Twee klonen van de springhengst Cruising onthuld

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 11:23

Bunn schreef:
Er bestaat inderdaad een verschil tussen genotype en fenotype. Het fenotype wordt deels bepaald door het genotype en invloeden van buitenaf. Een kloon dat in een andere omgeving wordt grootgebracht (ander voer, andere verzorging, ander klimaat) kan er daardoor net wat anders uit gaan zien.

En - om het nog moeilijker te maken - heb je nog epigenetica. Genen kunnen 'aan' of 'uit' staan. Afhankelijk van de omgeving en de levensloop kunnen bepaalde genetische eigenschappen tot uiting komen en andere niet. Door epigenetica kan er ook een vorm van evolutie plaatsvinden in enkele generaties. Hoe gek het ook klinkt: afkeer of angst voor bepaalde dingen en situaties zou epigenetisch kunnen worden overgeërfd. Epigenetica is echt fascinerend. Het maakte m'n module genetics in ieder geval een stuk leuker. :p

Wel fascinerend inderdaad :j Ik begrijp alleen nog steeds niet helemaal hoe dat zit met die nurture/nature. Als ik het goed begrijp zijn deze paarden beiden opgegroeid op McCann's Hartwell Stud, dus in dezelfde omgeving met (lijkt mij) hetzelfde voer, dezelfde verzorging en hetzelfde klimaat... *strijkt denkend door denkbeeldige baard* :7
Ik ben niet zo'n voorstander van klonen, maar vanuit een wetenschappelijk oogpunt vind ik het wel erg boeiend en knap dat het is gelukt. Blijkbaar zijn ze dus ook gewoon vruchtbaar! Ik ben benieuwd of er inderdaad over een paar jaar nog 'programmeerfoutjes' blijken te zijn en hoe oud ze inderdaad zullen worden. :j

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 15:04

loveshadow schreef:
Wel fascinerend inderdaad :j Ik begrijp alleen nog steeds niet helemaal hoe dat zit met die nurture/nature. Als ik het goed begrijp zijn deze paarden beiden opgegroeid op McCann's Hartwell Stud, dus in dezelfde omgeving met (lijkt mij) hetzelfde voer, dezelfde verzorging en hetzelfde klimaat... *strijkt denkend door denkbeeldige baard* :7
Ik ben niet zo'n voorstander van klonen, maar vanuit een wetenschappelijk oogpunt vind ik het wel erg boeiend en knap dat het is gelukt. Blijkbaar zijn ze dus ook gewoon vruchtbaar! Ik ben benieuwd of er inderdaad over een paar jaar nog 'programmeerfoutjes' blijken te zijn en hoe oud ze inderdaad zullen worden. :j

Maar een andere draagmoeder!

Sokje_6

Re: Twee klonen van de springhengst Cruising onthuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 15:18

Het kan inderdaad zo zijn dat het DNA wel hetzelfde is, maar dat er andere stukjes tot uiting komen/aan staan. Niet alleen epigenetica, maar ook translatie (DNA-RNA etc.) kan daarvoor zorgen. Dat is dus ook niet zo vreemd, het zou vreemder zijn als ze wel exact hetzelfde waren.

Wat ik interessanter vind, is dat ze meestal het DNA wat ze hebben in de (lege) eicel van de draagmoeder stoppen. Op die manier zijn ze helemaal niet identiek, maar hebben ze ook het weefsel en dus het DNA van de draagmoeder in zich. Weet iemand hoe dat zit?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 15:27

Kernmateriaal is uit de eicel verwijderd, dus alle kern DNA komt van de paps. Van de moeder komt het mitochondriaal DNA, wat in de eicel zit en nooit van de paps komt. Mitochondriaal DNA codeert niet voor fenotypische eigenschappen, alleen voor eiwitten in de energiehuishouding. Ook niet onbelangrijk, maar ik neem aan dat ze eicellen nemen van een fysiek goede gezonde merrie en niet van een met allerlei energiehuishoudingsproblemen.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 20:59

Juist, dat bedoelde ik! Bedankt voor de verfrissing. Heb het een paar jaar geleden wel uitgebreid gehad maar biotechnologie was niet mijn ding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 22:20

Aaah oké, dankjullie!

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 23:13

Ik ben ook wel benieuwd hoe oud ze worden en of ze sneller'versleten' zullen zijn, want het is inderdaad 'oud' DNA met al heel wat foutjes en gebreken in...

Mckk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 23:36

Ik weet niks van klonen en biologie is erg lang geleden.
Maar vind het wel reuze interessant.
Als er dna van de draagmerrie bijkomt, is dit dan niet het zelfde als een nakomeling van de hengst?

Of kom ik nu erg dom over :=

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 23:40

DNA bij klonen komt voor 100 procent van het gekloonde paard, als je het over genotype hebt, dus wat de meeste mensen als al het DNA beschouwen. In feiten is dit ook zo, maar er is een kleine hoeveelheid DNA dat geen effect heeft zoals het DNA in de celkern. Dit DNA is van de draagmerrie uit de mitochondria. Deze zitten dus niet in de celkern waar het DNA van de gekloonde hengst zit. Dit DNA heeft ook geen effect op het genotype, maar speelt een rol in de energiebalans.

Het DNA in de celkern is van het gekloonde paard. Het DNA van de draagmerrie zit in de mitochondria.

Mckk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 23:55

Als ik het nog goed weet is het mitochondria de energiebron van de cel, toch? Dan komt er dus eigenlijk maar heel weinig van de merrie mee en is de kerncel helemaal van de hengst.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 00:01

Klopt. Celkern DNA is helemaal van de gekloonde hengst, dus het genotype is hetzelfde. Fenotype is bepaald door het genotype en het milieu (=externe factoren). Mitochondriaal DNA van de draagmerrie heeft hier dus geen invloed op, want zit niet in de celkern en is van belang voor de energie. Is iets heel ander dus.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:39

interessant topic :)

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 09:53

_San87_ schreef:
Ik snap nog steeds het nut van klonen niet :'). De hengsten die worden gekloond zijn bijna allemaal hengsten die hun stempel al op de fokkerij hebben gedrukt... Waarom moet er een kloon van komen?

Helemaal mee eens, ik begrijp er ook geen zak van.
Willen we niet liever nieuwe toppers? Volgens mij verpesten we de genenpoel zo. Deze wordt kleiner en dat is nooit goed.