef:
Aan welke waarden in het bloed is de aanwezigheid van deze wormen dan te zien?

Ik heb het gevraagd en het was 1 of ander moeilijk latijns woord wat ik nu alweer vergeten ben :') Maar ook ingekapselde bloedwormen zie je dus terug in een bloedonderzoek :)

Volgens mij aan een verhoging van de eosinofielen...als ik het mij goed herinner :o

Ka_tje

Re: Overleden paard "herinnering om goed te ontwormen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:44

Zou heel goed kunnen want ik zeg het hier op bureau en mijn collega herinnert zich het plots ook :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:49

Het klinkt latijns genoeg :') Maar ik weet oprecht niet meer of dat is wat hij zei...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:52

Maartje1990 schreef:
Ka_tje schreef:
Aan welke waarden in het bloed is de aanwezigheid van deze wormen dan te zien?

Ik heb het gevraagd en het was 1 of ander moeilijk latijns woord wat ik nu alweer vergeten ben :') Maar ook ingekapselde bloedwormen zie je dus terug in een bloedonderzoek :)

Eoshinophilen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:52

eosinofielen inderdaad....gewoon ontwormen werkt nog het beste,dan is er ook niets wat zich in kan kapselen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:58

geerke schreef:
eosinofielen inderdaad....gewoon ontwormen werkt nog het beste,dan is er ook niets wat zich in kan kapselen.

amen... en dan met een goed schema.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:30

ik ben er ook een beetje van terug gekomen, dat mestonderzoek. Ik ontworm tegenwoordig gewoon weer een paar keer per jaar preventief, voornamelijk tegen de ingekapselde bloedwormen die idd toch niet in de mest te zien zijn.
Ik kan de wormkuren zo halen bij de DA

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:43

Fielychi schreef:
Het is niet verplicht, het is de taak van de dierenarts (die de verantwoording neemt van het afgegeven wormmiddel) te weten hoe de vork in de steel zit.
Dus het bedrijf/stal te kennen, weten hoe de weidegang in elkaar steekt, de stand van zaken betreft ontwormen, leeftijden, historie ect. En de echte stand van zaken weet je pas op het moment van mestonderzoek doen.
Dit is alleen handig op bepaalde momenten in het jaar, zodat ook de wormen of eitjes daadwerkelijk zichtbaar zijn in het mestonderzoek.
Nu is het bijvoorbeeld niet zinnig om mestonderzoek te doen, omdat veel wormen/eitjes/larven in winterstand staan.

Dat je elders ontworming haalt, is aan ieder zelf.
Dat je meehelpt aan een probleem dat heel realistisch is, moet je je dan ook beseffen en achteraf niet zeuren als paarden daadwerkelijk doodgaan aan wormen omdat er simpelweg resistentie is op gebouwd door veelvuldig en onjuist ontwormen.

Het is allemaal niet verzonnen door dierenartsen, maar over het algemeen staan ze er wel achter.

Als je ontworming haalt bij je eigen dierenarts, heb je geen recept nodig.
Wil je ontworming elders halen, dan heb je een recept nodig van je dierenarts waar je voor betaald.

Dankje Fielychi, er is een REDEN waarom het niet meer op iedere straathoek verkrijgbaar is. Zelfde reden waarom wij naar de HA gaan voor een antibioticakuur. Ja, een bloedwormbesmetting is gevaarlijk voor een paard, daarom wil ik graag werkzame middelen. En "preventief" ontwormen kan niet, enten doe je preventief. Net als dat enten geen zin heeft bij een aanwezige ziekte. Wees spaarzaam met gif en voorkom resistentie. Paardenhouderij is geen bioindustrie. Wormeitellingen zijn niet 100% betrouwbaar. Maar gebruik je gezonde verstand en hou daarbij de toekomst ook in de gaten.

Trouwens, lekkere bangmakerij deze berichtgeving. Dit is het paard wat iedereen zich herinnert, maar hoeveel paarden die niet tig keer per jaar ontwormd worden gaan er niet dood? Die halen de voorpagina niet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:25

geerke schreef:

Maar waarom ontwormen als het zeer waarschijnlijk niet nodig is? Onnodig ontwormen helpt alleen resistentie in de hand.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:40

Kan me iemand een jaarplanning van ontwormen en inenten geven?
Ik ben benieuwd hoe/wat en wanneer jullie dat allemaal doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 18:16

wittepit,
Zit kern van waarheid in wat je zegt. Fabrikanten van ontwormingspuiten zijn erg gebaat bij dit soort nieuwe berichten gezien zorgt voor extra hoog verkoop.
In andere verhaaltje zie je weer dat sommige dierenartsen ook proberen om extra zak centje mee te verdienen.
Dus ja zit misschien ook best wel veel commercieel belang achter.

x_Quinta_x,
Gezien bij ons land bemest wordt met paarden mest en af toe gast paarden zijn hou ik er rekeningen mee dat infectie druk bij ons hoog is. Ik ontworm om 3 maanden met ivermectine en in november met moxidectine pramox zodra het begint met vriezen (dan gaan de bloed wormen zich inkapselen).

Maar als minder vaak doet dan moet je in ieder geval 1x moxidectine pramox geven in beging van de winter wanneer begint te vriezen. En daarnaast moet ook rekening houden met horzels.
Horzels leggen eitjes op benen, die worden opgelikt door het paard en worden weer wormen in het paard. Ik dacht dat ivermectine hier beste tegen werkt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:33

Asociaal zeg, hoeveel mensen hier gewoon maar wat aanmodderen zonder te beseffen wat er gebeurd als wormen straks resistent zijn...

Dat bloedonderzoek is overigens wel een interessante. Ik doe nu gewoon elk najaar ontwormen (een zware), en dan in het voorjaar als de temp weer boven de 10 graden zit, doe ik een mestonderzoek. Is dat oké dan gaan ze in het najaar weer, en anders eerder ook.

thijs2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 23:08

Echter dient men toch echt rekening te houden met resistentie op grote schaal....

Het verbaasd mij eveneens dat ik echt niemand hoor over de gevolgen voor het paard bij het (soms) op grote schaal lukraak toedienen van wormkuren |( Soms zonder enige kennis of notie van een eventuele besmetting duwen we zonder pardon een wormkuur naar binnen. Ongelooflijk! Heeft iemand zich ooit gerealiseerd wat dit doet met een paardenlijf? Mijn hoefsmid kan bijna tot op de dag nauwkeurig berekenen wanneer een paard/pony een kuur heeft gehad aan de hand van de paardenhoef!!
Soms is het medicijn erger dan de kwaal zelf..

Ikzelf heb tot enige jaren geleden ook meegedaan aan deze bangmakerij, begrijp me goed een ernstige besmetting is echt niet voor de poes, maar een resistentie in de hand gewerkt door een farmaceutische industrie die heel goed weten hoe marketing werkt is mijn inziens een gevaarlijke combinatie!!!
Ik heb een paard met nogal wat mankementen 1 daarvan is een wat lagere weerstand ( respectievelijk 24 :D jaar dus het is geoorloofd ) Ik heb haar een aantal jaren geleden een wormkuur toegediend die op dat moment puur noodzakelijk was vanwege bloedwormbesmetting... het resultaat was een paard ( 4 witte benen ) volledig rondom in de mok met hele dikke opgelopen benen, extreem pijnlijk en gevoelig en dat een half jaar lang, dag in dag uit! Ik heb eventueel een foto beschikbaar voor de beeldvorming :(
Driemaal hoera voor de wormkuur. Die troep dien ik dus nooit mee toe. Haar lichaam kan het gezien de huidige wat zwakkere conditie/weerstand niet meer aan om de afvalstoffen kwijt te geraken. Het effect is dat er wel uit moet die chemicaliën, dus dan maar via de huid. Wat een ellende was dat zeg.
Ik gebruik dus tegenwoordig Micro compositum en diatomeeënaarde. Dat is een kuur van ongeveer een maand en je zorgt er dus voor dat je vooraf en achteraf de mest controleert. Bij mijn paard was de besmetting behoorlijk hoog maar deze methode zorgde voor een halvering van het aantal eitjes. Nog niet het meest wenselijke resultaat maar ga er maar vanuit dat ieder paard wormen heeft alleen de 1 kan er net iets beter tegen dan de ander en het momentum van onderzoeken is soms ook van cruciaal belang.
Kortom mijn conclusie is we kunnen de wormen echt niet verslaan en dat moeten we ook niet als doelstelling hanteren maar gebruik je verstand en weet wat je doet met al die chemische rotzooi. Tot veertig/ vijftig jaar geleden kreeg geen enkel paard een wormkuur...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 23:22

Gypsy schreef:
Asociaal zeg, hoeveel mensen hier gewoon maar wat aanmodderen zonder te beseffen wat er gebeurd als wormen straks resistent zijn...

Ik vindt juist asociaal om mensen zo te veroordelen die hun best doen om goed voor hun paard te zorgen en ze goed mogelijk te ontwormen. Je kunt ze juist beter helpen.

thijs2,
Als je zelf zo tegen residentie bent. Waarom ontworm je op een manier waarmee je de besmetting maar met helft halveert?
Zelf heb ik nog nooit meer gemaakt dat een paard reageert op ontwormingsspuit of van ringen in zijn hoeven kreeg. Wilt niet zeggen dat er geen paarden zijn die er over gevoelig op kunnen reageren maar heb meer idee dat het uitzonderingen zijn.
Paarden in problemen zijn gekomen door wormbesmetting ken ik wel (of wel dat lijkt vaker voor te komen).

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 23:36

Maartje1990 schreef:
geerke schreef:

Maar waarom ontwormen als het zeer waarschijnlijk niet nodig is? Onnodig ontwormen helpt alleen resistentie in de hand.

Als een paard geen wormen heeft kunnen die wormen ook niet resistent worden. Goed testen is natuurlijk wel verstandig omdat ontwormingsmiddelen ook gewoon bijwerkingen hebben ed, maar resistentie word meer in de hand gewerkt door verkeerd gebruik dan door overmatig gebruik van dat soort middelen. Een keer vaker ontwormen dan misschien nodig is kan wat dat betreft veel minder kwaad dan onzorgvuldig toedienen als het wel nodig is.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 23:39

nine1987 schreef:
Niet waar..

Vorige week op welsh hk geweest.. Daar stond gewoon een stand met wormenkuren.. Niks aan het handje..
Ook vaak op paardenmarkten en andere paardenevenementen..

Dit is dus kei illegaal!

liedje89 schreef:
Als een paard geen wormen heeft kunnen die wormen ook niet resistent worden. Goed testen is natuurlijk wel verstandig omdat ontwormingsmiddelen ook gewoon bijwerkingen hebben ed, maar resistentie word meer in de hand gewerkt door verkeerd gebruik dan door overmatig gebruik van dat soort middelen. Een keer vaker ontwormen dan misschien nodig is kan wat dat betreft veel minder kwaad dan onzorgvuldig toedienen als het wel nodig is.

Ooit over nagedacht dat de werkzame stof ook in de omgeving komt en daar resistentie kan veroorzaken onder de wormpopulatie??

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 23:56

Het is toch allang bekend dat als je GOED mestonderzoek wil doen, dus met een redelijk betrouwbare uitkomst, dat je zeker een dag of 8 achter elkaar een drol naar de
dierenarts moet zeulen deze onderzocht mort worden op wormen..hoeveel mensen zouden dat doen in NL? ik gok niemand.

Het hele principe van mestonderzoek is leuk, maar financieel niet haalbaar. Als je bedenkt dat er dierenartsen genoegen nemen met 1 bal van een drol en daar dan wat van gaan vinden..dan heb je ze niet helder.

Zolang het allemaal vaag blijft: gewoon je hoofd gebruiken en ontwormen. Niet tevaak dus en vooral: je percelen bijhouden. Hier wordt gewoon elkde dag gemest. Scheelt de helft.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 04:54

Liedje 89: een paard heeft altijd wat wormen. Dus je helpt wel resistentie in de hand als je onnodig ontwormt.

Gekvanfleur: er is een organisatie (wormtest.nl) die paardeneigenaren leren zelf het de mest te onderzoeken. Het is dan natuurlijk geen probleem om dit meerdere dagen te doen en ook niet onbetaalbaar

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:42

x_Quinta_x schreef:

Het schema wat wij aanhouden:

Dec: Moxidectine
Maart: Dubbele pyrantel of praziquantel
Mei: Ivermectine
Juli: Pyrantel
sept: Ivermectine
nov: Dubbele Pyrantel of praziquantel
enz.

In de zomer maanden wissel ik af met pyrantel of ivermectine en ligt een beetje aan of ik de dubbele pyrantel of prazi gebruikt heb. Aan de hand daarvan kan ook de maanden iets verspringen ivm hoe lang het werkzaam is.

Resistentie ontstaan als men werkzame stoffen niet afwisselt en onderdoseerd. Equest bv. is niet voldoende voor een normale kwpn. Daar heb je al twee spuiten nodig en word vaak niet gedaan.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:49

x_Quinta_x schreef:

Najaar ( november ): Equest Pramox
Voorjaar ( februari ) : Equest
Juni : Eraquell
September : Eraquell

@Wilawander heb nu laatst de nieuwe Equests van 700kg erin gesmurfd...moet voldoende zijn lijkt mij. Heb geen reuzen staan :D

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:52

Pandora2 schreef:
x_Quinta_x schreef:

Najaar ( november ): Equest Pramox
Voorjaar ( februari ) : Equest
Juni : Eraquell
September : Eraquell

@Wilawander heb nu laatst de nieuwe Equests van 700kg erin gesmurfd...moet voldoende zijn lijkt mij. Heb geen reuzen staan :D

Ja klopt dat er nieuwe zijn maar vele hebben nog de oude met heel wat minder kilo's ;)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:56

Ja, juist...die van 595kg ...idd niet genoeg voor een normaal warmbloedbeest :7 Ik heb nooit begrepen eigenlijk waarom Equest zolang die 595kg dosis aanhield , terwijl bijna alle andere wormers al een hele tijd tot 700kg gaan... :?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:58

545 kg is het zelfs.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:04

Wilawander schreef:
545 kg is het zelfs.

:oo Was ik verkeerd :o

@Quinta wat betreft entingen...hier nog enkel tetanus om de 4 jaartjes , rest doen we niet meer aan mee... ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:12

Een sterke reactie op een wormenkuur is zelden op het middel zelf maar juist op de dode wormen in het lichaam.