Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Toydoll schreef:Aileen_Noël schreef:Doelde eigenlijk niet op mensen hier op dit topic maar om mij heen.... jammer maar ik snap het aan de ene kant wel. Het is gewoon niet te bevatten.
Ah, oke, duidelijk.
Ik begin een afkeer te ontwikkelen tegen een bepaald soort cultuur, waar men helaas wordt opgevoed met weinig respect voor dieren, ze worden niet opgevoed om ze als levend wezen te zien, en/of er van te houden, maar als materie. Dus hetzelfde als een sportwagen oid. Uiteraard zijn daar ook de uitzonderingen; maar dat is de cultuur gewoon.
En helaas in juist die cultuur is de endurance de paardensport.... Alhoewel de springsport volgens mij er ook redelijk vatbaar voor is; alleen in de springsport is het wellicht toch nog wel veel lastiger een paard als machine het parcours rond te krijgen als deze in slechte conditie is. In de endurance hoeven ze alleen maar te lopen en dat doen ze letterlijk tot ze er bij neer vallen.

RandyOrton25 schreef:Voor de mensen die er baksteen gevoel in der maag hebben er valt weinig te zien op de foto een paard wat geknield zit op beide voorbenen dus het schokkende valt.
Wat ik veel erger vind is dat ze een paard wat al eerder kreupel was gewoon toch zo starten.
Dit staat los van de sport maar is gewoon puur een geld kwestie waarbij er door een stel hersenloze ......... Is besloten het paard maar gewoon de dood in te jagen.
Dit heeft dus absoluut niets met endurance of rensport te maken
Oliiviia schreef:Want ik zou deze wedstrijd toch geen echte endurance noemen omdat het geen officiële is (van FEI)
Daar in die landen houden ze er wel meerdere vreemde gewoontes op na
Het gaat vooral om hoe hard je die afstand rijdt en alles eromheen. Dus de zorg, rustperiodes, opbouw, enz..Djilna schreef:Dit was een 120km wedstrijd, geen 160km. En dit paard zat ergens rond de 80km. Maar 120km in 5 uur is al ontzettend snel.
160km is echt wel te doen, ik spreek uit ervaring. Ik ben denk ik vermoeider dan mijn paard aangezien ik hem eerst zo'n beetje 120km moet inhoudenHet gaat vooral om hoe hard je die afstand rijdt en alles eromheen. Dus de zorg, rustperiodes, opbouw, enz..
Zoiets kan natuurlijk een keer gebeuren door domme pech of een ongeluk. Net als een paard met een aortabreuk. Maar als je leest dat er in die regio zo'n beetje gemiddeld 1 paard per wedstrijd sterft is er meer aan de hand..
Woogy schreef:tamary schreef:Doping (op de renbaan zie je daar de laatste jaren ook meer beenbreuken door), verkeerd trainen, overbelasten en combi's laten starten die elkaar niet kennen.
rensport heeft hier niets mee te maken, zorg dat je feiten in orde zijn gezien daar jaarlijks steeds minder gebroken pootjes zijn!!
Gebrek aan kennis en slechte training zie ik meer dan genoeg bij endurance voorbij komen. Paarden die geen reserves hebben en zodoende dus steeds zwakker worden. Dit kan ook goed een domme struikel partij zijn waarbij hij zich met z'n andere been heeft geprobeerd op te vangen waardoor die ook een knik opliep.
Er staat in het artikel dat het dier eerder kreupel is geweest, toch jammer dat er dan gespeculeerd wordt.
Citaat:A 2012 New York Times investigation of the U.S. horse racing industry revealed a pervasive culture of drugs and lax regulation. This documentary was nominated for a News & Documentary Emmy Award.
Produced by: Matthew Orr
Djilna schreef:Dit is natuurlijk vreselijk. Daarbij wel een note, er zijn helaas op elk niveau paarden die lijden onder hun eigenaren.
Ook het recreatiepaard dat kreupel is maar wat de eigenaar niet ziet en dus gewoon doorrijdt. Of de basissport ruiter die met scherp bit en/of slof en sporen het 'ongehoorzame' paard of pony in de krul rijdt met pijn en vroegtijdige slijtage tot gevolg.
Of de eigenaren/pensionstallen waar paarden nog steeds amper ruwvoer krijgen met koliek en maagzweren tot gevolg.
Enz..
Denk dat we dat niet mogen vergeten voor we alleen het vingertje wijzen naar topsport.
RandyOrton25 schreef:Dit heeft dus absoluut niets met endurance of rensport te maken