Documentaire over Nederlands tuigpaard als exportproduct

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 09:37

Rije schreef:
Edit na drie kwartier: Verder vind ik het een ongefocuste documentaire. Wat willen ze nu belichten: de Amish leefgemeenschap, kritische geluiden daarover of het Nederlandse tuigpaard als exportproduct?

Eergisterochtend waren zowel Wim als ook de maker van de documentaire in de radio uitzending.
Via Wim is het vertrouwen opgebouwd en kon de docu gemaakt worden. Ze hebben hier heel langzaam en rustig naartoe gewerkt, omdat er veel vertrouwen gelegd moest worden voordat de Amish zich zo open durfde te stellen.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 09:54

yarrah schreef:
Freya6 schreef:
Dat vd tastharen ed wegscheren heeft verder niks met de Amish te maken. Is iets Noord-Amerikaans. Bij ons op stal werden alle showpaarden/arabieren ook zo geschoren en iedereen was daar toch echt hartstikke "Engels".

Ook niet noord-amerikaans het is gewoon goed, ook in nederland kijk eens naar de merrie-veulens en hengsten keuringen. Maar ook op een dressuur wedstrijd om de hoek ook daarvoor worden de haren geschoren. Vele doen er niet aan, maar veel doen het nog steeds ook de jongere generatie.
Maar daar gaat deze docu ook niet over..... toch?

Het klaar maken voor de keuring was alleen die ene scene. Zonde om de rest van de docu daarvoor te laten schieten. De docu liet op dat punt alleen zien wat er gebeurt om een paard voor te bereiden voor een keuring en velt er verder geen oordeel over, omdat het verhaal daar inderdaad niet over gaat. Later zie je alleen nog dat hij babypoeder op de sokken doet om ze mooi wit te houden.

Tjah en er wordt inderdaad nog genoeg geknipt en geschoren hier in NL... het wordt nu alleen duidelijk in beeld gebracht, terwijl je hier op wedstrijd (of op de keuring) er niet op focust.

Over naar de dokter gaan wordt ook nog kort aangehaald als ze het over de kinkhoest uitbraak hebben (op dat moment komt de veearts langs voor de paarden). Vrouwen moeten inderdaad eerst goedkeuring vragen aan hun man, omdat de mannen het geld beheren.

Ik vond het opvallend dat de man die in zijn interview werd afgekapt door het belletje van zijn vrouw, toch het respect had om de wens van zijn vrouw te volgen. Helemaal omdat vrouwen duidelijk de ondergeschikte rol hebben. Hij vond het duidelijk jammer dat hij niet verder kon praten.

@Freya6 bedankt voor de kijktips! Ik vind het echt een interessante levensstijl/geloof.

Anoniem

Re: Documentaire over Nederlands tuigpaard als exportproduct

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:25

Wat een bekrompen gedoe over dat scheren, jouw gemis als je dan niet verder wilt kijken.
Dat haar groeit gewoon weer aan. In Nederland toiletteren we ook gewoon voor de keuringen.
En ik verbaas me er echt over dat waar je ook kijkt je alleen maar commentaar over dat scheren ziet, terwijl ik toch echt die misvormde kindertjes door te verwant trouwen een stuk schokkender vindt.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:31

[***] schreef:
Wat een bekrompen gedoe over dat scheren, jouw gemis als je dan niet verder wilt kijken.
Dat haar groeit gewoon weer aan. In Nederland toiletteren we ook gewoon voor de keuringen.
En ik verbaas me er echt over dat waar je ook kijkt je alleen maar commentaar over dat scheren ziet, terwijl ik toch echt die misvormde kindertjes door te verwant trouwen een stuk schokkender vindt.

Ja en juist dat toiletteren, waar dan ook ter wereld vind ik erg jammer. Maar wel meer dingen die ik wbt paardenwelzijn niet geweldig vind, ik kreeg het gevoel dat deze man echt werd neergezet als paardenman en als voorbeeld en dat vind ik het gewoon niet. Puur en alleen afgaande op wat ik nu zag hoor, kan verder niet over oordelen.
Maar ontopic zou ik zeggen.
:j

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:45

[***] schreef:

mee eens! :)

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:00

yarrah schreef:
Blacky94 schreef:
Dat vd tastharen ed wegscheren heeft verder niks met de Amish te maken. Is iets Noord-Amerikaans. Bij ons op stal werden alle showpaarden/arabieren ook zo geschoren en iedereen was daar toch echt hartstikke "Engels".

Ook niet noord-amerikaans het is gewoon goed, ook in nederland kijk eens naar de merrie-veulens en hengsten keuringen. Maar ook op een dressuur wedstrijd om de hoek ook daarvoor worden de haren geschoren. Vele doen er niet aan, maar veel doen het nog steeds ook de jongere generatie.
Maar daar gaat deze docu ook niet over..... toch?

Nee maar er zijn er hier wel een aantal die daardoor de rest vd documentaire maar niet gingen kijken.
Daarbij komt dat steeds meer stamboeken in Nederland het scheren van oren e.d. verboden maken.

Verder staat de hele Engelse paardensport daar sowieso nog in de kinderschoenen. Je wilt niet weten hoe vaak ik foto's voorbij zie komen van paarden die voor forse bedragen als "dressage/jumper prospect" aangeboden worden terwijl de foto's (en filmpjes) kwa rijstijl 3x niks voorstellen.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:05

Voor degene die de uitzending van dinsdag heeft gemist: vanavond om 23:55 wordt de documentaire weer herhaalt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:12

Freya6 schreef:
Ja en juist dat toiletteren, waar dan ook ter wereld vind ik erg jammer. Maar wel meer dingen die ik wbt paardenwelzijn niet geweldig vind, ik kreeg het gevoel dat deze man echt werd neergezet als paardenman en als voorbeeld en dat vind ik het gewoon niet. Puur en alleen afgaande op wat ik nu zag hoor, kan verder niet over oordelen.

Ik ken Wim persoonlijk. Hij heeft meerdere paarden voor mij betuigd en ik kan je verzekeren dat hij meer paardengevoel in zijn grote teen heeft zitten dan jij in je hele lijf en nee daar hoef ik je niet voor te kennen.

En nu krijg ik natuurlijk heel bokt weer over me heen dus:
Opvallend op bokt is dat het hier doodgewoon is om paardenmensen pur sang zoals Wim, Gert vd Hof, Adelinde, Diederik, Anky en noem maar eens wat profs op af te kraken. Maar owee als je wat durf te zeggen over een trappende en trekkende amateur, een doorgeslagen natuurfreak of een zelfbenoemde paardenfluisteraar :(:)
Die stuk voor stuk een grotere bedreiging zijn voor het paardenwelzijn omdat ze niet weten waar ze mee bezig zijn en ervan overtuigd zijn van het tegendeel

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:21

[***] schreef:
Opvallend op bokt is dat het hier doodgewoon is om paardenmensen pur sang zoals Wim, Gert vd Hof, Adelinde, Diederik, Anky en noem maar eens wat profs op af te kraken. Maar owee als je wat durf te zeggen over een trappende en trekkende amateur, een doorgeslagen natuurfreak of een zelfbenoemde paardenfluisteraar :(:)
Die stuk voor stuk een grotere bedreiging zijn voor het paardenwelzijn omdat ze niet weten waar ze mee bezig zijn en ervan overtuigd zijn van het tegendeel

Helemaal mee eens.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:05

Ik ben het ook helemaal eens met Janne... Om Wim geen paardenman te noemen -zonder dat je hem kent- vind ik echt absurd. Zijn naam en reputatie ken ik, maar wie ben jij? }:0

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:11

En laten we weer netjes ontopic gaan met z'n allen. Tip voor degenen die het toiletteren geen prettig gezicht vinden. Kijk die ene minuut even niet, daarna zie je dat niet meer en is het gewoon een interessante documentaire over de Amish gemeenschap.

Chakkie17 schreef:
Voor degene die de uitzending van dinsdag heeft gemist: vanavond om 23:55 wordt de documentaire weer herhaalt. :)

Je kunt de documentaire ook via uitzending gemist zien. Dan hoef je niet tot middernacht te wachten.

Hier een rechtstreekse link: http://www.npo.nl/2doc/17-02-2015/VPWON_1240302

Ik vond trouwens dat er flinke ijzers onder de paarden waren geschoven. Geen idee of dat een specifieke keuze is. Misschien zijn de ijzers extra dik omdat er veel over de weg wordt gereden. Niet een opmerking om de volgende rel te starten (voordat iedereen los gaat op de training van tuigpaarden), maar dat viel mij op.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:16

Dat zijn showijzers en die worden voor de wedstrijd aan de normale ijzers vastgeschroefd voor wat extra gewicht en extra knie-actie :) Los daarvan zijn gewone ijzers ook vaak aardig aan de maat, maar het shot waar jij nu vermoedelijk op doelt betreft extra ijzers.

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:23

[***] schreef:
Freya6 schreef:

Ik ken Wim persoonlijk. Hij heeft meerdere paarden voor mij betuigd en ik kan je verzekeren dat hij meer paardengevoel in zijn grote teen heeft zitten dan jij in je hele lijf en nee daar hoef ik je niet voor te kennen.

I couldnt agree more!
Eeuwig zonde van het vroege heen gaan van Patijn. wat zullen ze gebaald hebben!

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:28

M_i_R schreef:
Dat zijn showijzers en die worden voor de wedstrijd aan de normale ijzers vastgeschroefd voor wat extra gewicht en extra knie-actie :) Los daarvan zijn gewone ijzers ook vaak aardig aan de maat, maar het shot waar jij nu vermoedelijk op doelt betreft extra ijzers.

Weer wat geleerd! Het was inderdaad een shot bij de keuring. :j Ik had al zo'n vermoeden dat het moest bijdragen aan wat extra knie-actie ;)

EDIT: vond het wel een mooi gezicht hoe makkelijk één van de jonge meisjes de leidsels van haar vader overnam en een hete tuiger rondstuurde. In dat opzicht groeien die kinderen echt op tussen de paarden.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:43

Ik hield m'n hart vast Marjola! Doodeng vond ik het over de 'grote' weg en dan met net daarvoor dat verhaal over de ongelukken die gebeuren met auto's en paard & wagen.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:50

Dat laatste had ik idd ook Olympia96, levensgevaarlijk. Vooral ook omdat - zoals Wim Cazemier ook aangeeft - een tuigpaard qua temperament echt een ander verhaal is dan de dravers die ze normaal voor de kar hebben lopen. Op eigen terrein ala, al vind ik het dan nog steeds onverstandig, maar op de openbare weg vind ik het ronduit gevaarlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:54

Dit is in mijn ogen geen docu over Nederlandse paarden als exportproduct :n Docu gaat veel meer over de (moderne) verleidingen die de Amish tegenkomen en hoe ze daarmee omgaan. De paarden zijn maar een klein deel daarvan, mobiele telefoons en het inhuren van chauffeurs om toch met de auto overal heel te kunnen zijn een net zo groot deel.
Wel mooi om te zien, interessant welke keuzes gemaakt worden :j

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:59

Ik vind het erg jammer en zorgwekkend dat ze zich meer met de bloedlijnen van de paarden bezig houden dan met hun eigen bloedlijnen. En kinderen die alleen zonder ouderlijk toezicht een buggy besturen terwijl ze op een drukke weg rijden vind ik ook niet verantwoordelijk... :n

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:46

Nou in stukjes gezien. Maar erg grappig hoe de interviewer op het laatst aanhaalt dat inderdaad eigenlijk niet kan zo'n duur pronkpaard. En dat die man er ook niet op wil ingaan.

En inderdaad de telefoons en andere moderne technieken.

Leuk en zorgelijk tegelijk(inteeltproblemen bij de kinderen)

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 16:21

@Olympia96 Ik kreeg nu niet het idee dat ze met dit tuigpaard op dezelfde (drukke) plek reden als met de gewone dravers. Maar misschien heb ik niet helemaal scherp gekeken.

Tuurlijk zijn er risico factoren, maar het ging mij meer over gemak waarmee de kinderen de leidsels in hun handen nemen. Volgens mij stond er ook een tiener jongen op de wagen met het landbouwwerk waar 4 reuzen voor stonden. Die moeten ook niet een sprintje trekken met z'n allen...

Vergeet niet dat het grootste deel dat daar op de weg rijdt, berekend is op paarden en wagens (dat scheelt al een heleboel). Hier in NL heb je als menner een grote kans om in de kant/sloot gedrukt te worden als je in de polders rijdt.

Verder hebben ze denk ik geen gewone rijbanen bij hun huizen liggen, gok ik. Op de keuring na heb ik ze niet gezien in de docu.

EDIT: betekent trouwens niet dat ik kinderen onder de 12 op de buggy normaal vind hoor. Dat gaat mij ook te ver. Maar in NL mag je ook als 12 jarige op de bok zitten. Een volwassen groom wordt dan wel gevraagd, maar als het echt misgaat doet zo'n groom er ook vrij weinig aan als ie niet al een stel (extra) leidsels in z'n handen had.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 16:33

Leuke docu om te zien! Wat een prachtige tuigpaarden kwamen er in voor, kwijl! Ik ben daar helemaal niet zo in thuis verder maar ik vond het een leuke docu om te zien.

Ook interessant om een kijkje te nemen in een amish leven. Vond die vrouwelijke amish voorbrengers overigens wel stoer, klein stukje emancipatie... +:)+

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 16:45

Ik vond het ook een erg interessante documentaire! :) Amish is toch een heel aparte gemeenschap...

Ze halen paarden uit Nederland om inteelt te beperken en hebben blijkbaar wel kennis over wat de gevolgen van inteelt binnen de paardenfokkerij kunnen zijn, maar binnen hun eigen gemeenschap speelt dat totaal niet.
Voor het niet willen inenten van kinderen hoef je de grens niet eens over, dat speelt ook in bepaalde dorpen hier in Nederland...

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:35

_Marjola schreef:
@Olympia96 Ik kreeg nu niet het idee dat ze met dit tuigpaard op dezelfde (drukke) plek reden als met de gewone dravers. Maar misschien heb ik niet helemaal scherp gekeken.

Tuurlijk zijn er risico factoren, maar het ging mij meer over gemak waarmee de kinderen de leidsels in hun handen nemen. Volgens mij stond er ook een tiener jongen op de wagen met het landbouwwerk waar 4 reuzen voor stonden. Die moeten ook niet een sprintje trekken met z'n allen...

Vergeet niet dat het grootste deel dat daar op de weg rijdt, berekend is op paarden en wagens (dat scheelt al een heleboel). Hier in NL heb je als menner een grote kans om in de kant/sloot gedrukt te worden als je in de polders rijdt.

Verder hebben ze denk ik geen gewone rijbanen bij hun huizen liggen, gok ik. Op de keuring na heb ik ze niet gezien in de docu.

EDIT: betekent trouwens niet dat ik kinderen onder de 12 op de buggy normaal vind hoor. Dat gaat mij ook te ver. Maar in NL mag je ook als 12 jarige op de bok zitten. Een volwassen groom wordt dan wel gevraagd, maar als het echt misgaat doet zo'n groom er ook vrij weinig aan als ie niet al een stel (extra) leidsels in z'n handen had.

Tsja maar wat moet je dan? Het enige wat je hebt is paard en wagen en vergeet niet dat veel kinderen niet naar de gewone school gaan maar naar een "school" in hun communie. Meestal niet veel meer dan een paar 100m down the road en wanneer je 14 bent begin je met werken.
Vraag me enigszins af of de kinderen die uit de bus kwamen niet eerder mennonites waren.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:07

Ja die kinderen die uit de bus kwamen lopen snapte ik ook niet zo... Maar misschien is dat net als het inhuren van een chauffeur?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:09

Dat onderscheid snap ik ook al niet zo
Of je nu zelf rijdt of je laat rijden, beide zijn toch een gevalletje van techniek voor jouw gebruik inzetten
Gods wegen zijn ondoorgrondelijk