Paardeneigenaren bezorgd om wolvenaanvallen in Nedersaksen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 20:05

Hoe mooi zou dat zijn... Een wolf in de Oostvaardersplassen :).

LarissaKas

Re: Paardeneigenaren bezorgd om wolvenaanvallen in Nedersaksen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 20:15

gelukkig houden wolven van bos,
dus dat zal pas gebeuren als er te weinig bos is voor de wolven,
en dan helpt de natuurbescherming een handje

ONNEDII

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 20:16

Ik word hier echt bang van !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 20:17

Ik denk ook niet dat ze zo gevaarlijk zijn. Ik heb in de Duitse media nog geen verhalen gelezen over een paard dat is aangevallen door wolven. En er zitten toch al aardig wat wolven daar.

Wel een verhaal over een op hol geslagen kudde paarden. En die kudde zou eventueel geschrokken kunnen zijn van wolven, maar dat weten ze niet zeker. Als op hol geslagen paarden een reden is om iets uit te bannen, dan is het hoog tijd om te gaan pleiten voor het drastisch terugdringen van schietende jagers, plastic zakken boven windkracht 4, luchtballonnen en carnavalswagens. :') Want ik denk dat daar meer paarden van op hol slaan dan van wolven. De mijne in ieder geval wel. :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 20:22

Er is plm tien jaar terug een groep koniks uit de Oostvaardersplassen overgeplaatst naar Letland - waar wolven zijn.
De kudde is een jaar lang intensief gevolgd.
Wat bleek: de koniks die tweehonderd jaar terug gewoon boerenwerk paard waren en die in de Oostvaardersplassen ook geen wolven meemaakten wist nog precies wat ze moesten doen.
Dus huisdier paarden weten dat net zo goed.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 00:16

Dat doet me denken aan een onderzoek gedaan met varkens. Die zijn lange tijd geselecteerd door mensen en staan ver af van hun wilde voorouders, maar toch kunnen ze overleven in het wild. Op een eiland in Schotland zijn wilde varkens uitgezet en het bleek dat ze al het gedrag dat ze hebben om te overleven, maar niet nodig hadden als gedomestiseerd dier, nog steeds hebben. Ze bouwen 'nesten', graven met hun neus etc. Ze konden dus overleven doordat hun natuurlijke instincten nog steeds hadden, net als die koniks. In hoeverre dat nog zo is met volledig gedomestiseerde paarden is natuurlijk de vraag, want dat is een ander soort dan de koniks, maar het is een interessant onderwerp.

Ik woonde (toen ik nog in Nederland woonde) op de grens bij Duitsland en bij ons in de omgeving werd er wel eens gesproken over wolven die misschien de grens over zouden komen. Het is zo dat wolven liever in beschutting van een bos leven, dan in open polders waar veel van de paarden staan. Ze zullen best de bosrand en begin van de polder op gaan, maar een bos is veel natuurlijker en veiliger voor ze.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 02:20

Ik heb er niks mee. Lijkt me heel eng om in het bos bang te moeten zijn om op een roedel wolven te stuiten.
:+.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 08:27

Zo groot is dat verschil niet hoor, tussen koniks en 'huisdierpaarden'.
De diersoort paard is ""pas"" een jaar of zesduizend bij de mens, dat is veuls te kort om je instincten te verliezen. (Honden zijn zo'n vijftienduizend jaar bij ons, en er is vast verschil tussen een schoothondje en een herdershond, maar jagers zijn het nog allemaal.)
Plus dat de koniks tweehonderd jaar terug ook gewoon boerenwerkpaard waren.

LarissaKas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 08:56

zo lang ze in de bossen bij de grens blijven is er niks aan de hand.
bovendien jagen ze alleen op Kleine paarden/pony's als ze héél erg honger hebben.
maar in het bos jagen ze liever op hazen en herten

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 09:18

Janneke2 schreef:
Er is plm tien jaar terug een groep koniks uit de Oostvaardersplassen overgeplaatst naar Letland - waar wolven zijn.
De kudde is een jaar lang intensief gevolgd.
Wat bleek: de koniks die tweehonderd jaar terug gewoon boerenwerk paard waren en die in de Oostvaardersplassen ook geen wolven meemaakten wist nog precies wat ze moesten doen.
Dus huisdier paarden weten dat net zo goed.

Met dat verschil dat huisdierpaarden wel op een kluitje in een weiland met afspanning staan en er niet uit kunnen als er wolven aan komen hossen :+ En als ze er dan wel uit breken bestaat er een grote kans dat ze een eindje verderop worden platgereden op een naburige weg.

Niet dat ik tegen wolven ben overigens maar jammer genoeg zullen er toch maatregelingen getroffen moeten worden als men actief last ondervindt van die mooie beesten. Denk inderdaad aan een andere omheining etc.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:17

Kennissen van mij hebben een fokkerij vlak naast een nationaal park in Polen, met wolven dus. Nog nooit wat gebeurd. De merries met veulens staan gewoon buiten in de wei 24u per dag. De enige overlast zijn zwijnen die tegen de stroomdraad aanlopen en deze soms slopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:44

Janneke2 schreef:
Zo groot is dat verschil niet hoor, tussen koniks en 'huisdierpaarden'.
De diersoort paard is ""pas"" een jaar of zesduizend bij de mens, dat is veuls te kort om je instincten te verliezen. (Honden zijn zo'n vijftienduizend jaar bij ons, en er is vast verschil tussen een schoothondje en een herdershond, maar jagers zijn het nog allemaal.)
Plus dat de koniks tweehonderd jaar terug ook gewoon boerenwerkpaard waren.

Mijn 'schoothondje' vreet anders muizen met huid en haar als hij de kans krijgt terwijl mijn herder er voor wegspringt en de vorige herder achter mij stond toen er een mol overstak na noodweer, dus ook dat verschil is er niet echt.

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:49

Paarden kunnen zich prima verdedigen tegen wolven. In de jaren 90 is er een project geweest waarbij prsewalskipaarden afkomstig eerst uit dierentuinen en later semireservaten in west europa geherintroduceerd zijn in een natuurgebied in Mongolië. In dat gebied komen ook wolven voor. De paarden worden nog steeds nauwelettend gevolgd. De winters in Mongolië zijn zeer streng. Alleen dan zijn er wel eens confrontaties tussen wolven en paarden. Het doelwit zijn dan de veulens. De volwassen paarden vormen edoorgaans een kring rond de veulens en verdedigen zich met de achterhoeven. Er gaan erg weinig veulens verloren door wolven.

Ik verwacht dat het in NL allemaal erg mee gaat vallen en de reacties nogal overtrokken zijn. De meeste gebieden in NL zijnte dicht bevolkt en te open voor wolven. Die paar stukken waar ze misschien wel zouden kunnen leven, zoals de Veluwe, barsten van het wild.
Bovendien als er al wolven komen verwacht ik dat die heel erg nauwlettend bestudeerd en in de gaten gehouden gaan worden door natuurbeheerders en biologen.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 17:40

Ik denk dat de wolf prima kan leven in een gebied als de Oostvaardersplassen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 17:54

Annoya schreef:
Ik denk dat de wolf prima kan leven in een gebied als de Oostvaardersplassen.

Waarom is hij daar dan niet?
De Oostvaardersplassen is een kleinschalig parklandschap, wat zeer weinig met natuur te maken heeft.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:43

....en veel veulens zijn er niet te verschalken.
In Letland werd in een jaar tijd precies een veulen gepeuzeld - van een merrie die voor het eerst moeder was "en het vak nog een beetje moest leren" of iets dergelijks. Meer is er in de polder dus ook niet te halen.

DWLdaphne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:06

ik denk niet dat een wolf zomaar een paard aanvalt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:12

DWLdaphne schreef:

Neuh, niet "zomaar". Om hem op te eten natuurlijk.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:20

Kuggur schreef:
DWLdaphne schreef:

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:28

Kuggur schreef:
DWLdaphne schreef:

:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:30

hoe gaat in Duitsland? Want daar hebben ze ook paarden ;)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 16:40

Tobbes schreef:
hoe gaat in Duitsland? Want daar hebben ze ook paarden ;)

Lees de OP, die gaat over Duitsland.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 16:44

balli schreef:
Hoe mooi zou dat zijn... Een wolf in de Oostvaardersplassen :).

Ik hoop daar toch echt wel op en zie dat stiekem ook we gebeuren over heel veel jaartjes. Zou ook goed zijn denk ik omdat er dan veel meer een sluitende voedselketen komt

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 16:52

Wij leven in wolvengebied, om eerlijk te zijn lopen ze weleens door de tuin ook... (nog niet zien lopen, wel prachtige sporen gezien en onze honden geven het goed aan)
We hebben ook pony's, twee shetten op het moment.

Of we bang zijn? Niet voor de wolven...

Buiten dat de pony's zichzelf enorm goed verweren kunnen, vallen wolven niet zomaar een gezonde pony aan.
Hier rond ons terrein leven heel veel herten, elanden, dassen, veelvraten en vossen.. Veel interessanter voer voor de wolf en minder gevaarlijk voor ze als een schoppende pony die binnen stroomdraad loopt.

Wel hebben we aan veiligheid gedacht voor het geval dat, we hebben een ijzeren stroomdraad tegen het wild bijvoorbeeld.

Ik huiver meer voor de jachthonden hier in de omgeving (in jachtseizoen) zo hebben we al een keer een verdwaalde hond (én hert waar hij achteraan zat) in de wei gehad..
Daaruit heb ik gezien hoe moordlustig een pony kan zijn. Ik was erbij, zat geen kwaad in deze hond en ik heb mijn ruin kunnen afleiden zodat de hond er zonder kleerscheuren vandoor kon rennen.. Hondje wilde naar mij komen... was de weg kwijt...
Hier laten ze honden met zendertjes los om achter wild aan te gaan.. jagers rijden in de auto achter de honden aan.. deze hond was lief.. maar er loopt heel wat rottiger gespuis tussen deze jachthonden waar ik minder blij mee ben.. De meeste zijn kleiner in schofthoogte en kunnen redelijk onder de draad door...

Ik begrijp wel dat mensen in Duitsland (en andere landen) minder gecharmeerd zijn, zelf denk ik vooral dat het vooral draait om het foute imago van de wolf.. ze zijn niet zo gevaarlijk en slecht als mensen denken.. Natuurlijk zullen ze jagen maar kiezen liever voor een schaap (sorry boeren) of een makkelijkere prooi.

We passen hier altijd goed op hoor, kunnen precies aan onze honden merken of er wild in de buurt zit en wat voor wild...
Snachts gebruikt het wild onze wei en aangrenzende tuin om doorheen te lopen, ik geniet ervan.
Onze pony's staan nu snachts nog binnen dus is de stroom uit... Als die aanstaat snachts hebben we geen sporen in de wei.. ze blijven er dan uit vanwege de stroom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:58

Bucha schreef:
Daaruit heb ik gezien hoe moordlustig een pony kan zijn. Ik was erbij, zat geen kwaad in deze hond en ik heb mijn ruin kunnen afleiden zodat de hond er zonder kleerscheuren vandoor kon rennen...

Bizar hoe moordlustig zo'n pony kan zijn hè? Ik heb het bij ons echt verbazing aanschouwd. Echt vol erop af, met oren in de nek, tanden ontbloot en proberen het beest te grijpen. Razend gewoon. Die van ons doet het met katten, honden, kippen.... Tot nog toe kwamen ze op tijd weg, maar het gaat nog eens mis! Nouja...het is al eens misgegaan met een egel. ;(
Verder is onze pony een vreselijk lief dier, maar als wolven paarden zouden aanvallen, zou ik me echt een beetje zorgen maken om die wolf.