. Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Want ik denk dat daar meer paarden van op hol slaan dan van wolven. De mijne in ieder geval wel.
. Janneke2 schreef:Er is plm tien jaar terug een groep koniks uit de Oostvaardersplassen overgeplaatst naar Letland - waar wolven zijn.
De kudde is een jaar lang intensief gevolgd.
Wat bleek: de koniks die tweehonderd jaar terug gewoon boerenwerk paard waren en die in de Oostvaardersplassen ook geen wolven meemaakten wist nog precies wat ze moesten doen.
Dus huisdier paarden weten dat net zo goed.
En als ze er dan wel uit breken bestaat er een grote kans dat ze een eindje verderop worden platgereden op een naburige weg.Janneke2 schreef:Zo groot is dat verschil niet hoor, tussen koniks en 'huisdierpaarden'.
De diersoort paard is ""pas"" een jaar of zesduizend bij de mens, dat is veuls te kort om je instincten te verliezen. (Honden zijn zo'n vijftienduizend jaar bij ons, en er is vast verschil tussen een schoothondje en een herdershond, maar jagers zijn het nog allemaal.)
Plus dat de koniks tweehonderd jaar terug ook gewoon boerenwerkpaard waren.
Bucha schreef:Daaruit heb ik gezien hoe moordlustig een pony kan zijn. Ik was erbij, zat geen kwaad in deze hond en ik heb mijn ruin kunnen afleiden zodat de hond er zonder kleerscheuren vandoor kon rennen...