Demonstratie Gert van den Hof levert klachtenbrief op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:00

Yvank_ schreef:
Ninx schreef:
Exact hwn. Sommige paarden hebben meer tijd nodig of een andere aanpak.
Vrijwel niemand wil ze die tijd geven.
Gelukkig is er dan een cowboy die het er snel even inklopt.

Misschien een dagje bij Gert meelopen? Daar komen paarden die als andere optie de slager hebben, waar tijd rust en veeel geduld al niet meer hielp....

In de OP gaat het over paarden die simpelweg nog niet zadelmak zijn. Nergens word gerept over problemen.

Als uiterste redmiddel, prima, maar anders niet.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:02

Heleennn schreef:
NathalietjeB schreef:
voor de mensen die zo tegen deze "show" van gert zijn. gaan jullie dan ook even allemaal zitten zaniken over b.v horse event met annemarie van toorn enz die paarden krijgen dan toch ook heel veel prikkels etc.
maar dat is dan weer zogezegd leerzaam.

Nou dat is dus écht niet te vergelijken. Wat zij doet is werken vanuit instincten, wat Gert doet is sws al veel onnatuurlijker (het dier berijden) en daarbij werkt hij vaak met jonge paarden. Dat is echt wel andere koek.

hoezo is t niet te vergelijken? gert werkt ook vanuit instinct en in een trailer zetten is ook onnatuurlijk.
en annemarie krijgt ook allerlei verschillende paarden.
maar beide werken dmv instinctief werken met het paard, of t nou aan een dualty halster is of onder t zadel.
en of dat nou een paard van 3/4 is of een paard van 10/12 jaar er is eigenlijk geen verschil

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:03

Nou eigenlijk niet Yvank, wij zien eruit als roofdier (ogen naast elkaar en vanvoren) en dan kruipen wij op de rug van het paard. Logisch dat dat niet altijd goed gaat.

Mijn groot probleem is niet persé zijn aanpak, dat zoekt hij maar zelf lekker uit. Ik vind het vooral storend dat hij het 'onwetende publiek' eens lekker een show lijkt te willen geven of hen eens lekker wil choqueren... Dat hoort toch niet bij zo'n delicate fase van de opvoeding van een dier?

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:04

Heleennn schreef:
NathalietjeB schreef:
voor de mensen die zo tegen deze "show" van gert zijn. gaan jullie dan ook even allemaal zitten zaniken over b.v horse event met annemarie van toorn enz die paarden krijgen dan toch ook heel veel prikkels etc.
maar dat is dan weer zogezegd leerzaam.

Nou dat is dus écht niet te vergelijken. Wat zij doet is werken vanuit instincten, wat Gert doet is sws al veel onnatuurlijker (het dier berijden) en daarbij werkt hij vaak met jonge paarden. Dat is echt wel andere koek.

Tja, dan kan ik mijn liefdevolle hobby wel aan de wilgen hangen.

Heleennn

Re: Demonstratie Gert van den Hof levert klachtenbrief op

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:07

Ja, ik ook Cyruss_. Gelukkig zijn paarden te trainen waardoor je er dus wel op kan rijden ;)

Serieus, informeer me. Want deze (voor mij) tegengestelde meningen snap ik niet, hoe gaat hij dan wel te werk? Ik heb enkele filmpjes gezien van hem waarbij hij steeds op grote evenementen met jonkies aan de slag ging die als 'onberijdbaar' of 'onhandelbaar' werden bestempeld door het baasje.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:08

Ik denk ook echt dat het paard beschreven in het artikel serieus een trauma heeft voor de rest van zijn/haar leven en dat er onmiddellijk een paardenpsychiater ingeschakeld moet worden.....

Nee even serieus, wat een zwaar overdreven artikel.
Helaas menen te vaak mensen dat ze zelf hun paard wel zadelmak kunnen krijgen. De een via de lange weg, de ander via de kortere weg. Per paard verschillend wat het fijnste is. Feit blijft dat Gert uiteindelijk de "geprobeerde" paarden onder zijn kont krijgt en het dan op een zeer correcte, eerlijke manier voor elkaar krijgt. Hij dwingt niet, maar geeft zeer consequent en de grenzen aan. Dat is voor het paard het duidelijkst. Niks zo erg voor een jong paard als dat de leider(eigenaar/berijder) inconsequent gedrag vertoont. Dat brengt het jonge dier aan t twijfelen met als gevolg angst en vluchtgedrag.
En dat hij het tijdens een show vrolijk vertelt, dat maakt dat paard echt niks uit. Die voelt zich echt niet uitgelachen, dat zijn menselijke gevoelens.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:08

Ik zou heel graag eens de mensen die het beter weten met dit soort paarden aan de gang zien gaan.

Wat is zieliger voor een paard, een half jaar aankloten omdat de ruiter te bang is om een paar bokken uit te zitten of in 15 minuten je paard leren wat er van hem verwacht wordt.

Op mijn vorige werk stonden 2 hopeloze gevallen. Daar reden echt niet de minste ruiters, maar deze kregen ze niet zadelmak. Deze heeft gert heel kundig zadelmak gemaakt, het zijn super fijne en betrouwbare dieren geworden.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:12

Met bovenstaande ben ik het zeker eens, een paard heeft een leider nodig ja. En dan is duidelijkheid de hemel op aarde voor dat soort paarden. Helemaal akkoord.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:17

Ik kende hem niet dus heb ik hem op youtube opgezocht. Ik vond er weinig aangenaams aan, wat een sensatiebeluste man. Paarden die compleet in de war zijn, in paniek, waarbij je ziet dat er absoluut niet op het tempo van het paard wordt gewerkt en er wordt nog mee gelachen. Wat een akelige eerste ervaring van een ruiter op zijn rug moet dat zijn voor het paard, niks vertrouwen. Respect dat hij het uit kan zitten maar dit is bij paarden die geen voorafgaande problemen echt niet nodig.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:17

Amaranth7 schreef:
Ik zou heel graag eens de mensen die het beter weten met dit soort paarden aan de gang zien gaan.

Wat is zieliger voor een paard, een half jaar aankloten omdat de ruiter te bang is om een paar bokken uit te zitten of in 15 minuten je paard leren wat er van hem verwacht wordt.

Op mijn vorige werk stonden 2 hopeloze gevallen. Daar reden echt niet de minste ruiters, maar deze kregen ze niet zadelmak. Deze heeft gert heel kundig zadelmak gemaakt, het zijn super fijne en betrouwbare dieren geworden.

Ik heb Gert van den Hof dit ook een keer zien doen op een concours, dit waren gewoon 2 jonge paarden zo uit de wei geen probleem paarden oid. En ik heb verder niet echt een probleem met zijn manier van inrijden, maar als het niet nodig is zou ik het toch op een wat andere manier doen. Ik vind het "show" effect met name ook storend. En wat iemand hier ook al opmerkt, hoe zadelmak zijn deze paarden nu werkelijk na zo'n sessie? Ik denk niet dat ze na dit half uurtje klaar zijn om doorgereden te worden...
Laatst bijgewerkt door JeaDH op 02-02-15 00:20, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:18

Heleennn schreef:
Ja, ik ook Cyruss_. Gelukkig zijn paarden te trainen waardoor je er dus wel op kan rijden ;)

Serieus, informeer me. Want deze (voor mij) tegengestelde meningen snap ik niet, hoe gaat hij dan wel te werk? Ik heb enkele filmpjes gezien van hem waarbij hij steeds op grote evenementen met jonkies aan de slag ging die als 'onberijdbaar' of 'onhandelbaar' werden bestempeld door het baasje.

Ga er maar vanuit dat die daar komen doorgaans ook echt probleemgevallen zijn waar menig mens zich niet meer aan waagt. De methode die hij gebruikt is juist heel natuurlijk voor het paard want het paard wordt gewoon heel duidelijk verteld wat hij doen moet in duidelijk taal. Hij gebruikt hierbij ook geen bit omdat dat in deze fase nog niet nodig is....

Voor deze paarden is dit een stuk duidelijker dan eerst ik weet niet hoelang longeren, dan bijzetten en dan uiteindelijk een ruiter erop waarvan het grootste gros vaak net te laat is met ingrijpen.

De kracht van gert zit hem nog niet eens zozeer in de uitoefenen van de juiste druk maar het op tijd loslaten en de druk wegnemen, daar is hij ontzettend goed in.

Jolandast

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:23

Als je kijkt naar de grote lijnen in deze brief moeten we het paard in een stuk land zetten, een stoeltje er bij en maar kijken hoe het dier staat te grazen of te spelen.
Daarbij weet iedereen dat een paard niet binnen een kwartiertje volledig zadelmak genoemd kan worden.
Ondanks dat ik geen fan ben van gert ( misschien omdat ik hem gelukkig nooit nodig heb gehad) weet hij zeker heel goed wanneer hij wat moet en kan doen zonder hem en het paard in gevaar te brengen.

daarnaast krijg ik de indruk dat zij de paarden nogal "meningsloos" vind. Een paard wat echt niet bereden wil worden zal dat ook nooit worden. Kijk maar naar de zebra. Er zijn maar enkelen waarbij het is geslaagd om ze zadelmak te maken.
De paarden die graag willen werken en zich goed laten trainen die zie je daar weer terug in de ring.
Zij omschrijft het leven van een sportpaard als dramatisch en traumatiserend maar niets is minder waar in de meeste gevallen.
Een paard kan alleen goed presteren door goede verzorging en training.
Als je elke dag je paard in de mond trekt, de sporen in de ribben vast zet en maar met die zweep blijft tikken of slaan gaat deze heus niet geweldig voor je lopen of huizen hoog springen.

Dit zie ik als een brief van een van de vele dierenactivisten die het nog bijna zielig vinden om een paard een halster om te doen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:24

Ik kijk met argusogen naar dit soort brieven, onder het mom van Gert van het Hof beginnen ze te zagen aan de paardensport.

Ik vraag mij ook af wag de schrijver zelf al bereikt heeft, ik ga eens even googelen :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:24

Ik was gisteren aanwezig bij de demonstratie van Gert. Persoonlijk zou ik mijn paard niet aan Gert geven voor zo'n demonstratie met zo'n entourage.
Ik ben voorstander van rustig beleren, echter soms lopen mensen tegen problemen aan, zeker met talentvolle paarden. Instructrice bij mij op stal, heeft vorig jaar haar (eventing-) paard ook 2 weken naar Gert gebracht, omdat paard staken/steigeren had ontdekt. Het gaat prima nu met paard, al heeft hij veel pit. In de demo gisteren, was Gert respectvol naar het paard toe, geen bit, geen geweld. Hij had een goede uitleg, met humor, niets mis mee. Ik vond het paard persoonlijk nog een beetje puppy, maar daar kan Gert niets aan doen. Paard was niet in paniek, hinnikte alleen wat omdat hij alleen was :D
Verder vind ik de brief een beetje overtrokken....... het leven vol zware trainingen...... tja misschien staat het paardje van gisteren wel straks iedere dag in zijn wei te genieten en maakt hij af en toe een bosritje (natuurlijk boom- en bitloos ;) )

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:25

Ik vind de vergelijking van Gert en Annemarie hetzelfde als een porsche met een lelijke eend. Annemarie is een commerciele meid die geld wil verdienen en eigenlijk niet het laatste aan kennis heeft van paarden. Gert is een paardenman pur sang!

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:27

R12312 schreef:
Ik vind de vergelijking van Gert en Annemarie hetzelfde als een porsche met een lelijke eend. Annemarie is een commerciele meid die geld wil verdienen en eigenlijk niet het laatste aan kennis heeft van paarden. Gert is een paardenman pur sang!

Helemaal mee eens. Jammer dat er steeds meer mensen met paarden komen en steeds minder paardenmensen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:28

Mijn mond valt open van de reacties in dit topic. Dus als jullie je paard uit de opfok halen en willen gaan beleren, zou jullie eerste keus vallen op het in 15 min overdonderen op een drukke plek met veel publiek, en een hoop met dingen waar zelfs een volwassen en zadelmak paard nog van onder de indruk is?

Dat lijkt jullie echt de beste manier? :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:30

Gypsy schreef:
Mijn mond valt open van de reacties in dit topic. Dus als jullie je paard uit de opfok halen en willen gaan beleren, zou jullie eerste keus vallen op het in 15 min overdonderen op een drukke plek met veel publiek, en een hoop met dingen waar zelfs een volwassen en zadelmak paard nog van onder de indruk is?

Dat zegt nou helemala niemand... alleen dat dit voor een aantal paarden wel een goede methode kan zijn... Niet alle paarden zijn met aaipoesieaai zadelmak te maken

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:31

Gypsy schreef:

Een paard is geen mens en ik heb nog nooit gehoord dat een paard hier lichamelijke of geestelijke schade van overhoudt. Wekenlang aantutten voordat een eerste voet in de beugel wordt gezet is ook een enorme belasting voor een paard en dan moet die daarna nog weer wekenlang in training om aan publiek en vreemde plaatsen te wennen.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:32

Ik zie toch liever dit als iemand die wekenlang loopt aan te klooien en amper verder komt.
Een entourage eromheen kan ook handig zijn, in een steriele omgeving zijn ze soms te veel met alles wat ineens op hun rug drukt (zadel, singel) bezig en spannen ze sneller op. In een drukkere omgeving zijn die prikkels kleiner, doordat ze ook met alle andere nieuwe prikkels bezig zijn en wordt de ruiter die dan op de rug klimt sneller als een extra stukje vertrouwen en steun geaccepteerd. Er zijn wel meer zadelmakmakers die daar gebruik van maken. Alleen hebben die niet de hoofdpiste van Jumping Amsterdam tot hun beschikking.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:32

Gypsy schreef:

Volgens mij, lees je niet goed.
Het gros van de paarden die naar Gert gaat, heeft een probleem, meestal veroorzaakt door de onwetende mens ;) . Paard van kennis is gewoon 2 of 3 weken naar hem toe gegaan op stal, niet bij zo'n show. Hij gaat ook heel snel (soms 1e dag al) naar buiten toe.
Beter naar Geert, dan naar de slager.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:33

Yvank_ schreef:
Gypsy schreef:

Dat zegt nou helemala niemand... alleen dat dit voor een aantal paarden wel een goede methode kan zijn... Niet alle paarden zijn met aaipoesieaai zadelmak te maken

De briefschrijver geeft imo aan dat dit gewoon niet de ideale manier van zadelmak maken is. Ze zegt nergens dat Gert niet prima geschikt zou zijn om probleempaarden weer op het juiste pad te krijgen.
Toch word ze compleet afgebrand.

Men is het blijkbaar niet eens met iemand die vind dat dit niet de ideale manier is. Ergo, men vind dit de ideale manier.

Jammer dat jij zo weinig kaas gegeten hebt van NH, NH is alles behalve "aaipoesieaai", wat dat ook moge zijn.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:35

Heb haar website gelezen, natuurlijk hoefbekapper die zelf ook allerlei clinics en workshops geeft en veel 'geinspireerd' word door mensen maar nergens een CV heeft met wapenfeiten.

Sneu als je je eigen zaakje moet promoten over de rug van een ander. Als iemand 6 keer opschrijft dat ze veel getraumatiseerde paarden tegen komt krijg ik al kriebels :+

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:36

Om eerlijk te zijn heb ik meer medelijden met de paarden die aan soortgelijke shows van Monti Roberts moeten meedoen. Als je goed oplet zie je ook dat die paarden helemaal afgestompt raken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:37

Gypsy schreef:
Yvank_ schreef:

De briefschrijver geeft imo aan dat dit gewoon niet de ideale manier van zadelmak maken is. Ze zegt nergens dat Gert niet prima geschikt zou zijn om probleempaarden weer op het juiste pad te krijgen.
Toch word ze compleet afgebrand.

Men is het blijkbaar niet eens met iemand die vind dat dit niet de ideale manier is. Ergo, men vind dit de ideale manier.

Jammer dat jij zo weinig kaas gegeten hebt van NH, NH is alles behalve "aaipoesieaai", wat dat ook moge zijn.

Heb ik het over NH ? Nee ;) ik heb het over mensen die eindeloos met rust / geduld en alles een paarden probeerden zadelmak te maken wat faliekant mislukt is.