Bunn schreef:Er bestaat inderdaad een verschil tussen genotype en fenotype. Het fenotype wordt deels bepaald door het genotype en invloeden van buitenaf. Een kloon dat in een andere omgeving wordt grootgebracht (ander voer, andere verzorging, ander klimaat) kan er daardoor net wat anders uit gaan zien.
En - om het nog moeilijker te maken - heb je nog epigenetica. Genen kunnen 'aan' of 'uit' staan. Afhankelijk van de omgeving en de levensloop kunnen bepaalde genetische eigenschappen tot uiting komen en andere niet. Door epigenetica kan er ook een vorm van evolutie plaatsvinden in enkele generaties. Hoe gek het ook klinkt: afkeer of angst voor bepaalde dingen en situaties zou epigenetisch kunnen worden overgeërfd. Epigenetica is echt fascinerend. Het maakte m'n module genetics in ieder geval een stuk leuker. :p
Wel fascinerend inderdaad
Ik begrijp alleen nog steeds niet helemaal hoe dat zit met die nurture/nature. Als ik het goed begrijp zijn deze paarden beiden opgegroeid op McCann's Hartwell Stud, dus in dezelfde omgeving met (lijkt mij) hetzelfde voer, dezelfde verzorging en hetzelfde klimaat... *strijkt denkend door denkbeeldige baard*
Ik ben niet zo'n voorstander van klonen, maar vanuit een wetenschappelijk oogpunt vind ik het wel erg boeiend en knap dat het is gelukt. Blijkbaar zijn ze dus ook gewoon vruchtbaar! Ik ben benieuwd of er inderdaad over een paar jaar nog 'programmeerfoutjes' blijken te zijn en hoe oud ze inderdaad zullen worden.
. De hengsten die worden gekloond zijn bijna allemaal hengsten die hun stempel al op de fokkerij hebben gedrukt... Waarom moet er een kloon van komen?