Pony overlijdt na botsing met trein bij Nijverdal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 16:32

Amethyst_ schreef:
Ik zat in de bewuste trein. Trein toeterde en tel later voelden we een hobbel waarna de trein direct remde. Had begrepen dat de pony rechtsvoor geraakt was maar nog wel leefde. Arm dier.

Hebben uiteindelijk een uur stil gestaan. Vond het onbegrip van sommige reizigers wel jammer.

Jeetje.. wat erg!
Weet iemand trouwens hoe de paarden dan op de spoorweg konden komen? (Staat toch meestal hek omheen, en de pony's in wei?)

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 16:35

amoj: ik ben niet op m'n teentjes getrapt. Ik probeer het je gewoon uit te leggen en wil verder niet in dit topic spammen, gonna do it anyway.. Je kan niet vanwege 1 dier het treinverkeer platleggen, dan rijden de treinen nooit weer. Dit verhaal komt op bokt omdat het pony's betreft. Je wil niet weten hoeveel andere dieren door de trein worden aangereden :n

Ik houd ook heus wel van dieren, maar life goes on, hoe rot het ook is voor de pony/eigenaar. Er zijn teveel mensen afhankelijk van het ov.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 16:36

Suzanne F. schreef:
Focussed schreef:
De trein die de aanrijding met het paard had stond enge tijd stil ter hoogte van de Rendac aan de Almeloseweg.

Waren ze al wel dichtbij, dat scheelt weer. :')

.

:D Gelukkig ben ik niet de enige die dag dacht haha!

Shirley

Re: Pony overlijdt na botsing met trein bij Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 16:39

Vinden jullie dit soort opmerkingen nou echt nodig :n ?

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 16:42

Shirley schreef:

Sorry, niet echt netjes inderdaad. Tis natuurlijk een vreselijke gebeurtenis wat nooit had mogen gebeuren.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 16:50

Shirley schreef:

Nee eigenlijk niet. Ook al dacht ik dat ook.

Maar waarom wordt dit in de tekst er bij gezet? Geeft voor mij geen meerwaarde. Ik ken ken de buurt daar niet. Alleen melden tussen welke stations de trein stil heeft gestaan is voldoende.

Maar ik vind het wel erg sneu voor de pony en betrokkenen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 17:00

word er dan nu nog 1 vermist? volgens mij zie je er in het filmpje 3 verschillende ponnies.
2 staan er vast gebonden, een zwarte en een witte en later in het filmpje zie je een groep brandweermannen lopen met een creme pony met witte bles.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:29

QuanneH schreef:
Amethyst_ schreef:
Ik zat in de bewuste trein. Trein toeterde en tel later voelden we een hobbel waarna de trein direct remde. Had begrepen dat de pony rechtsvoor geraakt was maar nog wel leefde. Arm dier.

Hebben uiteindelijk een uur stil gestaan. Vond het onbegrip van sommige reizigers wel jammer.

Jeetje.. wat erg!
Weet iemand trouwens hoe de paarden dan op de spoorweg konden komen? (Staat toch meestal hek omheen, en de pony's in wei?)

bij een overweg zit geen hek natuurlijk. Maargoed dat is gissen nu.

Je allereerste gedachte is dat er iemand voor de trein is gesprongen. Niet dat een paard niets waard is, maar dan os het een ongeluk ipv zelfmoord. Machinist was goed van slag hoe dan ook.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 21:01

QuanneH schreef:
Amethyst_ schreef:

Jeetje.. wat erg!

Je denkt toch niet serieus dat er langs het hele spoor aan weerszijden een hek staat.

micky1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 21:23

Die pony die spoorloos was, is een voormalige pony van mij, ik heb hem van veulentje af aan gehad en vorig jaar winter op 3 jarige leeftijd beleerd als menpony en deze hebben we afgelopen zomer/herfst verkocht.
Gelukkig is deze pony ongedeerd gebleven, het is de welsh palomino pony die door de brandweer mannen gevangen is.

de vermiste pony is dus terecht!!!

De pony's zijn uit hun weiland gebroken die aan de spoorlijn ligt.
Hoe dat gebeuren kon weet ik niet, ik weet wel dat er een heel degelijke omheining omheen zit, maar soms weet je toch niet hoe dieren ergens uit kunnen ontsnappen.

Ik vind het heel erg voor de eigenaar van de pony's dat hij op deze manier een van zijn pony's is kwijt geraakt, de eigenaar is paardenman in hart en nieren....

eerlijk gezegd wordt ik nogal onpasselijk van die opmerking over dat ze al mooi dicht bij de Rendac liepen vooral omdat dit toch een paardenliefhebbers forum is..... ;(

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 00:33

Ik zit nu even heel hard te denken waar er precies een weiland naast(?) het spoor is waar pony's in lopen op dat stuk..

Reis tegenwoordig niet meer richting Zwolle maar richting Enschede, maar ter hoogte van Rendac voor zover ik weet is daar niet direct langs het spoor een weiland waar ook pony's lopen?? Dan moeten ze toch al wel een stukje hebben gelopen al volgens mij... Wat betreft het vermelden dat het ter hoogte van Rendac is gebeurd is denk ik vooral voor mensen die er lokaal bekend zijn. Je hebt daar verder niet veel herkeningspunten gezien het spoor over de berg loopt (Sallandse Heuvelrug).

Heel erg naar is het wel, heel veel sterkte ook voor de eigenaar! ;(

micky1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 06:23

de pony's lopen net voorbij de Sallandse Heuvelrug vlak bij de stoplichten richting avonturenpark aan de ene kant hebben ze de spoorlijn grenzend aan de weide aan de andere kant grenst de N35 (naast de hondenschool)
De pony's lopen sinds het najaar op dat stuk er hebben de laatste paar jaren geen paarden of pony's gelopen.
Ze lopen er aardig verscholen daar

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 10:42

Ah vandaar!

Is het eigenlijk al bekend hoe ze los zijn gekomen? Ontsnapt? Of is er iets anders gebeurd?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 12:52

amoj schreef:
_sharonnn schreef:
Je kan het hele treinverkeer daar toch niet voor platleggen?
Gezien de pony spoorloos is, zal ie daar waarschijnlijk niet in de buurt zijn.

Nee, voor zoiets blijkbaar niet. Maar als ook maar iemand schreeuwt dat het gaat sneeuwen terwijl er niets valt leggen ze wel voor jan l*l alles stil.

Voordat je zulke dingen plaats misschien eerst even in het onderwerp verdiepen.

Treinverkeer wordt nooit (!) platgelegd om niets.
Als er sneeuw voorspeld is dunnen ze de dienstregeling uit; en de reden hiervan zijn zeikerds zoals oa jij, die niet willen accepteren dat het spoor niet voor alle weersomstandigheden gemaakt is.

Dunnen ze niet uit, en er rijden in Nederland zoveel treinen dat op meerdere baanvakken er gewoon geen trein meer bij kan. Zou 1 daarvan dan 4 minuten vertraging oplopen, dan loopt de hele dienstregeling in de soep, want er is gewoon geen 4 min speling.

Door uit te dunnen creeer je speling; waardoor de met sneeuw te verwachten (kleine) storingen geen catastrofes qua dienstregeling tot gevolg heeft en de reiziger tenminste nog ergens op kan bouwen.

Maar goed. het treinverkeer wordt uiteraard niet platgelegd als er ergens in Nederland een kat, hond of pony vermist is; mag aannemen dat je dat zelf ook wel begrijpt. Anders kunnen we beter stoppen met treinen laten rijden.
Maar mocht er een vermoeden zijn dat deze langs het spoor loopt, krijgen machinisten een aanwijzing voorzichtig rijden, waarbij ze dus wel rijden, maar met lage snelheid en extra oplettendheid op de omgeving; omdat er dan dus mogelijk dieren (of hulpverleners; of dier eigenaren) langs het spoor lopen.

Er zit dus ook nog wel een grijs gebied tussen normaal rijden/verkeer hervatten en totaal platleggen.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:02

Toydoll schreef:
amoj schreef:
Nee, voor zoiets blijkbaar niet. Maar als ook maar iemand schreeuwt dat het gaat sneeuwen terwijl er niets valt leggen ze wel voor jan l*l alles stil.

Voordat je zulke dingen plaats misschien eerst even in het onderwerp verdiepen.

Treinverkeer wordt nooit (!) platgelegd om niets.
Als er sneeuw voorspeld is dunnen ze de dienstregeling uit; en de reden hiervan zijn zeikerds zoals oa jij, die niet willen accepteren dat het spoor niet voor alle weersomstandigheden gemaakt is.

Dunnen ze niet uit, en er rijden in Nederland zoveel treinen dat op meerdere baanvakken er gewoon geen trein meer bij kan. Zou 1 daarvan dan 4 minuten vertraging oplopen, dan loopt de hele dienstregeling in de soep, want er is gewoon geen 4 min speling.

Door uit te dunnen creeer je speling; waardoor de met sneeuw te verwachten (kleine) storingen geen catastrofes qua dienstregeling tot gevolg heeft en de reiziger tenminste nog ergens op kan bouwen.

Maar goed. het treinverkeer wordt uiteraard niet platgelegd als er ergens in Nederland een kat, hond of pony vermist is; mag aannemen dat je dat zelf ook wel begrijpt. Anders kunnen we beter stoppen met treinen laten rijden.
Maar mocht er een vermoeden zijn dat deze langs het spoor loopt, krijgen machinisten een aanwijzing voorzichtig rijden, waarbij ze dus wel rijden, maar met lage snelheid en extra oplettendheid op de omgeving; omdat er dan dus mogelijk dieren (of hulpverleners; of dier eigenaren) langs het spoor lopen.

Er zit dus ook nog wel een grijs gebied tussen normaal rijden/verkeer hervatten en totaal platleggen.

De treinen rijden alleen niet als er een storing is in Nieuwegein :') Dan kunnen ze opeens allemaal niet rijden. :+

Ik snap ook wel dat ze het treinverkeer niet plat leggen voor een loslopende pony, maar de NS/Prorail is nou niet echt top met zijn tijden/aan zijn afspraken houden. 1 sneeuwvlokje die misschien is voorspelt en alles doet het al niet meer. En dan heb ik het niet over de aangepaste dienstregeling, maar over wat er dan nog hoort te rijden en niet rijdt.

Ben blij dat ik niet meer elke dag met de trein hoeft nu ik niet meer op school zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:03

Voor de mensen die het logisch vinden dat de trein niet stil gaat staan.
Wauw, dus als jij met je pony op buitenrit bent en je valt eraf of 1 of andere gek doet het hek van de wei open en de pony rent richting het spoor, zou je het niet normaal vinden als de politie er voor zorgt dat de treinen tijdelijk op last rijden/stil staan?
Als jouw pony wordt aangereden omdat iemand dat niet nodig vond, zeg je;"Ooh, logisch... waarom zou je stoppen voor een pony"?

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:07

KoudbloedKim schreef:
Wauw, dus als jij met je pony op buitenrit bent en je valt eraf of 1 of andere gek doet het hek van de wei open en de pony rent richting het spoor, zou je het niet normaal vinden als de politie er voor zorgt dat de treinen tijdelijk op last rijden/stil staan?
Als jouw pony wordt aangereden omdat iemand dat niet nodig vond, zeg je;"Ooh, logisch... waarom zou je stoppen voor een pony"?

Ja dat is logisch ja, hier is alleen geen sprake van het vallen van een paard of het bewust openzetten van een hek..
Je kan het treinverkeer er niet voor stil leggen, dan zou dat voor elk dier moeten en geloof me, er zijn een hoop dieren die aangereden worden. Moeten ze daar altijd het treinverkeer maar voor stil zetten? Het is sneu dat het een pony betreft, maar er wordt bij elk dier zo gehandeld. Weet je wel hoeveel mensen afhankelijk zijn van het ov?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:10

_sharonnn schreef:
[naam] schreef:

Ja dat is logisch ja, hier is alleen geen sprake van het vallen van een paard of het bewust openzetten van een hek..
Je kan het treinverkeer er niet voor stil leggen, dan zou dat voor elk dier moeten en geloof me, er zijn een hoop dieren die aangereden worden. Moeten ze daar altijd het treinverkeer maar voor stil zetten? Het is sneu dat het een pony betreft, maar er wordt bij elk dier zo gehandeld. Weet je wel hoeveel mensen afhankelijk zijn van het ov?
O, je was erbij? Je hebt gezien dat niemand het hek open zette?
En in mijn wereld, in mijn beleving staan dieren gelijk aan mensen en aangezien ze treinen wel op last laten rijden/laten stoppen als er een mens op het spoor loopt, vind ik het niet meer dan logisch dat ze dat ook doen als er een dier op het spoor loopt.
Een ongeluk kan altijd gebeuren, maar als je het wéét, doe je er iets aan.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:16

Citaat:
En in mijn wereld, in mijn beleving staan dieren gelijk aan mensen en aangezien ze treinen wel op last laten rijden/laten stoppen als er een mens op het spoor loopt, vind ik het niet meer dan logisch dat ze dat ook doen als er een dier op het spoor loopt.

Tuurlijk was ik er niet bij..
Maar hier in het topic vertelde een dat ze ontsnapt zijn. Ja dat is jouw wereld, dieren zijn niet gelijk aan mensen, dieren zijn zaken, net als je bankstel, ook al ervaar jij dat niet zo. Mensen zijn dus anders dan dieren, die zijn zich er bewust van dat ze zich op een spoor bevinden ("bijzondere" gevallen daar gelaten) een dier realiseert zich niet dat ze zich op een spoor bevinden. Moeten ze dan voor elk dier het treinverkeer platleggen?
Treinen kunnen overigens niet snel remmen, dus vooralsnog zou het een klap geven, bij mijn weten was in dit geval pas duidelijk dat de pony's losliepen toen de eerste al was aangereden.
Edit: toevoeging

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:22

_sharonnn schreef:
Citaat:

Tuurlijk was ik er niet bij..
Maar hier in het topic vertelde een dat ze ontsnapt zijn. Ja dat is jouw wereld, dieren zijn niet gelijk aan mensen, dieren zijn zaken, net als je bankstel, ook al ervaar jij dat niet zo. Mensen zijn dus anders dan dieren, die zijn zich er bewust van dat ze zich op een spoor bevinden ("bijzondere" gevallen daar gelaten) een dier realiseert zich niet dat ze zich op een spoor bevinden. Moeten ze dan voor elk dier het treinverkeer platleggen?
Je vertelt het dikgedrukte als feiten, terwijl het simpelweg jouw mening is.
Wij hebben een andere mening en dat is ook niet erg, en ik vind inderdaad dat voor elk dier dat gered kan worden en wat je van tevoren kan aan zien komen (dus niet een kat/hond die op het laatste moment besluit over te steken en aangereden wordt), het treinverkeer plat moet worden gelegd.
Was is 1 uur vertraging op een leven?

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:27

Het staat zwart op wit in de wet dat dieren zaken zijn. Dat maakt het dus geen mening maar een feit.
Dat ene uur vertraging is niks, maar iedere keer wel, als er een dier bij betrokken is en het treinverkeer plat moet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:28

Ooh, en wat in de wet staat is waar. :+
Tja, het ligt er maar waar aan waar je prioriteiten liggen.
Een leven gaan voor mij nog altijd voor op vertraging.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:29

Ik ben het volledig met KoudbloedKim eens!

Niemand verwacht dat er een mannetje voor de trein uitrent om te kijken of er per ongeluk dieren op de rails lopen, maar als het overduidelijk is dat er nog een pony losloopt na een dergelijk gruwelijk ongeval waarbij het verkeer nota bene al platligt, hoe erg is het dan om die vertraging iets te verlengen en eerst het dier op te sporen?

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:36

Oh oh, ik kan het niet laten om even te reageren.
Ik snap dat voor ons, paardeneigenaren, ons paard de hele wereld is. Helaas is voor de rest van de wereld niet zo :Y) Als ProRail bij elk mogelijk incident met dieren op het spoor preventief de boel plat moet gooien, gaan ze binnen een maand failliet.

Kan het niet logischer vertellen dan dit, vind het vrij kinderlijk dat mensen hier roepen dat het treinverkeer platgelegd moet worden als er een dierenleven gered zou kunnen worden. Dan snap je niet hoe de grote mensen-wereld werkt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:38

Tja, dat zal dan ook wel de reden zijn dat ik het lang niet altijd eens ben met wat er in de grote-mensen-wereld gebeurd. :+