Ophef om foto endurancepaard met gebroken voorbenen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 09:28

Dit soort uitwassen heeft maar één reden,geld! Schande voor alle sport waar geldelijk gewin boven de gezondheid van dieren staat. En dat is niet alleen in de endurance wereld zo.

TinkerTreas

Re: Ophef om foto endurancepaard met gebroken voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 09:36

Dit heeft m.i. niets meer met endurance te maken. Dit is een race waarbij de paarden kapot gereden worden. Als je leest dat de winnaar 160 km in minder dan 5 uur heeft gereden....

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 09:40

Dit soort dingen gebeurt in elke paardensport waarbij ménsen rondom het paard steken laten vallen.

Het ergste vind ik nog dat het ook gebeurt bij hobby dieren.
Die halen alleen niet het nieuws maar verdwijnen met veel hete tranen door de achterdeur, waarna er een verhaal voor de buitenwereld in elkaar gedraaid wordt waaruit blijkt dat men kosten nog moeite heeft bespaard om het dier toch maar te redden.
Wat dan weer de nodige schouderklopjes oplevert zodat we toch weer fijn kunnen slapen en kunnen gaan dromen over een nieuw paard.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 09:51

Toydoll schreef:
Aileen_Noël schreef:
Doelde eigenlijk niet op mensen hier op dit topic maar om mij heen.... jammer maar ik snap het aan de ene kant wel. Het is gewoon niet te bevatten.

Ah, oke, duidelijk.

Ik begin een afkeer te ontwikkelen tegen een bepaald soort cultuur, waar men helaas wordt opgevoed met weinig respect voor dieren, ze worden niet opgevoed om ze als levend wezen te zien, en/of er van te houden, maar als materie. Dus hetzelfde als een sportwagen oid. Uiteraard zijn daar ook de uitzonderingen; maar dat is de cultuur gewoon.

En helaas in juist die cultuur is de endurance de paardensport.... Alhoewel de springsport volgens mij er ook redelijk vatbaar voor is; alleen in de springsport is het wellicht toch nog wel veel lastiger een paard als machine het parcours rond te krijgen als deze in slechte conditie is. In de endurance hoeven ze alleen maar te lopen en dat doen ze letterlijk tot ze er bij neer vallen.

Ik zie het eigenlijk vaak omgekeerd.
Aan een springwedstrijd kan elke gek meedoen en kijken ze (meestal) niet naar de conditie van het paard. Bij endurance wordt de gezondheid van het paard eerst gecheckt vooraleer te mogen starten, dus zo snel zullen ze niet neervallen :=
Want ik zou deze wedstrijd toch geen echte endurance noemen omdat het geen officiële is (van FEI)
Daar in die landen houden ze er wel meerdere vreemde gewoontes op na :=

Ben ik nu de enige die zich afvraagt hoe een paard zijn twee voorbenen kan breken?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 09:53

RandyOrton25 schreef:
Voor de mensen die er baksteen gevoel in der maag hebben er valt weinig te zien op de foto een paard wat geknield zit op beide voorbenen dus het schokkende valt.

Wat ik veel erger vind is dat ze een paard wat al eerder kreupel was gewoon toch zo starten.
Dit staat los van de sport maar is gewoon puur een geld kwestie waarbij er door een stel hersenloze ......... Is besloten het paard maar gewoon de dood in te jagen.

Dit heeft dus absoluut niets met endurance of rensport te maken

door gewoon www.epona.tv in te typen zie je het vrijwel meteen en ik ben het NIET eens met RandyOrton25.

Je zit een paard op zijn knieën zitten, maar je ziet meteen dat een van de voorbenen totaal de verkeerde kant op staat. Misselijkmakend.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 09:55

vreselijk arm paard -:(- , zijn hier ook disciplinaire maatregels tegen genomen? en dan heb ik het over de ruiter/ eigenaar?

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:33

Het probleem een beetje is dat dit gebeurd is op een nationale wedstrijd en niet op een FEI wedstrijd. Ookal zou de FEI de aangewezen organisatie zijn om er wat tegen te doen!maar wat vervelend is is dat de FEI heel veel geld krijgt van deze landen, en laat de FEI nou heeeel gek zijn op geld!!!!! Dus die kijken wel uit om die mensen op hun flikker te geven, want dan gaat die geldkraan waarschijnlijk dicht!

Er wordt in de hele endurance wereld schande van gesproken en mensen zijn aan het kijken wat eraan gedaan zou kunnen worden!

Hier in Nederland zou de KNHS een standpunt er tegen kunnen maken maar helaas is de KNHS medaille geil!

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:36

Oliiviia schreef:
Want ik zou deze wedstrijd toch geen echte endurance noemen omdat het geen officiële is (van FEI)
Daar in die landen houden ze er wel meerdere vreemde gewoontes op na :=

In Nederland is er maar een enkele keer per jaar een bij de FEI aangemelde wedstrijd voor endurance, alle andere wedstrijden vallen onder de verantwoording van de KNHS.

ik vind het zo jammer dat er onzorgvuldig en zonder echte vermelding van bronnen wordt bericht. Voor mensen die iets meer willen lezen:

http://www.equinerescuefrance.org/2015/ ... this-blog/

https://data.fei.org/Horse/Performance. ... 18940BC36B

http://www.horse-canada.com/horse-news/ ... -concerns/

zusi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:54

Wat verschrikkelijk om te zien. ..!!
Wat moet dat dier een pijn hebben..

Hier breekt mijn hart echt van.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:02

Veel endurance paarden in dat soort landen kampen met broze botten. Door het vele doping gebruik en de absurde trainingen/wedstrijden komen er scheurtjes in het bot. Het idee is dat hierna het bot sterker wordt, maar dit gebeurd enkel met voldoende rust.. en laten ze dat nou net achterwegen laten..
Uiteindelijk kan een simpele struikel partij of een verstapping er al voor zorgen dat een bot gewoon verbrijzelt..

Geen idee of dat hier het geval was, maar zoals al gezegd is ze doen daar alles voor het geld. Een paard meer of minder maakt niet uit..

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:15

Triest dit!
%) ben ik nou de enige die 160 km ook teveel vind?!?

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:21

Schandalig.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:24

Ik denk niet voor het geld maar voor de eer en prestige, geld hebben die oliesheiks genoeg...

Safrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:34

TinkerTreas schreef:
Dit heeft m.i. niets meer met endurance te maken. Dit is een race waarbij de paarden kapot gereden worden. Als je leest dat de winnaar 160 km in minder dan 5 uur heeft gereden....

precies dit!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:41

Dit was een 120km wedstrijd, geen 160km. En dit paard zat ergens rond de 80km. Maar 120km in 5 uur is al ontzettend snel.

160km is echt wel te doen, ik spreek uit ervaring. Ik ben denk ik vermoeider dan mijn paard aangezien ik hem eerst zo'n beetje 120km moet inhouden :+ Het gaat vooral om hoe hard je die afstand rijdt en alles eromheen. Dus de zorg, rustperiodes, opbouw, enz..

Zoiets kan natuurlijk een keer gebeuren door domme pech of een ongeluk. Net als een paard met een aortabreuk. Maar als je leest dat er in die regio zo'n beetje gemiddeld 1 paard per wedstrijd sterft is er meer aan de hand..

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:55

Djilna schreef:
Dit was een 120km wedstrijd, geen 160km. En dit paard zat ergens rond de 80km. Maar 120km in 5 uur is al ontzettend snel.

160km is echt wel te doen, ik spreek uit ervaring. Ik ben denk ik vermoeider dan mijn paard aangezien ik hem eerst zo'n beetje 120km moet inhouden :+ Het gaat vooral om hoe hard je die afstand rijdt en alles eromheen. Dus de zorg, rustperiodes, opbouw, enz..

Zoiets kan natuurlijk een keer gebeuren door domme pech of een ongeluk. Net als een paard met een aortabreuk. Maar als je leest dat er in die regio zo'n beetje gemiddeld 1 paard per wedstrijd sterft is er meer aan de hand..

Precies. Hier is het laatste woord nog niet over gezegd.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:32

Tja, als je sport met dieren toestaat, krijg je dit. Zeker in de topsport. Daar zie je veel dieren die het eigenlijk niet goed hebben. Mensen die voor hun eigen roem alles overhebben, dan verdwijnt samenwerking met je partner, in dit geval het paard, dan heb je geen oog voor je paard, dan drijf je je zin door....

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:32

Jolliegirl schreef:
Ik dacht dat dit soort fotos niet toegestaan waren op bokt.

Walgelijke foto...en wat een walgelijke maniet van sport zo...

Mee eens! Het is echt aan gort gereden, bah om ziek van te worden. -:(-

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:43

Woogy schreef:
tamary schreef:
Doping (op de renbaan zie je daar de laatste jaren ook meer beenbreuken door), verkeerd trainen, overbelasten en combi's laten starten die elkaar niet kennen.

rensport heeft hier niets mee te maken, zorg dat je feiten in orde zijn gezien daar jaarlijks steeds minder gebroken pootjes zijn!!

Gebrek aan kennis en slechte training zie ik meer dan genoeg bij endurance voorbij komen. Paarden die geen reserves hebben en zodoende dus steeds zwakker worden. Dit kan ook goed een domme struikel partij zijn waarbij hij zich met z'n andere been heeft geprobeerd op te vangen waardoor die ook een knik opliep.

Er staat in het artikel dat het dier eerder kreupel is geweest, toch jammer dat er dan gespeculeerd wordt.

Citaat:
A 2012 New York Times investigation of the U.S. horse racing industry revealed a pervasive culture of drugs and lax regulation. This documentary was nominated for a News & Documentary Emmy Award.

Produced by: Matthew Orr

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:48

Tamary ik tem want dit is off-topic.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 12:58

Ik heb een extra link toegevoegd naar de foto onder in het bericht aangezien de eerste foto het niet bij iedereen doet.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:08

Dit is natuurlijk vreselijk. Daarbij wel een note, er zijn helaas op elk niveau paarden die lijden onder hun eigenaren.
Ook het recreatiepaard dat kreupel is maar wat de eigenaar niet ziet en dus gewoon doorrijdt. Of de basissport ruiter die met scherp bit en/of slof en sporen het 'ongehoorzame' paard of pony in de krul rijdt met pijn en vroegtijdige slijtage tot gevolg.
Of de eigenaren/pensionstallen waar paarden nog steeds amper ruwvoer krijgen met koliek en maagzweren tot gevolg.
Enz..
Denk dat we dat niet mogen vergeten voor we alleen het vingertje wijzen naar topsport.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:12

Djilna schreef:
Dit is natuurlijk vreselijk. Daarbij wel een note, er zijn helaas op elk niveau paarden die lijden onder hun eigenaren.
Ook het recreatiepaard dat kreupel is maar wat de eigenaar niet ziet en dus gewoon doorrijdt. Of de basissport ruiter die met scherp bit en/of slof en sporen het 'ongehoorzame' paard of pony in de krul rijdt met pijn en vroegtijdige slijtage tot gevolg.
Of de eigenaren/pensionstallen waar paarden nog steeds amper ruwvoer krijgen met koliek en maagzweren tot gevolg.
Enz..
Denk dat we dat niet mogen vergeten voor we alleen het vingertje wijzen naar topsport.

Klopt, al is topsport met alle begeleiding en kennis die daar bij komt nu juist de plek waar dit soort dingen niet door het overnemen van de paarden hoort te gebeuren en zeker niet op deze schaal.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:16

Mee eens, daarom zeg ik ook nergens dat het niet vreselijk is ;)
Ik hoop ook echt dat zowel door de stallen daar die wel zorgzaam met de paarden omgaan, als door druk van buitenaf, het tij gaat keren en dit soort nare dingen een uitzondering gaan worden ipv een regelmatigheid :\

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:36

RandyOrton25 schreef:
Dit heeft dus absoluut niets met endurance of rensport te maken

Jawel, alleen niet ALLEEN met endurance/rensport doch met ALLE 'sport' waarbij dieren presteren ter meerdere eer en glorie van mensenambities.

Paarden dwingen bij alle wedstrijdvormen van dressuur, springen, 'eventing' noem het maar op; overal zijn er excessen op ELK niveau omdat het op elk niveau om dierenprestaties in dienst van mensenambities gaat.

Hoe 'naar' Boktser ook worden van ongelukken of ongelukkige momentopnames; het is werkelijk dierenleed in het belang van mensenambitie.

Ik heb zelf een HEEL groot en fundamenteel bezwaar tegen het begrip paardensport omdat het principieel mensen'sport' met paarden is.

Alle Bokters dienen zich hierbij te realiseren dat dit een forum is voor liefhebbers van paardrijden, van sport met paarden.
Dat IS al een wereld verwijderd van dierenliefhebbers. Let wel ik schrijf NIET dat ruiters geen dierenliefhebbers zijn. WEL dat ruiters al de principiele keuze maken dat zij op de rug van het paard kunnen zitten en het dier kunnen manipuleren om te doen wat zij willen. Dat een stuk dierenbelang ondergeschikt is aan hun mensenbelang.
Dan heb ik het nog niet eens over 'sportieve' mensenambities op/over de rug van het dier. Of dat nu een trektocht naar Santiago te paard, endurance of een snelheidswedstrijd over soort van natuurlijke hindernisssen op de OS.

Er is per definitie een conflict tussen mensenbelang en dierenbelang bij 'sport' met dieren.
Daarom behoren welzijnseisen/-garanties voor dieren NIET door de beoefenaars van de 'sport' met die dieren opgesteld/bewaakt te worden: De belangen zijn inherent verstrengeld.
Mijns inziens behoren de FEI en georganiseerde sport met paarden in elk land wat aan FEI wedstrijden deelneemt onder curatele te staan van dierenwelzijnsorganisaties.